Új hozzászólás Aktív témák
-
-
titán
Én oda is írtam, hogy nem szoktam. Valóban csak annyival lehet gyorsulni, mint az előtted lévő, ha van előtted valaki.
A V8-at meg nem launch controllal indítod zöldnél. Anélkül meg lomhán jön a nyomaték. Villanynál meg semmi extra tövig nyomni a pedált, tök nyugodtan meg tudod tenni minden egyes zöld lámpán, nem haldoklik, hörög, és üvölt torka szakadtából úgy, hogy az egész utca kérdőn odafordul. Ráadásul villannyal még komolyan a fogyasztást sem befolyásolja, a pirosnál lassuláskor úgyis visszajön az energia jó része. (120 helyett 140-et fogyaszt átlagban 1km-en, na bumm).
Még sosem (!) volt olyan, hogy zöldnél bármilyen fosszilis közel maradt volna, pedig nem versenyzéssel foglalkozok. A villany egyszerűen csak megy, és kész.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz #16820480 #519 üzenetére
Egyébként számításaink szerint elegendő a töltési ponton energiatárolókat használni, nem kell az egész nyilvános villamos hálózatot upgrade-elni. Most épül Siófokon az akkumulátoros tárolós 75kW-os töltőnk 0,5MWh-s teleppel az M7-nél, jövő héttől üzemelni fog.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Annál mindenképpen drágább lesz, mintha valaki a 230-ra dugja rá közvetlenül. A mosoly pedig azért lesz őszinte, mert így elérhető lesz széles körben a villanyautózás (jelenleg csak kertvárosi környezetben lehetséges), és átszámítva még mindig olcsóbb marad, mint akár egy priust használni városban.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Azért Teslával simán elmegy az ember büntetési határ alatt (149) bárhová. Azért találkozol kevéssel, mert ha te is annyival mész, akkor marad a távolság köztetek, sosem futsz vele össze. Egy Leaffel muszáj lassan közlekedni, mert kicsi az akku, és ráadásul nagyon homlokon vágja a menetszél. Főleg azokat szoktad látni hátszélben vitorlázni. Leafet és Model 3-at is használok, tök máshogy kell velük közlekedni pályán.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
A különbség, hogy Teslával nem muszájból megy lassan, hanem akaratból. Azért vegyük észre, hogy sok early adopter villanyautós "zöldségből" vásárol és használ villanyt, és sokan sportot űznek abból, hogy ki tud alacsonyabb fogyasztást kihozni az autójából. Szóval mehetne többel, mert simán bírja, és a Tesla töltési infrastruktúra is simán lehetővé tenné, csak épp nem ez a célja.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
A mi utcánkban (Bp. kertváros, összesen 20 ház) jelenleg van: M3, i3, Leaf (2db), e-Golf, Volt, Outlader, 500, Kangoo Z.E., és kb. kétszer ennyi fosszilis. Nem állítom, hogy ugyanilyen arányok lesznek lakótelepen is, de a jelenlegi 0% jelentős bővülést hordoz magában. Lesznek, akiknek egy ideig nem lesz elérhető, de azért sokan csak azért nem gondolkodhatnak rajta, mert nincs töltési lehetőség.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Egyelőre az várható, hogy egy-egy ilyen 800 lakásos telepen (20 lph, 10 em, 4 lakás) néhány éven belül lesz 5-10 töltőhely, ami képes lesz kiszolgálni 8-20 autót. Ez is legfeljebb 2,5%, ami még mindig sokkal jobb, mint a most elérhető 0%. És egy bp.-i lakótelepen azért 2,5% megengedheti magának a villanyautót.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Donki Hóte #590 üzenetére
De ez nem lóerő, V8 meg anyámtyúkja kérdése. Sopronig bármelyik dízel ugyanannyi idő alatt ér el. Egyébként sok villanyossal is ugyanezt megcsinálod, 50kWh és 100kW töltés kell hozzá.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz #06658560 #631 üzenetére
A 3. emelet problémája jelenleg nem a villanyautózás. Az övék majd 10 év múlva a 10 éves kocsik lesznek. Addig van 10 év, hogy kiépüljön a megfelelő töltő infrastruktúra. És nem kell aggódni, már a töltőüzemeltetők már készülnek a feladatra. Ahogy bővül a 3. fogadókészsége, úgy fognak bővülni a lakótelepi, olcsó, de lassú AC töltőpontok. De egy bármilyen autó üzemeltetésére bőven elég az 1x16A, 3,7kW. Egy könnyen hozzáférhető 3x32-es betápból 6-8 ilyet lehet telepíteni egy ütemben.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz #06658560 #632 üzenetére
Az akksik már most is nagyon gyorsan mennek lefelé. 3,2V 280Ah (0,9kWh) LiFePO4 akkumulátor cellák már 70 dollár körül hozzáférhetők. Nem véletlenül került a 2021-es M3 SR+-ba +10% kobaltmentes LiFePO4 a korábbi kobaltos Li-Ion helyett. Az Model 3 akkumulátor költsége 5ezer dollárt csökkent az elmúlt 3 évben, és így fordult át veszteségesből nyereségesbe a gyártás.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Mit számítasz 10 percnek? A Model 3 Superchargeren (és 10 év múlva a független infrastruktúra nagy részén) 10 perc alatt 200km hatótávot kap. 15 perces pisi, kaja alatt 250km-t (2 óra menet). Ezt ugye úgy kell érteni, hogy otthon tele elindulsz, mész 3 óra alatt 350km-t, majd egy 15 perces megállás után újabb 250-et. Tehát 5 órás és 600km-es út alatt 15 percre kell megállni. 10 év múlva megfizethető áron lesz használt M3 (reálértéken 5M).
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz yodamester10 #645 üzenetére
van egy csomó bérelhető, egyébként igen, saját is. Rendszeresen ott vagyunk villanyautós találkozókon, ott ki lehet próbálni, ha valaki előre szól, kölcsönkaphatja egy körre. De akár a Leafet is. Vagy ha valaki olcsó rexes villanyt szeretne kipróbálni, elhozhatom a Voltot is.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Én meg akkor veszek belsőégésűt legközelebb, ha 2,5 literből megtesz 100km-t pályán. Lehetnek irreális elvárások, és akkor az ember simán megmagyarázta magának, hogy mi miért nem jó.
Ahogy egy belsőégésű hajtáslánc sosem lesz 80% hatásfokú, egy kémiai akkumulátortelepet (bármilyen most ismert vagy közeljövőbeli kémiával) sosem lehet 10 perc alatt 100%-ra tölteni. Képtelenség. Az akkutöltést kW-ban (vagy mégjobb km/h-ban mert az beleszámolja a hajtáslánc hatékonyságát is) lehet számolni, és nagyobb akksival gyorsabb töltés érhető el. De nem időben, hanem teljesítményben. 100%-ra (vagy közelébe), ahogy minden töltési görbe a végtelenbe konyul, értelmetlen gyorstölteni bármilyen autót (és a tartósságnak se használ).
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
M3 is 250kW-tal tud tölteni (a kis akksis 170kW-tal). 3,5C (kWh x 3,5 h^-1) reálisan fölé nem lehet vinni a töltést, az is már nagyon agyonvágja a telepet, ha rendszeresen vagy ilyen gyors töltésen. Tehát mondjuk egy 400kW töltéshez 120kWh telep kell minimum, ha nagyon-nagyon jó a BMS és a hűtés.
De akkor még nem beszéltünk olyan nyűgökről, mint telepfeszültség, hűtött kábelek, kábelvastagságok, amik a töltő infrastruktúrát (meg a kábelkígyóval birkózó nagymamát) terhelik.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Normál Sport Hegyi Tart, és ebből a "Hegyi" üzemmódban zár a kuplung, máskor nem. Nagyon érezni, és nagyon kellemetlen a villanyautóhoz szokott seggemnek, mikor a benzinmotor hajtása is kijut a tengelyre, és rezonál a kasztni. Minden más esetben csak REX-es (tehát a benzinmotor egy generátort hajt).
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz #16820480 #668 üzenetére
A Tesla Superchargerek Auchanoknál vannak elhelyezve. Az Auchanok szabad áramát használják. Meg van rendelve nekik X amper, de azt csak kora reggelente használják ki, amikor mennek a nagy teljesítményű sütők. Ha ilyenkor nagy forgalom volna a Teslánál, mindenki nézne ki a fejéből, mert a Supercharger ilyenkor nem kap áramot csak nagyon keveset. Ez most, 2020-ban még nem probléma, de 3 év múlva lesznek nagy kerek szemek reggelente, mikor beáll 4-8 autó, és SC a 130kW helyett csak 20-at tud adni. Tesla bevállalta ezt a kockázatot (gondolom ezeken a helyeken csak rövid távon gondolkoznak), hogy ne kelljen harcolniuk az 1MW áramért a hálózati szolgáltatóval. Amíg máshol harcolnak (áramszolgáltatók egy MW-os bővítést jó, ha 2-3 év alatt teljesítenek), addig itt legalább üzemel.
Az áruházaknak pont a fentiek miatt nem megoldható hosszú távon a töltőüzemeltetés. Mi is ezért kerüljük az áruházakat. (na meg azért mert vastag borítékot kértek két láncnál is, hogy beengedjenek minket, amikor szondáztuk őket)
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Értsd meg a probléma nem a kábelben, hanem a telepben van. Áramot is nehéz átvinni, de az csak kábelvastagság és kábelhűtés kérdése. Írásban ezt most nehéz lenne elmagyarázni, de van egy csomó videó az akkumulátorok működéséről. Mindegy hogy az telefon, autó, vagy repülőgép akku, sőt az is mindegy, hogy ólom, nikkel, vagy lítium alapú. A telefon akkumulátorod mindig 3,7V-os, és 4,2V-tal kell belsőleg tölteni, de ezt a feszültséget a telefon állítja elő. A telefonodban van egy fedélzeti inverter, ami a 12V-ból (vagy épp 9V, 5V) 4,2V-os töltőfeszültséget csinál.
Az autók annyiból mások, hogy a pontos DC töltőfeszültséget az oszlopnak kell előállítani. Minden egyenáramról tölthető elektromos autónak 300-460V között van az akkumulátor kapocsfeszültsége (ezt tudja a CCS alapszabvány). Kivéve a Porsche Taycant, aminek 750-850V között. Az emiatt nem is tud tölteni a normál infrastruktúrán, csak egy drága és lassú fedélzeti inverteren keresztül. Így lesz a papíron 350kW-os Taycan töltésből viccesen lassú 50kW-os, amikor szerencsétlen megpróbál tölteni.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
kitaláltak egy új szabványt és bíznak a jövőben. 2021 év végétől (vagy ha csúszás van, 2022-től) a mi újonnan telepített töltőink is tudják már a 800V szabványt. Fejlesztés folyamatban. Gondolom másoknál is ez a helyzet. Idővel a 800V jobb lesz, mint a Tesla által kitalált 400V, de kell még neki 5+ év mire elterjed. Ez van.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Igen, mert a Taycan akksija 100 kWh-s és a korábban leírt [link] 3,5C képletemmel épp max 350kW töltést tud(na). 350kW 400V-on 880A (460V-on is 760A), de még lebirkózható legjobb réz vízhűtéses kábelek felső áramkorlátja 500A (aktív hűtés nélküli réz 200A, Tesla speciális ötvözeté 350A, a Tesla vízhűtéses kábelek spec ötvözetből 650A) Van egy szint, aminél a kábel is tényező, de a legtöbb autónak ez nem számít, mert belefér a 200-250kW-ba (vízhűtéses felső szintje a könnyű kezelhetőségnek). A legtöbb autó 100kW alatti töltést tud, amit egy léghűtéses kábel is átvisz alapszabvány CCS 450V-on.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Donki Hóte #701 üzenetére
Nem értem miért ne bírná Budapesttől Sopronig a 130-as tempót bármelyik nagyaksis villanyautó Még mostani hidegben is. Most számoltattam ki a Leafre (222km otthonról Sopron belváros), és semmi gondot nem jelentetne neki. Teslának meg aztán végképp.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Minek cipelnéd magaddal a benzinmotort, és az azt kiszolgáló teljes infrastruktúrát +2-300 kilóért, és 15-20% elektromos hatótávveszteségért? Jelenleg is pontosan ki lehet számoltatni minden utat. Olyan nincs, hogy elindulsz, és 2-3% difinél nagyobb eltéréssel érsz célba. A villanyautók fogyasztását bármilyen adott útra nagyon pontosan ki lehet számolni. Ez a probléma csak a fejekben létezik.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
-
titán
A Leaf akkutelepe 62kWh-nyi gyártási terhelést ró a környezetre, az M3 54kWh-nyit, és közben. Leaf gumiméret: 215/50R17, Model 3 235/40R18. Semmi extra. M3 nem egy SUV, te valamit összekeversz.
Ráadásul semmi rongyrázó nincs a Model 3-ban. Pontosan mire gondolsz, mint rongyrázás? Az egyetlenegy kutyaközönséges tablet méretű műszerfalra? Ami filléres tétel bárkinek? A Tesla fő extrái az Autopilot, és az alacsony fogyasztásból adódó nagy hatótáv.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
a legkisebb fogyasztású elektromos autó a Hyundai Ioniq
Az új ioniq hosszú távon nem fogyaszt jobban, mint a Tesla. Autópályatempónál többet eszik. Használtam ioniqot.
Nagy akkussal számoltam, az van itthon. A kicsi nem igazán jó távolsági használatra. A Leafek jelenleg Mo-n csak 45kW-tal tudnak tölteni, de épp most telepítünk 3 olyan töltőt, ahol végre kihasználható lesz a a nagy Leaf gyorsabb töltése (72kW körül lesz a felvétel, 35%-kal kevesebb időt kell majd töltőn tölteni).
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
-
titán
válasz tha_answer #737 üzenetére
nem
Vannak, akik fejben még nem alkalmasak villanyos közlekedésre. Azoknak marad, hogy kivárják, míg az infrasturktúra megoldja, amit a fejük nem tud.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat