Company of heroes ahogy én láttam

[kép]

1944 június 6. az Overlord hadművelet. Több mint 2 millió katona, 11 ezer repülőgép, 7 ezer hajó… impozáns számok. A világ eddigi legnagyobb inváziós ereje, és mi vagyunk az első vonalban az Able század. Célunk az Omaha part bevétele és biztosítása. Ahogy közeledünk egyre több golyó repül el a hajónk mellett, amennyire látjuk a pokol vár ránk. 3….2….1 lecsapódik a rámpa. Néhány társunkat azonnal lekaszálja egy MG42-es de nem állhatunk meg. Aki megáll, az meghal ebben a pokolban. Itt kapcsolódunk be a játékba, mely a közelmúlt egyik legjobb valós idejű stratégiai játéka. Az elkövető a Relic Entertainment volt, aki olyan nagyszerű játékokkal örvendeztette meg már a közönséget, mint a Homeworld és a Warhammer 40K Dawn of War.

Az utóbbi időben Dunát lehetett rekeszteni a II. világháborút feldolgozó programoktól. Legyen az fps vagy stratégia. Bevallom első körben én is ebbe a hibába estem. Majd itt a Prohardver fórumon láttam, hogy igen sokan dicsérik. Tettem egy próbát és nem bántam meg. Már a első pillanatban, egy olyan hangulat fogott meg amit már évek óta nem éreztem. Talán még anno az Allied Generalban. Egy része a Ryan közlegény megmentésére emlékeztet, míg más része Az elit alakulatra. Valljuk be a legjobbaktól tanultak. De térjünk vissza a játékra. Századunk irányítása során részt veszünk a normandiai harcokban, egészen a Cobra hadműveletig. Leszünk partraszálló rangerek, körbezárt ernyősök, és tigriseket vadászó harckocsizók. A 15 küldetést hangulatos átvezető videók vezetik be, melyek a játék motorjával készültek. Mikor megláttam leesett az állam, te jó ég néhány éve még néhány fps-nél is istenítettük volna a grafikát!

[kép]

A játék stratégiai része már a jól bevált Warhammeres irányvonalat követi. Stratégiai pontokat kell birtokolni. Minél többet uralunk, annál több nyersanyagunk lesz (üzemanyag, lőszer, emberanyag) A nyersanyagokból bővíthetjük seregünket. Nem bonyolították túl a játékot sok épülettel, pont annyi amennyinek lennie kell. A program igazi sava borsa a harcrendszerben jelenik meg. A kampány első felében erősen gyalogos orientált a harc. Ne olyan csatákat képzeljünk el, mint a Command and Conquer univerzumában! Itt a gyalogság használja a fedezékeket, persze ide kell a mi segítségünk is. 3 féle fedezék különböztethető meg. A zöld, ez biztonságos, a sárga hát rövidebb ideig még el lehet lenni, viszont a piros az ahol akár még vér is folyhat, mert gyakorlatilag védtelen a csapatunk. Amennyiben nincsenek természetes védművek, akkor készíthetünk. Homokzsák fedezék, tankakadályok, szögesdrót és még néhány apróság. Ekkor lépnek képbe az utászok, akik igen hasznos társaink. Építkeznek, járműveket javítnak, hidakat robbantanak, és persze építenek újjá. Az elhullott ellenséges csapatoktól tudunk felszerelést zsákmányolni. Nehézgéppuskát, aknavetőt, tankelhárító felszerelést. A lopás művészetét az ejtőernyősökkel művészetté lehet fejleszteni. A kampány 2. felében megjelennek a harckocsik és a nehezebb járművek. Bár kissé háttérbe szorítják a gyalogságot (legnagyobb bánatomra) de azért nem mindenhatóak a tankok sem. Bizony elkél melléjük némi gyalogos fedezet, mert néhány ágyú fél pillanat alatt leamortizálhatja drágán megépített járműveinket. Ide bizony gyalogság, vagy tüzérség kell. A harckocsik sebzése ha nem is túl reális, de legalább közelít a valósághoz. A tigris szemből szinte sebezhetetlen, oldalról illetve hátulról könnyű préda. Ez igaz a többi páncélozott járműre is, igyekezzünk mindig az orrunkat mutatni az ellenségnek, akkor nem lesz probléma. Azt az apróságot ne feledjük viszont városban a gyalogosok csúnyán meg tudják lepni még az elit harckocsinkat is. Pár zokni bomba és végünk van…

