Mass Effect - Nosztalgia bemutató

Menürendszer és irányítás

A Mass Effect-et könnyen lehet vezérelni, aki játszott már TPS (Külső nézetes) játékkal, annak valószínűleg nem fog gondot jelenteni. De miután az irányítás teljes mértékben testre szabható, gyakorlatilag bárki képes vele elboldogulni. A fontosabb dolgok, melyekre szükségünk lesz a mozgáson kívül, az a stratégiai ablak, a dialógusmenü, csapattagjaink és Shepard felszerelései és szintlépési képernyőjük, valamint a küldetéseinkkel kapcsolatos térképek és feljegyzések.

Kezdjük a legfontosabbal, a taktikai képernyővel. Játék közben a SPACE billentyű megnyomásával tudjuk előhozni ezt az ablakot, ahol utasítást adhatunk csapattársainknak, valamint használhatjuk saját és az ő képességeiket is. A képernyő jobb, bal és alsó oldalának közepén látjuk csapattagjaink képességének és fegyvereinek listáját. Ha azt szeretnénk, hogy valamelyikük fegyvert váltson vagy használja valamelyik képességét, szimplán csak rá kell kattintanunk a megfelelő ikonra.

Azért fontos ez, mert bár nem minden karakter rendelkezik képesítéssel minden fegyverhez és eszközhöz, de attól még használhatják azokat. Néha előfordul, hogy öltöztetésük közben olyan aktív fegyver marad náluk kiválasztva, amit nem tudnak hatékonyan használni, pár lövés után túlmelegszik a kezükben. Ezért mindig figyeljünk oda, hogy a képzettségeiknek megfelelő fegyverrel lássuk el őket.

A képernyő bal felső sarkában látunk nyolc gyors-gombot is. Ha valamelyik képességünket - vagy akár a csapattársainkét is - hozzájuk rendeljük, akkor azt egy gombnyomással, azonnal aktiválni tudjuk az 1-8 billentyű lenyomásával. Ahhoz, hogy egy képességet gyors-gombra tegyünk, szimplán csak rá kell húzni egérrel az ikonját a kívánt helyre.

A bal alsó sarokban láthatjuk saját, valamint csapattársaink egészségét és védőmezejének erejét. Ha találatokat kapunk, akkor először a páncélunk által generált védelem kezd el csökkenni, majd amennyiben nem vonulunk időben fedezékbe, akkor az egészségünk is apadásnak indul. Amennyiben Shepard meghal, tölthetjük vissza a korábbi mentést, de csapattársaink esetében fel lehet őket akár harc közben is éleszteni, ha megvan a megfelelő képzettségünk.

Persze nem kell kétségbe esni akkor sem, ha leamortizálnak bennünket, mire elérünk egy biztonságos helyet. Az erőnlétünket jelző csík mellett ugyanis találunk két másik ikont, amelyek a nálunk lévő gránát és medigél (gyógyító zselé) mennyiségét mutatja. Utóbbival tudjuk erőnket harc közben helyreállítani, de vigyázzunk, mert ha egyet elhasználunk, utána várnunk kell picit, mielőtt ismét gyógyíthatunk magunkon.

Még két fontos kijelző található itt: az egyik az életerőnk felett látható fegyverikon, ami a kezünkben lévő puskák melegedését mutatja. Amikor tüzelünk, melegszenek a fegyverek és amennyiben túl sokáig tüzelünk velük egyhuzamban - vagy szimplán csak nincs megfelelő képzettségünk - rohamosan elkezdenek forrósodni. Ha ez bekövetkezik, egy ideig nem tudunk tüzelni, amíg a fegyver újra le nem hűl.

Utoljára még meg kell említenem a jobb alsó sarokban látható radarunkat is, melyen jelölve vannak a közelben lévő fontos objektumok, használati tárgyak, küldetések céljai, NPC-k, ellenfelek, szóval minden hasznos információ. A fentebb felsorolt valamennyi kijelző állapota és az általuk jelzett adatok annak függvényében módosulnak, hogy miképpen fejlesztjük karakterünket, felszerelésünket és fegyvereinket. Mindjárt rátérek ezek ismertetésére, de előbb a dialógusmenüről ejtek pár szót.

Párbeszéd közben minimum három, maximum hat lehetséges válasz között dönthetünk az adott NPC-vel történő dialógusoknál. A válaszunkat az egér mozgatásának segítségével szelektálhatjuk ki egy kör alakú dialógusmezőben (Lásd alsó két kép). Általában lehetőségünk van jófiúként (Példakép cselekedet), közömbösként és rosszként (Renegát cselekedet) dönteni. A felső válasz általában jó, a középső neutrális, az alsó pedig negatív hozzáállás az adott szituációhoz.

A különféle cselekedeteink hatására példakép és renegát pontokat kapunk, melyek meghatározzák Shepard parancsnok jellemét. Ezenfelül amennyiben kellő mennyiségű pont gyűlt össze, valamint elég magasra fejlesztettük a megfélemlítés vagy elbűvölés képességünket, új válaszlehetőségek jelennek meg. Ezeket kékkel jelzik példakép, pirossal pedig renegát karakter esetén. Amennyiben ilyen választási lehetőségünk van, akkor a szorultabb vagy fontosabb helyzeteket könnyebben megoldhatjuk segítségükkel.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények