Új hozzászólás Aktív témák
-
félisten
válasz shalafi66 #33652 üzenetére
Igazából ismerősé lesz a hangdoboz és szeretné az eredeti állapothoz közelítő megoldást raknék neki össze.
Van másik hangsugárzója otthon, ez egyfajta nosztalgia megoldás lenne a dolgozószobában.Közben rájöttem, hogy alapból angolul jelent meg az oldal és úgy nincsenek meg az adatlapok. Most magyarra állítva megvan minden.
Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
szazbolha
addikt
válasz shalafi66 #33666 üzenetére
"Mivel a rajzodon keresztmetszet növekedés van, ezért csökkenteni kell."
nem értem. Miért van keresztmetszet növekedés szerinted?
Szerintem a teljes fordulóban azonos a keresztmetszet = Szélesség * (D1-D2)/2 ahol
D1= 364mm
D2= 110mm
vagyis végig 127mmA doboz külső mérete 400mm, belső 364mm (18-as MDF), az egyenes TL út szintén 127mm mert középen van egy elzárt térrész 110mm mérettel.
-
szazbolha
addikt
válasz shalafi66 #33668 üzenetére
Értem.
Esetleg meg tudnád mondani hogy a vázolt esetben mennyivel kell "lejjebb" tolni a középső részt?
Sajnos nekem fogalmam sincs, és még mindig nem értem, hogy a rajzomon [link] miért nem állandó a keresztmetszet. Egyszerű geometria, a fordulót azonos középpontú két félkörív alkotja. -
szazbolha
addikt
válasz shalafi66 #33673 üzenetére
Ezt természetesen elfogadom, de ettől függetlenül ez egy létező trend, legalább 10 párosa van a TB-nek 2-6" méretű hangszóró + Passzív membránnal.
Kicsit összefügg ezzel: Szélessávú hangszórókat tesztelgetek különböző dobozokban.
Mértem a reflexnyilást vagy a kürt/TL kimeneti nyílását, ekkor fura dolgot tapasztaltam.
A lényeg, hogy nem csak füllel hanem mérve is igazolható, hogy 0,5-2 Khz tartományban is "sugároz" a nyílás.
Ez nekem zavaró, főleg ha elől van a nyílás és mesze a hangszórótól.A nyílás lefedésével, vagy a dobozt belül zárttá téve, tísztúl az összkép, bár nyilván elvesztem a mélyeket. Tervezem hogy elmegyek a Sonido-hoz és meghallgatom a referencia hangsugárzójukat (TL kürt), de azt sejtem ott is ezt fogom tapasztalni.
-
szazbolha
addikt
válasz shalafi66 #33676 üzenetére
Elnézést kérek. Igyekszem helyesen írni. shalafi66
b-reflexnél, hogy határozom meg az ideális távolságot a hangszóró és a reflexnyílás között?
Előbbihez kieg: a TL vagy a b-reflex nyíláson tapasztalható magasabb frekvenciák hangnyomása jól csökkenthető csillapító anyag hozzáadásával a hangszóró körül és a TL vonal egyes részein, de ennek más következményei is vannak, szerintem mosottabb lesz a mély a tartomány.
Vagyis megint a zárt doboz ami nekem megfelelőbbnek tűnik. -
szazbolha
addikt
válasz shalafi66 #33678 üzenetére
Rezisztiv csillapítóanyagon azt értjük, hogy a csillapító hatása változik a frekvencia függvényében. Pl a természetes gyapjú vagy az ezt helyettesítő dacron vagy más műszálas anyagok. Nem találom a grafikont, de úgy emlékszem 500-1000 Hz körül éri a max csillapítási hatékonyságot. 100-200 Hz alatt alig van hatása.
De melyek a nem rezisztív anyagok amiket hangsugárzók építésénél használnak?
Gondolom ezek csillapító hatása nem vagy csak csekély mértékben függ a frekvenciától.[ Szerkesztve ]
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33696 üzenetére
Értem amit mondani szeretnél, csak ugye hiába vannak akár azonosan jó mérési eredményei például két, különböző anyagú dómnak, nem fognak egyformán szólni. Ebből következik, hogy egy adott alkamazáshoz sokféle megoldás létezhet ami műszakilag megfelelő, de mégis máshogy szól X és Y verzió.
Attól, hogy más az árpolitika, attól még eltérőek a különböző anyagú hangszórók árai, és ahogy írtam, egy Be mindig drágább lesz mint egy szövet, de mondhatnék gyémántot is, azoknak mindig horror áruk van. Vajon miért? Tényleg nem lenne hallható különbség és pusztán az anyag "exkluzivitása" miatt kap olyan árcédulát egy hangszóró amilyet?
Itt van egy teszt, azonos sorozatból származó, de eltérő anyagú dómokról, a végén meghallgatási tapasztalat is olvasható, aki hiszi az hiszi, aki meg nem az járjon utána:
[link]Szerk.: amúgy én egy szélessávú (magasra engedve) + magassugárzó kombót eleve nem tartok műszakilag jó megoldásnak.
[ Szerkesztve ]
-
szazbolha
addikt
válasz shalafi66 #33698 üzenetére
Bocsi, a "nem rezisztívet" én értettem félre. vagyis a kártolt gyapjú "nem rezisztív"
Remélem most már ok.A ribbonos véleményed köszönöm, le is beszéltél róla (amúgy is ronda). Viszont a réz-berillyum még mindig érdekelne (olcsóért) a kínai adatlap szerint 35-40 Khz-ig megy.
Én nem hallom már a 16Khz-et sem jól, de úgy gondolom mégis jót tehet a hangzásnak, ha a 20Khz felett megjelenő felharmonikusokat is lesugározza a magas hangszóró. -
szazbolha
addikt
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33701 üzenetére
Értem a mérnöki hozzáállást, persze apró mérhető eltérések mindig lesznek 2 hangszóró között, mégha csak a membránanyagukban térnek is el.
Azt is értem, hogy annyit ér egy hangszóró amennyit adnak érte, de akkor ezek szerint a Be többet ér mint a szövet, mert máskülönben olcsóbbért (vagy ugyanannyiért) tudnák csak eladni a gyártók a Be-t mint a szövetet.
Miért ne lenne kiegészíthető a széllessávú? Műszakilag nem lesz jó, de lehet, hogy valakinek meg tetszene a végeredmény (nem nekem). Szóval lehetni lehet, csak nem biztos, hogy érdemes.
[ Szerkesztve ]
-
szazbolha
addikt
válasz shalafi66 #33706 üzenetére
OK, értem. Vagyis olyan szélessávút kell/kéne választani, amely felül nem sávhatárolt.
Viszont akkor könnyen lehet hogy mélyben kell kiegészíteni.Ettől még úgy gondolom, hogy egy 10cm-s szélássávút lehet középként használni. Szerintem az is előny lehet, hogy a 400-6000 Hz tartományt 1 hangszóró sugározza le.
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33708 üzenetére
Utolsó nekirugaszkodás a témában tőlem:
- Annyiba kerül, de miért kerül annyiba? Mert a gyártó így határozta meg.
- Miért így határozta meg? Mert szerintük ennyit ér.
- Miért ér szerintük ennyit? Mert szerintük ennyit ér az a hang amit kiad magából a hangszóró.
- Ha nem érne többet (nem az a lényeg hogy abszolút értelemben mennyit) mint egy szövet dóm, akkor nem venné senki és a használtpiaci ára is annyi lenne mint egy szövetdómé.
Persze ettől még tetszhet jobban valakinek egy szövet dóm, nem ez a kérdés.
Amúgy egy szövet dóm, mérettől függően 5-6 kHz felett már break-up módban üzemel (csak nagyon alacsony Q értékkel), míg egy Be dóm esetén akár 30Khz is lehet ez az értek (persze ott nagyobb Q-val, de ez már ultrahang amúgyis).Tudom, hogy miért írod, hogy nem "lehet" váltani a fizikai méretek miatt, de ettől még lehet váltani, csak épp sz.r lesz.
-
DjTaRsY
aktív tag
válasz shalafi66 #33701 üzenetére
"Azonos mérési eredményekkel egyformán szólnak. Ha mégsem, akkor valamelyik paraméter is különbözik."
Most erről eszembe jutott egy bejegyzéssorozat egy fórumon, ahol egy illető azt állította, és támasztotta alá saját méréseivel, hogy ámítás csupán, hogy a high end passzív alkatrészek "jobban" szólnának, szerinte nincsen mérhető, tehát hallható különbség sem.
Érdekességkébb berakom ezt ide, megosztó állítások, kíváncsi vagyok ki mit gondol.
1. rész, melyben három különböző fóliakondenzátort mér (köztük öreget is, drágát is)
Sem frekvenciatartományban, sem lecsengésben vagy tozításban nem tapasztalt mérhető különbséget.2. rész, ahol különböző méretű elektrolit és fólia kondenzátorokat mér, kitér az öregedett elektrolit kondenzátorra is. Szerinte hallható különbséget két, azonos kapacitású kondenzátor közt a gyártási szórásból származó tényleges kapacitáskülönbség hoz, avagy kondenzátor vásárlásnál fontosabb a toleranciát figyelembe venni, vagy mérni kell.
3. rész, a kondenzátoros eredmények befejező része, reakció kritikákra
4. rész,
melyben Micimackóterítéken a kerámia és mox ellenállások. Itt is fontosabb-e a tényleges ellenállállás értéke?5. rész, csatlakozók hatása
Már csak egy hangfalkábeles, sőt tápkábeles bejegyzés hiányzik.
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33719 üzenetére
Nem mondtam, hogy jó a második harmónikus, csupán azt, hogy a THD maszkolni tudja a harmónikusok eloszlását. Tehát, ha csak a THD-t nézzük, és az egyenlő mondjuk 2 különböző hangszóró esetén, akkor könnyen juthatunk téves következtetésre, ha egyenlőnek kiáltjuk ki őket torzítás szerint, de közben nem vizsgáljuk a harmónikusok eloszlását a THD-n belül.
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33723 üzenetére
Oké, akkor te melyiket választanád és miért? Magasabb THD, de azon belül alacsonyabb páratlan harmónikusok vagy kicsit alacsonyabb THD, de azon belül magasabb páratlan harmónikusok a második harmónikushoz képest?
Szerk.: oké, gondolom az aktuális értéktől függ. Na jó befejeztem.
[ Szerkesztve ]
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33725 üzenetére
Van egy szövetdóm magashangszóróm (nem biztos, hogy lényeg a membránanyag most), ami elég jónak mondható THD értéket produkál, viszont az alsó tartományában erősen jelen vannak 5-6-7-ik harmónikus torzítások is úgy, hogy ezek még bőven a hallható spektrumba esnek. Ha csak a THD-t nézném, akkor jónak mondanám a hangszórót, viszont ezek a magas páratlan harmónikusok mind kiütnek, ha mélyre van küldve ez a magassugárzó és irritáló lesz a hang.
[ Szerkesztve ]
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33727 üzenetére
Mi ez, hogy nem használunk? Miért nem használunk? Rengeteg kiváló hangsugárzó készül 3 vagy akár 2kHz alatti váltású 25mm dóm magassal. Egy másik 25mm magasasal simán ment a 2kHz váltas ugyanolyan THD-vel, csak épp annak az alsó tartományában nem voltak jelen azok magas páratlan harmónikusok.
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33731 üzenetére
Nahát, ezt mond el világszerte a legtöbb gyártónak, DIY-ernek, konstruktőrnek is, hogy nem jól csinálják ám, túl alacsonyan váltják az 1" magasaikat, kuka amit kitaláltak.
Épp az előbb írtam, hogy a THD mitől lehet félrevezető, ha csak azt nézzük részletek nélkül. Meg aztán nyilván attól is függ, hogy mekkora az elérni kívánt maximális hangnyomás, de például egy meredekebb váltással sokat lehet nyerni terhelhetőségi szempontból, tehát ez sem mindegy.
Csak egy gyors példát mondanék, Revel F208 (2 millió Ft/pár), SB26ADC magas, bárkinek elérhető tizenpárezer forintért, 2,2Khz váltás, biztos tök szar az egész úgy ahogy van mert 3kHz alatt nem lehetne váltani. Egyébként a magyar Dunaudio kisebb dobozaiban is ilyen magas van 1.8kHz váltással.
De említhetném az egyik legismertebb DIY konstruktőr, Troels Gravesen nevét, biztos ő is tök béna dobozokat készít, mert az 1" magasú dobozai nagy része 3kHz alatt van váltva, a legalacsonyabb váltás amii rémlik 1.6kHz nála: [link]
Részemről ennyi a téma, további jó váltogatást! -
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33733 üzenetére
Akkor most konkrétan leszaroztad az általam említett dobozokat.
