Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • llax

    senior tag

    válasz Cifu #28 üzenetére

    Ahol nincs nagyobb zöld övezet a repülőtér körül, ott bemérni körülményes. Nem lehetetlen, mert sávon belül akár csatorna szinten is lehet irányt keresni (amin a drón sugároz, azt könnyű megállapítani - annak a pozíciója ismert). Ugyanazt a csatornát a közelben túl sokan nem használhatják, különben nem működne a távirányítás. A repülőtérről két eszközzel és háromszögeléssel már nagyjából lehetne tudni, hová indul el "haza" a drón, mindezt a kezelőjének tudta nélkül. Ilyenkor az optikai követését is könnyebb szervezni és persze azt is, merre irányítsa a civil járműveit a yard... Erre a feladatra nem feltétlenül kellenek "mérőkocsik", csak az adott frekvenciákon működő céleszközök.
    Erre fejlesztett céleszközzel akár a konkrét (kétirányú) kommunikáció is elkapható, még akkor is, ha egyébként a tartalma ismeretlen, SDR technikát bevetve a forrás is kereshető. (nagy üzlet lesz még ez - szerintem)

    Másképp is meg lehet közelíteni:
    Kis nyílásszögű (parabola) antenna + az érintett sávokat lefedő zavarójel, viszonylag nagy energiával (a távirányítókhoz képest). Ezt a drónok közé küldeni. Magasabb pontról nagy távolságra működhet (egy pontból a teljes repülőtéren túl a kritikus távolságok), célozni lehet akár radar információk alapján, még látni sem kell.
    Fontos üzemet ezzel nem zavarnának, az irányítottság miatt a kevésbé fontosakat is alig (a környező házakban egy sávban nem lenne WiFi), vagy jó esetben semennyire (kissé felfelé irányított nyaláb). A légiforgalmat szintén semennyire, mert a rossz helyen lévő drón miatt se leszállás, se felszállás, ezeket a szabad frekvenciákat fontos dolgokra amúgy sem használják.
    A kapcsolatot elvesztő drón már könnyebb célpont, bármit is akarnak vele tenni.

  • Béééla

    őstag

    válasz Cifu #28 üzenetére

    Még ha nem is telemetriás és csak vesz: a drónt köszönjük szépen tudjuk, merre van. A távirányító a kérdéses, mert annak kartávolságán belül a kezelő is ott szokott lenni.
    Ja még valami: 2.4, 5 GHz mellett a 433MHz és egyéb ISM sávos táv már smafu?
    https://hobbyking.com/en_us/orangerx-open-lrs-433mhz-transmitter-1w-jr-turnigy-compatible.html
    Egy ilyen adót szerintem egyszerűbb kiszúrni, mint a random wifi-bt és egyéb forgalmat.
    Inkább az a kérdés, mennyire eresztenek be egy ilyet előre programozott útvonallal, effektív távirányító nélkül? Egy ideje visszatértem a földre és meghagyom a repkedést azoknak, akiknek rohadt sok pénze van erre a hobbira, nem követem mit tudnak.

    Bélabá

  • dchard

    veterán

    válasz Cifu #28 üzenetére

    Úgy találod meg, hogy már réges régóta léteznek TDOA elven működő rádiólokációs rendszerek.

    Az NMHH évekkel ezelőtt tesztelt ilyet a Forma 1-en Mogyoródon: 5-6 vevővel körberakták az érintett területet, és a rendszer valós időben mutatta a levegőben lévő helikoptert, amiről az adásjelet DVB-T-n tolták a földi állomásnak.

    Tekintve az anyagi kár mértékét, ugyanezt lehetne telepíteni a reptereken is. Persze ha nincs rádiós távirányítás (előre programozott útvonalon repül), az ellen nem véd meg ez a technika.

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

Új hozzászólás Aktív témák