Új hozzászólás Aktív témák

  • pocokxx

    Közösségépítő

    válasz Ujjlenyomat #19359 üzenetére

    Csak a Szentlélek személyi voltára szeretnék reagálni, ha nem veszitek "kotnyeleskedésnek". Próbálok összeszedett lenni...

    A Szentháromság megértéséhez minden személynél alapvetően kettő dolgot kell bizonyítani:
    1. istensége, 2. "személyessége", mely különbözik a másik kettőtől.

    A Lélekkel kapcsolatban egy-két konkrétabb példa Szent Pál tanításából:

    1. Isten

    a) Ő osztja el a kegyelmi javakat, az ő műve az emberek megszentelése, ő adja a karizmákat
    (1 Kor 12,4-11)
    A lelki adományok ugyan különfélék, a Lélek azonban ugyanaz.
    A szolgálatok is különfélék, de az Úr ugyanaz.
    Sokfélék a jelek is, de Isten, aki mindenben mindent véghezvisz, ugyanaz.
    A Lélek megnyilvánulásait mindenki azért kapja, hogy használjon vele.
    Az egyik ugyanis a bölcsesség ajándékát kapja a Lélektől, a másik a tudás adományát ugyanattól a Lélektől,
    a harmadik a hitet kapja ugyanabban a Lélekben vagy pedig a gyógyítás adományát szintén ugyanabban a Lélekben.
    Van, aki csodatevő hatalmat kap, van, akinek a prófétálásnak vagy a szellemek elbírálásának képessége jut osztályrészül. Más különféle nyelveket vagy pedig a nyelvek értelmezését nyeri el ajándékul.
    Mindezt azonban egy és ugyanaz a Lélek műveli, tetszése szerint osztva kinek-kinek.

    b) Ugyanazon a fokon áll, mint az Atya és a Fiú
    (Róm 8, 8-11)
    Ezért aki test szerint él, nem nyerheti el Isten tetszését.
    De ti nem test, hanem lélek szerint éltek, ha valóban Isten Lelke lakik bennetek. Akikben nem lakik Krisztus Lelke, azok nem az övéi.
    Ha Krisztus bennetek van, jóllehet a test a bűn miatt halott, a lélek a megigazulás következtében él.
    Ha pedig bennetek lakik annak Lelke, aki feltámasztotta Jézust a halálból, ő, aki Krisztus (Jézust) feltámasztotta a halottak közül, halandó testeteket is életre kelti bennetek lakó Lelke által.

    Isten Lelke majd Krisztus Lelke majd annak a Lelke, aki feltámasztotta Jézust a halálból, végül a bennünk lakó Lélek. (Egyébként ebből az utóbbiból az is következik, hogy "mérhetetlen": ti. hogy minden igazban benne lakik.)
    (1Kor 2,10-11)
    Nekünk azonban feltárta Isten a Lélek által. A Lélek ugyanis mindent átlát, még Isten mélységeit is.
    Ki ismeri az ember benső dolgait, ha nem a benne lakó emberi lélek? Hasonlóképpen Isten titkait sem ismeri senki, csak Isten Lelke.
    Ez a legérdekesebb: Isten és a Lélek hasonló viszonyban áll, mint az ember és a lelke. De Istennek nem lehet "része", mert akkor nem lenne egyszerű, azaz nem lenne Isten. Viszont, ha ezt az állításunkat tartani akarjuk, akkor vallanunk kell, hogy a Lélek az azonosság révén Isten Lelke.
    c) Fil 3,3 görög szövege "hoi pneumati theou latreuontes", azaz Isten Lelkének imádói. Imádni azonban csak Istent lehet. Ráadásul ésszerűen egy ember csak egy személynek vetheti alá magát.

    2. Különálló személy

    a) Szent Pál Szentháromságos formulái pl.: 1Kor 13,13
    "Urunk, Jézus Krisztus kegyelme, Isten szeretete és a Szentlélek közössége legyen mindnyájatokkal!"
    Besorolás ésszerűen nem lehetséges csak egymás között külön személyiséggel rendelkeznek.

    b) saját működése van ( a már idézett Róm, 8,8-18)
    Benne lakik az igazban, Isten fiai kiáltanak általa, a Lélek esedezik helyettünk.

    c) Különbözik az Atyától, mert ugyanúgy küldi az Atya a Lelket, mint ahogy a Fiút
    Gal 4,4-7 De amikor elérkezett az idők teljessége, az Isten elküldte Fiát, aki asszonytól született, és ő alávetette magát a törvénynek, hogy kiváltson minket a törvény szolgaságából, hogy a fogadott fiúságot elnyerjük. Mivel az Isten fiai vagytok, a Fia Lelkét árasztotta szívünkbe az Isten, aki kiáltja: Abba, Atya!

    d) Különbözik a Fiútól
    Szent Pál nevez minket az Atya örököseinek, Krisztus társörököseinek, de sehol nem mondja, hogy a Lélek fiai vagy örökösei lennénk. Az 1Kor 6,11 ben is világosan megkülönbözteti Krisztust és a Lelket.
    "Néhányan bizony ilyenek voltatok, de megtisztultatok, szentek lettetek, és megigazultatok Urunk, Jézus Krisztus nevében, Istenünk Lelke által."

    Végül egy szó szerinti idézet egy Dogmatika könyvből, mely egyébként számos más példát is felhoz a Szentlélekkel kapcsolatban:

    "Mindezek a szövegek, és rajtuk kívül számos más kevésbé kifejezett fogalmazású részlet Szent Pál leveleiből, mind könnyen magyarázhatók a Szentháromság tanításának feltételezésével, e nélkül azonban nincs magyarázatuk, vagy legfeljebb rendkívül bonyolult magyarázat lehetséges. Legkevésbé sem állítjuk, hogy az egyes külön-külön tekintetbe vett szövegekben az egész tanítás megvan, mégis állítható, hogy olyan szöveg viszont nem létezik, amely ellentmondana a katolikus tanításnak, vagy nem e szerint a tanítás szerint lenne a legjobban magyarázható."

    Az evangéliumok tanítása még érdekesebb lehet. De azt majd máskor... :)

    [ Szerkesztve ]

    "Egyformának lenni mindenkihez. Emberfeletti nagy szív kell ehhez." - Reményik Sándor

Új hozzászólás Aktív témák