Új hozzászólás Aktív témák
-
attilav
tag
Az már ismert hogy a dia megköveteli a pontos expozíciót. De mi van akkor ha történetesen, egy olyan dslr-el fozótunk filmes obival, ami ezekkel nem mér fényt. A ccd mennyire toleráns az alá / fölé lövés tekintetében? Pontos expozíció érhető e el a filmes gépekhez való leningrád fénymérő használatával? Végülis azon is beállítható iso érzékenység, és a digitális gépen ugyanazok az iso érzékenységek vannak többnyire mint a filmeseken.
Ha jól sejtem akkor a digitális gép az analóg géppel diára fotózás megfelelője. Mert mindkettő pozitív képet ad végeredményként. -
attilav
tag
Igen, én is saccra nyomom a zenittel + Sunny16 alapján. Elkövettem egy hibát hogy megpróbáltam megjavítani a rossz(annyira nem rossz csak lejött az iso tárcsa és elveszett a golyó) fénymérőt, de nem sikerült pontosan kalibrálni, és 3 tekercs agfa
bánta
hogy a fénymérőre hallgattam, ''szép'' világos képeket kaptam. Ellenben előtte saccra lőttem 2 tekercset, gyönyörű telített színek mint a diánál. Nagyon jó az agfa csak már nemnagyon kapni
Azért megéri egy jó fénymérőt vadászni, igaz hogy tájékoztató jellegű amit mutat, de sokat segít. Vaterán van sokfajta, de igazából 1-2 jobb állapotút láttam, előre utalni kell meg licitálni, macerás. De ha komolyabban akarok fotózni akkor muszály lesz egy ilyen cuccot beszerezni. Nemtudom hogy a leningrádot csak goszt vagy asa szerint is lehet állítani de ha az utóbbi szerint is lehet, akkor szvsz digitálishoz is jónak kell lennie.
Már van egy m42 halszem zenitarom+zenit alap, úgyhogy nagyon valószínű pentax lesz, az mér fényt jelez élességet. Bár nikonra is lehet kapni régi manual nikkorokat elgondolkodtató, de ahhoz megint ki kellene adni kb 30-at hogy legyen egy nagylátóm, igaz cserébe nem kell adapterekkel szórakozni. Igaz ha bele akarnék vágni így külső mérővel a nikonba akkor előtte nem ártana ellőni pár tekercs diát, h menni fog e ez nekem, + még egy mérőt is venni kell+ hívás + szkennelés, vagy diavítetítő beszerzése. Pénz Pénz Pénz -
attilav
tag
Nekem is csak 1db van, a többi szappantartó.
A soós honlapján elég sokáig kinn volt egy fénymérőhibás praktica mtl-50 csak váz, 3k-ért, gondolkodtam hogy lecsapok rá, ez m42-es, áttehetem rá az obikat, 1/1000 a zenithez képest kis előrelépés, vagy nagy?(lett volna ha nem gondolkodok annyit és lecsapok rá).
Mondjuk szikrázó napsütésben F5 1/1000 még jó? Mert 1/500-nál kiégett (kis mélységélességű képet akartam). Vagy 1/2000 nem árt?
Milyen nem túl régi manuális gépet érdemes vadászni, (max 80' évek körülben gondolkodok)? -
attilav
tag
főleg hogy a régebbi vázakkal egy tekercsre legalább 37, de esetleg 38 kockát is meg lehet csinálni.
Ezt aláírom! 41 képet csináltam egy 36-osra de ehhez sötétben kellett befűzni.
Csak a zenitnél a kockaszámláló nem igazán működik. Hiába állítod nullára, mert ha befűzöd a filmet akkor utána kicsit vissza is kell tekerni, hogy feszüljön síkban legyen, ekkor mivel az orsót húzod visszafele ezért a számlűló elmászik, mivel az orsó közvetlenül a felhúzókarnak van alárendelve, a számláló meg ennek az egésznek a tetején van.
Fejben kell tartani hányat lőttél már el, vagy írni. A számláló 36-ig van, de a befűzés módjától és a film típusától függően még többet is ellehet lőni, szal ezért sem lehet a számlálóra hagyatkozni. Ez valszeg nem csak zenitnél de más manuálisoknál is hasonlóan lehet. Nagyon észnél kell lenni ha a film vége előtt cserélünk. -
attilav
tag
Amilyen elérhető áron van, 4-500 ft körül. Tesco farbbilder és volt nemrég még leértékelt agfa, ez jön be a legjobban, de már nemnagyon kapni. Kodak meg fuji van 1000 ft fölött, de azokat drágának találom noha biztosan jobb a minőségük, tanulni jó az olcsóbb is. Van egy külcsön nikonom alapobjektívvel, F60, teljesen elektronikus, pont annyit fényképez el amennyi a filmre van írva. Gondolkodtam h beszerzek hozzá egy adaptert, de a lencsés mókát inkább nem kockáztatom, (külön nagylátóhoz teléhez), nem ér annyit az egész. A saját obijával legalább tudok fényt mérni, a leolvasott értékeket meg beállítom a zeniten. Az is jó hogy a nikkor rekesztartománya majdnem megfelel a zenitarnak, előbbi
F22-F4 utóbbi F22-F2.8, így szinte mindig olyan adatokat kapok amit be birok állítani a másik obin is. Bár ez a módszer gondolom a nikon dslrnél is működik, csak ott a gyakori obi cserénél koszolódik a ccd. Vannak olyan helyek pl beltér, árnyékos helyek, erdő, ahol nem jön be a saccos módszer, ha nem rendelkezem sok tapasztalattal. Márpedig nem rendelkezem, mert csak pár hónapja kezdtem slr-rel. -
attilav
tag
Melyik éri meg jobban, egy revueflex ac3 váz kb 5-6k-ért, vagy egy chinon-ce5 alapobival 15k-ért? Mindegyik K bajonettes. Igazából venni akarok egy analóg pentaxot amin lepróbálom milyen macerás a K/M42 fordító kiszedése a vázból, meg persze 1/2000-rel jobbat lehet alakítani, lehet ráérek még a dslrrel.
-
attilav
tag
K bajonettest akarok, mert próbálgatni akarom milyen nehéz ez az adapter kiszedés, mennyi idő alatt lehet az alapobi meg a m42 halszem között cserélgetni, aztán ha túl macerás akkor lehet a canon vagy nikon mellett döntök akkor.
Igazad van, ha azt veszem hogy a nagylátóknak nagy a mélyésgélességük, akkor élességvisszajelzésre sincs ezesetben szükség, végtelenen mindig jó.
Nikon alapobi meg portrézásra, általános használatra gondolom jó, ahol kell az élesség jelzés.
Beltér sem vészes, mert a filmes nikon nappal iso200-on 1/250-nél F5-öt ajánlott, tehát nem kellett világítani sem. Ez igen jó. De továbbmegyek, S3500, amin a fénymérésnek semmi kijelzése nincs, állíthatóság szinte 0, beltérben este lámpafénynél, fehéregyensúlyt ehhez állítva, blende előválasztás F5, vaku nélkül, kiváló képeket tudtam készíteni, és a bemozudlás minimális volt. Úgyhogy valóban nem vészes a dolog.
Ami a nikon mellett szól az hogy nem a camera kft-nél vannak, de kapok elérhető áron olyan obit nikonra ami a zenitarhoz hasonló látószöget biztosít? Vagy lehet a zenitarhoz nikon véget rendelni? Merthogy olyan véggel is gyártják, csak kérdés hogy a hátlapon kívül még valamiben eltér e ez a változat, ami lehetetlenné teszi az átszerelést. Alapból nem beugróblendés az m42 változat, olyan utólagosnak tűnik, mert a rugó hátlapba van téve, és levett hátlappal manuálisként működik.
[Szerkesztve] -
attilav
tag
A nikonnal lehet szimulálni a filmet, negatívot diát fujit agfát, mindent amire már vki megcsinálta a görbét! Görbéket tölthetsz fel, amik megváltoztatják a színbeállításokat.
Innen lehet leszedni
http://www.mastersphoto.net/curves/
Teszfotók
http://forum.mastersphoto.net/viewtopic.php?t=26
Ez marha jó, ki kellene próbálni! Lugosi vagy akinek még nikon gépe van, az agfás görbékkel lőhetnétek egy párat.
[Szerkesztve] -
attilav
tag
Ez is mint bármelyik színes c41-el hívható egy kis segítség az indexről:
vegyszer:
Tetenal Colortec C-41 (0,5 vagy 1 liternek megfelelő kit por kivitelben)
A syrexben kapható általában, a 0,5-es 2800 ft, ezzel 8 film hívható elő.
Utánhívás már nincs.
Procedura:
- előáztatás 30sec 38 fokos vízben (ezt a használati utmutató nem írja, de ha műanyag tankod van, akkor kell, vagy hosszabbítani kell valamennyivel a hívásidőt. fémtankot 5 percet kell melegíteni a temperáló vízben)
-hívás 3 perc 15 másodperc 38 fokon ( ez az idő az első két tekercsre vonatkozik, majd a 3-4 filmnél 20 secundummal nő, és így tovább)
- stopfürdő 30 sec (ezt sem írja a gyári itiner, de én használom) ecetsavas stop kell
- mosás 1 perc 30-40 fokos vízben (ez sem gyári előírás)
- halványítás/fixálás egy löttyben 6 perc 30-40 fokon
- mosás 3 perc 30-40 fokon (én tovább mosom, ami biztos az biztos)
- stabilizáló fürdő 1 perc 20-40 fokon
- szárítás
Én így csinálom, persze a kithez jár egy többnyelvű (magyar nincs) használati útmutató.
Üdv Zsolti
Szerintem nem égő beadni a laborba, vagy legalábbis ugyanannyira mint a farbbilder. Ott is mindent C41-el hívnak, kivéve a diát. -
attilav
tag
A munkahelyemen van labor, ott pedig egy temperálógép. Ugyan elég régi, tehát nem lehet pontosan hőfokot állítani, de az oldalán levő hőmérő alapján talán belehet lőni
38 plusz minusz 0.5 fokra. A gond az hogy éjjel nappal baktériumtenyésztő tálak vannak benne, tehát nem szabad a gép. Ettől még beférne a hívócucc, de most 37 fokon járatják és ettől nem térhetnek el.
Pedig már beleéltem magam milyen yool fogok színeset hívni
Azért bizonyos esetekben nem hülyeség a kézi színes hívás, pl széjjelszaggatta a perforációt a zenit, szétszakadt a film, laborban nem vállalják, vagy égő lenne/nincs pofátok bevinni. Laboros ismerős pedig nincs.
Vmilyen gép kellene ami 38 fokon tudja tartani a vizet, és megfizethető.
[Szerkesztve] -
attilav
tag
Focus free (fixfókuszos?) nem cserélhető obi, szvsz nem éri meg filmet pazarolni rá, ha fejlődni akarsz, akkor egy egyszerűbb tükrössel -pl zenit- kezdj.
-
attilav
tag
Próba temperáltam, forraltam a mikróban 50 fokosra egy tányér vizet, ez kb 20-30 perc alatt lehült 38 fokra. Szóval elég jól be lehet állítani a hőmérsékletet.
Kipróbálom majd a színes diahívást, mert itt szegeden csak úgy hívnak hogy felküldik pestre(?) a diákat.
Ezek közül[link] melyik jó nekem, ami viszonylag olcsó?
[Szerkesztve] -
attilav
tag
Most hallottam hogy negatívot diaként is lehet hívni!
Állítólag reklámfotósok használták effektekhez, szóval nem lehet teljesen színhelyes a dolog, de működik.
Ha valóban így van ez jó hír, mert akkor lehet olcsón diázni, arra kiváncsi leszek milyen lesz a tescós negatív diaként -
attilav
tag
Az az érdekes hogy a keresztbehívást nem ajánlják fel ha egy diát beadsz itt vidéken, annak 2-3 nap átfutása van mert felküldik pestre. Holott ha a keresztbehívást felajánlanák, és hogy úgy másnapra készen van, (persze a hátrányok ismertetésével) akkor talán többen ''diáznának''.
-
attilav
tag
''Diát negatívként hívva negatív képet kapunk, viszont ezen - értelem szerint - nem lesz narancs maszk, ezért nagyításnál ezt szűrőzéssel 'emulálni' kell.''
Akkor mivan ha beszkennelem, ekkor is ''kötelező'' a narancs maszk emulálása? Csak mert nem értek annyira a photoshophoz. Az lenne a logikus hogy a keresztbehívással egy maszk nélküli negatív képet kapok, amit csak át kell fordítani.
Ha valami probléma lesz talán a silverfast negafix 'auto' kapcsolója és a tolerance csúszka normalizálja a képet, de ez korántsem biztos. Még nem próbálkoztam keresztbehívott diával, de majd meglesz ez is. Ha hajlandóak valahol ilyet csinálni. -
attilav
tag
válasz csiga997 #201 üzenetére
Mert ez kevesebb macerával jár, a diákat felküldik(nem készül el időben, stb), a negát meg ott helyben hívják, olcsóbb diával ki fogom próbálni.
Itt lett kitárgyalva hogy a film felbontóképessége a gyártás során dől el, tehát ha negaként hívom akkoris elvileg ugyanolyan jó felbontást kapok mint diaként.
[Szerkesztve] -
attilav
tag
A fotótippen volt erről(reprózás) szó, ott régi ndk-s(?) reprófelszerelést kukáztak és azt illesztették a géphez (kihuzat, állvány obi, stb), a megvilágítással akadtak próblémák, mert egyenletesnek kell lennie, meg megfelelő erejűnek.
-
attilav
tag
Elkeztem az FF hívást. Elcsesztem 1 fortét 2 ilfordot (egyiket azért mert nem tudtam felfűzni az orsóra, mert rosszul raktam össze az orsót) a másikat túlhívtam, a fortét is, meg egy fomapan-t is, most meg egy Tmaxot csesztem el, valószínűleg a túl tömény fixír miatt lett szar, világos részlettelen
-
attilav
tag
Ilford LC29
Fomát már próbáltam, egy ilforddal együtt lett hívva, annak 8 perc kell gondoltam annyi a fomának is jó lesz. Aztán a víz 17 fokos lett és hasra 11 percre növeltem a hívást, pedig csak 10 perc kellett volna miután tüzetesebben megnéztem a táblázatot. A foma feldobta a talpát, szénné égett, csak néhány képet lehetett nézhetőre korrigálni. Az ilford szépen bírta, a gamma és a középtónus lejjebvételével viszonylag szép képeket kaptam. Egyébként az Ilford Pan 100 kb annyiba kerül mint a fomapan, ha tudnék kapni az ilfordból nagyobb mennyiségben, 10 db felett, esetleg méterfilm (bár azt macerásnak tartom), akkor inkább azon gyakorolnék. -
attilav
tag
válasz Zsolt.69 #226 üzenetére
Az azért nem igaz hogy nincs újonnan kiegészítő, hacsak nem vmi ritka dolog kell.
A nikonhoz lehet még kapnni fullframe obikat újonnan is!
Pl a sokak szerint jó ár/érték arányú 50/1.8-t, ez 30-40K körül megvan, vagy veheted ennek a régi manuális változatait használtan, de ezekkel nem mér fényt, persze kapni 50/1.8AF használtba is, de az kitudja mennyire leharcolt az AF-je, szal ha nem értesz hozzá akkor inkább vedd az újat. Úgytudom hogy amelyik nikon objekív nevében nincs DX az Fullframe, azaz filmesre is jó! Bár új obik árai igen borsosak. Azok a vakuk amik most mennek digit nikonokra, elvileg jó kell legyen a filmesre is, csak egyes funkciói nem fognak menni. Persze ezek is drágák újonnan.[ Szerkesztve ]