Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Cassi #118 üzenetére

    " Ez a hír teljesen félrevezető: a Markit saját szar becsléséről szól, nem a technológia jövőjéről."

    Pontosan.
    Feltehetően a TV gyártók "unszolására" bemondtak egy nagy számot, hátha sikerül felhype-olni a témát és amolyan önbeteljesítő jóslatként beadni a népnek, hogy 8K-t kell venni, mert a 4K már a parasztnak is ciki, de nem jött be, így most a "nem feleltek meg az elemzői elvárásoknak" klasszikus manőverrel próbálják a blamájukat a gyártókra is a piacra kenni.
    Erre jól rímelnek az "én megmondtam előre, hogy minek a 8k" kommentárok, mert ezzel is az elemzés hiteltelenségéről terelik el a szót.

    Mondom ezt annak ellenére, hogy a 8K mint delivery (és nem felvételi) formátum szerintem is baromság (szerintem amúgy a 4K is az, de kénytelenek leszünk megszokni).

  • #54625216

    törölt tag

    válasz mpioca #121 üzenetére

    Mert a felbontás csak egy eleme a képminőségnek és egy TV-nél messze nem a legfontosabb, főleg fullHD fölött nem az.
    Az egész felbontás fétis onnan indult, hogy évtizedeken keresztül az amatőr és a profi filmes világot az SD videó és a celluloid közötti nagyságrendi felbontás különbség határolta el.
    Ez a felbontást különbség viszont a fullHD megjelenésével gyakorlatilag megszűnt.

    A 90-es évek közepétől kb. 2010-ig a hollywoodi filmek 2K-ban készültek (celluloidról 2K scan, majd utómunka után 2K digitális master), csak a 4K digitális kamerák és a 4K projektorok terjedése után áltak át 4K-ra. A Star Wars Episode II.-t és III.-at pl. fullHD kamerákkal forgatták, a cinemascope képarány miatt a függőleges felbontásuk alig több, mint 900 pixel (!).
    A celluloidokat mind 2K-ban scannelték és gradelték a digitális forgalmazáshoz, azaz a lejobb esetben is a profeszionális filmgyártás utóbbi 5-10 éves időszakából lehet esélyünk egyáltalán olyan filmre, amit ténylegesen 4K-ban forgattak, a többit mind csak felscalezték 4K-ra.

    Ezen túl a 4K tartalmakat alig valamivel nagyobb sávszélességen forgalmazzák, mint a fullHD-kat, azaz ugyanazt a filmet 4K-ban sokkal jobban kell tömöríteni, mint a fullHD megfelelőjét, a tömörítési eljárások pedig első sorban a színinformációkon spórolnak, azaz hiába van nagyobb felbontásod, a végeredmény lényegesen gyengébb képminőség lesz.
    Azaz felscalezik a 2K anyagokat 4K-ra, hogy utána erősebben tömörítsék, a user meg azzal áltatja magát, hogy nagyobb felbontást néz és az hú mennyivel jobb, mint a fullHD.

    Pedig a 4K csak akkor ad minőségi többletet, ha:
    - a filmet natív 4K-ban forgatták (azaz kb. 2010 után készült)
    - eredeti UHD bluray forrásból nézed újratömörítés nélkül és nem valamilyen ragyi netflixről lopott ganajjá tömörített mkv-t
    - megfelelően nagy képátlót megfelelően közelről nézel (különben filmgraines anyagoknál egyszerűen nem látod az extra pixeleket)

    Tehát a 4K az esetek 90%-ban nem hogy nem ad minőségi többletet a látványhoz, hanem egyenesen ront is rajta, de sajna ez ellen már semmit sem tehetünk, mert már lenyomták a torkunkon, ráadásul a többség boldogan be is kajálta.

    Fontos hozzátenni, hogy a 4K és 8K felvételi formátumoknak nagyon is van létjogosultságuk, mert minél jobb a felvétel mintavételezése, annál nagyobb az utómunka szabadságfoka.
    A gond a forgalmazási formátumokkal van, hogy olyan szabványokat erőltetnek a piacra, amire a felhasználóknak nem hogy nincs szükségük, de egyenesen károsak is.
    Mindezt csak azért, hogy lerövidítsék a TV-k életciklusát, hogy gyakrabban cseréld őket, a kiadók meg eladhassák ugyanazokat a filmeket minimális erőfeszítéssel újracsomagolva.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz PuMbA #144 üzenetére

    A 2000 előtti celluloidokat már mind bescannelték 2K-ra, amikor a mozik átálltak digitálisra és megjelent a bluray meg a hdtv adások. Ezeket nem fogják már 4K-ban sem újra scannelni, tisztítani, gradelni, hanem simán felscalezik 4K-ra és hozzáadnak 4K filmgraint hogy a paraszt elhigyje, hogy 4K-t lát.

