Jurassic World Evolution teszt

Üdvözli önöket a Jurassic World

Ha szóba kerülnek a dinoszauruszos játékok, akkor szinte minden, kicsit is idősebb játékosban felrémlik a 2003-as Jurassic Park: Operation Genesis kellemes emléke, amely egy meglepően jól játszható parképítő szimulátor volt a maga idejében. Másfél évtizedet kellett várnunk, hogy ugyanezt a műfajt ismét megkapjuk – az új feldolgozást a Frontier Developments szállítja, akiktől abszolút nem idegen a stratégiai játékok stílusa, hisz nekik köszönhetjük például a Zoo Tycoon-t és a Planet Coastert is.

Jurassic World Evolution Xbox One

A Jurassic World Evolution lényege tulajdonképpen ugyanaz, mint a sokat emlegetett elődjéé: adottak a filmben szereplő Las Cinco Muertes (Az Öt Halál) szigetek, ezeken kell parkot építeni, azt nyereségessé és biztonságossá tenni, és közben mindenféle kisebb-nagyobb küldetések teljesítésével újabb lehetőségeket megnyitni. Ha egy szigeten elérjük a háromcsillagos minősítést, akkor megnyílik a következő helyszín, és így tovább. Minél több szigeten építkezünk, annál több fejlesztési lehetőség – és potenciálisan kitenyészthető dinoszaurusz – nyílik meg, ám ez azt is jelenti, hogy a kampány a műfajtól szokatlanul meglepően kötött és lineáris.

Mivel a játékban nincs más mód, csak a kampány, ez – főleg a játék elején – eléggé korlátozza a játékosokat. Az első helyszínen például elég jól lehetne építkezni, és állatokat tartani, csak éppen nincs mit, mert alig vannak fejlesztési lehetőségeink. A szigetek megnyitása után térhetünk vissza korábbi helyszínekre, hogy ott tovább bővítsük a parkot, vagy olyan küldetéseket teljesítsünk, amiket korábban nem tudtunk. Nem biztos, hogy ez a legjobb megközelítése egy ilyen játék kampányának, és az ettől független, teljesen szabad sandbox mód hiánya különösen fájó (van a játékban ilyen, a külön megnyitható Nublar sziget, ám ott is csak abból építkezhetünk, amit a többi szigeten megnyitottunk).

Jurassic World Evolution Xbox One

A küldetések jelentik a kampány másik fő pillérét. Az In-Gen cég három részlegvezetője (Tudomány, Szórakoztatás, Biztonság) látnak el bennünket kisebb-nagyobb feladatokkal, amiket teljesítve növekszik a reputációnk – és csökken a másik kettőnél, ami kissé érthetetlen játékmechanika. Elég magas hírnév esetén kapunk egy-egy nagyobb küldetést is, ezek is további fejlesztéseket oldanak fel a játékban. Ez a reputáció-rendszer nem a legszerencsésebb megoldás, az pedig csak „hab a tortán”, hogy ha valahol egy adott részleget favorizálunk, a másik kettő szabotázzsal (!) próbálja tönkretenni a parkot – ez abban nyilvánul meg, hogy néha véletlenszerűen elmegy az áram a parkban. A filmek alapján mondani se kell, hogy ez mivel jár.

Őslényparkot vezetni nem könnyű

Többnyire azért a normális kerékvágásban folynak a dolgok. A park üzemeltetése a dinoszauruszok kifejlesztése, a megfelelő kifutók kialakítása, és a vendégek szórakoztatása körül forog. Mint minden ilyen játékban, itt is szükség van megfelelő úthálózatra, közlekedésre, boltokra, éttermekre, és érdekes állatokra, amik egyre több embert (és profitot) vonzanak. Összetett feladat, mert egyszerre kell figyelni az épületek és a kerítések elhelyezésére, az állatok igényeire, és közben a fejlesztéseket, ásatásokat is folyamatosan végezni kell. Ez utóbbiak biztosítják a DNS-t az újabb és újabb fajokhoz, amiket további génmódosításokkal tehetünk még vonzóbbá.

Jurassic World Evolution Xbox One

A folyamatos teendők mellett sajnos extra „nehezítés”, vagy inkább frusztráció, hogy az önismétlő folyamatokat nem lehet automatizálni. Az etetőket mindig nekünk kell kijelölni újratöltésre, az elhullott állatokat nem szállítják el, csak ha manuálisan rájuk mutatunk, és a beteg dínók gyógyítását is minden alkalommal külön be kell állítanunk. Sokkal jobb lett volna, ha ezek a monoton folyamatok maguktól is működnének, elvégre felépítjük a hozzájuk szükséges létesítményeket. Egy nagyobb park esetén alig jut szabadidő élvezni az állatok társaságát, és kicsit gyönyörködni a tájban, a dínókban, mert mindig csinálni kell valamit. A Jurassic World Evolution sajnos néha elfelejti, hogy nemcsak parkvezetők, hanem azért játékosok is lennénk kicsit.

Ettől függetlenül azért nincs nagy gond a játékkal, az egyes mechanikák ügyesen épülnek egymásra, az építkezés, a fejlesztés, az áramhálózat kiépítése érdekes és aránylag logikus szabályok szerint működik, vagyis a stratégiai játékok kedvelői nem fognak csalódni. Nem annyira aprólékos, számmisztikus, statisztika-bújós szimulátor, mint mondjuk egy Cities: Skylines, annál jóval elérhetőbb és barátibb játék, de a kötöttsége és a folyamatos tennivalók miatt néha megterhelőbb élmény, mint kéne.

Jurassic World Evolution Xbox One

Szerencsére a nehézséggel nincs gond, a kampányban kis gondolkodással és türelemmel jól lehet haladni, a játék nem büntet a komolyabb hibákért sem. Persze, a dínók néha csak azért is kitörnek a ketrecükből, és megesznek néhány látogatót, de miután úrrá lettünk a káoszon, a park minősítése gyorsan visszakúszik a katasztrófa előtti szintre. Ugyanez vonatkozik a viharokra is: némelyik szigeten trópusi viharok, sőt tornádók képesek tombolni, de a javítások után minden visszatér a régi kerékvágányba… vágásba!

Audiovizuális mestermű

Amiben nem érheti szó a ház elején a Jurassic World Evolution-t illetően, az a játék prezentációja. A Frontier egy igazán profi, gyönyörű játékot tett le az asztalra, aminek aprólékos kidolgozása bármilyen műfajban megállná a helyét, nem hogy stratégiai játékként. Egészen rá lehet közelíteni az építményekre és az állatokra, a kidolgozás pedig páratlan. Az épületeken még az apró minták, korlátok, feliratok is ki vannak dolgozva, a növényzet dús, és a szélben mozog (a helikopter rotorja alatt például vadul tépi a szél a füvet). Sok apróságra jutott idő, az időjárási effektekről a gyönyörű bevilágításig, a falevelektől a látványos víztükörig. Érdemes közelről nézni a dolgokat, nagyon szép az egész, és stabilan is mozog, az erősebb konzolokon 4K támogatás is van.

Persze a látványt maguk a fő attrakciók, a dinoszauruszok viszik a hátukon, és ez a Jurassic World Evolution legerősebb pontja. Az egyes állatok kinézete, animációja és hangja egészen elképesztő, még teljes közelségből is olyanok, mintha élő állatokat látnánk igazi mozgással. Ahogy sétálnak, kommunikálnak, esznek-isznak, egészen megkapó, ezért is lenne jó, ha a játék több időt hagyna nézegetni őket. A hangok pedig egyenesen a filmekből lettek kiszedve, így az ismertebb fajok egészen hátborzongatóak. Egy Velociraptor vagy T-Rex üvöltésétől biztosan minden Jurassic Park rajongónak széles vigyor ül az arcára.

A Jurassic World Evolution fejlesztői kiválóan használták a Universal licenszét, a filmes zenéket, hangokat, de az épületek kinézetét is tökéletesen átadja a játék. A költségvetésből még igazi színészekre is futotta, Jeff Goldblum, Bryce Dallas Howard és B.D. Wong is felolvasott pár sort a kaland kedvéért, ezzel is autentikusabbá téve a produkciót. Vannak pontjai, amibe bele lehet kötni, de összességében ez egy nagyon jó játék, amit úgy a stratégiai címek kedvelőinek, mint a Jurassic-filmek rajongóinak is nyugodt szívvel lehet ajánlani. Nem tökéletes, de kevés választja el attól, hogy az Operation Genesis-hez hasonlóan emlékezetes és klasszikus darabbá váljon.

Pro:

  • összetett, alapvetően jól átgondolt játékmenet;
  • sokféle dinoszaurusz, épület és fejlesztési lehetőség;
  • tartalmas, életteli kampány kevés üresjárattal;
  • lenyűgöző látványvilág és a licensz tökéletes felhasználása.

Kontra:

  • bizonyos pontokon túl kötött;
  • kevés mozgástér (szó szerint és átvitt értelemben is);
  • önismétlő, nyögvenyelős „karbantartási folyamatok”;
  • nincs valódi, különálló sandbox mód.

80

A Jurassic World Evolution PC-re, PS4-re és Xbox One-ra érhető el.

dreampage

Azóta történt

Előzmények