Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz .LnB #31 üzenetére

    Ezt már kifejtettem a múltkori cikknél is... 6-8 éves unokahúgaim folyton a tabletet és telefont bújják szabadidejükben. Illetve rajzfilmet néznek.
    Konkrétan nulla kognitív funkciót használ ha valakit bevágnak a TV elé, vagy bugyuta játékot játszani tableten ami mér rongálja is a szemüket kis kijelzővel. Egy AR headset mivel lenne rosszabb ennél? Egy olyan 3D Minecraft világ, ahol minden kreativitásukat kiélik? Vagy az origamis cucc, nekem valahogy inkább egy új kreatív platformot adott volna. Esetleg egy olyan LEGO világ, ahol minden megépíthető.
    Szerintem okosan felhasználva sokkal minőségibb, kreatívabb és oktatóbb jellegű szórakozást nyújthat, mint a TV vagy a tablet.

    A gyerekek már ma bőven el vannak rontva a végtelen rajzfilmcsatornákkal, okostelefonnal/tabletekkel heroinfüggőséget okozó játékokkal... Az AR lesz az egyik jövőbeli út, ez már biztos. Megvédeni nem tudjuk a gyerekeket tőle, maximum okosan használhatjuk építő jellegű célokra. Onnantól kezdve pedig minden a szülő felelőssége mennyit használja a gyerek, mennyit megy ki az udvarra, mennyit játszik a többiekkel. Netán ha mobilisebbé zsugorodna az eszköz, akkor még ki is csalhatnánk vele a gyerekeket a szabadlevegőre. Valljuk be, ki ne őrült volna megy gyerekként Gameboy és Tetris mellett egy dínókkal felturbózott homokozónak :D Változik a világ. Nekünk el kellett képzelni egy teljes építkezést a fantáziánkat használva. Nekik egy egészen új perspektívába helyeződhet a fantáziájuk, ha olyan AR programot kapnak. Hogy ennek mi a hatása az idegrendszeri fejlődésre nézve, fogalmam sincs. Lehet pozitív is akár, de lehet negatív is, ki fog derülni 15-30 év múlva.

    Az iparban és az eü-ben, K+F-ben óriási lehetőségek vannak amúgy, csak fejlődjön a látószög.

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz Komplikato #56 üzenetére

    Egy egyszerű EEG-vel is lehet már P300-at figyelve alapvető vezérlést, mind controlled játékokat csinálni. Kifejezetten izgalmas terület. A többinek is lehet érdekes funckiókat kitalálni. Pl a HR, BP, bőrizzadás a stressz mérésére szolgál. Egy kis kreativitás és már ki is található hozzá valami feedback funkció.

    Egyébként itt írnak róla, [link]

    Vérnyomást nem mér... azt fejen lehetetlen. Máshol meg felfújós cucc kell hozzá. Az macera...

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz vvvbandi #58 üzenetére

    Csekkold a linkemet. Szerintem hozzá lesz majd. Blood oxy az ujjra, HR opto pánt ... Pár EEG elektród a pánton elfér, bár nem egy Epoc.

    Szerintem ez csak kiegészítő lesz.

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz vvvbandi #60 üzenetére

    Az EEG-n kívül egyik sem a fejen lenne, szóval vagy mert még nincs piacon, vagy csak tervben volt.

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz descence #62 üzenetére

    Igen csak ezzel tényleg az a probléma egyelőre, hogy csak egy kis kijelzőn látod a tárgyakat, nem a teljes látóteredben. Fogalmam sincs hogyan oldották meg vetítéssel, hogy ne látsszanak át a hologrammok...

    A jövőben szerintem nagyfelbontású átlátszó OLED fólia lesz a megoldás... mert a vetített cuccal nem lehet teljes látószöget befedni.

    Egyébként amit te mondasz, ahhoz egy VR szemüveg jobban passzolhatna. Mármint egy ókori városban sétáláskor. Csak kiegészítve a Hololens funkcióival.

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz neilszab #68 üzenetére

    Ezt már ezer éve megoldották. Talán először a hadiiparban vadászrepülők HUD sisakjaiban, meg már korábbi VR szemüvegeknél. Simán optikailag lencsékkel csökkenthető a fókusztávolság. Valami hasonló elv van itt is, mint a fényképezőgép objektíveknél... Egy 400 mm gyújtótávolságú teleobjektívnek sem kell fél méter hosszúnak lennie mindenképpen, mégis jól működik :) Illetve ha jól tudom a tükör nélküli MILC-ekben is be kellett vetni trükköket... Mert túl közel lenne a szenzor.

    A fénnyalábok ugyan olyan szögben érkeznek be, mintha 3-4 méterre lenne, ezért nem káros a szemre nézve, semmit sem kell erőlködnie.

    Az elnagyoltság még a kezdeti fejlődési szakasz miatt van. Biztosan hamarosan lesznek, 4K részletességű CAD motormodellek is, ha a HW/SW megengedi. Kicsit mindig hologrammos lesz, ez tény a cikkben leírtak miatt. Szerintem kijelzőkkel nem nagyon lehet megoldani még a távoli jövőben sem ezt a visszaverődési problémát. Ehhez közvetlenül a retinát kéne ingerelni, vagy a látóideget, méghozzá a megfelelő emulált ingerekkel. A mai technika fényvillanásokon és kontúrokon kívül egyelőre nem tud többet, vakok kísérleti implantátumaival. A jövőben ez változhat, de a legnehezebb protézis, az óriáis képi információ, és mert a retina egy kihelyezett agy kb, maga is végez komputációt, hatalmas tömörítést. Ezért is nehéz a színlátás kiváltása pl.

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz neilszab #73 üzenetére

    Az utóbbi egy Occulus plusz két kamera. Amúgy két 4K kamerával elég jó AR lenne az is, teljes látószöggel. Ahhol teljes szobákat, várost, tájat kell moddolni oda ez jobb lesz mint a Hololens. Ráadásul az OR menne teljes full napsütésben... egy kicsit talán a kép realitása is jobb lesz, kevésbé térnek el a hologrammok a képtől. Egy Holo fogalmam sincs mit tud max napsütésben.

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz vvvbandi #76 üzenetére

    Az agy nagyon hamar alkalmazkodik ám ilyen kis mértékű térbeli eltéréshez. Szerintem ha egyezik látószögben és optikailag, akkor pillanatok alatt megszokod, hogy kicsit előrébb van... kipróbáltam egyszer a fotógép EV-jén keresztül "látni" és már ez sem okozott semmiféle térbeli problémát. Azon kívül, hogy lassú és ronda színű volt.

    OR-t csak egy példát hoztam, nem a konkrét eszközt. Mint teljes VR szemüveg szimulálva az AR élményt. Szerintem ilyen eszközök biztosan lesznek a jövőben. A technika adott, átültethető a Hololens ebbe. Talán a szemmozgás és fókuszkövetés ami nincs megoldva kamerákkal.

    Nekem az nem áll össze a Hololensnél, hogy nappali világos szobában, munka közben hogyan használható. Elképzelni sem tudom mekkora fényerőt lehet belőle kifacsarni, és mennyire napszemüveg élmény ebben flangálni. Illetve mennyire érződik ilyenkor, hogy csak egy hologram? Mondjuk ez egy sebészeti vagy kutatási alkalmazásnál nagyjából tökmindegy. Játékoknál sem különösebben zavaró... de egyszer biztosan igény lesz fotorealisztikus tárgyakra is, nem hologramokra. Ilyenkor vagy az egész külvilág legyen virtuális, vagy nem tudom mi a megoldás... mert tárgyakról szóródó, visszaverődő fényt képtelenség szimulálni.

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz vvvbandi #81 üzenetére

    Gondolom összetettebb CAD modellekhez, amihez nv Quadrokat, vagy Fireprokat használnak már kevés lesz, több GB GDDR5-el.Azért még mindig limitált egy telefon szintű kapacitás. Vagy valami 4 nm-es jövőből származó GPGPU loptak bele:)

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz neilszab #84 üzenetére

    Egyszerű. A kijelző előtt van egy vékony lencse (tippre fresnel) ami úgy fókuszálja a fényt, mintha méterekre lévő tárgy lenne. Ezzel egyidőben a méterekről érkező fénysugarak is érkeznek a valódi tárgyakról.

    Mondjuk ez csak egy pár méteres tárgytávolságra érthető. Hogy azt hogyan oldják meg hogy a hologram változó fókuszban legyen... jó kérdés, lehet sehogy. Szerintem a hologram sík mindig fix távban van mint a google glassnál.

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz neilszab #84 üzenetére

    Na találtam két cikket' a helyzet bonyolultabb és nem fresnel van benne hanem hologam lens. De lényegében ugyan az. Egyszerűen nem lehet sajna elmagyarázni, plusz nem akarok hülyeséget leírni.

    Itt az erdledeti

    optics

    [link]

    Ez a lényegesebb

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz #06658560 #92 üzenetére

    A kérdés itt az, hogy egy ilyen modell-t most mi számol? Elküldi egy .3dm file-t a szemüvegnek amit az megjelenít a GPU-jával? Vagy valami PC-s interface számolja a pixelek képét, és 2D-s streamként kirakja a szemüvegre?

    Kicsit azért olyan röcögősnek tűnik ez a motor nagyban, lehet itt már kevés a kapacitás.... animált folyamatosan mozgó nagy poligonszámú modelleknél / nagyobb környezetben szerintem képtelenség, hogy kiszolgálja egy szemüvegben lévő GPU valódi részletességgel... de eléggé gyorsan fejlődnek a mobil GPU-k, szóval nem lesz gond a jövőben...

    Egyébként engem nem zavarna ha CAD-et PC számolná. PC úgy is kell CAD-hez, mert maga a program azon fut. Max a már kész modelleket lehet egy kiegészítő rendszerben változtatgatni, vagy prezentálni. Tehát PC ígyis-úgyis kell, nem baj ha besegít a HoloLens-nek a számításban. 2D stream-et küldve wireless a kis hologram projectornak.

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz Ren Hoek #93 üzenetére

    Itt szerintem amúgy nincs nagyon erről szó... max egy egyszerűsített modellt küld el a mobil GPU-nak... már csak az a kérdés, hogy hol a határa a rendszernek. Meg kell nézni mit tudnak a legújabb mobil GPU-k, egy ilyen motormodellt meg kell tudjon forgatni bármelyik... és itt statikus modellekről volt eddig szó, semmiféle számításigényes játék effekt, víz, tűz, robbanások, összetett animációk, fizika stb...

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz vvvbandi #95 üzenetére

    Ezek mindenképp egyszerűsített modellek amikkel demózták... Látszik, hogy nem egy full részletes fotorealisztikus valamiről van szó. Pont annyit tud, amennyit a telefonok is tudnának. Egy hagyományos 3D-s anatómiai atlasz pl...

    "A CAD-ra ott van szükség, amikor mondjuk részecskefolyamatokat szimulálsz a motortérben, vagy törésmodellt, vagy hasonlókat"

    Ez tévedés. Simán vannak olyan építészeti és 3D dizájn modellek, aminek a full felbontású, poligonszámú realtime rendereléséhez komoly workstation kell. Erre nyilvánvalóan nem lesz jó a Hololens.

    [link]

    Még egy Quadrot is megszivat...Akkor egy mobil GPU-n 5 FPS se lenne. Ja és a folyamatos térbeli érzékeléshez mindenképpen sok FPS-re van szükség. Megkockáztatom akár 90-re is, hogy ne keltsen hányingert vagy fejfájást. Nagyon kíváncsi vagyok, mit tud majd mutatni élőben... de szerintem egyelőre csak játék a CAD terén. Komoly munkára nem nagyon jó, ha a mobil GPU számol.

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz Ren Hoek #96 üzenetére

    Lejárt
    Szóval ilyen tekintetben pont inkább hátrány, hogy csak wireless és csak a szemüveg számol. Remélhetőleg komoly ipari, hadi és orvosi alkalmazásoknál lesz rendes kábeles, PC-s Hololens is és akkor képes lesz arra amire az Occulus is.

    (#97) vvvbandi Igen csak van egy kis "eyecandy" mellék érzése az embernek, hogy valójában ha mobilgrafikánál egy fokkal komolyabb dolgot akarsz megjeleníteni, akkor beröccen az egész majd.

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz vvvbandi #101 üzenetére

    Persze így is hatalmas újdonság... csak nekem komolyabb CAD és orvosi eszköz K+F munkákra kéne, és nem játékra otthon. Akkor meg biztos nagyon hamar belefutnék a limitációkba, hogy bocs de ez a modell laggolna már. Pl érdekes kérdés, mi lenne egy wireframe modell megjelenítéssel, ami csak fekete vonalakból áll? Technikailag... Remélem mihamarabb megtudjuk, mik az eszköz határai jelenleg.

    Az eyecandy-t úgy értem, hogy sokan azt képzelik ezekből a techdemókból, hogy majd komoly munkára használható már az első kiadás... közben lehet csak egy szórakoztató eszköz lesz ami a nappaliban poén.

    Viszont PC + 2D Stream-el fotorealisztikus animált modelleket is ki lehetne rakni AR-re. Engem nem zavarna egy nagy sebességű kábel, ami egy workstationből jön ki. Pl egy sebészeti alkalmazásnál, már elengedhetetlen a nagyfokú pontosság minden téren. Vagy egy "Realtime 24/7 Girlfriend modder to Emily Ratajkowsky" app :D

    Amúgy nem kötekedni akartam, csak rengeteg dolgot nem tudunk még... nagyon tetszett a cikk és sok újdonságot megtudtam. Szóval hálásak vagyunk az élménybeszámolóért.

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz vvvbandi #105 üzenetére

    Most egy agystimulátor beültetőgépen gondolkoztunk épp, amihez látni kéne a patkány agyát, kinagyítva hol futnak a nagyobb erek és kapillárisok, egy két-foton mikroszkóp 3D-s képéből. Mivel amúgy pici az egész, Hololens-el ki lehetne nagyítani és megtervezni a behatolási pontokat, vagy flexibilis utat. Mondjuk ez le van fixálva egy keretbe, de egy valós emberi műtétnél rettentő fontos lenne tudni hol mennek az erek... oda viszont hatalmas pontosság kéne. (Ez még nem tökéletes, a motor talapzata ugrált kicsit... de orvosi alkalmazásoknál viszonyítási mintázatokkal lehetne pontosítani a térben) Vannak amúgy ilyen eszközök, ott mondjuk előre megtervezik a műtétet 3D-ben, MRI kép alapján. Oda nem nagyon kell Hololens, vagy ha kell is, az MRI képeknek nem túl nagy a felbontása, simán vinné a kis gép. Egy egyszerű szövettani 3D-s képet is vinne szerintem. Viszont prezentálni tökéletes lehet, orvosi konzíliumokra pl. A jelenlegi 3D-s kimenetet generáló eszközöknek (fMRI, MRI, CT, UH, OCT) nem túl nagy a felbontása.

    Ha valami ilyesmit meg tudna jeleníteni 3D-ben hologramként, és geometriailag rámappelni a szikét vagy a beültető cuccot akkor zsírkirály lenne :))

    (#104) grozam: A jövő? Amit írtam korábban, nem lesz szemüveg, csak a látóideget ingereljük egy stimulátorral. Látótérbe helyezett fotórealisztikus hologramokkal. Ez persze még nagyon messze van. Ép látóidegű, de vak embereknél jelenleg max kontúrokat lehet látni egy ilyennel. Kínában foglalkoznak ilyenekkel... Amúgy retinába is lehet ültetni, két féle chip is létezik már. Ezt még szerintem a következő 20-30 évben nem fogják engedni soha egészséges embereken, amíg kockázatos a műtét és semmi haszna nincs egészségeseknek.

    Esetleg egyből nem káros lézerrel bevetíteni a képet a retinára. Itt vetődik bennem fel a kérdés, hogy fekete vonalakat hogy a francba tud megjeleníteni a Hololens? Szerintem sehogy.

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz vvvbandi #110 üzenetére

    Ez viszont azt jelenti akkor, hogy ha mondjuk egy filmet szeretnénk nézni, azt teljes sötétségben lehetne csak megtenni, vagy valami fekete "vászon" előtt... illetve a sötétebb árnyalatú textúrák nagyon átlátszanak, mint Leia hercegnőnél. Kicsit akkor csalókák szerintem a Youtube-on látható demók. Ott teljesen fedő nem-fény objektumok vannak... Gondolom tök más élmény akkor a valódi szemüveg. Esetleg a jövőben lehetne olyat, hogy OLED panel, és mögötte egy fekete árnyékoló LCD. Akkor csak ott lehetne fekete háttere a tárgyaknak, ahol vannak. Csak ez már duplán csökkentené az átlátszóságot.

    (#109) Komplikato: Egyiken sem lehet jó eredményt elérni. A legjobb a retina chip, kisebb-nagyobb sérülés/betegség esetén ép ganglion réteggel. Elvileg a SOTE klinikán is volt itthon már egy páciensen műtét. Már a látóidegben is 130 millió fényérzékeny sejtről tömörítődik és átszámolódik az információ kb 1.2 millió szálú látóidegé, különböző csatornákkal, amiről fogalmunk sincs, hogyan futnak végig a "dróton". Az agyba érve az LGN-nél és végül a látókéregben 500 millió sejthez mennek az infók, tehát itt mégnehezebb jó eredményt elérni. Mert egyáltalán nem térképszerű maga a kéreg, és összevissza torzult és transzformálódott már az infó. Ez még nagyon távoli jövő, hogy rendes színlátást visszaállítsuk, vagy egy ilyen Hololens hologram-ot juttassunk a látókéregbe. Eleve egy kéregbe hatoló, nagyon nagy felbontású ingerlő eszköz kéne. Az pedig óriási, és ehhez már genetikailag módosítani kéne a sejteket ott, mert elektromos ingerléssel nem oldható meg, sem valamiféle külső mágneses, vagy DC ingerléssel. (egyszerűen nincs ekkora felbontása semmilyen elektromos és mágneses külső eszköznek - és nem is lesz. Fizikai akadálya van, mindenképp koponya feltáró műtét kéne) Ezért talán ha megfejtjük mi megy a látóidegen, és mi a kód, akkor van esély rá...csak az meg nagyon sérülékeny, addig biztosan nem fogják piszkálni, amíg nem lesz jó eszköz rá. Ha ez megsérül, akkor az végleges és visszafordíthatatlan. Embernél nem is regenerálódik szinte...vagy valami neurotroph anyaggal elérve, nem tudna ugyan úgy összeforrni. Itt is talán a genetikai módosítás - optikai ingerlés lesz a megoldás a jövőben. Szerintem előbb lesznek valódi hologam vetítők, mint ez :))

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz #32839680 #113 üzenetére

    Biztos meg lehet oldani. Csak akkor egy master szemüveg kell, ami scanneli a szobát és továbbküldi a többieknek. Vagy mindegyik szemüveg megosztja egy szerveren a saját scanjét, majd realignolja egymáshoz őket. Koordináta rendszer nem jó ugye, mert nincs inerciális vagy cm pontos GPS helymeghatározás. Elvileg Hololens API nem lesz, vagy SDK, de valahogy csak lehet majd eszközre fejleszteni vagy alacsonyabb szinten elérni a HW-t.

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz vvvbandi #116 üzenetére

    Remélem lesz azért hozzá valami komolyabb... A Kinect-hez is rengeteg sok olyan kreatív találmány köthető, hogy csak ámultam... Magát a scannelő szenzorokat, meg a processzort fel lehetne használni pl vakoknál egy virtuális térben bionikus szemüvegként. Kimenet pedig hanghatások, vagy a nyelvre tehető ingerlő. A nyelv "felbontása" elég jó, ezért majdhogynem lehet vele érezni egy kisebb felbontású 2D-s térképet, vagy iránytűt.
    ...de akkor ezek szerint ilyesmi nem lesz :(

    Szerk: Egyébként találtam egy videót [link]
    Itt már azért sokkal hologramszerűbben ábrázolják a látottakat, az eddigi full átlátszatlan demókhoz képest... ugye ilyen kb az élmény? (Ez is zseniális persze)... mondjuk itt sem értem, hogy a fekete kerék, hogyan lesz fekete a fehér függöny előtt... Valószínűleg sehogy.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák