Assassin’s Creed IV: Black Flag - PS3 Teszt

...változatos fűszerezéssel

Az Abstrego Entertainment központjában – ami amolyan vicces összekacsintásnak szánva épp úgy Montreálban van, mint az Assassin’s Creed IV fejlesztőcsapatáé – a „jelen kori” helyszínen játszandó jelentek a Black Flagben jelentősen különböznek a korábbiaktól. Egyrészt a nettó játékidő jóval szerényebb részét követelik maguknak. Másrészt az akció, fegyverek és szabadfutás helyett az információszerzés és logikai feladványok kerültek a középpontjába. Harmadrészt, még inkább elválasztva az Animus-ban játszódó történésektől, hogy a külső nézet helyett a high-tech irodaházban FPS szemszögből látja a játékos az eseményeket.

A történelmi jeleneteket játszva viszont a megszokott és az első Assassin’s Creed óta játékosok tömegét magával ragadó látványt, stílust, akciót és nem utolsó sorban szabadságot kapjuk. A karibi szigetvilágban, történelmi városaiban és névtelen, éppen csak a hullámok fölé emelkedő szárazulatain gyalogosan bejárható területet nagysága és az ott fellelhető fő és mellékküldetések száma még egy AC veterán számára is kellemes meglepetés, egy újonc játékosnak pedig egyenesen döbbenetes lehet.

Szigorúan a történetre koncentrálva, logikai bakugrásnak tűnhet, hogy főhősünk annak ellenére alkalmazza az assassin szabadfutás számos „titkos” mozdulatát, hogy nemhogy kora gyermekkorától, de egyáltalán nem részesült a szervezet fizikai képességeket tökéletesítő képzésében. Ügyességét, amellyel ház és erőd-falakon képes lélegzetelállító magasságokba felkapaszkodni az apróbb-nagyobb repedéseket kihasználva, magabiztos ugrásait a háztetők és fák csúcsán ezért inkább tekintsük a hajók kötélzetén töltött évek szülte gyakorlatnak. Én legalábbis szívesebben veszem, hogy nem kell minden egyes mozdulatért külön küldetésben megküzdenünk, már csak azért is, mert amíg nem mászom fel egy kilátópontra szinkronizálni, addig nem érzem úgy, hogy AC játékkal játszom. Igenis kellenek ezek az egyesek szerint elcsépelt mozdulatok. Ugyan úgy állandó kellékei ezek egy assassinnek, mint a csuklóra csatolható pengék, amiknek használata azon kevés dolgok egyike, amire egyébként parádés vívótudású karakterünk nem képes a játék kezdetén, hanem csak egy misszió során sajátítja el.

A jellegzetes mozdulatok mellett jól megszokott, egyesek szerint unalomig ismert küldetéstípusok is visszaköszönnek a játék története során. Legtöbb kritika általában a lopakodós feladatokat éri, melyek során vagy őrzött helyekre kell bejutni, vagy hallótávolságon belül kell maradni anélkül, hogy a titkokról fecserésző célpontok felfigyelnének jelenlétünkre. Kétségtelen, hogy van némi igazság ezekben a véleményekben, de úgy vélem, hogy ha teljesen hiányoznának, akkor nem lenne igazi AC a játék, még ha nem is olyan elmaradhatatlan kellékei a hangulatnak mint a leap of faith mozdulatsora. Ráadásul a lopakodós feladatok számukat tekintve messze mögötte maradnak a pergő akciót kínáló, ügyességre vagy harcra építő missziók mögött, és megoldásukra tapasztalataim alapján többféle mód is kínálkozik minden esetben.

Abban a kellemetlen esetben pedig, ha egy-két sikertelen nekifutás, egy hirtelenjében megoldhatatlannak érzett misszió megakasztaná előrehaladásunkat a történetben, jó sandbox játékhoz méltón bőven válogathatunk a mellékfeladatok között, vagy fordíthatjuk figyelmünket egy újabb vagy hatékonyabb felszerelési tárgy beszerzése felé, hogy később újult erővel vagy épp újabb lehetőséget nyújtó eszközzel már sikerrel teljesíthessük a bosszúságot okozó korábbi feladatot.

Felszerelésink hatékonyságára annak ellenére nem árt gondot fordítani, hogy jóravaló főhőshöz méltó módon Edward elég könnyedén győz a fegyveres és ökölharcok során. Ugyanakkor nem legyőzhetetlen szuperember, nem véletlenül nem hordja kívül az alsónadrágot. Veszélyt nem neszelő ellenfelekkel, lopakodva vagy rejtekhelyről elugorva ugyan puszta kézzel is védhetetlenül halálos támadással végezhetünk, és az egy-egy elleni küzdelem sem jelent kihívást egy gyakorlott játékosnak. A különféle kereskedőknél beszerezhető jobb minőségű fegyvereknek, páncéloknak döntő szerepe olyankor lehet, ha több szakasznyi fellármázott katonán kell magunkat keresztülverekednünk. Az igazán míves és különleges fegyverek és egyedi öltözetek sem maradtak ki a játékból, ezek megszerzése azonban (nem oly meglepő módon) küldetéshez vagy kincsek, ereklyék felkutatásával lehetséges.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények