Batman: Arkham Asylum - XBOX360 teszt

Ez a cikk egy olvasónk által beküldött teszt, a benne leírtak nem a Gamepod szerkesztőinek véleményét tükrözik.

A játékot készítő Rocksteady Studios-t 2004-ben alapították Londonban, és eddig csak egy játékuk jelent meg a Urban Chaos: Riot Response című alkotás, mely az előző konzolgenerációra érkezett. Aztán egy egészen nagy fába vágták a fejszéjüket, hiszen annyi piacon lévő kétes minőségű képregényadaptáció után minden idők egyik legsikeresebb hősének, a Denevérembernek történetét akarták képernyőre vinni. A játék főleg az azonos néven futó kiadványra támaszkodik, mely az egyik legsötétebb és legelborultabb Batman képregény mely valaha is megjelent.

Reményteljes várakozás és rengeteg előzetes után végre a boltok polcaira került a konzolos változat mellyel szemben hatalmas volt a sajtó és a játékosok elvárása, hiszen Batman, köszönhetően a két zseniális filmnek, újra hihetetlen népszerűségnek örvend. Az írásom végigolvasása után pedig kiderül vajon sikerült-e megfelelni ezeknek az elvárásoknak.

A történet

A sztori ott veszi fel a fonalat,hogy Jokert elkapták, és Batman kíséretében az Amadeus Arkham-ról elnevezett elmegyógyintézetbe szállítják, ám megérkezése nem váratlan, hiszen az elmebeteg bűnöző már készült a "hazatérésre" és amint megérkezik, átveszi a hatalmat az intézet felett. Innentől kezdve pedig Batman feladata,hogy az Arkham Asylum-ot illetve a szigetet megtisztítsa a gonosztevők hadától.
Abból ugyanis lesz bőven, egészen parádés az ellenfelek száma, minden híres gonosztevő Batman útjába akad, és megpróbálja nehezíteni a dolgát. A történetről nem szeretném lerántani a fátylat, de annyit elárulok, hogy lehet bizony fordulatokra számítani, és megtévesztés művészetét sokszor épp Batman ellen fordítják.

Játékmenet

Az irányítást tehát ott kapjuk meg,hogy Joker elszabadult, mi pedig megpróbáljuk üldözőbe venni, ám utunkba akadnak szolgái, akik az elején egyszerű börtöntöltelékek. Itt kitanulhatjuk a harcrendszert, ami igazából nem nagy kihívás az elején mert egy gombot használ az ütésekre, illetve vagy egy plusz gomb az ellencsapásra. Ám mielőtt azt hinnék,hogy innentől kezdve akkor gyerekjáték lesz a dolgunk, tévedünk, hiszen később fegyveres ellenfelek és bossfight-ok is várnak ránk. A verekedés része a játéknak hihetetlenül látványos. Ahogyan Batman megérkezik 5-6 ellenfél közé és küzd ellenük, az Chris Nolan filmjeit idézi fel, így minden egyes párharc élményszámba megy.
Batman nem híve a lőfegyvereknek, ezért fizikális erejére illetve a rejtőzködésből támadó stílusára támaszkodva küzd Gotham ádáz bűnözőivel szemben. Mi jelent ez? A játék egyik fő eleme a Detective Mode, ahol a képernyő átvált röntgen-nézetre, így láthatjuk a környező helységekben az ellenfeleket, elektromos vezetékeket. Ez az elem a Sötét Lovag című filmben is látható és nagyon hasznos lesz végig a játék során. Adott tehát egy helyiség, amiben tudjuk, hogy hol vannak az ellenfelek, és felmérjük a terepet, hogyan intézhetnénk el őket. Lesz lehetőségünk különböző dolgokra felmászni és onnan repülve lecsapni az ellenfelekre, lopakodni, fejjel lefele lógni és sok más igazi Batman-stílusú "promblémamegoldásra" is. Bizony ha fegyveres erőkbe ütközünk, már nem ronthatunk egyből a sűrűjébe, mert szétszednek minket pillanatok alatt, így gondolkoznunk kell a környezeti adottságokat is figyelembe véve. Ami nagy pozitívum, hogy tényleg rá leszünk kényszerülve, hiszen a denevérembernek tényleg ilyen a stílusa.
Hogy a harcrendszer ne forduljon pár óra múlva unalomba, a folyamatosan új és új Batman-kütyük garantálják, hiszen ezek birtoklásával már tényleg sokféleképpen közelíthetjük meg az adott szituációt. Lesz itt Batarang az ellenfél elkábítására, horgok, mellyel nagy távolságokon juthatunk lebegve keresztül, vagy akár szellőzőrácsot leráncigálva találhatunk alternatív utat. Robbanthatunk majd falakat, kódzárakat törünk majd fel minijátékkal és még sok más eszköz a rendelkezésünkre áll majd.

A mesterséges intelligencia alapvetően jól muzsikál, tényleg 3D-ben érzékelnek az ellenfelek, tehát felfele is látnak, hallanak, ha gyanúsat látnak akkor elindulnak körülszaglászni,úgyhogy hihetően reagálnak.

A játék során bejárjuk az egész szigetet mely több épületrészből illetve az ezt összekötő belső parkból áll. Sőt még Batman denevérbarlangjába is ellátogatunk, mely amolyan vésztartalékként szolgál neki, mivel közel van az intézethez, így nem kell az eredeti búvóhelyéhez menni a városon kívülre.

Karakterfejlődés

A zseniális játékmenetet megfejelik a fejlesztők Batman harctudásának, eszközeinek, életerejének fejlesztésével. Ezt pedig úgy érhetjük el ha minél változatosabban, stílusosabban harcolunk, illetve különböző magnószalagokat, rejtett dolgokat gyűjtve XP-t kapunk, amiket szintlépéshez vezetnek, így elkölthetjük az Upgrade pontunkat. Összesen 20 féle fejlesztést eszközölhetünk majd.
Bár életerőnk nagyobb harcok után visszatöltődik, bizony nemárt a történet előrehaladtával minél strapabíróbbnak lenni, mert egyre nehezedik a játék. A plusz XP-kért felszedett magnoszalagok mellesleg Arkham történetét, Batman ellenfeleit is bemutatják. Nagyon nagy húzásnak tartom, hogy a játék végigjátszása után egyfajta Batman-enciklopédiánk lesz, hiszen megnyithatjuk sorban a karakterlapokat, amik rajongóknak igazi csemegét jelent majd.

Hangok és zenék

Az AA-ba ezen a ponton is nehéz belekötni, hiszen a verekedések közbeni hangeffektek nagyon feldobják az amúgy is remek hangulatot, mivel nagyszerűen lettek megalkotva. Minden kis apró hangot élvezet a játékban tapasztalni. A zenék is nagyon korrektül sikerültek, hiszen a nagy harcokban felerősödnek a dallamok, míg lopakodásaink közben tényleg csak a környezeti zajokat figyelhetjük meg. A karakterszinkron pedig egyenesen parádés, hiszen Jokert megszólaltató Mark Hamill fantasztikusan adja vissza ennek az elmebetegnek a lényét, sokszor nyomasztóan realisztikusan is. Batman ezzel szemben a higgadt, mély tónusú hangjával megfontoltságot és érőt sugároz.

Grafika

Ezen a téren is nagyon erős az Arkham Asylum, hiszen a látványról az Unreal Engine 3 gondoskodik. Nagyszerű shader effekteket láthatunk, tűéles textúrákkal, nagyon látványos köpönyeg mozgással. Egyedül az UE3 egyik hiányossága fájó pont számomra, ez pedig a fizika. Nem, nem a PC-n megjelenő PhysX támogatásról beszélek. Sokkal inkább a statikus tárgyak zavarnak, a lebetonozott asztalok, székek, elég illúzióromboló. Ennek ellenére összhatásában a grafika nagyon szép, teljesen hihetően festi meg az őrülettel teli Arkham-i elmegyógyintézet hangulatát! A pályatervezés és a részleteikig menő kidolgozás pazar összképet mutat.

Összegzés

A Batman: Arkham Asylum jött, látott, győzött és minden bizonnyal a kasszáknál is tarolni fog, hiszen nem akad vetélytársa a nyári hónapokban. Véleményem szerint a játék túlszárnyalta az elvárásokat, és új mércét állított fel a szuperhősös akciójátékok terén. A külföldi sajtó tesztjei szinte mind 90% fölött értékelték, ami elmondható így, hogy osztatlan sikert aratott a szaksajtóban, ami azt hiszem nem kis szó. Összességében kijelenthető, hogy az év egyik meglepetése eséllyel pályázik az Év Játéka címre, hiszen mint akciójáték is tökéletesen megállja a helyét, így beszerzése erősen ajánlott mindenki számára.

Azóta történt