-
GAMEPOD.hu
Az objektívekre két nagyon fontos adat jellemző, melyek alapján rendszerint azonnal be lehet őket sorolni. Ezek az objektív fényerejét és gyújtótávolságát jelző számok.
Új hozzászólás Aktív témák
-
ROBOTER
addikt
-
ROBOTER
addikt
válasz Mr.Csizmás #9401 üzenetére
"(+) PRO
• Kiváló képminőség"Oké, elfogadom, nem kell milliókat fektetni felszerelésbe, de azért butaságokat ne állítsunk már. Egy jó obinál lágyrajzú előtéttel sem tudnék elérni ekkora aberrációt.
Ez nem a kiválótól, de a jótól, sőt a fairtől is távol van.
Az élesség alapvetően nem rossz, de az egész kép egy hatalmas fátyolban van = gyenge bevonatok + a legalapvetőbb, gömbi hiba. És persze minden lila is.
A korrekt tájékoztatás szerintem többet ért volna. Ennyi pénzért ennyit kapsz.
[ Szerkesztve ]
-
ROBOTER
addikt
-
ROBOTER
addikt
-
ROBOTER
addikt
Nagyjából nem sok köze van hozzá.
A diffrakció optikai jelenség.
Leginkább a tesztek, oktató anyagokban való szemléltetéséhez van köze a felbontásnak.
Mivel feltételezhetően értelmes ember nem a kamera felbontásának arányában nagyítja papírra/képernyőre a képeit (hanem annak függvényében, hogy weboldalra vagy kiállításra akarja felhasználni), így a diffrakció függetlenül jelentkezik a "pixelek sűrűségétől".
[ Szerkesztve ]
-
ROBOTER
addikt
Gondolom, ha van egy kiállításod, és 60cm X 40cm-es képeket kell kiállítanod, akkor a 12 megapixeles és a 16 megapixeles kamerádból származó képeket ugyanakkora méretben fogod kitenni.
A weblapodra pedig ha 1200x800 képpont méretű képeket teszel ki, akkor sem fogod picit megnövelni, pl. 1385x923-ra a képméretet, ha áttérsz Nikon D300-ról D5100-ra. Mert a képméretet a cél határozza meg, nem a forrás.
A diffrakció mindig látható, amikor látni kell és soha nem látható, ha nem kell látni. Egy optikai jelenség, és csak azt befolyásolja, hogy a nagyobb felbontású kamera előnye kihasználható-e vagy sem. De ettől a teljes kép nem lesz rosszabb vagy jobb. Mert a végleges papíralapú vagy elektronikus képen azonos téma (tárgyrészlet) van, nem pedig azonos pixelszám a forrásból. Kivéve a teszteknél, elemzéseknél. Ennek viszont semmi köze (ebből a szempontból) a felhasználáshoz.
Ráadásul a diffrakció nem digitális jelenség. A kontrasztvesztés folyamatos, a diffrakciós határ pedig egy megállapodás alapján elfogadott kontrasztvesztéshez van kötve. De ez nem jelenti azt, hogy nem keletkezik új információ. Keletkezik, csak egyre kevesebb.
[ Szerkesztve ]
-
ROBOTER
addikt
válasz Deadzone41 #17618 üzenetére
Azért az egy egész blende, ha akkora különbség van a két T között, az ultragáz. Itt valami más van.
Egyébként mérések szerint nem kisebb a különbség T és f között a 35/1.4G esetében, mint a 18-55-nél.
-
ROBOTER
addikt
A szférikus aberráció következménye. Alapvetően a tervezés hibája, nem pedig egy-egy példányé.
Lényegében olyan, mint ha több gyújtótávolsága lenne az objektívnek attól függően, hogy hol hatolnak be a fénysugarak az optikai tengelyhez mérten. Te a képen azt fogod a legélesebbnek látni, amelyik zóna (gyűrű alakú terület a lencsén) a legtöbb fényt juttatja az érzékelőre. És ez változik sajnos a rekeszeléssel. Az AF viszont mindig nyitott rekesszel történik, ezért lehet különbség a keresés és a végeredmény között.
[ Szerkesztve ]
-
ROBOTER
addikt
válasz imyourfriend #17808 üzenetére
Más szenzor, más mikrolencsék (szögfüggés), más (RAW) zajszűrés, más AA. Értékelhetetlen és összehasonlíthatatlan adatok.
[ Szerkesztve ]
-
ROBOTER
addikt
válasz zserbox #20840 üzenetére
Nem ebbe "kötöttem" bele.
20 éve volt értelme ebből a szempontból kategóriákba sorolni az objektíveket. Nem véletlenül gyártottak Soft Focus / Defocus Control objektíveket is.
De az élesség önmagában már nem érv valami ellen. Az SF/DC objekívek fejlesztése megszűnt.
A fényerő, a bokeh minősége viszont továbbra is fontos lehet ebből a szempontból.
-
ROBOTER
addikt
válasz capulet75 #20912 üzenetére
Ebben a műfajban előszeretettel alkalmaznak Tilt objektíveket. Ezek viszont nagyon drágák, de talán megpróbálhatnál valami alternatív megoldást, mivel APS-C szenzorról van szó. Vannak Tilt adapterek, erre egy FullFrame manuális objektív is megfelelhet. És valóban, ahogy elhangzott, a világítás nagyon fontos.
-
ROBOTER
addikt
válasz szilu7 #20997 üzenetére
Ez egy durván hibás definíció.
A gyújtótávolság a képoldali fősík és a gyújtópont távolsága. A frontlencséhez még csak véletlenül sincs köze.
Az optikai tárgytávolság pedig a tárgyoldali fősík és a tárgy távolsága.
A fényképészeti tárgytávolság (focusing distance) pedig a tárgy és az érzékelő teljes távolsága.
[ Szerkesztve ]
-
ROBOTER
addikt
-
ROBOTER
addikt
válasz masterful87 #21074 üzenetére
"Ezt elfogadom, még ha nem is teljesen értem miért függ össze a képátmérővel, mindegy!"
Egyrészt nem átmérő, hanem átló. Az egyenérték keresése az azonos képszögre vonatkozik.
53 fokos átlós képszöget FullFrame vázon a 43mm-es objektív ad (ez a normálobjektív), ez ettől 1,6-szor kisebb átlójú Canon APS-C szenzoron a pontosan 1,6-szor kisebb gyújtótávolságú, 27mm-es objektív adja ugyanezt a képszöget, azaz ugyanazt az alapvető látványt, kivágást az előtted álló térből.
A helyes expozíció szempontjából a rekeszszámmal semmit nem kell tenni, nem kell átváltani. Az egy viszonyszám az expozíció szempontjából, nincs rá hatással a képméret.
Ha azt szeretnéd megtudni, ugyanazt a mélységélességet mekkora FullFrame rendszeren tudnád elérni, akkor igen, azt is be kell szorozni.
Ha pedig feltételezzük, hogy az érzékelő felülete és az elérhető jel/zaj viszony között nagyjából lineáris (tehát 4-szeres felület esetén 4-szer akkor ISO adja ugyanazt a zajt) a kapcsolat, akkor a képminőség szempontjából is az előző, azaz a szorzás ad egy támpontot, hogy FullFrame rendszeren milyen objektívvel érheted el azt a képminőséget.
"- egy kompakt ekv. 336mm-en egy kivilágított uszodában egy vízilabda meccsen f5.6, és ISO500 mellett, képstabival 1/20-at dobott a helyes expóhoz! nem teszteltem, de úgy gondolom, hogy tükrössel ekv. 300mm-en, f5.6-on, ISO100 mellett biztosan rövidebb záridőt dobna a fénymérő! (egyből megmagyarázná a dolgot, ha a kompakt f5.6-ja egyáltalán nem egyenlő a kroppos tükrös f5.6-jával)"
Nem, ha nem térnek el jelentősen a kamera értékei a szabványoktól, akkor nem fog jelentősen más expozíciós adat kijönni. A tükörreflex nem csoda, ugyanúgy a fizikai törvények vonatkoznak rá. Mesterséges megvilágításnál f/5.6 mellett az ISO100 és sportfotóra alkalmas rövid záridő kb. a asztro-show kategóriája.
[ Szerkesztve ]
-
ROBOTER
addikt
válasz masterful87 #21080 üzenetére
Nem egészen pontosan látod.
Az APS-C nem csoda, az expozíciós adatok szempontjából.
Azaz ha minden helyes, és senki sem csal, a rekeszszám, záridő, ISO azonos, ha azonosak a körülmények.
De ehhez teljesen más képminőségi paraméterek tartoznak.
Igen, sajnos kell az nagy szenzor és az óriási obi, ha képminőséget szeretnél.
Ugyanis egy FullFrame váz ISO1600-on is jobb eredményt fog adni, mint az 1/2,3''-os kompaktod ISO100-on.
Azaz a képminőségi előny felhasználásának eloszlásáról te döntesz: egy részét a záridő csökkentésére fordítod, egy részét a képminőség javítására. Azaz ha 10-szer kisebb a zaj, akkor ezt úgy osztod meg, hogy kétszer kisebb zaj mellett ötször kisebb záridőt használhatsz.
[ Szerkesztve ]
-
ROBOTER
addikt
válasz aleister #26070 üzenetére
Sok tesztoldal nem foglalkozik a Foveonokkal, mert nincs objektív összehasonlítási módszerük kidolgozva, hihetletlenül bonyolult lenne igazságosan Bayer szenzorokhoz hasonlítani számosítható paraméterekben.
A jelenlegi módszerek így is csalnak, mert nem veszik kellően figyelembe a RAW zajszűrést.
Ami az újabb Foveonnál nagyon feltíűnő a színfüggetlenül jó felbontás mellett (hiszen ez a lényege), hogy a dinamikatartomány elég korlátozott, sok a menthetetlenül beégett felület, és ISO400-től a ma elvárthoz képest látványosan elkezdi a színtelítettséget elveszteni.
Ha a DXO készítene egy tesztet, a "color sensitivity" görbe ISO400-tól a béka segge alatt lenne, amiből elég sok vita következne.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Politika
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
- Retro teló rajongók OFF topicja
- eBay-es kütyük kis pénzért
- World of Tanks - MMO
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Fortnite - Battle Royale & Save the World (PC, XO, PS4, Switch, Mobil)
- SSD kibeszélő
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- EAFC 24
- További aktív témák...