Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • llax

    senior tag

    válasz somogyib #15 üzenetére

    Az a lyuk viszonylag rejtett helyen van. Kívülről a hővédő "ponyva" fedi, belülről csak némi szerelés után lehet hozzáférni.
    Minden jel szerint belülről fúrták, de kívülről ragasztották le. Ez egy űrséta során, a hővédő takarót megbontva lenne igazolható.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz somogyib #15 üzenetére

    Azon túl, amit Ilax leírt:

    Az egyik korai forgatókönyv, amit ugye a cikkben is említettem az volt, hogy egy technikus valamiért fúrni kezdett az orbitális egységben, csak rossz helyen, és átfúrta a nyomásálló testet. Rájöttek erre, és ezért kívülről valamivel (epoxy vagy hasonló) lezárták. Ezen forgatókönyv szerint a megoldás működött hosszú ideig, hiszen a Földön még nyomásteszteknek vetik az űrhajót indítás előtt, és a többi. Feltehetően hónapokig nem is volt gond, csak aztán a ragasztás augusztusban elkezdett elfáradni (hőingadozás, UV sugárzás, stb.), és emiatt a benti túlnyomás kilökte augusztusban...

    Ez a forgatókönyv korábban annyiban volt más, hogy logikusan arra építettek, hogy a lezárást belülről kellett volna elhelyezni, hiszen bent van túlnyomás, de akkor a lyuk környékén valamiféle anyagmaradványoknak kellett volna maradnia. Amire nem találtak nyomot.

    A saját feltételezésem amúgy az, hogy lehet, hogy a nyomáspróbát nem túlnyomással, hanem éppen alacsony nyomással tesztelik talán (tehát a légkörinél kisebb nyomást hoznak létre az űrhajóban lezárt ajtók mellett, és megnézik, hogy nem kezd-e el emelkedni a benti nyomás, ami szivárgásra utalhat), így a technikus számára az lehetett a logikus, hogy kintről helyezi fel a lezáró pecsétet, hiszen így feszül bele a lyukba.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • llax

    senior tag

    válasz somogyib #19 üzenetére

    Az a furat (és környéke) kapásból nem úgy néz ki, mint ha azt gyakorlattal rendelkező személy készítette volna (pl. tévedésből).

    Nyomós indok? Mindenhol előfordul. Még az USA-ban is (az űrrepülőn is vagdostak el kábeleket, pl...). Nyomós indok (bérek, munkakörülmények) és/vagy ki/beszámíthatatlan ember mindig-mindenütt akad.

  • llax

    senior tag

    válasz somogyib #19 üzenetére

    Mégvalami...

    "Vagy miért nem jelentette, hogy elbakta és ki kell cserélni azt a darabot (ha lehet egyáltalán, nem értek hozzá)."

    Jó példa az MS-10 rakétája. Ott tényleg "csak" egy alkatrész lett volna, nem a fél űrhajó, mint az MS-9 esetén. Vélhetően nem egy ember láthatta a problémát, mégsem cserélték ki. Ez nem jelenti azt, hogy nem szóltak senkinek, esetleg valami helyi kisfőnök is tudhatott a dologról. Ha ebből ki is derülne valami, nem biztos, hogy tudni fogunk róla. Nem véletlen az sem, hogy bűnügyi nyomozás is folyik mindkét esetben.

    Nem mellesleg, mindkét esetben valami NASA-nak is eladható sztorit kellene kreálni. Továbbá érdekes a történetben NASA hangoztatott "töretlen bizalma" is, miközben a Boeing és a SpaceX esetén minden lehetséges dologba belekötnek, pedig azok űrhajóépítő tevékenysége 100%-ban transzparens a NASA számára...

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák