Birodalomépítés reggeli előtt
Age of Empires játékkal legutóbb három évvel ezelőtt találkozhattunk, az Online alcímű epizód azonban semmilyen szinten nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A támogatása csakhamar leállt, a legendás sorozatot évekig fejlesztő Ensemble Studios pedig már régóta megszűnt, így kérdéses lett, vajon a márkanevet birtokló Microsoft mihez kezd a jövőben. A válaszra egészen mostanáig kellett várni, a legújabb AoE epizód viszont nem feltétlenül azt hozza, amit vártunk.
A mobiltelefonok és táblagépek előretörését elnézve talán nem annyira meglepő, hogy az Age of Empires: Castle Siege elsősorban az érintőképernyős eszközöket támadja be. A célplatformok (jelesül a Windows Phone 8.1 és a Windows 8.1) azonban be is határolják a lehetőségeket egy ilyen stílusú játék esetén. A játékot jegyző Smoking Gun Interactive ezért új megközelítéssel próbálkozott. Nem fogunk hatalmas hadseregeket vezetni, ehelyett kastélyokat fogunk építeni, megtámadni és porig rombolni.
A játék kezdetén hat civilizáció közül választhatunk. Mindnek saját egységei, építményei, különleges erősségei és hősei vannak, ahogyan azt megszoktuk ettől a szériától. Amiben leginkább eltér a Castle Siege az eddigiektől, az a játékmenet és a játéktér felépítése. Feladatunk ugyanis a játék kezdetétől fogva saját kastélyunk építgetése és fejlesztése. Az erődítmény legfontosabb eleme a vártorony (Keep), az erőforrások kitermelése pedig az arra megfelelő építmények feladata. Innen indulunk, és egy igen egyszerűen használható menürendszerben hozhatunk létre új egységeket. Aki valaha is játszott bármilyen stratégiai játékkal, annak sem újdonságot sem nehézséget nem fog okozni a játék ezen része.
Saját területünk építése közben lehetőség van egyjátékos kampányra illetve többszereplős (de nem valós idejű) csatákra. A kampány előre meghatározott küldetések sora: minden civilizációnak a saját történelméből merített küzdelmeket kell megvívnia, ám ezek is tulajdonképpen csak különbözőképp felépített kastélyok lerohanása és elfoglalása. Meghatározott kialakítású haderőnkkel és stratégiai érzékünkkel kell megtalálni az erőd gyenge pontját, majd az egységek helyes bevetésével lerombolni azt, a cél az ellenséges vártorony porrá zúzása. A küldetések tehát inkább logikai feladványoknak tűnnek, semmint a sorozat RTS gyökereit felélesztő kampánynak.
Ugyanez a helyzet a többjátékos móddal is. Kereshetjük más játékosok meghódítandó kastélyait, mint ahogy ők is időnként megtámadják a miénket. Az Age of Empires: Castle Siege ugyanis sohasem áll le, nem kapcsolható ki, az internetes felhőben akkor is zajlanak az események, ha mi bezárjuk az appot. A megkezdett fejlesztéseink valós időben folynak, és ha néhány óra múlva visszanézünk, talán épp egy elsöprő támadás romjaira bukkanunk... Létfontosságú tehát a kastély védelmének megfelelő kialakítása. A játék ezen részét elbukni, abban elakadni persze nem lehet, kitartás és idő kérdése csak minden fejlesztés megszerzése.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!