Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz #65675776 #26 üzenetére

    A Space Shuttle a minimális lehetséges szöggel tért vissza, és még így is váltott fordulókkal kellett visszatérnie, hogy ne melegedjen túl egyik oldala sem.

    A visszatérési szöget az űrhajó tömege és a felhajtóerő határozza meg alapvetően. Az űrsikló nem a lehetséges legminimálisabb szöggel tért vissza, mivel ha valamiért jóval alacsonyabb a tömege (teljesen mindegy, mi miatt), akkor a felhajtóerő "visszapattintaná", vagyis lenne még egy (vagy több) emelkedő fázis, mielőtt újra süllyedni kezdene. Éppen ezért az Space Shuttle (és a Buran) esetében a kettő közé lőtték be, viszonylag jól.

    A Venture Star volt az, ahol jóval laposabb szögben tért volna vissza az űrhajó a légkörbe, így pedig csak az orra kellett szén-szén hővédelem, a többi helyen "elégséges" lehetett a fémes hővédő panel (a fémes panelek külső méhsejt-szerkezetű Inconel 617-ből készültek volna, ami alatt hőszigetelő réteg van):


    Az X-33 / Venture Star programhoz tervezett SA/HC hővédő "tégla" felépítése

    A panelek maximum 1370°C hőmérsékletet viseltek volna el, de úgy számoltak, hogy "mindössze" 982,2°C (amerikaiul: 1800°F) fordulhat elő a hason is, csak az orrnál lehet 2000°F, vagyis cirka 1100°C felett.

    Viszonyítás:


    "Buran" hővédelem max. hőmérséklet, ugyebár a gép hasára azért kellettek a szilikát téglák, mert 1200°C-ig felmelegedtek


    Venture Star hővédelem (sajnos Fahrenheit-ben)

    És most dőljünk hátra, és tegyük hozzá, hogy az XS-1 első fokozata nem orbitális pályáról fog visszatérni, hanem maximum ~3000m/s (Mach 10) sebességgel. Vagyis kevesebb, mint fele akkora sebességgel, mint az Űrsikló, vagy a Venture Star tette.

    Szóval én élek a gyanúval, hogy ez aligha lesz tényező. ;)

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák