Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Márton111

    aktív tag

    válasz mdk01 #8050 üzenetére

    A fából készült légcsavart én forgó mozgó alkatrésznek tekintem.A levegővel való súrlódása hajtja előre a röpcsiket (ma már csak a leginkább igénybevett a versenyzésre használt műrepülő gépeket)Mint írtam a súrlódó felületek kiválóan csapágyazhatóak, de legalább elgondolkodtam hogy a másodlagosan terhelt elemeket acélcső a fába installálva és 8-as gömbvas csúszócsapággyal látom el így tartósak lesznek.Nem fasínes lesz a csúsztatás hanem görgős vasalattal .itt megint idézem az ipart : robland lapszabász alu tolóasztal bakelit görgőpálya golyóscsapágyas görgők Ha nem így lenne 2 hét alatt szétkopna.Faipaban ezredmilliméterezni szerintem nem fontos.Nem precíziós fémeszterga az építés tárgya.Határ átlépése én kisérletező kedvű kreatív ember vagyok amíg nem lépem át a határt nem tudom addig megmondani érdemes volt-e .Ehhez át kell lépni az ismeretlenbe..Az eddigi faipari alternatív megoldások amiket átültettem a műhelykémbe beváltak... A sarkos maró nem jött be nekem(vésőgép)Az állványos fúró fából , nincs sok értelme ilyet csinálni és nem is azonos a munkamódszerem kreatív kollegámmal.Minden alkotása neki se lehet a legjobb.Biztos csak gyorsan csinálta.kipróbálandó ezt a vésőszárat.A nagy erőkarral feszített nyomott systema nem tetszik.Nem háborodtam fel ,mégha ha úgy is érzed:)

    [ Szerkesztve ]

  • thyeby

    őstag

    válasz mdk01 #8050 üzenetére

    Úgy érzem, semennyire nem értettelek félre.
    Ennek ellenére írnék néhány gondolatot a fa kopásállóságáról, mert úgy érzem, alábecsülöd.

    - Jól megnéztem magamnak a túristvándi vízimalmot működés közben. (Bizonyára Te is elmerengenél sokat a látványán, hát még ha hozzáértő idegenvezető is kisegít.) Ez már Petőfi idejében is működött, s működik ma is. Minden nap megy néhány órát a látogatók pénzéért.
    Komám: A főtengely csapágyazása fa! Nem tudom fejből idézni, milyen hájjal kell kenegetni, de óriási terhet visel. És a malomban is rengeteg fa fogaskerék, tengely, csúszószerkezet van - kizárólag fából.
    - A régi hintók tengelye, csapágyazása szintén fa volt. Volt már vas, de csapágy még nem volt - és mivel a vas tengely hamarabb elkopott, mint a fa, így maradt az utóbbi tisztán. Nagyon sokat kibírt. Azt is hájjal kellett kenegetni, persze.
    - Nagyapám a Steier (igen régi automobil, én még sokat utazhattam vele gyerekkoromban) kitörött kerekét úgy rakta vissza, h a csapágy egy seprűnyél lett, amit egy kapuból kiadtak neki az akkor még természetességgel segédkező emberek. Hazahozta a kocsit (jó 25 Km), és amikor hazaért, nem vacerált vele, ment még a seprűnyelén, amíg szerzett a sógoroktól alkatrészt hozzá. Ilyen ma már embernek nem jutna eszébe, de az öregem éltében, fiatal korában megtapasztalta a fa kiváló tulajdonságait - jobban, mint napjaink asztalosai.
    - Gondolj a régi kézi gyalukra. Ha valahol, hát ott igen nagy és sok súrlódás volt. Persze, idővel meghasasodott annak a talpa, de egy gyalu talpa napi használat mellett is ritkán szorult gyalulásra. Az én gyalum talpát még nem kellett bántani, pedig kezdő koromban szorítottam, mint lakatosinas a kalapács nyakát, és nyomtam, mint süket a csengőt.
    - Láttam teljesen fából készült óraszerkezetet. Nem működés közben, de gondolom, valamikor működött.

    Nem akarok túlzásba esni, és unalomig folytatni a sort. Legyen talán ez a zárszó: Elgondolkodtatóan tartós némely fa csúszószerkezet, ha értő kezek alkották.

    Több fa van, mint asztalos!

Új hozzászólás Aktív témák