Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Race-Face

    tag

    Azt gondolom, hogy ha itt a későbbiekben rendszeresen lesznek villanyautó tesztek, akkor első körben kellene írni egy összefoglaló cikket általánosságban a villanyautózás pillanatnyi állásáról, illetve a technológiai lehetőségekről/korlátokról. Valahol vicces látni némelyik hozzászólást, például hogy a haver nem indexel a futáros villanyautóval, mert akkor hamarabb lemerül és nem ér vissza a telepre... De az ilyen hülyeségek elbizonytalaníthatják azokat, akik nem ismerik a valós helyzetet, és esetleg valótlan információk alapján hoznak döntéseket. Nem kell szerelmesnek lenni egyik technológiába sem, mindegyiknek megvannak az előnyei, hátrányai. De mint ahogy a robbanómotoros autókat sem a Ford T-modell hibalistája alapján ítéljük meg 2024-ben, úgy a villanyautók is sokat fejlődtek akár csak 10 év alatt, és várhatóan tovább fognak javulni.
    Hatalmas témakör, és hatalmas a tájékozatlanság vagy téves információ, beragadt régi adat a gyártás környezetterhelése, akkumulátor kémiák, jellemzőik (gyártáshoz szükséges alapanyagok), tűzveszély (ennek kapcsán: LFP akkumulátorok), továbbá energiamix jelenlegi állása területein.
    Aztán a mindennapi használat, hatótáv... Érdekes, hogy ezt mennyire elméleti síkon közelítik meg az emberek. Nekem van egy 1,5 dízel Focusom is (pontosabban úgy cseréltem autót, hogy a Focust bármikor el tudjam kérni, ha hosszabb útra megyek), pontosan tudom, hogy milyen az 1000+ km hatótáv egyetlen "töltéssel", ennek ellenére országon belül eszembe nem jutna a dízellel menni. Országon kívül meg ritkán autózom (Barcelonába nyaralni például inkább repülővel mennék). Van kb. 250 km autópályás hatótávom 130-as tempónál, de 110-nél már inkább 350 km... Szegeden, az ország egyik csücskében lakom. El tudok autózni Győrig megállás nélkül, minimális kompromisszummal (nem kell kamion mögött, kikapcsolt klímával és rádióval mennem).
    Rendszeresen megteszem a Szeged-Budapest-Szeged útvonalat. 100 %-ról indulva 130 tempomattal kb. 45 % töltöttséggel (évszaktól függően) szoktam megállni a soroksári Ikeánál. Amíg megreggelizem (mint ahogy a dízeles útjaim alkalmával is tettem, tehát nem kellett felvennem új szokásokat), visszatöltöm az autót 80 % fölé. Lazán megcsinálom az anyagbeszerző körömet és visszamegyek Szegedre tempomat 130-cal. Ráadásul 20-30 % körüli töltöttséggel érek haza, tehát nem is lenne muszáj délelőtt annyit töltenem, de mit csináljak, az autó gyorsabban tölt, mint ahogy megreggelizek. Lehet, hogy lábujjhegyen megjárnám az utat oda-vissza egy töltéssel, de minek? Az otthoni 70 forintos árammal és a gyorstöltős rátöltéssel is 10.000 Ft alatt vagyok költségben (és ugye marad 10-20% az autóban), míg dízellel inkább 13-14e körül voltam.

    Eljárok bringázni, Pilis, Mecsek, Mátra, stb. Lerakom az autót valahol egy AC töltőnél, itt 11 kW-tal tölt az autó, kímélem az akksit, olcsóbb a rátöltés. Mire visszaérek a bringázásból, újra 70-80% körül vagyok, nyugodtan mehetek haza. De megcsináltam már többnapos túrákat is úgy, hogy csak akkor töltöttem az autót, amikor egyébként is parkolt volna. Egyszer volt olyan, hogy sorban kifogtam vagy hibás, vagy foglalt töltőket, és kellett csinálni egy pár km-es kitérőt egy gyorstöltőig. Leraktuk az autót, bementünk mellette a pékségbe, ittunk egy kávét, kajáltunk egy gyorsat, és mentünk tovább... Buktunk fél órát? Na és... Kirándultunk, belefért. A legtöbb ilyen fejben dől el, korántsem igényel akkora alkalmazkodást, módosítást, tervezést, ahogy ezt itt egyesek beállítják. Illetve a másik előny, vannak helyek, ahol ingyenes a parkolás, vagy legalább a töltőknél ingyenes. Nem a parkolóautomatába dobálom a pénzt, hanem az autóba töltök belőle áramot :P
    Persze ha naponta mennék Münchenbe oda-vissza kétszer, akkor a dízellel mennék. Fontos, hogy a tényleges igényeinkhez válasszunk technológiát. Napi 400 km alatt teljesen jó az elektromos, felette igényel töltésenként pár 10 percet (attól függően, mennyivel akarjuk túllépni a 400 km-t). Azt kell mérlegelni, hány ilyen nap van egy évben. Olyankor kompromisszum, az év többi napján öröm és bódottá. Egyébként erre mondják, hogy villanyautózni olyan, mint túrázni, viszed magaddal a kulacsot, és akkor töltöd meg vízzel, amikor kúthoz érsz, nem akkor, amikor kiürült. Vihetsz nagyobb kulacsot, de egy bizonyos méret felett már nehezebb cipelni, és hamarabb szomjas leszel. De van olyan optimális méret, amivel közepes túrákig még nem kell foglalkoznod a töltéssel.

    Bekerülési költség. Itt két véglet van. Nézhetünk egy alapfelszereltségű benzinest, és akkor az sokkal olcsóbb lesz, mint az elektromos. Vagy mondhatjuk azt, hogy miket tud az elektromos (az enyém pl. 269 lóerő), és akkor hasonlítsuk egy hasonló lóerős, automata váltós benzineshez, amiben van állófűtés és -hűtés, stb... Valahol ez mindkettő ferdítés, kidomborítjuk az egyes technológiák előnyeit. Villanyautóban például olcsón kapsz sok lóerőt, meg nem kell váltogatni. Illetve de, hogy előre vagy hátra akarsz gyorsan elindulni.
    Nekem megvolt az a műszaki színvonal, amit szeretnék elérni egy benzines/dízel autónál. Nem volt feltétel a sok lóerő. Konfiguráltam egy 150 lovas turbo benzinest a szükséges felszereltséggel. Aztán megnéztem ugyanazt az autót öntöltős hibridként, hogy a városi használatot tudjam egy kicsit villanyosítani. Illetve megnéztem, hogy hasonló méretben, felszereltségben hogy jövök ki az elektromossal. A benzineshez képest 15% volt az elektromos hátránya, a hibriddel viszont közel egálban voltunk. Extrákban, méretben nagyjából hasonló kategóriáról beszélünk, viszont az elektromos sokkal több lóerő. Teljesen vállalhatónak éreztem ezt az árkülönbséget.

    Fenntartás. Itt mindenki az üzemanyaggal kezdi, de az összes költséget figyelembe véve ez csak nagy futásteljesítménynél ütközik ki. A Focussal évi kb. 15e km-t mentem, az elektromos inkább 20e+ (könnyebben elugrik az ember hétvégén egy kirándulásra valahova a közelbe, ha alig kerül pénzbe az út). Casco jóval magasabb. Netes kalkulátor 400+ éves díjat dobott ki, alkusszal sikerült 300 alá bemenni. Ez kb. 200-zal drágább, mint a Focusnál. A Focusnál viszont 15.000 km-es szerviz periódus van, szakszervizben a garanciás időszakban nagyjából 200 körül volt egy forduló (olajcsere, szűrők, kétévente fékolaj), illetve legutóbb fékbetétet és tárcsát kellett cserélni, az önmagában 200 felett volt. Az elektromosnál 5 év garancia és ajándék szerviz volt, ezt +400-ért kiterjesztettem 8 évre. Kétéves szervizperiódus van, 8 év/160e km-ig semmiféle szervizköltségem nincs. Ha csak a kötelezőkkel számolunk, a szerviz kiegyenlíti a magasabb casco-t, de 8 év alatt lesz pár extra költés is a Focusnál, ami súlyos százezreket jelent. Persze lehet jönni azzal, hogy az elektromosnál mi lesz az akkumulátorral 8 év után... nos, nagyjából semmi. Ha megnézzük, mit ígérnek az LFP akkumulátornál töltési ciklusszámra, és elosztjuk hárommal, mert úgyis hazudnak, akkor is kijön, hogy az akksi túléli az autót, vagyis azt az időtartamot, amivel az ember reálisan számol egy autónál. Főleg hogy általában otthoni lassú töltést kap az autó, illetve havi egy gyorstöltést, akkor is csak 40-ről 80%-ra...
    Nincs viszont gépjárműadó, cégautóadó. Kértem mindhárom autóra lízing kalkulációt, összeadtam a számokat (lízingdíj, éves szervizköltség hónapokra szétosztva, biztosítás, üzemanyag, egyéb költségek), és kijött, hogy az elektromos a legolcsóbb. A hibrid pedig a legdrágább, hiszen ott fizetni kell a benzinmotor szervizköltségét, miközben üzemanyagban nem hoz vissza olyan sokat. Az értékcsökkenés nagy kérdés, hiszen úgy vettem az autót, hogy ezt most tényleg megtartom 8 évig... Szerintem most még üveggömbből is nehéz lenne megjósolni, hogy 8 év múlva mi lesz eladhatóbb. Azt gondolom, 8+ év múlva egy esetleges akkucsere is sokkal olcsóbb lesz, mint most, simán elképzelhetőnek tartom, hogy addigra élhető áron lesz upgrade lehetőség. Míg a benzinesnél az idő haladtával csak a problémák nőnek és drágulnak. De mint mondtam, ezek inkább csak megérzések, tippek.

    És akkor jön a "vezetési élmény" kérdése. És itt hirtelen senki nem az alap Suzukihoz hasonlítja az élményt, mint a bekerülési költségnél, hanem az 5.0 V8-hoz. Nekem egy kicsit furcsa a vezetési élményt ennyire a hanghoz kötni, hiszen pont a hangnak nincs köze a haladáshoz. :) És őszintén szólva még senki nem szállt ki úgy mellőlem, hogy jó-jó, de azért üvölthetett volna... Mintha azt mondanám, hogy azért nem volt jó Angelina Jolie-val a szex, mert nem üvöltötte végig, igaz, közben mindent nagyon jól csinált, de nem üvöltött, sajnálom... Ráadásul a V8 Angelina akkor is üvölt, ha éppen kenyeret venni megyünk a boltba, és fene tudja, azt már lehet, hogy napi rendszerességgel nem igényelném.
    Viszont ott van a hátsó keréken 269 lóerő büntetlenül. Tehát nem kell kifizetnem, ha csak a városban gurulok, hiszen elvagyok 12-14 kWh-s fogyasztással, mondjuk ebben már benne van pár odalépés is, mert ugye ki bírja ki... Ellentétben a V8 akkor is éhes, ha csak gurulunk.

    Rohadt sokat írtam, de lehetett volna többször ennyit is, mert tényleg csak nagyvonalakban érintettem minden területet. De azt gondolom, annyi elméleti adat vagy vélemény volt itt, hogy egy kicsit rá akartam világítani pár dologra a gyakorlati oldalról. Egy biztos, én egy pillanatig nem gondolkodom rajta, hogy melyik autót használjam nap mint nap...

    Kelj fel és járjunk!

Új hozzászólás Aktív témák