Talán ha nem tennél annyi szmájlit a hozzászólásaidba, akkor még komolyan is lehetne venni valamennyire azokat, de szerencsére ott vannak a kis emotikonok.
Ha váltó nélkül akarsz használni egy magasat, akkor nyilván ki fog fingani, de amint váltón keresztül kapja meg a jelet, kissé megváltozik a helyzet.
A Revelben az SB26ADC szerinted akkor kb 85dB/1m hangnyomásra lenne képes? Mert a 4 Ohm impedanciája, 88dB/2,83V átlagos érzékenysége és az 1,5W terhelhetősége ezt sugallná. Viszont a valóságban más a helyzet, simán tud 100dB/1m hangnyomás felett is szólni egy F208 bármit is állítasz, ez kb 32Wattnak felelne meg váltó nélkül.
A THD összetevői arányának lényegét meg mintha nem akarnád megérteni és csak szajkózod a magadét, hiába hoztam fel egy valós példát. A THD valóban a harmónikus torzítási termékek összessége, de nem mindegy, hogy hogyan oszlanak el az elemei egymáshoz képest.
Csak neked direkt kikerestem a Revel F208 Stereoplay tesztjét, 100dB/1m-nél nyoma sincs problémának, a maximális hangnyomását 107dB/1m-re határozták meg. -
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33735 üzenetére
Tehát még mindig azt mondod, hogy a Revel F208 maximális hangnyomása 86,5dB/1m? Mert ugye kb ennyire lenne elég az SB26ADC-nek az 1,5W.
De itt van az SB26ADC gyári adatlapja feketén-fehéren, ami azt írja hogy egy 2600Hz-es 12dB/oktávos Butterworth szűrővel kibír 120Wattot a csipogó, IEC 268-5 szerint. Ez kb korrelál az F208 maximális hangnyomásával.
Ja, különben meg semmi jelentősége, hogy nem túl nagy felbontású a teszt, a lényeg benne van. -
-
szazbolha
addikt
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33738 üzenetére
Én csak azt írtam le amit az adatlapon olvastam, viszont te még mindig azt állítod, hogy az SB26ADC maximális hangnyomása szűrővel együtt is csak 86,5dB/1m.
Tudtam, hogy bele fogsz kötni a részletesebb tesztbe is, de megint csak egy alibi kifogást találtál. Tessék egy THD% és dB szint konverter:[link] -
szazbolha
addikt
válasz shalafi66 #33748 üzenetére
Hát... az utolsó időkben már olcsóbb volt a síkfilmes dia, mint a labor költsége.
Az utóbbi pár évben már csak lejárt diákat tudtam venni. (leica még van/volt talán)
Idős fotósoktól, mélyhűtőből vásároltam fel a rollfilmet. Majd ha megunom a hangszóró barkácsolást, kiolvasztom a cuccot. -
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33750 üzenetére
Ember, nem vagy semmi, a kákán is találsz csomót. Valóban nincs normalizált torzításmérés, de nem kell diplomásnak lenni hozzá, hogy lásd, még 100dB körüli hangnyomásnál is elemyésző a totál harmónikus torzítása 2kHz fölött ennek a magasnak, ami ráadásul második harmónikusból adódik, a magasabb harmónikusok jóval alacsonyabb szinten vannak, annyira, hogy nem is szólnak bele a THD%-ba,. Persze ez nincs konkrétan ott a grafikonon, de könnyen kiszámolható a tesztben fellelhető adatokból.
De tudod mit, itt van akkor egy %-os mérés, igaz, hogy ez nem az ADC hanem a CDC verzió, de ez gyakorlatilag ugyanaz a magas, torzításban szinte egyáltalán nem különböznek: [link]
Nyilván a két teszt nem összevethető egymással, de az alacsony torzítás könnyen kivehető itt is ott is.[ Szerkesztve ]
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33753 üzenetére
Írtam, hogy a két teszt nem összevethető egymással, mert nem ismerjük mindkettő pontos körülményeit. A lényeg a %-os teszten az, hogy látszik, nem emelkedik meg a THD 2Khz alatt sem drasztikusan.
Az időviselkedést most ne keverjük ide, idáig a terhelhetőségről volt szó és ezt még nem zártuk le, mert bár több tesztben is 100dB vagy afölötti értékekkel mértek, te még mindig tartod magad ahhoz, hogy az SB26ADC maximális hangnyomása nem lehet több kb 86,5dB-nél mert 1,5 Wattot bír a tekercse. Pedig a tesztekben nem égett le a magas és a 100dB/1m az kb 32 Wattnak kellene megelelnie, mert szerinted nem számít, hogy kapott-e szűrést a hangszóró avagy sem. a %-os tesztben 102dB-t mértek, ez meg ugye a 32 Wattnak majdnem a duplája.
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33758 üzenetére
Értem, hogy 1,5W a terhelhetősége, apró tekercsecske, hajszálvékony vezetékkel, nem ez a lényeg. Az a lényeg, hogy jól használható az a magas 3kHz alatt is, nagy hangerőn is, szobai szinten. Ha nem így lenne, akkor pl egy F208-ról hamar kiderült volna, hogy nem jó konstrukció, ugyanúgy mint T. G. legtöbb dobozáról, vagy épp rengeteg gyári dobozról.
Nem érdekel, hogyha ez neked még mindig nem meggyőző, de nem kell az igét terjeszteni, miszerint a legtöbb 1" magas használhatatlan 3kHz alatt manapság. Ha te nem használod 3kHz alatt őket az a te dolgod, más meg használja megelégedéssel. -
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33761 üzenetére
Aztán mégis mik azok a következmények? Mert nemigen hallani leégett magasú Revel F208-akról, meg Ultima Salon-okról. De említhetnék még vagy többszáz minőségi dobozt a nagyvilágból, amik remekül elvannak 3kHz alatt váltott 1" magasakkal. Nyilván nem koncerthangosításra kell használni őket, atyaég.
-
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33769 üzenetére
A 6ND430 berezgése főként a frekvenciaátvitelt érinti ez könnyen korrigálható (főleg DSP-vel) és korrigálva is van, a 4Khz fölötti rezonanciának van egy hosszabb lecsengése, de ez az 1,6kHz 24dB/oktáv váltás miatt nem hallható.
A tölcsér pont ebben az állásban ad megfelelő direktivitást. Horizontálisan passzol a középhez.
Az előlap nélküli kialakítás nem igaz, mert a tölcsér alatt van előlap, semmiféle kioltás nincs a tölcsér átvitelében se on-axis se off-axis. -
denesdr
addikt
válasz shalafi66 #33777 üzenetére
- Ezt a magashangszórót nyugodtan lehet lejjeb is váltani mint 1,6kHz. Ha nem volt még vele valós tapasztalatod, akkor kérlek ne írj hipotézisvéleményeket róla, mert tévúton jársz és mást is félrevezethetsz vele.
- Én valahogy nem látom ezeket az élről visszaverődő kioltásokat, mégha vannak is.
- Rosszul írod, mert hasonlítani hasonlíthat a közép és a tölcsér direktivitása, a hasonlóság ugyanis nem egyenlő az egyezéssel. E hangfal esetében viszont a vízszintes direktivitás 1.6kHz-nél megegyezik a középhangszóró és a tölcsér között, ezért van ott a váltás.
- Akkor hallgasd továbbra is az 5" mélyeidet, ha azt gondolod, hogy a méret nem számít.
- A függőleges nyaláboltság nem cél, egy pontszerű hangforrást közelítő hangsugárzó esetén. Ez nem egy line array..Amúgy köszönöm az eddigi észrevételeidet, de megkérlek, hogy a jövőben próbálj hanyagolni a félreinformáló, fölöslegesen akadékoskodó, általánosító, mosolygós szmájlikkal teletűzdelt hozzászólásaiddal, mert rendkívül fárasztó és unalmas!
Köszönöm!
Új hozzászólás Aktív témák
- Ford topik
- Samsung Galaxy A35 5G - fordulópont
- Újabb robottaxis balesetekre derült fény
- Fekete misztikum: DeepCool Mystique 360 vízhűtés
- Politika
- iPad topik
- Milyen asztali médialejátszót?
- HiMedia lejátszók
- Computex 2024: az új CAMM2 modulokkal szemez az MSI egyik alaplapja
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest