Off-road szimulátorral, a békés sárdagasztás lassú, de változatos világával nagyon rég találkoztunk képernyőn, és ne legyenek illúzióink, a Gravel sem ezt a vonalat képviseli. Helyette egy olyan kategóriában próbálkozik, ahol a DiRT-sorozat az olykori gyengébb részeket figyelembe véve is régóta nevezhető etalonnak. A Milestone ezúttal egy arcade időtöltésre hív minket, és ha nem akarjuk túl komolyan venni az elemzést, azt is mondhatjuk, hogy kimondottan szórakoztató élményt nyújt.
Első próbálkozásra nem nagyon fog menni, de talán még másodikra sem. Aki a valódi autók valódi fizikájával gondolkodva képzeli el, hogy milyen lehet egy homokos tengerparton száguldozni és kanyarodni, az csak a többi versenyző hátsó fertályát fogja nézni, amíg azok el nem nyúlnak annyira, hogy már látótéren kívül esnek. Ekkor tűnik fel, hogy mennyire kevés energiát fektettek a környezet megrajzolására, milyen bénán fröccsen az egyébként sem túl részlegazdag víz, mennyire gyengék a textúrák és hogy összességében az Unreal Engine 4 kiaknázása itt bizony nem sikerült.
A következő lépés, hogy az ember elkezdi megismerni a sajátos fizikát, felveszi a versenyzők olykor rendkívül harcias stílusát, megjönnek az első sikerélmények és hirtelen nem is lesz olyan zavaró, hogy audiovizuálisan szinte az összes idei autós móka meghaladja a szintjét, akár kiadón belül is. Hirtelen érdekessé válik, hogy mennyire más egy zárt pályán, stadionban, a szűk erdő kordonjai között, a havas északi tájon vagy a végtelenséget idéző partokon nyomni a gázt, és a becsövezett pick-up is tud olyan sebesség-élményt adni, mint egy könnyű versenyautó. Irreális, de szerethető világ.
Nincs tutorial, egyből a közepébe ugrunk, az alkalmankénti videós bevágásokkal előadott sztorit azonban jobb, ha el is felejtjük, motivációnk legfőképpen a pályák és az autók feloldásából áll. Mellesleg túl sok célt egyébként sem tűz ki a játék, természetesen akkor sem dől össze a világ, ha a szakaszonként elérhető három csillagból csak egy-kettőt tudunk összeszedni. Folyamatosan nehezedik, de teljesíthetetlennek utoljára lehetne nevezni.
Elméletileg van multiplayer mód, de hagyományos értelemben véve nem is hívhatjuk annak, hiszen csak az óra ellen, illetve csillagokért tudtunk versenyezni. Pályaszerkesztési opció nincs, a járművek beállításával babrálni, finomhangolni szeretők sem ezt a játékot fogják szeretni, inkább nehézségi fokokat állíthatunk általuk. A sikerélmény viszont könnyen jön, ami alkalmasint jó is lehet. A rewind sem maradt ki az opciós listából.
Rendkívül fapados, de élvezhetőség szempontjából korrekt játék lett a Gravel. Nem érdemes a konzolon 30 fps-re korlátozott képfrissítéssel vagy egyéb apró, technikai hiányossággal foglalkozni, és ha valaki egy jófajta szimulátorként gondolna rá, az remélhetőleg már a trailer megnézésével lebeszélte magát a vásárlásról. Az ára ugyanakkor nem vészes, és most már esély lehet akciósan, akár 10 000 forint alatt is kifogni. Ha valaki beéri egy egynek elmegy töltelékjátékkal, amit bemelegítéshez vagy levezetéshez, a fentiek ismeretében nyugodtan megveheti, hiszen minden hibája ellenére kedvelhető darab.
A Gravel PC-re, Xbox One-ra és PlayStation 4-re érhető el.
Pro:
- Könnyed, nem túl komolyan vehető játéknak kellemes;
- sokféle pálya és érdekes járművek;
Kontra:
- A fizikai és a grafika bőven átlagon aluli;
- Nagyon kevés a tartalom
62
szentkuti11