Hirdetés
-
GAMEPOD.hu
Mindent a robogókról / kis motorokról topik
Első hozzászólás előtt olvasd át a téma összefoglalót!
Új hozzászólás Aktív témák
-
adam_454
tag
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni!
Van egy 125 cm3 Peugeot Elyseo robogóm, 2001-es. Valamiért a kartergázcsövön keresztül nagy sebességnél (70-80 felett) kihordja az olajat a kartergázcsövön át a légszűrőn keresztül. A blokk most lett felfúrva, kapott úgy gyűrűket, tömítéseket. Sajnos nem oldotta meg teljesen, bár már jóval kevesebb olajat tol ki. Ami feltűnt, hogy nekem a henger a légszűrőházzal van összekötve direktben. Pedig a olajbetöltőn (tartályféle, de nem tart olajat) van két akkora csatlakozó mint a kartergázcső. Véletlenül nem kell a kartergázcsőbe bekötni ezt a tartályt? Ami miatt még gondolom, hogy be kellene, az az, hogy az olajbetöltő kupak meg van fúrva, de amit neten találtam ilyen kupakok egyike sincsen.
A motornak egyébként semmilyen füstje nincsen, se kék, se fehér, hidegen-melegen könnyen indul, nem fulladozik és ereje is van.Esetleg valaki nem találkozott ilyesmi hibával?
Szerk: Hozzám már ilyen összekötésekkel került a motor, és kb 1500-2000 km alatt nem tűnt fel, hogy folyna belőle az olaj a légszűrőházon keresztül)
[ Szerkesztve ]
-
adam_454
tag
válasz sityupityu #67802 üzenetére
Szia!
Igen, ez egy 4 ütemű motor. Az olajbetöltő nekem az ülés alatt van, ami gyakorlatilag egy tartályra hajazó valami (lásd csatolt kép) aminek az alja egy vastag csővel össze van kötve. A tartály jobb oldalán van az két csatlakozó, amire utaltam korábban. A másik melléklet az ennek a tartálynak a kupakja, amit találtam eBay-en. Látszik rajta, hogy ezen nincs semmilyen lyuk, míg az enyém közepe ki van fúrva.
És a szelepfedél van összekötve a légszűrőházzal. Legalábbis nálam. Gondolom rendes szabvány kartergáz-visszavezetés megoldás akar lenni. Amit nem értek, hogy miért van az olajbetöltőn az a két csatlakozó (ráadásul ugyanaz a méret mint a szelepfedelen). Lehet, hogy irtó hülye gondolat, de szerintem a forgattyúsházban keltet örvényeket és a kartergázt is ugyanúgy a légszűrő felé terelné a gyártó és azért nincsen se lyuk a betöltőn eredetileg és azért van két csatlakozó ezen a tartálynak látszó valamin. Egyébként ez a tartály egyáltalán nem tartalmazhat olajat üzemszerűen hiszen a max jelzés is a blokkon van, kb 5 centivel alacsonyabban mint ennek a vastag csőnek az alja.
A motor egész évben szerelőnél volt, de sajnos nem tudtak vele mit kezdeni csak beraktak állításuk szerint egy olajcsapdát, ami csak a gáznemű anyagokat engedi tovább, a folyadékot nem.Úgy látom nem lehet itt látni a csatolmányokat
https://1drv.ms/i/s!AmHFSE_ZTG3QhqYrj40JdlUVh3ZhEA
https://1drv.ms/i/s!AmHFSE_ZTG3QhqYq433Io13j1u8ccg[ Szerkesztve ]
-
adam_454
tag
válasz sityupityu #67806 üzenetére
Szia!
Gépkönyve szerint ott kell feltölteni.
Az a baj, hogy nem egy-két csepp van alatta hanem fél deci deci. Sajnos nem értem, hogy miért küldheti ki, hiszen kompresszió van, olajvisszafolyó állítólag ki lett tisztítva -
adam_454
tag
válasz sityupityu #67808 üzenetére
Azon morfondírozok, hogyha bekötöm a tartályt, akkor - egyrészt a kifúrt kupakot lezárom, hogy ott ne szeleljen, legalább a csomagtartóban nem lesz olajszag - hogy tudok biztosra menni, hogy amúgy ez így jó. Úgy gondolom olyan magasságba már nem fogja felküldeni az olajat, ha mégis, akkor a tartályon keresztül egyszerűen lecsorog a karterba. Az esetleges gázok meg távoznak a szívócső felé. De nem tudom, hogy mi alapján tudom eldönteni, hogy amúgy jó ez a motornak.
De azt sem értem, hogy miért gyűlik fel a szelepdekli alatt az a mennyiségű olaj. Már ha tényleg kitakarították a visszafolyó csöveket.
