Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • troviko

    senior tag

    Én egész egyszerűen nem vagyok képes megérteni az ilyen cégeket. Miért nem értik meg, hogy a felhasználói élmény "A" legfontosabb egy felhasználónak. Ezen múlik minden. Jól írta a cikk, ezen bukott el ez az OS is, és ezen fog elbukni a WP is. Meg sok másik kezdeményezés.

    Vegyük most a Fire OS esetét. Adott volt a cél, egy új OS-el piaci részesedést elérni, a nullából. Egy egyre telítettebb piacon. Sokan úgy gondolják, hogy ez két módon lehetséges. Az olcsó árral, vagy a kivételes minőséggel, innovációval. De igazából egyik sem igaz. A legbiztosabb módszer, ha ár érték arányban nagyot alkot egy adott gyártó. És még ez sem teljes garancia a sikerre, el is kell tudni adni az eszközt. Ehhez kell némi marketing, stratégia. És ez alatt nem azt értem, hogy meg kell venni x másodpercet 1 milliárd dollárért valami szuper sportközvetítés reklám szünetében, vagy hogy rá kell írni a nevet egy F1-es kocsira. Nem. Pár ezer dollárból olyan jópofa vírusmarketing kampányokat fel lehet építeni, ami 1 hét alatt az egekbe emeli a termék nevét, ismertségét. Csak ötletesen kell csinálni.

    Nézzük a konkrétumokat. A Mozilla ott hibázott, hogy kiadott egy gagyi OS-t, és azt remélte, hogy pusztán azzal piaci részesedést tud szerezni, hogy 20 dollárral olcsóbb, mint a konkurencia. A baj csak az volt, hogy ár érték arányban még így sem érte meg FF-os telót venni. Mert oké, hogy 15 ezer ft egy telefon, de ha az konkrétan HASZNÁLHATATLAN, akkor sokkal nagyobb pénzkidobás, mint 20 rugóért egy használható telefon. Az árbeli különbség csak 5 rugó, ez semmi, még akár a csóró országokban sem nagy tétel, viszont a használhatóságban meg sokszoros a különbség. Senki nem fog 15 rugót kiadni a semmire. Mert ez az igazán nagy pénzkidobás. Inkább hozzátesz még 5-t, és vesz valamit, ami még mindig nagyon gyenge, de már használható.

    Persze azt megértem, hogy ha egy gyártó jó ár-érték aránnyal adja a termékét, akkor kicsi lesz rajta a profit, viszont mivel ez egy saját fejlesztésű OS volt, az összes reklámbevétel a Mozillán folyt volna keresztül, és 1000-esen megtérült volna. Még akár az is belefért volna, hogy nulla profittal adják a telókat, amíg nincs piacuk, aztán ha már van vásárlói bázis, akkor ráértek volna bővíteni a készülékpalettát olyan típusokkal, melyeknél már maga a hardver is profitot termel.

    Igazából ha megnézzük a hazai piacot, ami nagyon-nagyon árérzékeny, azt lehet látni, hogy a 40-50 rugós telókból megy el a legtöbb. India nagyobb ország, más fogyasztói szokásokkal, de szerintem ott is jobban vették volna egy használhatóbb hardverrel.

    És akkor most jutunk el az igazán kritikus részhez. SZOFTVER. Lássuk be, a vacak hardvernél már csak a vacak szoftver tud nagyobb gond lenni. És ez az a pont, amikor én nem vagyok képes megérteni a nagyobb cégeket. Nem tudom, hogy hány ember programozó dolgozik a Mozzilánál (vagy akár az MS-nél), de biztos sok. Akik alkotnak valamit. Tehát rengeteg munkát ölnek abba, hogy létrehozzanak valamit. Miért nem lehet ezt olyan formába önteni, hogy a lehető legkényelmesebb, legjobb legyen. Néha a legegyszerűbben megoldható, apró pici hülyeségek a legfájóbbak. Miért itt van az a gomb, ahol nem érem el, miért nincs itt egy másik, amivel ezt vagy azt lehetne csinálni. Stb.

    Azért ha megnézzük az átlagemberek 90%-a viszonylag jól behatárolható dogokra használja a telefonján. Netezik, levelezik, telefonál, fényképezik, olvas, filmezik, és közösségi életet él.
    Ebből kifolyólag, minden új platformot fejlesztő cégnél TOTÁLISAN ALAP szemléletnek kéne lennie, hogy az ezen alap igényeket kiszolgáló appokat MAXIMÁLIS odafigyeléssel fejlesztik, hogy kvázi tökéletesek legyenek.
    Alá kellett volna tenni egy elképesztően jó böngészőt, egy olyan videólejátszó progit, ami nagyon kényelmes, és minden ismert formátummal megbirkózik, egy killer levelező appot, egy nagyon jó readert, egy jó irodai szoftver csomagot. És licencelhettek volna egy jó térkép appot. Ha már fejleszteni nem tudtak, pénz, idő és ember hiányában. Aztán jöhetett volna egy jó facebook, viber, youtube és társai app.
    Még egyszer mondom, ezeket hibátlanra kellett volna lefejleszteni. Úgy, hogy szép legyen, egyszerű, de akár funkciódús, és testre szabható a komolyabb felhasználók miatt.
    Ez így most picit durván hangzik, de ha jobban belegondolunk, max 25-30 alkalmazásról beszélünk, nem 1 millióról. Bizonyára sok pénz ezeket lefejleszteni, de egy több tíz-száz millió dolláros projektnél talán mégsem vállalhatatlan tétel.
    Főleg úgy, hogy sokadszor mondom, ezen áll vagy bukik egy friss platform sorsa.
    Mert ha a felhasználó azt érzi, hogy nincs ráutalva külső fejlesztőre, a dobozból kivéve megkap mindent, amire szüksége van, méghozzá magas színvonalon, az igényinek megfelelő formátumban, akkor simán meg fogja venni azt a terméket még egyszer, és ha lecseréli a mostanit, akkor az új esetén is a bevált utat követi majd. Sőt ajánlani fogja a barátoknak, családnak, rokonoknak.
    Így a rendszer elkezd terjedni. És ha jönnek a felhasználók, jönnek a fejlesztők is. És a rendszer még jobb lesz, még színesebb, még sokoldalúbb.

    Viszont ha a dobozból kivéve egy használhatatlan, gagyi rendszert kap a felhasználó, amin még csak alternatíva sincs, appok sincsenek, és semmit nem tud rajta elintézni, akkor persze, hogy először és utoljára vette meg a terméket, és minden ismerősét csak lebeszélni fogja róla. Ez pedig oda vezet, ahol most vagyunk. Csődhöz.

    Én, mielőtt megjelent a rendszer, nagyon boldog voltam, örültem neki, hogy lesz alternatívája a három nagynak. És bíztam benne, hogy ez a rendszer talán nem lesz akkora biztonsági kockázat, mint a többi három, ami a felhasználók minden adatát azonnal ellopja.
    Viszont már az első nyilvános teszt után mondtam, hogy ez bukás lesz. Mint ahogy a WP-re is megmondtam.
    Persze sokan mondták, hogy hülye vagyok, meg mondogatták, hogy nyílt rendszerek lelke a "show early - release early" stb, de látszott már akkor a rendszeren, hogy nagyon primitív, átgondolatlan, kevés funkcióval, sok hiányossággal, hibával, és átgondolatlansággal.
    Még a WP-t is messze alulmúlta, pedig azt a rendszert sem a fogyasztók tartják el, hanem az MS által számolatlanul bele öntött pénz. Több milliárd dollár veszteséget betermelt már. Pedig ott is jó az alapkoncepció, a kivitelezés kritikán aluli.
    Ugyan ez volt a FF OS-el is, annyi különbséggel, hogy még használhatatlanabb volt a rendszer. A bukás kvázi kódolva volt bele. Csak tudnám, érteném, hogy akik ilyen irgalmatlan millió milliárd dollár felett rendelkeznek, miért nem értik meg a termékfejlesztés lényegét.
    Steve Jobs nem volt zseni, sőt, talán pont ezért lett sikeres. Megértette az, hogy hogyan gondolkodik a fogyasztó. És ezt úgy látszik, hogy milliárd dolláros cégek vezetői sem értik.
    Furcsa ez nekem.
    Egy halál egyszerű felismerés minden siker kulcsa. Mégis nagyon keveseknek sikerül...

    https://www.oldtech.hu/

Új hozzászólás Aktív témák