    Elképzelhető, hogy néhány örök klasszikusból majd kiadnak 4K, 8K digitálisan felújított verziót, amiknél valóban újra is scannelik az eredeti celluloidot, de ezek a kivételt képezik, nem a szabályt. Az is elképzelhető, hogy egyes archivumok bescannelik a fontosabb filmeket nagyobb felbontáson, de ezek nem kerülnek majd forgalmazásba, mert nem éri meg a forgalmazónak, ha a kamu 4K-t veszik.

    Amúgy az is egy téveszme, hogy a celluloidban van 4K felbontás. Nincs.
    A filmiparban azért terjedt el a 2K szabvány, mert annyi tartalom valóban van a celluloidban, nem azért, mert csak 2K-ra futotta.
    Amit a 2000 előtti filmekből egyáltalán érdemes 4K-ban scannelni, azok legfeljebb a 60mm-es kópiák, ezekből viszont még hollywoodi produkció szinten is alig van, kb. az optikai úton készült vfx shotok ilyenek (Blade Runner egyes jelenetei, 2001 Űrodüszeia, stb.) és néhány természetfilm.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz atike #154 üzenetére

    Ez az írás elég jól körbejárja a filmscannelési eljárásokat.
    Az iparági szabvány mindenhol a 2K vagy a 4K scan, viszont a 4K scannelés nem azonos a 4K master formátummal, mert arra első sorban az aliasing elkerüléséhez szükséges nagyobb mintavételezés miatt van szükség.
    Azaz a celluloid "felbontása" valahol 2-3.2K között van. Azért valahol, mert a celluloidnál a felbontás nem egyenletes, erősen attól függ, hogy a produkció melyik jelenethez milyen nyersanyagot használt, milyen fényviszonyok mellett.
    Ezen túl a celluloid sokszorosítási és vetítési eljárások során is keletkezett felbontás veszteség, így kb. 0.7-es szorzóval szokták számolni, hogy mennyi felbontás van a negatívban és mennyit látsz a vásznon.
    Azaz még ha maga a negatív tartalmazott is 3.2K-nyi hasznos infót, abból a végén max. 2.24K lett.

    Így a legtöbb digitálisan feldolgozott celluloid filmből - akár 2K-ban, akár 4K-ban scannelték - végeredményben 2K mastert adtak ki, ahogy a 2000-es évek elején még celluloidra forgatott, de teljes digitális utómunkával gyártott filmek master formátuma is 2K.

    Azaz ha a celluloidból 4K mastert akarnának csinálni, annak akkor lenne értelme, ha minimum 6K-ban scannelnének, ezt azonban senki sem csinálja, mert képinformáció már nem lenne benne, csak részletesebb grain.

    Egyébként pont ezért forgat pl. Nolan 35mm helyett 70mm-re, amikor mindenáron celluloidra akar dolgozni, mert celluloidnál kb. abból lehet értelmes 4K mastert csinálni.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz PuMbA #157 üzenetére

    "Az utóbbi 1-2 évben nagyon sok régebbi filmet újraszkenneltek"

    Éppen ez az, hogy csak néhány húzónevet scannelnek újra, amikről lehet még egy bőrt lehúzni a "digitálisan felújított" kiadásokkal, de azt a több ezer filmet, ami a stúdiók digitális archivumában van és rendszeresen adásba kerül nem fogják újrascannelni. Azok szépen mennek a netflixre 4K-ra scalezve és nézheted a 4K tévéden széttömörítve, miközben a fullHD verzió fullHD TV-n jobb képminőséget eredményezne.

    Egyébként még a 2001 Ürodüszeia 8K kiadása is parasztvakítás, mert a 60mm celluloidban van kb. hasznos 4K tartalom, azaz kb. annak lenne még létjogosultsága egy 4K TV-n (6-8K scanből 4K master), de mivel már a 8K dilit tolják szintet léptek és ugyanazt a bullshitet adják be újra.

    [ Szerkesztve ]

  • #54625216

    törölt tag

    válasz atike #161 üzenetére

    Ez az állókép fotózásról és nem a mozgóképről szól. 100 (vagy kisebb) ISO-val, hosszú záridővel lehet extém felbontásokat elérni, de ennek semmi köze a mozihoz.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz PuMbA #160 üzenetére

    A 6K CGI-t IMAX vetítéshez csinálták, de ettől még nem kellett a celluloidból 6K valódi felbontást kinyerni. Azt az életben nem mondod meg, hogy a celluloidról scannelt rétegben, amin a színész van mennyi a részlet a renderelt CGI-hez képest, ami a látvány lényegi részét adja.

Új hozzászólás Aktív témák