Nagyon furcsa, hogy a motor szépen indul hidegen melegen, van ereje, nem fulladozik és legfőképpen nincsen színe a füstjének, max egy kis benzinszaga. -
adam_454
tag
válasz sityupityu #67819 üzenetére
köszönöm a válaszod, és azt is, hogy utána nézel!
-
adam_454
tag
válasz subrobi220 #67840 üzenetére
Nekem pont ilyen volt, igaz Simsonon, de ott a gyertya közepe volt eltörve. Bárhogy néztem mindig volt szikra, de ha jó irányba mozdítottam a gyertyát elmozdult a közepe és megszűnt a gyújtás
-
adam_454
tag
Igazából attól függ, hogy mi hajtja meg a gyújtásért felelős alkatrészt, legyen az a megszakító vagy Hall alapú jeladó, legyen egyszerű a gyújtásvezérlés vagy a motorvezérlő komplex elektronikája legyen érte felelős. Pl a legtöbb autónál a vezérműtengely hajtja meg, így ott a 360 fokonkénti gyújtás a tengely szempontjából tökéletes. Abban az esetben ha ez az alkatrész a főtengelyen van, akkor minden felső holtponton szikrázni fog (kivéve ha valamilyen áttétel kap hajtást a főtengelyről, pl egy bolygómű van közbeiktatva). Szóval az elmélete nagy vonalakban ennyi, megvalósításban viszont 4T (kis)motor gyújtását nem láttam még darabjaiban.
-
adam_454
tag
Sziasztok!
Végre eljutottam odáig, hogy megbontsam a Peugeot Elyseo 125 4T motorom, lekerült a szelepdekli.
Az a kínja, hogy nagyobb fordulatszámon egy idő után a légszűrőbe folyik egy csomó olaj. Eddig arra gyanakodtam, hogy az olajvisszafolyó járatok el vannak tömődve. Viszont miután megbontottam, kicsit elbizonytalanodtam. Ahogy látom itt a vezérlés mellett folyik vissza az olaj, és középen azon a kicsi lyukon tolja fel. Viszont így nem értem, hogy egyáltalán miért tud kifolyni. elvégre eléggé nagy helye van, hogy visszafolyjon. Ráadásul szereztem egy bontottat, de eddig csak annyit csináltam vele, hogy brigéciolban úszott vagy 2-3 hétig, most mind a kettőnek a cső csatlakozásába belefújtam, teljesen ugyanolyan erővel, ugyanazokon a lyukakon távozott a levegő.Szelepek
Szelepdekli belső oldala
Szelepdekli külső oldala, cső csatlakozássalA motornak jó a kompressziója, pár száz kilométerrel ezelőtt lett felfúrva, kapott új dugattyút, gyűrűket. Kipufogójának sincsen olajos színe sem szaga.
[ Szerkesztve ]
-
adam_454
tag
válasz mumtaz #68820 üzenetére
Biztosan a szelepdeklin lévő gumicsövön keresztül tolja ki az olajat, ha lehúzom a másik végét a légszűrőről, akkor simán összeolajoz mindent. Csak nagyon nem vágom, hogy hogy lehet az, hogy a szelepdekiben annyi olaj van, hogy a majdnem a legmagasabb pontján lévő csövön keresztül elkezd kifolyni, kvázi mint egy túlfolyón. Amennyire tudom az arra van, hogy kartelgázt elvezesse, de attól még nem kéne ekkora olajszintnek ott lenni. Pláne hogy a vezérműláncnál kb kádnyi hely van, ahol simán le tud folyni.
-
adam_454
tag
Ha lehúzom semmi, sőt ha forgatom sem történik semmi. Gyakorlatilag ha kb. 70-nél gyorsabban megyek pár kilométert akkor már folyik a légszűrőházból. Az olajbetekintő szerint háromnegyedig töltve is csinálja, egészen a betekintő alá csökken a szint amikor úgy-ahogy abbahagyja. Gyakorlatilag 70-es tempóval megcsináltam egy Miskolc-Balaton oda-vissza távot egy csepp olajfogyás nélkül (felfúrás után, bejáratásként), majd utána mentem vele egy 90-es tempót kb. 10 km-en keresztül (erőlködés nélkül vitte) és már el is tűnt az olaj, szépen csordogált a légszűrőből.
Nekem is az volt a gondolatom, hogy el van tömődve valami, csak azt nem tudom, hogy mi. A kép amit belinkeltem, úgy gondolom, hogy a vezérműlánc mellett folyik le az olaj, más furatot, járatot nem találtam, kivéve azt az egyet a vezérműtengely közepénél, de ott viszont megjelent az olaj kb 1 másodperc indítózás után (nem akartam mindent összeolajozni, úgyhogy nem próbálkoztam tovább).
Egyébként ha lehúzom a kartergázcsövet, az odarakott zsebkendőt nem is zargatja alapjáraton, szóval nem pöfög mintha kartergázos lenne.
A szerelők akiknél egész tavalyi szezonban pihent a motor végül tettek egy egy szűrőféleséget, aminek van egy meghatározott áramlási iránya, és szerintük a gázokat átengedi, az olajat nem. Valóban, semmi sem folyt ki belőle, viszont szerintem az a megoldás csak cigánykodás, rendesen meg akarom csinálni.
-
adam_454
tag
válasz mekkGyver #70115 üzenetére
Ha valamiben tévednék, nyugodtan javítsatok ki, de nekem ez a tapasztalatom és ez rémlik fizika óráról is
A kapacitás és a fizikai méret valóban szoros összefüggésben van, de pl. egy gyárilag 7Ah akksival rendelkező motor töltési rendszerének nem lesz baja attól, hogy egy méretben beférő, de 9Ah akksi kerül bele. A fesszabályzó a normál esetben a generátor/dinamó kimeneti feszültségét szabályozza, ha a generátor rendes üzemelés közben X amperrel képes tölteni az akksit, akkor a nagyobb akksit is csak annyival fogja tudni vagyis nem kerül nagyobb terhelés a fesszabályzóra. Maximum annyit kellene észrevenni, hogy lassabban tölti fel, ha már le van merülve, ugyanakkor az akksi valószínűleg kisebb feszültségen is képes leadni azt az energiát ami ahhoz a teljesítményhez kell, hogy beinduljon a motor.
A nagyobb probléma amire senki sem szokott gondolni az az esetleges eltérés az indítóáramban, vagyis, hogy az akksi névlegesen mekkora áramerősséget tud leadni szabványosan. Ha a motor akksija eredetileg képes volt leadni - hasraütésszerűen - 100 ampert, és önindítózáskor a kábeleken is ennyi áram folyt át, de az új akksi képes mondjuk 120 ampert leadni mert mondjuk olyan új fejlesztésű, amit indítóáramra optimalizáltak, akkor az a kábelnek nem fog jót tenni, mert hirtelen 20%-al több delej megy át rajta, bizony az meg is olvaszthatja, főleg ha sokat kell tekerni, vagy tönkreteheti az önindító reléjét. Az önindító köre általában nincsen biztosítékkal védve. Csak az a kör ami az indítógombhoz viszi a kicsi áramot. Viszont ehhez az is kell, hogy az önindítónak már valami baja legyen ami miatt elkezd több áramot felvenni, pl. meg vannak kopva/égve benne a szénkefék.
Attól, hogy egy nagyobb kapacitású akkura van rákötve ugyanaz az izzó még nem fog nagyobb áramerősség átmenni rajta. Az akkuk áramleadása szerencsére önszabályzóak a terhelés függvényében, nem úgy mint a generátor vagy dinamó, ami a rajta végzett munka (és a fizikai kialakítás, mint tekercsmenetek száma, tekercsek átmérője, kábelek átmérője, valamint generátor esetében a gerjesztés) függvényében adja le az áramot, vagyis ha úgy megtekered, hogy lead 100W teljesítményt, akkor az izzón az a 100W át fog menni, akkor is ha amúgy az az izzó névlegesen csak 55W-os. Nyilván ezért vannak a mindenféle szabályzórendszerek a generátorok és dinamókhoz. Egyébként ezeknek a rákfenéje, főleg a dinamókhoz tartozóknak, ha nincs rajtuk terhelés, és a megtermelt áramot nekik kell elfűteni.
Ugyanez igaz egyébként az autókra is, én is amikor akksit kell venni, akkor az akkutálcára beférő lehető legnagyobb kapacitású (és indítóáramú) akksit veszem. Volt már 75Ah-ás akksi helyett 90Ah-ás, kettes Golfban úgy, hogy még az akksitálcáról is lelógott pár centint (Abban szó szerint egy műanyag lap ami mint egy sín bele kell csúsztatni, és leszorítani, illetve a motor felé meg volt vagy 10 centi hely szabadon), és kutya baja nem volt a generátornak sosem, de még egy izzót sem vert ki az elektromos rendszere sosem. Viszont tény, hogy az önindító jó volt, a motor rögtön indult, nem kellett még 2 másodpercet sem tekerni. De egy félnapos állóhelyzeti zenehallgatás sem merítette le úgy az akkut, hogy ne indult volna be a kocsi.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: HC Pointer Kft.
Város: Pécs
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest