Legends of Dawn Teszt

Bevezetés és beállítások

Amikor először hallottam a Legends of Dawn című játékról, nagyon ígéretesnek tűnt az általa kínált, teljesen nyílt világ, melyet szabadon járhatunk be. Nem lesznek korlátozások, sem megkötések, mindent nekünk magunknak kell felfedeznünk. Karakterünket saját szájízünk szerint fejleszthetjük, küldetéseinkről pedig csak pár mondatos feljegyzés kerül be naplónkba, se a célállomást, sem pedig mást nem jeleznek előre térképünkön sem, magunknak kell rájönnünk, hogy hová is kell mennünk és mit kell csinálnunk.

Lehet, hogy most néhányotok csodálkozva rázza fejét, hogy mégis miféle mazochizmus kell az efféle játékok végigjátszásához, ahol nincsenek iránytűk, nem kapunk GPS-koordinátákat célpontjainkról, valamint arról sem értesít a játék, ha teljesítettük az adott feladatot. Nos, személy szerint engem pont ez fogott meg benne, hiszen így ránk marad a felfedezés öröme. Tájékozódni sem olyan nehéz, mint hinnétek, hiszen a már felfedezett területeken jelölve vannak a helyszínek. De lássuk, miképpen sikerült ezeket az ígéreteket betartania a Dreamatrix csapatának. Következzen a Legends of Dawn című játék tesztje.

A játék Steam alatt jelent meg, 14 eurót kell érte fizetnünk (Ez nagyjából 4.200 forint). A tesztpéldányt a Gamepod.hu oldal biztosította számomra, amiért ezúton is szeretnék köszönetet mondani nekik. Most pedig térjünk rá, hogy mire kell figyelnünk a Legends of Dawn indítása előtt. Először is: akinek bármilyen ASUS Xonar típusú hangkártyája van, az azonnal kapcsolja ki DSP-effekteknél a "GX" kapcsolót. Ugyanis ha bekapcsolva indítjuk el, a játék töltés közben C++ Runtime Error hibaüzenettel elszáll (Lásd képen). Ez elmondható más, EAX-támogatással rendelkező hangkártya esetén is, a játék nem szereti, ha be van kapcsolva. Amennyiben szerencsésebbek vagyunk, úgy megpróbálhatjuk előbb feltelepíteni a Microsoft Visual C++ legfrissebb verzióját, valakinél ez megoldotta a problémát (ASUS kártyánál nem fogja).

Másodszor: nagyon gyors merevlemezre vagy SSD-re érdemes telepíteni a játékot, mert - bár a grafikán nem látszik -, de iszonyatosan sokat tölt még 16 GB RAM mellett is. Ez arra vezethető vissza, hogy a készítők szerették volna elkerülni a töltőképernyők alkalmazását, így az egész játékbeli világot megszakítás nélkül járhatjuk be - elméletben. Ezzel ugyanis elérték, hogy akinél lassabb a HDD, az folyamatosan előugró tereptárgyakkal fog találkozni. Sőt, ez olyan szinten van érvényben, hogy nekem nem egyszer azért sikerült beragadnom valahová, mert későn jelentek meg az objektumok (Lásd alábbi képek):

Ezt ráadásul tetézi, hogy egyrészt nagyon kicsi a látótávolság, másrészt pedig a kamera hajlamos sűrűn olyan szögben állni, hogy nem látunk semmit egy mindent kitakaró objektum miatt. A játékot hajtó motor pedig egyelőre még nagyon optimalizálatlan. Az AMD Radeon HD 7870 VGA ventilátorai kegyetlenül felgyorsultak játék közben, az Intel Core i7-3770 CPU pedig 80%-on járt, vagyis szenvedett a gép rendesen, holott a látvány egy cseppet sem indokolná ekkora erőkifejtés szükségességét. De hiába kapcsoltam ki a füvet vagy vettem le az árnyékokat, ugyanúgy zúgott a kártya, igaz, nyertem pár FPS-t. Az alábbi képet maximumra állított látótávolsággal készítettem:

A fizikai számításokhoz az nVidia PhysX rendszerét használja a játék, így szintén lehet javulást elérni a legfrissebb meghajtók használatával. nVidia PhysX System Software letöltés.

Szerencsére jelenleg a játék már egy fokkal tűrhetőbb, ami kizárólag annak köszönhető, hogy a megjelenése óta folyamatosan érkeznek hozzá a javítások. A Legends of Dawn ugyanis nem lenne rossz játék, csak egyetlen nagy hibája van: nem lett volna szabad így kiadni. Sok patch kell még hozzá, hogy minden téren megbízhatóan működjön. Persze ettől játszható, de akadnak benne bugok szép számmal. És most térjünk rá a program ismertetésére.

Kalandjaink kezdete

Mint minden szerepjáték, a Legends of Dawn esetében is karaktergenerálással kell kezdenünk. Három faj közül választhatunk, ennek abban lesz jelentősége, hogy milyen viszonyban fogunk állni a kereskedőcéhekkel. Tulajdonságpontjainkat már magunk oszthatjuk el, de mielőtt ezt megtennénk, egy fontos tudnivaló: később mindössze szintenként egy pontot kapunk, így fontoljuk meg alaposan a döntést. Harcosként érdemes erőre és egészségre, míg varázslóként inkább intelligenciára több pontot elkölteni.

Ha befejeztük karakterünk megalkotását, elkezdhetjük a játékot. Négyféle fokozatban vághatunk neki a kalandoknak: könnyű szinten nagyon egyszerű végigvinni, viszont a karakter fejlődése, ezzel együtt a megszerezhető cuccok és varázstárgyak mennyisége is erősen korlátozva van. Normál szinten már sokkal több elérhető, ezzel párhuzamosan viszont erősödnek az ellenfelek is. Nehéz fokozaton csak a tapasztalt - és türelmes - szerepjátékosok vágjanak bele a kalandokba, míg a Legendás fokozat mazochistáknak ajánlott. Viszont itt már elérhetővé válik minden varázstárgy, a ládákban sokkal több cuccot találunk, valamint több létrehozható varázslatot is kapunk.

A Legends of Dawn története Narr földjén játszódik, melynek három istensége van: Veles (zöld), Perun (kék) és Svarog (piros). A halandó fajok egykor elpusztítottak minden ereklyét, amit kincsként kellett volna őrizniük, míg egyszer, a teljes megsemmisülés határán nem kezdtek el imádkozni az istenekhez, hogy adjanak számukra egy utolsó esélyt, ami megmentheti őket, cserében örök időkig tisztelni fogják a varázslatos tárgyakat. A három isten akkor megalkotta a Dawnt, ami komplex fizikai manifesztációja volt azon természetfeletti erejű tárgyaknak, melyek együttesen harmonizálni tudták a világ egyensúlyát.

Hosszú időn keresztül a halandók betartották ígéretüket és templomot emeltek a Dawn tiszteletére. Jólét és igazságosság köszöntött Narr földjére, ahol minden faj egyenlő volt, nem voltak viszályok, ennek eredményeképpen gyors ütemben fejlődésnek indult a gazdag civilizáció. Ám ennek a jólétnek feltétele is volt: a halandóknak bizonyos időközönként fel kellett nyitniuk a Dawnt, hogy az azt alkotó elemek szinkronizálódni tudjanak a csillagokban lévő mennyei testekkel. Amennyiben ezt a ceremóniát nem végzik el, vagy rosszul sikerül, a Dawn ereje csökken és ismét szegénység és halál köszönt Narr földjére.

Évszázadok elmúltával azonban a halandók között ismét felütötte fejét az ellenségeskedés, az új generáció emlékeiben elhalványultak a múltbéli háborúskodás és éhínség következményei. A Dawnnak egyre kevesebb jelentőséget tulajdonítottak, és az azt megőrző ceremóniák is lassan az ősöknek szánt áldozati rituálékká degradálódtak. Végül a halandókat annyira lekötötték saját afférjaik, hogy nem foglalkoztak többé a Dawnnal, ennek következtében annak ereje teljesen felforgatta a világ egyensúlyát.

Rémséges szörnyek tűntek fel, melyek gyors szaporodásnak indultak az elfogyasztott halandók testén lakmározva. A fajok elkezdtek kutatni a borzalmas teremtmények eredete után és amikor rájöttek, hogy a Dawnnak mekkora jelentősége van a kialakult káosz előidézésében, mindegyik magáénak követelte a jogot annak felügyeletéért. Ez ismét konfliktusokhoz vezetett, ráadásul a szakadatlan összetűzésekből az összeesküvők nagy erőre és befolyásra tettek szert. Egy új, elnyomó szociális rendszert alakítottak ki, ami véglegessé tette hatalmukat.

Az összeesküvők kutattak a Dawn múltja után, és attól félvén, hogy egyszer valaki újra elkezdi annak valódi rendeltetése szerint használni az ereklyét, minek következtében hatalmuk semmivé lesz, elhatározták, hogy örökre eltörlik azt a föld színéről. Megpróbáltak elpusztítani minden nyomot, melynek segítségével rá lehet jönni a Dawn valódi titkára, de kudarcot vallottak. Ekkor hamis nyomokat készítettek, melyeket az ereklye után kutatók tudomására hoztak. Végül már magát a Dawnt is meg akarták semmisíteni, de az elpusztíthatatlannak bizonyult. Ám annyit sikerült elérniük, hogy a benne lévő 23 ereklye egymástól különváljon, így már nem érvényesült annak ereje. A darabokat szerteszét elrejtették a világban, remélve, hogy soha többé nem egyesíti őket senki. Ezt követően lépünk be mi a történetbe...

Apánkat követve érkezünk meg Korden's Fall városába, hogy katonaként rendet tartsunk a környéken, végezzünk a helyieket zaklató szörnyekkel, és hasonlók. Mire ideérünk, ők elmennek egy ügyet kivizsgálni, és egy levelet hagynak hátra számunkra, melyben arra kérnek, jelentkezzünk szolgálatra a városban. Innentől kezdve minden úgy fog zajlani, mint más RPG játékokban: küldetéseket teljesítünk, szörnyeket ölünk, valamint kincseket és felszerelést gyűjtünk. Legfontosabb küldetésünk a Dawn darabjainak összegyűjtése lesz, ezek alkotják a történet fő cselekményszálát. Amikor egy ilyen darab van a közelben, a képernyő alján található gyors-gombok melletti maszkok szemei pirosan világítanak (2. és utolsó kép).

A játékos ekkor szembesül először a Legends of Dawn egyik - véleményem szerint nagyszerű - újításával. Nevezetesen, hogy nem fogadnak hatalmas kérdő- és felkiáltójelek az NPC-k felett, nem bukkannak fel GPS-koordináták, melyek milliméter-pontosan megmutatják nekünk, hogy hová kell mennünk. Pusztán csak röviden elmondják, mi lesz a dolgunk, de hogy azt miképpen oldjuk meg, az teljesen rajtunk áll. Vegyünk egy gyakorlati példát: első feladataink egyike lesz, hogy öljünk meg egy kis fehér pókot a város keleti kapuja mellett délkeleti irányban.

Innentől kezdve teljesen magunkra vagyunk utalva. Nincs bejelölve a térképen, hogy hol kell keresnünk a célpontot, abból kell kiindulnunk, amit naplónkban találunk. Amint odaértünk a helyszínre és végeztünk a pókkal, akkor sem kapunk értesítést, hogy sikeresen megoldottuk a küldetést. Egyszerűen tudnunk kell, hogy mikor mehetünk vissza a küldetésadóhoz, valamint arra is emlékeznünk kell, hol találjuk. Ez még az elején könnyű lesz, hiszen a városban be vannak jelölve az épületek. Később, ahogy bejárjuk az egész világot, már valóban jegyzetelnünk kell, hogy kit/mit hol találunk meg.

Rúnák, képességek és varázslatok

Akárcsak a többi szerepjátékban, úgy a Legends of Dawn esetében is sok tárgyat fogunk találni. Nagyon sokat. Nem véletlen, hogy az elején annyi hely áll rendelkezésünkre ezek tárolására, hiszen már a kezdő településen is teleszedhetjük puttonyainkat mindenféle vackokkal. Legfontosabbak a különféle rúnák és kulcsok lesznek, melyeket ajtók és ládák nyitására, varázslatok készítésére, valamint egyéb mechanizmusok aktiválására használhatunk fel.

Mivel karakterünk fizikai ereje korlátozott, így nem csak a helyre, de a cuccok súlyára is figyelnünk kell. Nem érdemes mindent felszednünk, aminek később nem vesszük hasznát, pláne azokat a tárgyakat kerüljük, melyek nehezek és alig kapunk értük valami pénzt. Rúnákból viszont gyűjtsünk össze minél többet. Háromféle típus van: a zárt ládákhoz, a komplex törpe szerkezetek aktiválásához, valamint a varázslatok létrehozásához. Kezdjük előbb a ládák kinyitásával:

Három különféle színű ládanyitó rúnát találhatunk: kéket, zöldet és pirosat. A ládák zárjainak tetején láthatjuk az egyik istenség szimbólumát, annak színe jelzi, milyen színű rúnakövekkel nyitható. Egy 5x5 rekeszből álló táblán sárgán világít két rúna, míg a többi hely üres. Úgy tudjuk kinyitni a ládát, ha összekötjük a két világító rúnát a nálunk lévő kövek segítségével. Vagyis egy ládát többféleképpen is kinyithatunk, viszont nem mindig lesz nálunk a kellő mintájú rúna. Egy rúna csak egyszer használható fel, viszont néha több egyformára is szükségünk lesz. Ezek nem vesznek el, így előbb-utóbb biztos találunk annyit, hogy minden ládát kinyithassunk, más kérdés, hogy nem mindig éri meg foglalkozni velük.

Tárgyaink menedzselése azért is fontos, mert bár van automata elrendezőgomb, mégis, az egyformákat nem pakolja egybe a játék. Márpedig nem mindegy, hogy öt darab kulcs 5 rekeszt foglal el, vagy csak egyet. A rúnákat nem lehet egybetenni, de azoknál fontos is tudni, melyikből hány darab áll rendelkezésre. A kajákat, növényeket, nyersanyagokat és egyebeket viszont érdemes összepakolni, amennyire csak lehet.

Ahogyan a zárt ládák nyitogatását, úgy az új varázslatok elkészítését is rúnákkal oldhatjuk meg. A képernyő bal oldalán találhatjuk azokat az ikonokat, melyek között szerepelnek a karakterlap, küldetések, tulajdonságok, mesterségek, egyebek. Nekünk most a "Varázslatok" nevűre lesz szükségünk. A Legends of Dawn másik nagy pozitívuma, hogy teljes mértékben mi állíthatjuk elő varázslatainkat. Nincs előre definiálva semmi, a rúnákat tetszés szerint válogathatjuk össze, még névnek is azt adhatunk, amit akarunk.

Első lépésként meg kell adnunk egy nevet (Pl.: Vistaboy átka :) ), majd ezt követően ki kell választanunk annak típusát: támadó, védő vagy támogató. Be kell állítanunk a szintet, majd az ikonok közül válasszunk egy általunk szimpatikusnak gondoltat. Ezt követően az alsó hat helyre bepakolhatjuk a varázslatkészítő rúnákat, mellette kiíródik, milyen hatás érvényesül annak elsütésekor. Legalul a szükséges Hit (varázserő) mennyiségét jelzik, ez azért fontos, hogy előre lássuk: lesz-e kellő tartalékunk a használatához. Végül a "Varázslat létrehozása" gombra kattintva kész is az új spell. Ez bekerül a hátizsákunkba, onnantól kezdve úgy használhatjuk, akár a többi tárgyat, gyors-gombokhoz rendelve. A ládanyitó rúnákkal ellentétben a varázslatkészítő rúnák megsemmisülnek használat után.

Végül vannak még a különféle komplex mechanizmusok aktiválórúnái, melyek szürke színűek és tárgyak emblémáival vannak díszítve. Ezek ugyanazon az elven működnek, mint a ládanyitó rúnák, annyi különbséggel, hogy előre meghatározott sorrendben kell őket alkalmazni. (A Steam fórumán írták, hogy a kontinenseket összekötő hidakat aktiváló zárakat lehet nyitni velük, de erről nem tudok képet mutatni, mert jelenleg én még egy ilyen zárral sem találkoztam).

Képzettségeink hat csoportra oszthatók: fegyverek ismerete, lények ismerete, tárgykészítés ismeret, alapanyag gyűjtögető ismeret, ellenállások ismerete, végül pedig a Hit ismeret. Ezeket tudjuk fejleszteni a szintlépéskor kapott pontok segítségével. Jól fontoljuk meg, mert nem lehet őket visszavonni. Képzettségeinknek van legnagyobb befolyása a játékmenetre, így például ha eredményesen akarunk küzdeni, akkor megfelelő felszerelés mellé az annak használatában való jártasság is elengedhetetlen.

A Legends of Dawn hatalmas területen játszódik, melyet hátasállatok hiányában kénytelenek leszünk gyalog felderíteni. Szerencsére találhatunk teleportoszlopokat, valamint feltámadási pontokat, melyek megkönnyítik a helyszínek közötti közlekedést. Ezek mellett találhatunk teleporttekercseket is, melyek segítségével visszajuthatunk a kezdővárosba. A térképen nem jelzik az oszlopokat, így érdemes letenni egy navigációs pontot, ha rátalálunk egyre, ennek segítségével újra megtalálhatjuk őket, ha vissza akarunk menni a városba (Megjegyzés: Kerüljük el a vizet, mert hősünk nem tud úszni, amint elmerülünk, egyből meg is fullad).

Amennyiben mégis elhaláloznánk, úgy két lehetőségünk van: újjáéledhetünk az utoljára beaktivált ellenőrzőponton (mindenünk megmarad), vagy betöltjük a korábban kimentett állást. Ezt akkor érdemes választani, ha éledés után sokat kellene caplatnunk, mire visszaérünk a helyszínre. Gyorsabb a betöltés. Ellenkező esetben ajánlott a feléledés (A feltámadási pontra való visszatérést billentyűhöz is lehet rendelni, aminek azért van nagy haszna, mivel sajnos néha akaratlanul is beragadhatunk a tereptárgyak közé).

A különféle képzettségek használata egyszerű: az ellenfelektől, boltokból, valamint gyűjtögetéssel rengeteg alapanyaghoz juthatunk, melyekből egy rakás hasznos holmit eszkábálhatunk. Ajánlom mindenkinek a főzés képességet, mert az ellenfelek húsát megfelelően elkészítve remek csemegét kapunk. Életerőnk feltöltésére legtöbbször étellel kerül sor, így nem árt belekontárkodni a konyhai művészetekbe.

A képzettségek egy panelen találhatók meg, itt tudunk főzni, barkácsolni, kotyvasztani, kovácsolni és minden egyéb tárgyat létrehozni. Például ha szeretnénk kovácsolni magunknak egy kardot, ahhoz előbb fel kell fejlesztenünk a bányász képzettséget, hogy szerezzünk ércet, majd kell némi képesítés azok rudakba öntéséhez, valamint a kard késszé kovácsolásához (némi extra alapanyag hozzáadásával). A különféle italokhoz növényekre lesz szükség, valamint üvegcsékre, vízre és egyéb adalékanyagokra. Maga a kezelőfelület egyszerű, ha minden adott, pillanatok alatt létrehozhatjuk őket. A hangsúly az alapanyagok megszerzésén és a képzettségek kitanulásán van.

Küldetések, harc és szintlépés

Mint azt korábban már említettem, a Legends of Dawn című játékban legfontosabb feladatunk a Dawn nevű ereklye 23 darabjának megtalálása és annak összeállítása lesz. Ebben segítségünkre lesz a képernyő alsó részén látható két maszk, melyek afféle detektorként funkcionálnak. Ahogy közel érünk egy Dawn ereklyedarabhoz, előbb pirosan világítanak a szemeik, majd, amikor már nagyon közel állunk hozzá, akkor narancssárga fénnyel izzanak (Lásd első kép).

Az eddig összegyűjtött ereklyedarabokról a Törpe Krónikák nevű glosszáriumban kapunk részletes ismertetőt, valamint szintén itt láthatjuk, hogy mennyi kell még ahhoz, hogy teljes legyen a gyűjtemény. A Dawn ereklyéken kívül szintén sok érdekességet gyűjthetünk itt össze, melyeket a különféle Törpe emlékművekben szerezhetünk (A második képen láthattok egy ilyet). Ezek érdekes olvasmányok, sokat megtudunk belőle a játék előzményeiből.

Szintén mondtam már, hogy a küldetéseket nem rágják a fülünkbe, valamint nem látnak el részletes útmutatóval, melyben szerepelnek a helyszínek, célpontok, valamint a küldetést adó NPC-k jelölései. Nem, itt nem fogják a kezed, tessék csak mindenre rájönni magadtól. Legyél önálló. Ez az a rész, ami nagyon tetszik a játékban! Hogy itt valóban értéke van az információnak! A legtöbb mai játékos ugyanis átugorja a szövegeket és nem érdekli, hogy éppen miért csinálja azt, amit tesz. Csak azzal foglalkozik, hogy odamegy a jelzett pontra, leöli a jelzett szörnyeket, kifosztja a jelzett helyet, majd amikor jelzik, hogy kész van, visszatér a jelzett NPC-hez. Itt semmit nem jeleznek számunkra, nekünk kell rájönnünk, hová kell menni, kit kell keresni, melyik szörnyet kell megölni és hogy mikor mehetünk vissza leadni a küldetést.

Itt minden cseppnyi információ jelentős segítségnek számít, melynek eredményeképp sokkal hatékonyabban teljesíthetjük feladatainkat. Amikor pedig megkapjuk ezeket a küldetéseket, előbb rendszerint csak pár mondatban vázolják a helyzetet, majd ezeket a nyomokat követve nekünk kell a végére járnunk a dolgoknak. Érdemes minél több küldetést megoldani, ugyanis ezek teljesítésével hírnevet szerzünk, így olcsóbban vásárolhatunk a kereskedőktől. Ráadásul a küldetések megoldásával sokkal több tapasztalati ponthoz juthatunk, mint szörnyek gyilkolásával. Sok küldetés pedig csak akkor válik hozzáférhetővé, ha már elértünk egy bizonyos szintet, így érdemes visszatérni a korábbi helyszínekre is, hátha van új feladat számunkra.

Bár a térképünkön csak a fontosabb helyszínek vannak jelölve - kezdetben még ez sem -, viszont mégis elég gyakran fogjuk azt használni. Mint már említettem, a látótávolság sajnos elég csekély, gyakorlatilag csak pár méterre látunk el, így ha nem követjük az utat, könnyen eltévedhetünk. Viszont a kihelyezett útjelzőket is érdemes figyelnünk, akárcsak a valóságban, ezekből tudjuk meg, melyik út hová vezet. A képernyő bal felső sarkában láthatjuk minitérképünket, melyen szintén csak a környezetünket látjuk, de azon már jelölve vannak az ellenfelek és NPC-k is, így ha keresünk valakit, az alapján megtaláljuk.

A Legends of Dawn harcrendszere úgy működik, mint a régi, papír-ceruza alapú szerepjátékoknál. Kockadobásokat végez a gép, és ezek alapján számolja ki a találatokat, sebzéseket és minden egyebet. Annyi különbség van csak, hogy itt elsősorban a képzettségeink határozzák meg a módosítók értékeit, vagyis legjobban arra kell figyelnünk szintlépéskor, hogy miben szerzünk jártasságot. Maga a harc a szokott módon működik: bal gombbal támadunk, miközben a WASD gombokkal irányítjuk karakterünket. Arra figyeljünk, hogy támadási távolságban legyünk, ellenkező esetben csak áll emberünk bután, miközben péppé verik a buksiját.

Amennyiben olyan karakterrel játszunk, aki sok képességet használ, akkor azokat az alul található gyors-billentyűkkel tudjuk alkalmazni. Az ellenfeleket kijelöljük az egérrel, majd megnyomjuk a megfelelő spell gombját. A leölt ellenfelekért és a végrehajtott küldetésekért tapasztalati pontokat kapunk, melyek ha elérik a kellő mennyiséget, emberünk szintet lép. Ha ez megtörténik, kapunk egy tulajdonság-, valamint kilenc képzettségpontot, melyeket eloszthatunk.

A képzettségeknél figyeljünk oda, melyiket fejlesztjük, mert csak akkor lehetünk hatékonyak, ha megfelelő eszközöket használunk hozzájuk. Például ha az egykezes kardok képzettséget fejlesztjük, akkor egy kétszer annyi sebzést adó egykezes buzogány nem fog többet érni számunkra, mint egy éppen hogy csak többet nyújtó egykezes kard. Ha nem szeretnénk leragadni egy fegyvertípus mellett, akkor többet is fejleszthetünk, de ebben az esetben a többi képzettségre nem marad pontunk.

Találhatunk könyveket is, melyek megnövelik egy adott képzettségünket egyel, de amennyiben a szintünknek megengedett legmagasabb értéket már elértük, úgy nem használhatjuk. Viszont mindenképp tartsuk meg, következő szintlépéskor arra a képzettségre ne adjunk pontot, utána el tudjuk olvasni a könyvet.

A harchoz elengedhetetlen a megfelelő védőöltözet és fegyver kiválasztása is. Szerencsére indulás után a városban rengeteg holmit találhatunk ládákban, melyekből egy kezdetleges felszerelést összeállíthatunk magunknak. Szintén felvehetünk pár küldetést, melyet anélkül elvégezhetünk, hogy ki kellene merészkednünk a szörnyek közé, így szert tehetünk némi tapasztalatra is. A lényekkel vívott harcok során információkat szerzünk velük kapcsolatban, melyek a Bestiáriumban kerülnek feljegyzésre. Itt megnézhetjük, mire érzékenyek, immúnisak, van-e gyenge pontjuk, stb.

Szintlépéskor a különféle szörnyekkel szembeni harc képzettségét is fejleszthetjük (Például kezdetben viszonylag sok pókkal kerülünk szembe, ezért nem árt pár pont a pókszabásúak ismeretére). Ez nagyon fontos, hiszen sokkal hatékonyabban vehetjük fel velük a harcot, ha fejlesztjük ezeket a képzettségeket. Nő a sebzésünk, találati arányunk, stb.

Tárgyak és kereskedelem

Korábban már megemlítettem, hogy a Legends of Dawn című játékban rengeteg tárgyat lehet szerezni. Már az elején is annyi mindent összeszedhetünk, hogy könnyen megtelhetnek velük zsákjaink. Nyolc tarisznyánk van, egyenként 28 rekesszel, az összesen 224 hely. Ám ez csak elsőre tűnik soknak, amint elkezdjük pakolászni a limlomokat, viszonylag hamar szembesülünk a hely szűkösségével.

Természetesen a megtalált cuccok tetemes részére csak akkor lesz szükségünk, ha kitanulunk pár foglalkozást. Amennyiben nem szeretnénk sok ilyennel foglalkozni, akkor nem kell felszednünk minden kacatot. Az elején persze minden egyes rézpénz jól jön, de később már meggondoljuk, hogy megéri-e magunknál tartani egy olcsóbb tárgyat, vagy inkább eldobjuk. Vigyázat! Azok a holmik, amiket eldobunk, végleg megsemmisülnek! Jól fontoljuk meg, mit hajítunk ki hátizsákunkból.

Amikor a kurzorral rámutatunk egy ládára, ajtóra, vagy bármilyen tárgyra, amivel interakcióba kerülhetünk, akkor azt sárgával kijelöli a program. Egyedül a legyőzött ellenfelek nem jelölődnek ki, de ez nem jelenti azt, hogy nem is lehet tőlük zsákmányt szerezni. Jobb egérgombbal tudjuk őket használni, de csak ha elég közel vagyunk hozzájuk. Ez egyébként másra is igaz: karakterünk magától nem megy oda a kijelölt ellenfélhez vagy ládához. A WASD gombokkal nekünk kell őt kellő közelségbe vinnünk az interakcióhoz.

Amire szükségünk van, az szimplán húzzuk át zsákunk egyik üres rekeszébe (Ha mindent fel akarunk venni, akkor kattintsunk a kéz alakú ikonra). Ha több egyforma tárgyat veszünk fel, érdemes már azelőtt összepakolnunk, hogy áttennénk magunkhoz. Amennyiben pedig már nálunk is van hasonló, akkor adjuk hozzá a többihez (Általában 5 darab fér el a kisebb cuccok közül egy rekeszben). Nagyon figyeljünk oda a helykihasználásra, ugyanis rengeteg rúnára lesz szükségünk a ládákhoz, varázslatokhoz és egyébhez, a táskáink felét ezek fogják kitölteni.

Hátizsákunk alján láthatjuk pénzünk mennyiségét. A váltószám 100, vagyis 100 rézpénz ér egy ezüstöt és 100 ezüst egy aranyat. Felette a karakterünk által maximálisan elbírható, valamint a jelenlegi felszerelés összes súlyát jelző csík látható. Ha telepakoljuk táskáinkat nehéz felszereléssel, attól karakterünk mozgása és kitartása jócskán lecsökken, harcban szinte biztos mi fogjuk a a rövidebbet húzni. Csak akkor tartsuk meg a súlyosabb darabokat, ha azokat komoly pénzért eladhatjuk és abban az esetben is csak annyit, amennyit még elbírunk.

A Legends of Dawn másik újítása, hogy a legtöbb tárgyról szó szerint fogalmunk sincs, hogy mi célt szolgálhatnak, vagy milyen hatásuk van. Ez így leírva furcsának hangzik, de a valóságban nagyon izgalmas. Ugyanis, amennyiben találunk egy elfogyasztható italt, használható tekercset és egyéb cuccot, két választásunk van: kipróbáljuk, mire jó (ekkor figyeljük, milyen pozitív vagy negatív hatás érvényesül rajtunk), vagy pedig felkeresünk egy Orákulumoltárt, ahol beazonosíthatjuk az ismeretlen hatású dolgokat és varázserővel bíró felszerelési tárgyakat.

A három istennek is vannak oltáraik, ahol áldozatokat mutathatunk be számukra, ezzel ideiglenes bónuszokra szert téve. Annak függvényében változnak a kapott jutalmak, milyen tárgyat áldozunk fel nekik. Mindegyik másfajta áldozatot szeret. Érdemes kísérletezni, mert, bár a legtöbb csak kis erejű, de akadnak olyanok is, melyek segítségével akár több percig tartó védelmet is szerezhetünk, megkönnyítve egy boss legyőzését.

Sok kereskedő van a Legends of Dawn világában, akik három, egymással rivalizáló frakciónak dolgoznak. Számunkra fontos, hogy lehetőleg mindegyikkel jóban legyünk, de ezt elérni nem lesz könnyű, viszont ha sikerül, sokkal olcsóbban vásárolhatunk náluk, mint eredetileg. Ha meg valamelyik árus utál minket, megpróbál átverni az áraival, ekkor résen kell lennünk, mit veszünk és mennyiért. Reputációnk növeléséhez el kell végeznünk minél több küldetést számukra, de ennek megvan az a veszélye is, hogy egy rivális frakcióval szembeni lebukást kockáztatunk, ami hírnevünk rohamos csökkenését idézi elő.

Sajnos nem jelölődnek ki a tárgyak a bolt menüben sem, viszont szerencsére tényleg azt vásároljuk és adjuk el, amelyikre előbb rákattintottunk az egér bal gombjával. Alul van négy gomb, a "Vesz" használatával egyet vásárolunk a kijelölt tárgyból, a "Vesz 5-öt" segítségével pedig egyszerre öt darabot tudunk venni. Eladásnál az "Elad" gombbal a kijelölt tárgyból adunk el egyet, a "Mindent elad" segítségével pedig az aktuális rekeszben lévő (max. 5 db.) tárgyat tudjuk egyszerre eladni.

Erőnk növelésével több súlyt vagyunk képesek magunkkal cipelni, de zsákjaink mérete korlátozott, így előfordulhat, hogy megtelik a hely. Szerencsére van erre is megoldás: ugyanis van saját házunk, mely kezdetben ugyan üres, de megfelelő anyagi tőke befektetésével vásárolhatunk bele bútorokat és egyéb dekorációkat, melyek nem csak dísznek jók, hanem a tárgyaink tárolására is kiválóan alkalmasak.

Játékélmény, tapasztalatok és értékelés

Elérkeztünk az utolsó oldalra, ideje összegeznünk a leírtakat. A Legends of Dawn című játékkal eltöltött órák alatt levontam pár következtetést, amit most megosztok veletek is, hátha segít eldönteni, hogy érdemes-e megvásárolnotok a 14 euróba kerülő játékot. Kezdjük először a jó dolgokkal, szerencsére akad pár momentuma a játéknak, melyek alapján érdemes volt vele foglalkozni.

Ami legjobban tetszett az az, hogy ezúttal egy valóban teljesen nyílt világot kapunk, melyet kedvünk szerint járhatunk be. Az elején egy kicsit nehézkes az indulás, de amint összeszedünk pár tapasztalati szintet, felgyorsul a játékmenet és élvezetessé válik a felfedezés. A küldetéseknél is nagyon jó, hogy mindent magunknak kell kiderítenünk, ezáltal valóban oda kell figyelni a párbeszédekre, elolvasni az információk alapján írt naplóbejegyzéseket, valamint a lehető legtöbb emberrel kommunikálni. A karizma értékét sem árt kissé feltolni, mert sok információt csikarhatunk ki megnyerő külsővel és modorral az NPC-kből.

A zárt ajtók, ládák és egyéb mechanizmusok aktiválására, valamint a varázslatok létrehozására használt rúnarendszer szintén piros pontot érdemel. Jó érzés gyűjtögetni a kulcsokat és színes kövecskéket (És morogni, amikor csak egyetlen darab hiányzik egy komolyabb zár kinyitásához). A világ szépen ki van dolgozva, sok háttértörténetet ismertető írást olvashatunk, viszont azt érezni a játékon, hogy a hangsúly a szabadságon van. Mindent a felfedezésnek rendeltek alá, és ez - számomra - nagyon is jó lenne, ám pont emiatt a nagy fokú szabadság miatt fog sok játékos elfordulni tőle, mert nem értik a lényeget.

Játékmenet tekintetében erős közepesen teljesít a Legends of Dawn. Tetszik a szabadon bejárható világ, az általunk való felfedezés lehetősége, a karakterünk és képességeinek teljes testre szabhatósága, ám akadnak pontok, ahol a játék már nem nyújt annyival többet, mint azt várnánk. A fejlődési rendszer például nem a legjobb. Okosabb lett volna megmaradni a hagyományos szisztémánál, és tulajdonságpontokat szétosztani, a képzettségeket pedig oktatóktól - vagy harc közben - megtanulni.

A harcrendszer szintén nem sikerült tökéletesen. Az odáig rendben van, hogy karakterünket a WASD gombokkal irányítjuk, mert magától nem megy oda a kijelölt ellenfélhez, de az már frusztráló, amikor egy milliméterrel távolabb állunk, mint a fegyver hatótávja, és hiába nyomjuk az egér gombjait, szegény pára csak áll vigyázzállásban, miközben péppé verik. A kamerakezelés kritikán aluli, zárt térben nagyon megnehezíti a harcot és a tájékozódást, mert mindig bekerül valami objektum a látóterébe. Az ellenfeleinket irányító mesterséges intelligencia is komoly hiányosságokkal bír, folyton elakadnak a tereptárgyakban, minden taktika nélkül nekünk rontanak, így egy idő után a harc meglehetősen unalmassá válik.

A játék grafikájától sem fogunk hátast dobni, mert, bár tény, hogy egy szerepjátéknál nem a látvány minősége a mérvadó, de 2013-ban ennél azért egy fokkal kidolgozottabb környezetet várnánk el. Ráadásul a gépeket komolyan megizzasztja és eszi a memóriát rendesen, plusz még folyamatosan töltöget és emiatt a semmiből bukkannak elő a tereptárgyak. Szóval technológiailag egy bughalmaz az egész játék, a jelenlegi állapotában semmiképpen nem lett volna szabad kiadniuk a készítőknek. Ennek még legalább pár hónapnyi csiszolásra van szüksége, mert így olyan érzésünk van játék közben, mintha a béta változatot tesztelnénk.

Zenék és hangok tekintetében már egy fokkal jobb a helyzet, némelyik muzsika egész kellemesre sikeredett, ráadásul dinamikusan váltakoznak is annak függvényében, hogy nappal van vagy éjszaka, harcolunk vagy felfedezünk... A szinkronszínészek szintén jól teljesítettek, a szövegeket átéléssel és kellő változatossággal mondták el és nincsenek ismétlődő hangok sem. A szörnyek morgásai között akad pár érdekes darab, de sajnos vannak idegesítőek is, szóval itt felemás a hangulat. A háttérhangok némelyike is picit furcsa volt, például a kocsmában a csurgó víz hangja, amitől a játékosnak egyből WC-re kell szaladni.:)

Játékidő és szavatosság tekintetében a Legends of Dawn szerintem meg fogja osztani a játékosokat. Akiknek bejön ez a fajta teljesen szabad, kötöttségek nélküli játékmenet, valamint szeret felfedezni és nem zavarja, ha nem kap teljes körű eligazítást minden végrehajtható feladatról, emellett szívesen tapasztalja ki önállóan a tárgyak használatát, az akár 50-60 órát is ellehet vele (Feltéve, hogy nem fut bele egy súlyosabb bugba). A többiek, akik nem szeretnek olvasni, beszélgetni az NPC-kkel, valamint egyedül megoldani a kitűzött feladatokat, pusztán a naplóra és térképünkre hagyatkozva, azok pár perc alatt megunják és egyedül a gyors uninstallt tekintik majd a program erényének.

Értékelés
7 Játékmenet:
A Legends of Dawn készítői egy érdekes programot alkottak, melyben egy részét sikerült megvalósítani korábbi ígéreteiknek. Ami legjobban tetszik benne, hogy mindent magunknak kell felfedeznünk, pusztán csak naplónkra és térképünkre támaszkodva. Karakterünket úgy fejleszthetjük, ahogy akarjuk, oda megyünk, ahová szeretnénk, azt csináljuk, amihez csak kedvünk támad. A rúnarendszer szintén jó ötlet volt, akárcsak a gyűjtögetésen alapuló játékmenetbeli újítások. Erre azonban árnyékot vet a program jelenlegi állapota. Bár a készítők sorban adják ki a javításokat, még mindig sok hiba rontja el az összképet. Azért 7 pontot még így is megérdemel, amennyiben viszont nem lettek volna hibák, itt kaphatott volna 9-et is.
6 Hangulat:
A játék hangulata felemásra sikeredett. Az elején egy kicsit elveszettség érzése keríti hatalmába a játékost, amit később legyőz a felfedezés és tapasztalatszerzés izgalma. A játék világának megismerése, melyet teljesen szabadon járhatunk be, ad egy kis löketet az előrehaladáshoz, ráadásul teljes egészében rajtunk áll, melyik küldetést miképpen oldunk meg. Viszont ha már közelítünk a 10 órányi játékidőhöz, akkor a harc elég unalmassá, a rúnák gyűjtése pedig monotonná válik. Az ellenfelek beragadnak a tereptárgyakba, a karakterünk pedig nem mindig azt csinálja, amit szeretnénk. Mindenképp ajánlott legalább normál szinten játszani, könnyű fokozatban ugyanis a játék nagy részéhez nem férünk hozzá.
5

Grafika:

A játék grafikáját maximum csak közepesnek tudom értékelni, pláne annak függvényében, mennyire optimalizálatlan a motorja. A Legends of Dawn szó szerint megeszi a gépeket reggelire, ez elsősorban annak a hibája, aki megpróbálta az egész játékbeli világot belepréselni a memóriába, hogy ne legyen töltőképernyő. Így viszont folyamatosan tölt a háttérben a játék, ha nem egy gyors HDD-re vagy SSD-re lett telepítve, akkor semmiből előugró objektumokat látunk mindenhol. A látótávolság nagyon csekély, szinte csak azt látjuk, ami közvetlenül mellettünk van. A kamera egy vicc, szinte alig lehet rajta állítani és harc közben folyton belelóg valami a képbe. Erős jóindulattal 5 pont, remélem, hogy egy későbbi patch ezeket orvosolni fogja.

9 Hangok:
Az egyetlen olyan pont, amit viszonylag magas pontszámmal jutalmazhatok. A zenék tényleg nagyon jók lettek, ráadásul a napszakok és cselekedeteink függvényében dinamikusan változnak. A szinkronszínészek munkája kiváló lett, és a többi hangeffekttel sincs komolyabb probléma. Egyedül néhány szörny hangja lett idegesítő, valamint pár háttérzaj nem a legjobban lett megválasztva, ettől eltekintve erre a részre nem lehet panaszunk.
6,5

Összességében:
Szerintem a Legends of Dawn egy nagyon jól sikerült játék lehetett volna, ha a készítők még rászánnak pár hónapnyi fejlesztési időt és rendesen letesztelik. Bár a megjelenése óta folyamatosan jönnek ki hozzá a javítások, jelenlegi állapotában még így is sok hibát találni benne. Maga az ötlet egyébként tényleg nem rossz, a teljesen szabad játékmenet számomra nagyon érdekesnek tűnt, viszont így teljesen olyan érzésem volt, mintha egy béta állapotban lévő játékot tesztelnék. Amennyiben arra a kérdésre kellene válaszolnom, hogy szerintem érdemes-e megvásárolni a Legends of Dawnt, akkor azt mondanám, hogy egyelőre várjunk még vele. Ha a készítők kijavítják a hibákat, optimalizálnak a motoron, kicsit csiszolnak a grafikán, valamint normális látótávolságot és kamerát készítenek, akkor érdemes lesz megvenni. Egyébként nem javaslom csak azok számára, akiket nem zavarnak a bugok.

Azóta történt

Előzmények

  • Megjelent a Legends of Dawn

    A Steam Zöld Út kínálatában felkerült játékok között ott van a Dreamatrix új RPG-je, melyet magyar felirattal is elláttak a készítők.