-
GAMEPOD.hu
Milyen kompakt digitális fényképezőgépet?
Mielőtt kérdezel, olvasd el az összefoglalót!
Figyelem! A kompakt fényképezőgép és bridge kategória gyakorlatilag megszűnt. Az ajánlóban szereplő gépek 6-7 éves modellek.
Új hozzászólás Aktív témák
-
kovisoft
őstag
-
kovisoft
őstag
válasz
stefi68 #60473 üzenetére
A f/1.8 és f/3.4 között nem egészen 2 fényérték különbség van, tehát úgy érdemes akkor összehasonlítanod a képeket, hogy az 1"-os gépnél mondjuk ISO 200-at, a 4/3-osnál pedig ISO 800-at állítasz be. Ahol ugyanis f/1.8-nál elég az ISO 200, ott f/3.4-nél fel kell tolni ISO 800-ra.
Szerk: (#60474) Tin_Shield: A szenzorok közötti különbség nem számít bele egy adott megvilágítású témára történő fénymérésbe. Csak a fényerő, a záridő és az ISO számít, ezért szerintem csak a fényerők közötti különbséget kellene figyelembe venni az összehasonlításnál. Aztán majd kijön a szenzorok közötti különbség a képminőségben.
[ Szerkesztve ]
-
kovisoft
őstag
A DOF wiki oldalán biztosan utána lehet nézni a pontos képletnek is, de ha jól tudom, a szenzormérettel és a fényerővel is nagyjából egyenesen arányos a háttérmosàs mértéke. Esetedben a két crop faktor aránya 1.8, a két fényerő aránya 2 (csak a másik gép javára). Ebből én azt mondanám, hogy nagyjából hasonló lesz a két háttérmosás.
-
kovisoft
őstag
válasz
w.miki #60564 üzenetére
Nemcsak hogy fényerősebb a régi géped, de a szenzora is nagyobb, gyenge fényviszonyok között nem nagyon fogod tudni elérni a régi géped képminőségét az újjal. Én azt javasolnám, hogy maradj a réginél. Ha le akarod cserélni, akkor 1" szenzormérettel rendelkező gépet keress, de ezek újonnan 100 ezernél kezdődnek, használtan sem jönnek ki 25 ezerből.
Szerk: lassan gépeltem...
[ Szerkesztve ]
-
kovisoft
őstag
válasz
stefi68 #60572 üzenetére
Nem direktben a fényerő változást kompenzálja a szenzorméret, hanem a zajosodás mértékét, vagyis azt, hogy mennyire lehet feltolni az ISO-t, hogy még elfogadható szinten belül maradjon a képzaj (természetesen nagyobb fényerőnél alacsonyabb ISO is elég). Ezt pedig nagyjából a szenzorok felületének az aránya fogja meghatározni, ami a crop faktor négyzete. Tehát egy 2x akkora oldalhosszüságú szenzornak 4x akkora a felülete, és ez 4x akkora ISO beállításnál okoz nagyjából ugyanakkora zajt. Persze számít a felbontás, a technológia, a képfeldolgozó processzor, stb is.
-
kovisoft
őstag
válasz
attiati #60576 üzenetére
Az életlenség milyen jellegű: bemozdulásos (pl. túl hosszú záridő) vagy rossz helyre fókuszál (pl. van valami közeli tárgy, és arra fókuszál a táj helyett) vagy valami egyéb jellegű (pl. diffrakciós, vagyis a túl szűk blendenyílásból adódó)? Az életlen képek tipikusan milyen expozíciós értékekkel készültek?
A kiégett égboltra: ha túl nagy a fényesség-különbség az égbolt és a táj között, akkor a szenzor nem tudja átfogni a teljes dinamikatartományt, vagy a táj lesz alulexponált, vagy az égbolt lesz túlexponált. Ezen valamennyire tud segíteni, ha jpg helyett raw-ban fotózol, mert így színkomponensenként 8 helyett 12 bites képed lesz, és utómunkában elő lehet hozni még részleteket. HDR felvételeket is lehet készíteni, ilyenkor két eltérően exponált képből áll össze a végső kép. Néha az is elég, ha az ember gondosan megválasztja, hogy mire mér fényt, vagy expozíció kompenzációt alkalmaz. Ezekkel a szituációkkal az automatika gyakran nem tud mit kezdeni, és ez más gépeknél is így van.
-
kovisoft
őstag
válasz
attiati #60584 üzenetére
Ez a panoráma nagyon durva, a leírásodból korábban azt hittem, hogy enyhén kékes lesz a kép, de ez totál kék.
Sajnos fogalmam sincs, hogy mi okozhatja ezt, de hátha másnak lesz itt ötlete. Addig meg annyit tudsz tenni, hogy utólag számítógépen kombinálod össze a képeket pl. Huginnel. Vagy lehetséges, hogy elég egy autocolor funkciót ráereszteni a gép által készített panorámára.
-
kovisoft
őstag
válasz
kovisoft #60585 üzenetére
Az jutott még eszembe (csak már kifutottam a szerkesztési időből), hogy a panorámakép készítésénél gondot okozhat, ha nagyon eltérő expozíciós értékekkel készülnek az egyes képek. Pl. ha automata fehéregyensúly van beállítva, és napos ill. árnyékos területeket fotózol, akkor két képnek eltérő fehéregyensúlyt állíthat be az automatika, emiatt a két kép átfedésénél levő rész az egyik képen kékesebb, a másikon sárgásabb lesz. Aztán ki tudja, hogy mit csinál vele az összeillesztő. Ezért panorámaképet úgy érdemes készíteni, hogy minden képnek azonos expozíciós beállításai legyenek (pl. fényt mérni egy tipikus helyre, majd ez alapján beállítani manuál módban a rekeszt, záridőt, ISO-t, fehéregyensúlyt, és ezzel a fix beállítással készíteni az összes felvételt). Persze nem állítom, hogy ez volt a gond nálad, csak egy tipp.
-
kovisoft
őstag
válasz
Piftuka #60589 üzenetére
Ha kisebb szenzoron mondjuk egy 1/2.3"-ast értünk, és ezt hasonlítjuk egy 1"-eshez, akkor ezeknek a crop faktorai között kb. 2-es szorzó van (5.5/2.7). Tehát az előzőekhez hasonlóan a crop faktor négyzetével (=4) arányos ISO növelést bír el a nagyobb szenzor ugyanolyan zaj mellett. A 4x ISO növelés 2 fényértéknek felel meg, tehát ha az 1/2.3"-asnak f/1.5 a fényereje, akkor ez kb. ekvivalens egy 1"-os f/3-as fényerejűvel.
Tulajdonképpen ilyen értelemben a crop faktorok aránya a fényerő arányával kompenzálható. Csak jobb mindig az egész mögé odagondolni a zajosodást (ISO-t), mert ez az egész "ekvivalencia" ebből ered. Nehogy valaki azt gondolja, hogy ha neki egy nagyobb szenzoros gépe van, akkor egy adott fényességű témát ugyanolyan egyéb expozíciós beállítások mellett szűkebb rekesszel tud majd fotózni. Ellenkezőleg, ugyanolyan fényességű témát (nagyjából) ugyanolyan expozíciós értékekkel kell fotózni minden gépen, hogy a képen is ugyanolyan világos legyen. Viszont a nagyobb szenzornál feljebb lehet tolni az ISO-t, ezáltal lejjebb lehet venni a fényerőt.
-
kovisoft
őstag
válasz
Mikisys #60661 üzenetére
Mi itt azt mondjuk, hogy azonos paraméterekkel rendelkező gépek nagyjából hasonló teljesítményre lesznek képesek. Az egész alapja a fizika, mint azt asdf_ is említette. A szavaiból azt szűröm le, hogy szerinted a Kodak ennél többre képes, ezt pedig azzal tudnád alátámasztani, ha mutatnál olyan képet, ami ezt igazolja. Lehetőleg valami gyenge fényviszonyok között készültet.
-
kovisoft
őstag
válasz
Piftuka #60675 üzenetére
A fényerő az objektívátmérő és a gyújtótávolság hányadosa. Nagy zoomhoz nagy maximális gyújtótávolság kell. A nagy gyújtótávolság hosszú objektívet jelent, a nagy fényerő pedig arányosan nagyobb átmérőjű objektívet jelent. Ez együtt azt jelenti, hogy a fényerős és nagyzoomos objektív nem lesz kompakt, még 1/2.3" szenzorméret esetén sem. Valamennyit lehet a méretekkel játszani, ha használaton kívül össze tud csukódni az objektív, de ez azért limitált, hiszen egy tipikus zoomoptika az tizenakárhány lencséből álló lencserendszer.
-
kovisoft
őstag
válasz
Piftuka #60681 üzenetére
Nem volt világos számomra, mit értesz azon, hogy a fénynek nagyobb távolságot kellene áthidalnia, ezért próbáltam pontosítani a magyarázaton. Fontos a fényrerő is, ugyanis ha nem követeljük meg a nagy fényerőt, akkor kis átmérőjű objektívvel lehet (összecsukott állapotban) viszonylag kisméretű, de nagy zoomátfogású optikát készíteni, ilyenre van is példa. De simán lehet, hogy te is így értetted, csak én nem vettem az adást.
-
kovisoft
őstag
válasz
Piftuka #60685 üzenetére
Az alagutas példád szemléletes. Annyiban viszont sántít, hogy nincs lencse az alagút nyílásánál, ezért az alagútba csak az a fény tud bejutni, aminek az iránya csak olyan kis mértékben tér el az alagút hossztengelyétől, hogy még ráessen az alagút hátsó falára. Úgy is mondhatjuk tehát, hogy a látószöget az alagút átmérője és hossza határozza meg.
Az objektív nyílásánál viszont van egy lencse, ami fókuszálja a fényt, ezért az optikai tengelytől akár nagyobb szögben beeső fény is a szenzorra eshet. Objektív esetében a látószöget a gyújtótávolság (hossz) és a szenzorméret határozza meg. A fényerő azt fogja meghatározni, hogy mennyi fényt gyűjt össze az objektív, és azt mekkora területre képezi le.
Tehát végső soron az alagutas és az objektíves esetben is valahogy az átmérő és a hossz szabályozza a fénymennyiséget, de ennek eltérő fizikai okai vannak a két esetben.
-
kovisoft
őstag
válasz
hibavissza #60692 üzenetére
Ezt kifejtenéd?
-
kovisoft
őstag
válasz
ph2012 #60694 üzenetére
A "csak jó képet készítsen, nem kell több" most kb. 100 ezernél kezdődik újonnan, innen indulnak az 1"-os szenzorral rendelkező gépek. Használtan 30 ezer körül kaphatsz 1/1.7"-es szenzoros gépet, pl. a hardveraprón ennyiért van most eladó Panasonic LF1. Újonnan 100 ezer alatt képalkotásilag mind egy kaptafa: kis szenzor, sötét optika.
-
kovisoft
őstag
válasz
ph2012 #60697 üzenetére
Amint már írtam, a 100 ezer alatti kategóriában mindegyik gép 1/2.3" méretű szenzorral és f/3.x kezdő fényerővel rendelkezik. Ha van elég sok fény, akkor elfogadható képet készítenek, de gyengébb fényviszonyok között már rettentően zajosodnak. Legfeljebb a zoomátfogás mértékében, ill. egyéb szolgáltatásokban (pl. képstabilizátor, wifi) különböznek egymástól.
Ha mindenképpen ilyet akarsz venni, akkor lehetőleg legyen benne optikai képstabilizátor (erre szükség lesz a sötét optika miatt), ill. jól jöhet, ha a nagylátószöge szélesebb az átlagnál (pl. ekv. 24-25 mm-ről induljon a 28 helyett). Konkrét típust én nem ajánlanék, mert részemről ezek nem ajánlottak. Ekkora keretből én inkább vennék egy használt nagyobb szenzoros gépet, vagy pedig mobillal fotóznék.
-
kovisoft
őstag
válasz
lugosi #60700 üzenetére
Mit jelent az, hogy "jó képet készítsen"? Nem ez a legfontosabb ismérve egy fényképezőgépnek, és talán nem pont ebben különböznek leginkább a más-más árkategóriájú gépek? Mi értelme lenne 1-2-300 ezer forintos gépet venni, ha a 30 ezres ugyanolyan jó képeket készítene?
Ha valaki A560-ról váltana, de odaírja, hogy "jó képet készítsen", az az autós hasonlatoddal élve olyan, mintha Skoda Fabia helyett keresne új autót 2-3 millióért azzal a kitétettel, hogy "csak tágas, gyors és biztonságos legyen, nem kell több".
-
kovisoft
őstag
válasz
ph2012 #60714 üzenetére
A mostani 30 ezer forintos fényképezők tudják azt a képminőséget, mint a Canon A560, de nem tudják azt a képminőséget, amit hirdetnek magukról. Pl. hiába van bennük 20 megapixeles szenzor, az optika a legtöbb esetben ennek töredékét tudja produkálni (a legtágabb rekesszel lőtt nagylátós képek kivételével diffrakció limitált az optika). Az A560 legalább csak 7 megapixeles volt, ezt nagyjából tudta is hozni. Ha ezzel tisztában vagy és ez így számodra kimeríti a jó kép fogalmát, akkor nagyjából bármelyik 30 ezres gépet választhatod. Mint már javasoltam, érdemes olyat keresned, amiben van optikai képstabilizátor, és szélesebb a nagylátószöge. Megfontolandó, amit Dr.NX írt korábban az akciós Sony WX350-akról, láttam a hardveraprón újat 30 ezerért.
-
kovisoft
őstag
válasz
#73495296 #60734 üzenetére
Azonos felbontás és technológia ill. azonos expozíciós körülmények mellett a zajosodás a szenzorok felületével fordítottan arányos. Az 1/2.3" és APS--C szenzorok felületaránya 12 fölött van, ha jól számolom (5.6 ill. 1.6 crop faktorral). Tehát egy ISO 100-as 1/2.3" kb. annyira zajosodik, mint egy azonos felbontású ISO 1200-as APS-C.
Viszont a kisebb felbontás jótékony hatással van a zajosodásra (meg a diffrakció limitre is). Ebben az esetben az egyedi pixelek felületarányát kellene összehasonlítani, de ehhez tudni kellene a két felbontást.
-
kovisoft
őstag
válasz
szabacsik #60787 üzenetére
Úgy tudom, ezen sem a záridőt, sem a rekeszértéket nem lehet manuálisan állítani (A, S, M mód legalábbis nincs a módválasztó tárcsán). Szerintem annyit tudsz tenni, hogy SCN-re állítod a tárcsát és kiválasztod a "Night Scene" módot, ekkor megnöveli az expozíciós időt (talán 4 mp-ig, de ebben nem vagyok biztos).
-
kovisoft
őstag
válasz
agyhalottak #60798 üzenetére
Az SX60-nak sötét az optikája, ezért ha rosszak a fényviszonyok, ráadásul mozog a "téma"
, akkor alacsony ISO-nál bemozdulnak, magas ISO-nál zajosak lesznek a képek. Ennyi pénzből jobban jársz egy használt Panasonic FZ200-zal, ha mindeképpen szempont a nagy zoom. Ha nem kell nagy zoom, akkor inkább egy használt Sony RX100.
-
kovisoft
őstag
válasz
szemroni #60803 üzenetére
A TZ100-nál a fényerőt beáldozták a nagyobb zoomtartományért. Ha nincs feltétlenül szükséged a 10x zoomra, akkor jobban járnál egy fényerősebb géppel, mint pl. LX100, főleg beltéri képeknél. Amúgy a TZ100 szerintem egy elég jó kis "mindenes" gép, de beltérre nem a legjobb választás.
-
kovisoft
őstag
válasz
szemroni #60825 üzenetére
Mármint az FZ200? Kisebb a szenzora, de a tele vége felé fényerősebb az optikája. Ez a kettő együtt kb. semlegesíti egymást a nagyobb zoomértékeknél. Én azt mondanám, hogy kis zoomértékeknél (nagylátóban) egyértelmű a TZ100 előnye a nagyobb szenzor miatt, a TZ100 tele állásánál már kb. hasonlóak, de az FZ200-at még lehet tovább zoomolni. Plusz ott van még a két gép méretbeli eltérése, ami szintén szempont lehet.
-
kovisoft
őstag
válasz
szemroni #60827 üzenetére
Én mondjuk nem beszélnélek le a TZ100-ról, ha kis méretben van szükséged az átlagos 3x-nál nagyobb zoomra. De ha fontos a beltérben gyerekfotózás, akkor nem ez lesz a te géped, hallgass vond-ra. A TZ100 auto módhoz nem tudok érdemben hozzátenni, mert én soha nem fotózok full auto módban.
-
kovisoft
őstag
Ha 300 dpi-s nyomtatást feltételezünk, akkor A3-as méretben kb. 18 megapixeles felbontás jön ki. Manapság már minden kompakt gépbe beletesznek ekkora felbontású szenzort. Ugyanakkor a kisszenzoros gépek szűkebb rekeszértékeknél nem tudják hozni optikailag ezt a felbontást, ill. gyengébb fényviszonyok mellett zajos lesz a képük. Ezért nagyobb (legalább 1") szenzoros gépet célszerű választani, amilyen pl. a Sony RX100 is. Másik ilyen gép a Canon G9X, gyakorlatilag ez a két nagyobb szenzoros kompakt kapható 150 ezer alatt. Esetleg szétnézhetsz még a MILC-ek között is.
-
kovisoft
őstag
válasz
total90 #60928 üzenetére
Jól sejted, ennyiért ilyen nem létezik. A nagy zoom tartománnyal kiszűrőd a legtöbb gépet, mert a többség a szokásos 3x körüli zoommal rendelkezik. Az igényeidhez legközelebb talán a Panasonic TZ100 van, ha mindenképpen kell az átlagosnál nagyobb (10x) zoom. De ez 25 mm-ről indul, 24 mm-nél szélesebb nagylátóval rendelkező (és ajánlható) gépről én nem is tudok ebben az árkategóriában.
-
kovisoft
őstag
válasz
total90 #60931 üzenetére
20x vagy e fölötti zoomot csak nagyobb méretű gépben (leginkább bridge-ekben) találsz, vagy pedig a kisszenzoros és sötét optikás (ezért nem ajánlott) gépek között. Nem lehet a fizikát megerőszakolni, ha nagy zoom (=nagy gyújtótávolság) kell, emellett nagy fényerő (=nagy objektívátmérő), mindez nagy szenzorral, akkor az objektívbe nagy lencséket kell beépíteni, ez nem fog menni kis méretben, és pláne nem fog menni olcsón. Már a TZ200-nak a 15x zoomja is erős kompromisszumokkal jár: csökkent a fényereje a TZ100-hoz képest (és annak sem volt kimagasló).
-
kovisoft
őstag
válasz
Tin_Shield #61013 üzenetére
Alapvetően egyetértek, de azért vicces, ahogy elképzelem, amint videózás közben zoomoláskor objektívet cserél a MILC-en.
-
kovisoft
őstag
válasz
bubibaba31 #61019 üzenetére
Kis szenzor, sötét optika (ami ráadásul a tele állásban a legsötétebb) együtt azt eredményezi, hogy nagy zoom értékeknél zajos, elmosott, festményszerű képek készülnek. FullHD videózásnál még elmegy (és ott szükség is lehet az átlagosnál nagyobb zoomra), de fotózáshoz ez szerintem kevés. Márpedig az összes gép ilyen, amit kinéztél. Ha csak videózni akarsz (és nem 4K-ban), akkor tulajdonképpen bármelyik elmegy, de ha jó képeket szeretnél, akkor a nagyobb szenzoros gépek között kellene szétnézni, és el kellene engedni a gigazoomot. Az nyilván nem fog menni, hogy legyen kicsi, olcsó, de nagy zoomátfogással és csináljon nagyon jó képeket. Akkor mi szükség lenne a drágább gépekre?
-
kovisoft
őstag
válasz
bubibaba31 #61025 üzenetére
Voltak már javaslatok, de kb. 100 ezer alatt nincsenek ajánlott gépek, az indokokat is leírtuk már. A legolcsóbb ajánlott gép a Sony RX100 vagy a Canon G9X. Ezek kisméretű alapzoomos készülékek, nem tudom, hogy videózáshoz elég-e ez neked. Ha fontos a nagy zoom, és nem számít a méret, akkor a Panasonic FZ300, de ez kis szenzoros. Nagyobb szenzorral és 10x zoommal a Panasonic TZ100.
-
kovisoft
őstag
válasz
bubibaba31 #61035 üzenetére
A szenzor legyen nagyobb, mint 1/2.3", ez a mostani gépeknél a legalább 1" méretet jelenti. A Panasonic FZ300 kivétel, ugyan kis szenzoros, de azért szoktuk ajánlani, mert fényerős az optikája a teljes zoomtartományban. Szóval a kis szenzoros és sötét optikás gépeket kell kerülni.
-
kovisoft
őstag
válasz
zsoltzsolt #61043 üzenetére
Terhelhetőségnek azt írják, hogy 3 kg, csak elbír akkor 0.9 kg-ot.
Akármilyen monopodot használsz, úgysem lesz olyan rezgésmentes a gép, mint egy tripod esetében. Persze csökkenti a rezgést, mivel levesz a szabadságfokokból, ezenkívül tartja helyetted a gépet. Milyen egyéb elvárásaid vannak egy monopoddal kapcsolatban? -
kovisoft
őstag
válasz
zsoltzsolt #61046 üzenetére
Pont erre gondoltam én is, hogy ezeket szerintem akármelyik monopod tudja, ami nem csuklik össze a gép súlya alatt.
-
kovisoft
őstag
válasz
bubibaba31 #61096 üzenetére
Habár az összefoglalóban szerepel a TZ70, de mégsem igazán ajánlott, legfeljebb erős kompromisszumokkal, ha mindenképpen kell a nagy zoom kis méretben. De akkor sem ezen az áron, amit linkeltél, ennél 10 ezerrel olcsóbban is megkapod. De jobban jársz egy Sony RX100-zal, amit szintén megtalálsz az összefoglalóban.
[ Szerkesztve ]