Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Ijk

    nagyúr

    válasz t72killer #19 üzenetére

    250 gigás vinyó sem 200Ft-os tétel, ráadásul nehezebb, sérülékenyebb a lemeznél.

    /人◕ ‿‿ ◕人\

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz t72killer #19 üzenetére

    A tárhelyigény részét már elfelejtettem kommentelni.

    Mindenképp felfér akár 16 biten is a 3 órás 4k film is, ha nagyon akarod, még egy DVD5-re is. A kérdés csak az, hogy ez mennyire lesz hatékony a tényleges minőséget a tényleges mérethez viszonyítva adott kodek (és egyéb kódolási paraméterek) használata mellett (az alternatívákhoz képest). Ez csak a bitráta kérdése, ami nagyon tág korlátok közt mozoghat (vesd össze egy 1080p24 DB50 mozifilm és egy véletlenszerűen letöltött 1080p30 youtube videó bitrátáját, illetve saccold be, hogy utóbbiból hány órányi anyag férne egy DB50 lemezre...).

    A H265 tudtommal még nem szereti túlzottan a magas bitmélységet, de lehetne olyan a kodek, hogy kvázi mindegy lenne neki, hogy 8, 16 vagy akár 32 bit a névleges érték (amit dekódoláskor maximum kinyerhetsz, mint értékes jegyek --- ideális esetben, pl. szintetikusan generált állóképen), egyformán menne le a veszteséges tömörítés és adott bitráta mellett ugyan olyan, vagy jobb esetben nagyon hasonló (kvázi egyforma) vagy néha akár jobb végeredményt kapnál.

    ---------

    A "paradigmaváltást" én is üdvözölném, de nem a lemezeket égetném el először. :N

    Valamikor régen, a H264 korszak elején-közepén még hallottam olyan pletykákat, miszerint koncepció szintjén kacérkodtak már vele, hogy a következő generációban legalább pár dolgot megvalósítanak ezek közül (ha nem is egyszerre, de lépésenként elkezdjék végre lemorzsolni a gyökerekről, ami az analóg korszakban még leleményes/briliáns, de mai szemmel a digitális láncban már inkább barbár elnagyolásnak, akár bizonyos szempontból feleslegesnek tűnik):
    - lineáris 12-16 bites abszolút XYZ (4:4:4) a 8-12 bit relatív YCC 4:2:0 helyett,
    tehát kidobták volna a chroma subsampling (ez még a szürkéről színes analóg TV adásra áttéréskor volt szükséges kompromisszum) és gamma encoding trükköket (utóbbi addig hatékony, míg úgy épül fel a kodek, hogy nyersz a bitmélység csökkentésével, mert a nem-lineáris gamma "tömöríti" a skálát, így kisebb bitráta is elég -- de megint: ez nem törvényszerű kodek oldalon, nem csakis így lehetne), amik "analóg módon" spórolnak a sávszélességgel, a minőséget pedig az adathordozó (Blu-Ray vagy HDD) és/vagy valós idejű közvetítésnél a hálózati sávszélesség szabályozta volna a bitráta, illetve "kompatibilitási szintek" révén, hogy az egyes eszközök mit képesek dekódolni és milyen minőségben (pl. figyelembe tudja-e venni a lejátszó a megjelenítő EDID-ben tárolt színtér információit, vagy egyszerűen Rec709-be vagy Rec2020-ba konvertál mindent az YXZ-ből, vagy épp hogy képes-e olyan minőségben számolni a 16 bites XYZ-vel, hogy a végén az RGB eredmény még mindig effektív 16 bit, vagy rengeteg veszik el a minőségből 10 bites bufferekben, vagy megérti-e egyáltalán a 16 bitet, vagy csak a 12-t, esetleg 8-at, stb -- itt pl. kritérium lehetett volna lemezes asztali lejátszóra a 16 bit és youtube-on lehetett volna 8 bites legacy mellett egy köztes 12 bites stream is választhatóan a komolyabb, de mobil kütyüknek).

    Mint látjuk, ebből szinte semmi nem valósult meg, egyedül a bitráta nőtt (az is csak szolidan), és kaptunk még több "trükköt". Még mindig úgy épül fel a kodek is, hogy szereti a chroma subsampling-et és az alacsony bitmélységet és senki nem akart olyan kompromisszumot kötni, hogy a középkategóriás mobiltelefon ne tudja majd dekódolni ugyan azt a formátumot, amit az asztali lejátszók (ez részben érthető, de én azt látom, hogy lefelé kezdett el csúszni mostanában az a minimum léc, amihez minden más igazodik, ultramobilra optimalizálnak és az asztali azt kapja placebó preset-ben, nem fordítva, hogy maximalistán megkap mindent a desktop és kap valami butított verziót a mobil is, de ez gondolom az emberek szokásait követi, hogy laptop, tablet, tablet méretű mobiltelefon csüng az emberek kezében és azon néznek online videókat, stb...).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

Új hozzászólás Aktív témák