2015 legjobban várt játékai: MMO-k

New York, New York

A MOBA manapság sokkal népszerűbb rövidítés (és játékstílus), mint az MMO, de azért bőven vannak még próbálkozók, akik szeretnének valami újat, de legalább népszerűt felmutatni a stílusban. Összeállításunk ezeket próbálja csokorba fogni, de a számtalan apró, ingyenes, szűk rétegnek szánt játékot azért nem tudjuk bemutatni. Aki valami ilyesmire vágyik, annak a Wandert vagy az Entropy-t tudjuk jó szívvel ajánlani!

Tom Clancy’s The Division

Rájár a rúd manapság a Ubisoftra. 2014, ha eladásokban sikeres is volt ugyan, a francia kiadó hírnevét mindenképp komolyan megtépázta. Szinte az összes megjelent játékuk alulmúlta a várakozásokat, a játékosok szájában pedig keserű szájízt hagyott. Technikai problémák, javítások, kapkodás, szerencsétlen nyilatkozatok… ráférne már a kiadóra egy minden szempontból kiemelkedő, a játékosok szemében is sikeres játék. A Tom Clancy's The Division tehát a szokásosnál is nagyobb terhet cipel a vállán.

A játék története rendkívül ígéretes. A közeli jövőben járunk, a helyszín New York City. A karácsonyi bevásárlási szezon kezdetén, a Fekete Pénteken egy rejtélyes járvány üti fel a fejét a városban, aminek hatására a társadalom és a kormányzat napok alatt összeomlik. Leállnak a közmű-szolgáltatások, nincs többé víz- és élelem-utánpótlás, a rend helyét az anarchia veszi át. A helyzetet kizárólag egy titokban létrehozott osztag, a Strategic Homeland Division önellátó ügynökei képesek valamennyire ellenőrzésük alatt tartani. Innen a játék címe is, és mi is egy ilyen ügynököt alakítunk majd.

 Tom Clancy’s The Division
Ha más nem is, a hullazsák-gyártók igen jól jártak a civilizáció végével. [+]

A The Division kívülről szemlélve egy külső nézetes lövöldözős akciójáték, amelyben New York romos utcáit járva kutatunk túlélők után, semlegesítjük az uralkodó bandákat, és közben megpróbálunk utána járni az eseményeknek, mert az már az elején nyilvánvalóvá válik, hogy ilyesmi nem történik csak úgy. Mélyebbre hatolva azonban – és ezt a fejlesztő Massive sem győzi hangsúlyozni – a játék valójában egy RPG. Nagyon komoly hangsúlyt kapnak a műfajbeli elemek: a karakter és a fegyverek fejlesztései, a nálunk lévő tárgyak és erőforrások megfelelő kezelése. Helyre kell állítani a város szolgáltatásait, és ehhez csak azokat az eszközöket használhatjuk, amik nálunk vannak, vagy amit az ellenségtől szerzünk. Nem kis felelősség lesz például megrohamozni egy megszállt vasútállomást vagy vízügyi hivatalt.

 Tom Clancy’s The Division
Manhattan és néhány másik kerület utcáit meglepő élethűséggel modellezték le. [+]

A játék másik újdonsága, hogy erősen MMO-, illetve inkább koop-központú. Társainkkal összeverődve online is bevehetjük magunkat az elhagyatott New York utcáiba és csatornáiba, sőt valójában ez lesz a The Division igazi vonzereje. Még mindig nem tisztázták a fejlesztők, hogy mennyire is lesz klasszikus MMO a játék, mi az eddigi információkból inkább egy Destiny-jellegű hibridre tippelünk. Játszhatunk egyedül is (várhatóan így is csak online), de bármikor alakíthatunk egy háromfős csapatot, amellyel ott folytathatjuk a metropolisz fejlesztését, ahol abbahagytuk. Bármikor beugorhatunk PvP-küzdelmekbe is, a felderítő brigádokat pedig egy drónt irányítva egy mobiltelefonos, tabletes negyedik játékos egészítheti ki. Saját főhadiszállásunk is lehet, amit a játék során fokozatosan fejleszthetünk komolyabb védelemmel és erőforrásokkal.

Bár a Ubisofttal kapcsolatban sajnos megtanultuk, hogy ez nem feltétlenül mérvadó, a játék alatt futó Snowdrop Engine a technikai bemutatókon lenyűgöző látványt és hangzást produkált. Nagyon reméljük, hogy ezt az elképesztően élethű megjelenítést (valós idejű, dinamikus időjárás és napszak, rombolható környezet és tereptárgyak, hangulatos képi effektek) nem kell feláldozni a stabil teljesítmény oltárán. A The Division régóta készül, illő lenne, hogy ne ismétlődjenek meg vele azok a hibák, amik a kiadó tavalyi címeit sújtották. A háttértörténet, a technológia és a koncepció mind nagyon ígéretes. Ha mindezt sikerül egy komplett, igényes játékká összegyúrni, akkor a The Division az év egyik legjobb MMO-szerű akció-RPG hibridje is lehet. Nemcsak a Ubisoft jó híre múlik rajta, hanem az is, hogy kapunk-e egy lenyűgöző, hangulatos, és nem utolsó sorban igazán frissnek ható játékot. Pontos megjelenési dátum még nincs, az év vége tűnik valószínűnek. A célplatformok az PC, PS4, Xbox One trió.

A jelszó: PvP

Planetside 2

A Planetside 2 egyike volt a PS4-re bejelentett játékok első csoportjának, és mivel már legalább két hivatalos halasztáson átesett, sokan kételkednek benne, hogy valamikor tényleg megjelenik-e. Mivel az E3-on már kipróbálhattuk a teljesen késznek tűnő játékot, ebben biztosak vagyunk – de pontos megjelenési dátum még nincs (várhatóan az igen szűk körben még januárban elinduló zárt bétateszt eredményétől függ ez is).

Aki PC-n esetleg már kipróbálta a F2P rendszerben üzemeltetett, vagyis teljesen ingyen kipróbálható játékot, az tudja, hogy mire számíthat konzolos: pontosan ugyanazokra az óriási, sok száz fős csatákra, járművekre, bombázásokra, és persze aljas, igen aljas emberi ellenfelek egész tömegére. A hatalmas, hexagonokra osztott térkép szinte minden zónájának elfoglalásáért és megtartásáért pokoli küzdelem dúl, amelyben nem csak a veteránok, de a kezdő játékosok is fontosak lehetnek – sok más MMO-hoz képest a Planetside 2-ben (hisz FPS-ről van szó) a játékos képességei sokkal többet nyomnak a latban. Csak már végre lézerpuskát ragadhatnánk…

Camelot Unchained

Bár igen sok játékos kedveli a főellenfelekben kicsúcsosodó raideket, a fejlődést, a küldetéseket az MMO-játékokban, vannak, akik sokkal inkább a PvP-t részesítik előnyben, főleg, ha az epikus birodalmak közti csatákban, kegyetlen ostromokban és nem zászlórablás jellegű vidám játékokban teljesedik ki. Ezen a véleményen van Mark Jacobs is, az ilyesmire épült, nálunk 2002-ben indult Dark Age of Camelot eredeti designere; és vele közel 15 ezren értettek egyet, amikor a Kickstarteren bő kétmillió dollárral támogatták meg. Jacobs ezt saját zsebből további kétmillióval tolta meg, és néhány befektető további jelentős összegeket pakolt a már címében is a nagy előd stílusát követő új MMO fejlesztésébe.

A három fajt (Arthur népe, a vikingek és a misztikus óriások, a Tuatha Dé Danann törzsei) az ősi Britannia egy igen sötét verziójában egymásnak engedő játék fejlesztése teljesen nyilvánosan zajlik, így már annak is megéri követni a videókat, akit a játék maga esetleg hidegen hagyna, de szívesen benézne egy játék készítésének kulisszái mögé. F2P pénzköltés helyett havidíj jön, cserében a játékosok irányítják a gazdaságot, a legjobb cuccok nem random esnek, hanem gyártani kell őket, és – nagy levegőt! – XP-t csak a PvP küzdelmek után kapni. A néhány ezer fős szerverek akár teljes lakossága egymásnak eshet egyetlen hatalmas ütközetben, és az egész grafikus motort és netkódot úgy építik fel (vagy legalábbis ezt ígérik), hogy ilyenkor is stabilan bírja a kavalkádot egy közepes PC is. A kifejezetten veterán MMO-soknak készülő játék alfatesztjeiben a Kickstarter-donorok vehetnek részt, a teljes megjelenés pedig az idei év legvégén esedékes (amíg el nem halasztják).

Hajók és űrhajók

Warhammer 40.000: Eternal Crusade

Nem ez az első próbálkozás, hogy a Warhammer 40K csodálatosan őrült világát egy MMO-ban tálalja valami nagyétvágyú fejlesztő, de talán ennek van a legnagyobb esélye arra, hogy meg is jelenjen. A játékot akár teljesen ingyen is kipróbálhatjuk, de e „demóverzióban” kizárólag az ork boyz faj-kaszt kombinációt választhatjuk, ami, ha régi táblás emlékeim nem csalnak, nem a legnagyobb túlélési esélyekkel kecsegtető foglalatosság. A játék amúgy a Guild Wars-széria monetizációját követi, azaz a teljes csomag megvétele után nincs havidíj és nincsenek F2P jellegű lehúzások sem.

Aki ismeri ezt az univerzumot, az tudja, mire számíthat – itt bizony a háborúról szól minden. Az alapkiadásban egyetlen bolygón zajlik az örök küzdelem, az egyik sarokban az Istencsászár nemes űrgárdistáival, a többi, korrupt, sötét sarokban pedig zöldbőrű orkokkal, kiszámíthatatlan eldákkal és a káosz perverz harcosaival. Küldetések, grindelés, horgászat és hasonló mellékes tevékenységek nem lesznek, itt minden a végtelen PvP-ről szól, akár gyalogosan, akár járműveket használva. Ha esetleg ezt megunnád, akkor véletlengenerált földalatti járatok feldúlásával tudod múlatni az idődet, ahol a gépi irányítású tiranida fattyak szolgálnak majd ellenfelül. A tiranidák amúgy is fontos szerepet kapnak: a szerver épp aktuális helyzetének megfelelően mindig a legtöbb területet birtokló fajt zaklatják egyre nagyobb vehemenciával. A megjelenést még idénre tervezik a Behaviour fejlesztői, jövőre pedig jöhetnek a kisebb-nagyobb kiegészítők, melyek elhozzák a sötét elda söpredéket és a tau fajt is a haddelhaddba.

World of Warships

Vezettünk már tankot és manővereztünk a levegőben, idén pedig a tengerek és óceánok igencsak eltérő világa is megnyílik a második világháború küzdelmeiért rajongók előtt. Illetve egész pontosan a Csendes-óceán lesz az, ahol első csatáinkat lezavarhatjuk, hisz a játék legelső verziója amerikai és japán hajókkal lesz szerelve. A Wargaming többi játékához hasonlóan itt is játszhatunk majd ingyen, de a valós pénzen vett arannyal igencsak meggyorsíthatjuk előrehaladásunkat. Ismerünk olyat, aki már igen sok pénzt elköltött tankokra és lőszerre, és biztos lesz olyan is, aki a 75-nél is több hajó megannyi kiegészítőjét és fegyverét inkább fejleszti forintjaival, mintsem idejét a küzdelmekre szánva.

Hiába a nedves környezet és a valóságban a fürge fordulókkal hadilábon álló járművek, irányítás terén a klasszikus WASD-egér kombinációt fogjuk használni. Azt még ugyan nem tudni, hogy hány fő is vehet majd részt egy tengeri összecsapásban, de az már biztos, hogy négy hajóosztály, azaz négy „kaszt” lesz a játékban. A csatahajók a lassú, de nagyot sebző egységek, a rombolók a fürge felderítők, a cirkálók pedig e két véglet között állnak. A negyedik társaság jóval egzotikusabb: a repülőgép-szállító anyahajóknak nem sok saját fegyvere van, sebességük sem parádés, viszont ezt irányítva kis RTS is kerül az akciólevesbe: négyféle repülőt tudunk gyártani és ellenfeleinkre küldeni vagy felderítésre használni.

EverQuest és Final Fantasy

EverQuest Next

Oké, itt már nem is próbálom rejtegetni, hogy nemcsak megjelenési dátum nincsen, de egyáltalán nem is valószínű, hogy az új EverQuest (én még mindig nem hiszem el, hogy EQ Next lesz a neve) 2015-ben megjelenik. Azonban jó másfél évvel ezelőtti bejelentése annyira forradalminak tűnt, hogy mindenképpen meg akartunk emlékezni róla, még akkor is, ha 2014 úgy múlt el, hogy egy PS4-es bejelentésen túl sok nyilvános nem történt a háza táján. Talán majd idén…

Az új EverQuest által ígért dolgok a mai napig megdöbbentőnek tűnnek, egyetlen másik MMO sem készül ilyen forradalmi dolgokra. Nem is tudom mivel kezdjük – a 32 kasztot használó fejlődési rendszerrel, ahol nincsenek szintek, de szabadon lehet keverni a megnyitott képességeket? A voxel-technológiának köszönhetően (időlegesen) teljesen elpusztítható tájjal, amelynek segítségével hidakat rombolhatunk le, vagy akár száz méter mélyen is kutakodhatunk elfeledett romok és elásott kincsek után? A szerverről szerverre változó végkimenetellel járó, olykor több hónapos megaküldetésekkel, melyek ténylegesen és véglegesen megváltoztatják az adott online világot? A millió lehetőséget adó Landmark programmal, amellyel mi alkothatjuk meg saját otthonunkat, területünket (ebből egy korai elérésű, ultrakorai verzió elérhető Steamen húsz dollárért)? Milyen kár, hogy oly sokáig kell várnunk, hogy kiderüljön, vajon mindezt tényleg meg tudják-e valósítani…

Final Fantasy XIV: Heavensward

Kevés olyan happy enddel végződő katasztrófa volt a játéktörténelemben, mint amit a FF14 tudott felmutatni. A megjelenésekor botrányosan befejezetlen állapotban levő játékot másfél évig pénzelte a Square Enix, míg egy igencsak átalakult fejlesztőcsapat szinte mindent átalakítva helyre nem hozta a dolgokat. A fejlődést, a harcot, a képességeket, a küldetéseket teljesen átformáló A Realm Reborn újrakiadás óta minden sínen van: a játékosok boldogan pengetik ki a havidíjat, a fejlesztők pedig sok kis kiegészítővel hálálják meg a bizalmat. És hamarosan egy nagyobb méretűvel is: a Heavensward lesz az első fizetős expanzió, amely a megszokott téren újít: új területeket, szintlimitet, fajt, kasztokat kapunk. No meg a repülés képességét!

Az új faj a humanoid sárkányokból álló Au Ra, amely a gyakorlatban kicsit visszafogottabb annál, mint ahogy elképzeltük, lényegében szarvakkal rendelkező sápadt embereknek néznek ki. A három új kaszt a kártyák kombinálásával varázsolgató Astrologian, a méretes puskákkal operáló Machinist és a természetesen lila és fekete varázslatokat puffogtató Dark Knight. Ezek mellé kapunk hatalmas új zónákat, millió új küldetéssel, zsákmánnyal és raiddel – no meg, hogy ismét lehessen fejlődni, 60-asra növekedett szintlimittel. Az új területeken tudunk majd repülni is, eleinte csak fekete chocobo hátán, majd akár sárkánnyal, griffmadárral vagy saját léghajóval is. Megjelenés minden platformra (PC, PS3, PS4) tavasszal várható, a sima kiadás mellett szép gyűjtői dobozban is.

Koreából jöttem, mesterségem címere M-M-O

Kingdom Under Fire II

A Kingdom Under Fire 2-vel kapcsolatban a legnagyobb rejtély az, hogy miként létezhet még mindig. A 2008 legelején egy elképesztően látványos videóval bejelentett PC-s MMO akció-RTS-RPG keverék (erre fűzzön gombot bármelyik rövidítés-gyártó) egy ideig Xbox 360-exkluzív nem-MMO-ként futott, majd bejelentették a PS3-változatot, aztán töröltek minden konzolos kiadást. Pontosan egy éve jelentette be a fejlesztő koreai Blueside, hogy a játék most már egész biztosan 2014-ben jelenik meg, méghozzá PS4-re és PC-re. Ez nyilvánvalóan nem történt meg, de legalább egy zárt bétateszt már lefutott, szóval legalább valamicske realisztikus remény van azért rá, hogy a játék idén megjelenik.

A legnagyobb különbség egy „szimpla” MMORPG és a KUF2 között, hogy bár itt is lesznek kasztok, városok, küldetések, instance-ok, partizás, PvP, fejlődés és minden más, itt azonban nem csak kidolgozott, millió csini ruhába öltöztethető hősünk lesz fontos, hanem seregeink is. Merthogy hősünk már alapból bandavezérként indul: első szinten is két osztagunk lehet, később pedig akár 12 légiót is irányíthatunk. Ezek nem minden küldetésben, helyzetben idézhetők meg, de amikor él ez a lehetőség, egy gombnyomással RTS kamerára kapcsolhatunk, egérrel irányíthatva seregeinket. Persze bármikor vissza lehet ugrani ultratápos karakterünkre is, de a két igencsak eltérő játékmenet előnyeit kihasználni a hatalmas főellenfeleknél, ostromoknál, akár tízezer karaktert (ez ugye 80-100 játékossal is összejöhet) is megmozgató ütközeteknél kötelező lesz. A játék a jelenlegi tervek szerint F2P formátumban jelenik meg, valós pénzen elsősorban tonnányi kozmetikai cuccot lehet majd venni.

Black Desert

A Black Desert sem ma kezdte az ipart – 2010 elején indult a fejlesztés az akkor alapított koreai Pearl Abyss fejlesztőcégnél, és még mindig csak a koreai bétatesztig jutottak. Elvileg zajlik az angol nyelvre való lokalizáció, nemsokára a bétatesztelés is elindulhat, de nagy összeggel azért nem fogadnánk rá, hogy a program végleges – helyesebben: 1.0-s – verziója még idén a kezünkbe kerül. Pedig már azóta vágyunk rá, mióta az első videók kijöttek az eszelősen részletes karakterkreálásról.

Szerencsére a Black Desert jóval több a tényleg lenyűgöző látványvilágánál (a minden trailerben erőltetett motion blurt szerencsére ki lehet kapcsolni), és a koreai stílusú végtelen grindelés sem feltétlenül jellemző rá. Egyelőre kilenc karakterkasztot ismerünk (köztük olyan érdekességekkel, mint az óriás vagy az állatait az ellenfélre uszító Tamer), de mindegyik képes lesz vadlovak befogására, betörésére, majd a harci ménnek kinevelt állatokat akár szaporítani és eladogatni is lehet. A tengeren nem csak horgászni, de küzdeni is lehet – az Archage-hez hasonlóan igen nagy figyelmet kap a játék ezen része. A zónák és instance-ok nélküli hatalmas területen szabadon lehet várakat ostromolni, óriási boss-okat szeletelni és persze millió nem-harci képességben elmerülni. A harc terén választhatunk akciójátékba illő, manuális célzást használó rendszert is, és a közlekedés is szabadabb lesz, mint a legtöbb MMO-ban, köszönhetően a falakat mászó, profi parkourosokat idéző karaktereknek.

Azóta történt

Előzmények