[kép]

Elérkeztünk a többjátékos módhoz. 2 lehetőség áll előttünk. Első körben a hagyományos, irtsuk ki az ellen utolsó írmagját is, az Anihilate mod. Azonban nem ez az érdekes. Úgy tűnik a készítők sokat Battlefieldezetek. Adva van a térképen néhány stratégiailag fontos pont, ezeket kell uralni. Cél az, hogy a csata végére nekünk több ticket-ünk legyen, mint az ellenfelünknek. Ismerős nem igaz? Ez már sokkal taktikusabb játékot igényel, mint az egyszerű pusztítsuk el az ellent. Az egységek száma az egész játékban limitálva van. Tehát jól kell gazdálkodnunk, hogy mire is költjük a drága erőforrásainkat. Gyárthatunk tankokat tonna számra, de nem biztos, hogy eredményes lesz. Mindenkinek a vérmérsékletére van bízva, hogy milyen taktikát követ. Személy szerint gyalogos őrült vagyok, a seregemben max 1-2 harckocsit tűrök meg. A Generals-ból jól ismert promotion rendszer itt is működik. A leölt ellenség után kapunk pontokat, amiket harc közben beválthatunk némi extra szolgáltatásra. Kérhetünk ernyősöket, tigris tankot, esetleg légicsapást. Azonban ezek sincsenek ingyen, bizony erőforrásokba kerül minden alkalommal a lehívásuk. A netről letölthetők visszajátszások különböző csatákról. Amit le lehet belőle vonni az az, hogy nem egy csatán dől el a meccs. Láttam már tigrist elzavarni 2 raj gyalogossal, panzer IV-esek és shermanok csatáját, de gyakoribb az elkeseredett gyalogos harc.

[kép]

Nem beszéltem még az AI-ról. A küldetések során teszi a dolgát szépen, biztosítja a élvezetes játékmenetet. Mondjuk ez inkább a script-ek íróit dicséri, mint az AI-t. A skirmish-ek során viszont tud ám kellemetlen meglepetéseket okozni. Folyton beszivárog a vonalaink mögé és felborítja az utánpótlási vonalainkat. Ha lehetősége van rá, akkor több helyen is próbálkozik a támadással. Összességében meg vagyok vele elégedve. Apróbb negatívum, hogy a járművek útkereső rutinja nem a legjobb. Sajnos néha furcsán mozognak. Ez főleg a járművekre igaz. Ha már a fekete levesnél tartunk, azért szóljunk a negatív dolgokról is. Miért csak 15 küldetés van? A németeknek nincs kampányuk, ez is szomorú. (2x15 mindjárt jobban hangzana) Bár a játék többé-kevésbé történelem hű, azért egy apróság mégis bántja a lelki békémet. Pershing Normandiában? Ott még nyoma se volt eme remek páncélosnak! Egy M36-os talán hihetőbb lett volna, mint tigris vadász. Valljuk be ez már csak szőrszálhasogatás.

[kép]

A játék egyetlen problémája, hogy kell alá a vas. Viszont a legújabb javításnak hála már dx10-es effektek megjelenítésére is képes az motor. Nálam 2 giga rammal, 3800+ X2-vel és egy x1650xt társaságában tökéletesen és akadások nélkül futott a játék. A gépigényért cserébe viszont kapunk, egy gyönyörű játékot, teljesen lerombolható környezetet, félelmetesen jó hangokat és zenéket. Konfigom úgy érzem erős közép kategória, és ilyen memória áraknál a 2 giga már nem nagy kunszt.

A leírásból is kiderül, hogy a játék elbűvölt gyermeki lelkesedéssel ülök le elé játszani esténként. Az első 20 perc játék után már el is távolítottam a Tiberium Wars-t. Harcrendszere már gyerekesnek tűnt ezek után. Ha bárki szeretne játszani az, keressen meg bátran. Hamachi szobánk várja a lelkes játékosokat.

A játék oldala:[link]

Azóta történt

  • Overlord Teszt

    A kis kegyencek támadnak :) Maga az Overlord játékkal 2006-ban találkoztam, amikor is...