Neo kódnéven jön a PlayStation 4 frissítése?

Egy hónappal korábban ütötte fel a fejét az a vad pletyka, amely szerint készül egy PlayStation 4.5, vagyis egy erősebb konzol az aktuális Playstation 4 mellé. Az efféle elképzelés problémáiról a linkelt hírben írtunk, így bár a konstrukció kivitelezhető, azért vannak igen fontos tényezők, amelyeket figyelembe kell venni, példaként említve az aktuális PlayStation 4-be már befektetett kutatások és fejlesztések megőrzését. Emiatt az erősebb PlayStation 4 verziónak teljesen kompatibilisnek kell lennie az eredeti befagyasztott specifikációjú géppel, és a Giant Bomb friss információi ez így is lesz.

Az említett média a megszerzett dokumentációkra alapozva úgy tudja, hogy az év második felében érkezik egy Neo kódnevű PlayStation 4, amely várhatóan a PlayStation 4K nevet fogja megkapni. A Neo elnevezés utal arra is, hogy ez az új gép igazából a Morpheus kódnevű PlayStation VR igazi társa lesz.

A technikai paraméterek alapján az új PlayStation 4K egy felújított AMD SoC APU-t kap, amelyben megmarad a nyolc darab Jaguar mag, de 1,6 GHz helyett már 2,1 GHz-en fognak üzemelni. A memóriaalrendszer nem változik, így marad a 256 bites memóriavezérlő, de a GDDR5 szabványú memóriák effektív órajele 5,5 GHz helyett 6,8 GHz körülire lesz paraméterezve, így a memória-sávszélesség 218 GB/s-ra nő. Az integrált grafikus vezérlőt éri a legnagyobb változás, ugyanis konkrétan megduplázódik a beépített CU-k száma, így 18 helyett már 36 darab áll a fejlesztők rendelkezésére, amely összesen 2304 shader részelemet és 144 textúrázó csatornát jelent. Valószínűleg a ROP blokkok száma is duplázódik, így 32 helyett már 64 blending egység fog rendelkezésre állni. Mindemellett az integrált grafikus vezérlő órajele 800 MHz helyett 911 MHz lesz.

A PlayStation 4K 100%-ig kompatibilis lesz a PlayStation 4-re írt alkalmazásokkal, mivel lesz egy alap módja is, amikor a teljesítménye meg fog egyezni az eredeti konzollal. Ilyen formában az órajeleket a rendszer a PlayStation 4 szintjére korlátozza, illetve gyakorlatilag lekapcsolja az integrált grafikus vezérlő felét. A kompatibilitás megőrzését szolgálja, hogy az alaparchitektúra valószínűleg egyik komponensen belül sem változott, így a PlayStation 4 befagyasztott specifikációi lettek lemásolva. Vélhetően az eddig kiderült erraták is át lettek mentve, hogy a fejlesztők ebből a szempontból is egységes alapot kapjanak. Emellett persze lehet olyan extrákban is gondolkodni, mint a HDMI 2.0-s port, illetve a HDR kijelzők támogatása, de ezek igazából nem kötődnek annyira mélyen az architektúrához.

A fentiek miatt a PlayStation 4K a PlayStation 4-gyel közös szoftveres alapokat és szolgáltatásrendszert használ, vagyis garantált, hogy minden PlayStation 4-re megjelent program, illetve ismert szolgáltatás működni fog az erősebb konzollal is.

Az érdekesség innentől kezdve a PlayStation 4K Neo módja, amely tulajdonképpen lehetővé teszi a fejlesztőknek, hogy kihasználják a nagyobb órajelekkel vagy több részegységgel beépülő extra teljesítményt. A Giant Bomb információi szerint ezen a ponton a Sony igen szigorú, így például nem lehet PlayStation 4K-ra exkluzív játékot fejleszteni. Ezt sokan nem is tennék meg, mivel az eddigi kutatásaikat és fejlesztéseiket nem szükséges kidobni a közös alapok miatt, vagyis könnyen tervezhető egy PlayStation 4-es és egy PlayStation 4K-s port is. Ugyanakkor a PlayStation 4K-n még magasabb felbontáson sem lehet alacsonyabb a futtatási sebesség. Vélhetően a Sony minőségellenőrzési részlege ezt nagyon szigorúan veszi, így a nem megfelelő portokat egyszerűen visszadobják.

A PlayStation 4K-s port viszont több lehet, mint a PlayStation 4-es. Többek között nagyobb felbontást kínálhat, tartalmazhat extra effekteket, vagy ugyanannak az effektnek a jobb minőségű verzióját. Esetlegesen kaphat jobb online szolgáltatásokat, például több támogatott játékos a többjátékos módban, de ezt a fejlesztőknek igazából nehéz lenne megoldani, mivel így részben szét kellene választani a Sony játékosbázisát, és ez az elején nem kifizetődő. Mindenesetre az elméleti lehetőség adott. Olyan extra funkció azonban nem kerülhet be, amely úgymond extra játékmódot kínál és a PlayStation 4-en nem érhető el.

A PlayStation 4 természetesen megmarad a PlayStation 4K mellett, így a vásárló dönthet arról, hogy az olcsóbb, vagy a drágább verziót választja, annak tudatában, hogy a tartalmakat mindkét gépen el lehet érni, így csak a megjelenítés minősége lesz az eltérő. A kiadott programok esetében sem kell külön vásárolni a PlayStation 4-re és a PlayStation 4K-ra. A fejlesztők számára csak a két működési módot kell megkülönböztetni és a programon belül paraméterezni a grafikai minőséget. Ez kifejezetten egyszerűen megoldható és nem igényel lényeges extra tárhelyet a lemezen. Az egyetlen problémát a programon belül szállított videók jelenthetik, amelyekből ideális esetben kell egy Full HD-s és egy 4K-s verzió. Persze a mai internetelérések mellett ez a gond is könnyen kezelhető.

A Sony új konstrukciója a Giant Bomb leírása alapján vállalhatónak tűnik, mivel a vállalat talált egy olyan frissítési lehetőséget a konzolgenerációkon belül is, amely tulajdonképpen lehetővé teszi a hardveres újítást. Mindezt úgy, hogy nem helyezi háttérbe az eredeti konzolt, és közben megőrzi a konzolok alapvető előnyét, vagyis végtelen egyszerűséget a felhasználók számára.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sony

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés