Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Vesa

    veterán

    válasz S_x96x_S #42 üzenetére

    "- egy kocsmában vagy egy randin azért sok előnye van a nyelvtudásnak"

    Még...Idővel a real time fordítók világa beköszönh az ajtón. Már most is léteznek ilyenek, csak egyelőre lassúak a normál csevegéshez.

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz Csabroncka #47 üzenetére

    "A kreativitást viszont gép én nem gondolom, hogy el tud érni, mert az pontosan az emberek különbözőségéből (gondolkodás mód, külső hatások, genetika...stb) fakad."

    Ehhez képest AI-val olyan képeket lehet már most "festeni", ami szinte tökéletesen hozza egy festőművész szintjét. A vallások utolsó mentsvára az, hogy a kreativitás valamiféle természetfeletti akármi, pedig nem az. Leírható algoritmussal, és a művészek 99%-ka nem csinál mást, mint a korábban látott/hallott/más módon tapasztalt meglévő művekből mixel újakat, vagy tesz hozzájuk csak éppen annyit, amitől már "egyedivé" válik.
    Erre pedig az AI is képes, bizonyos szintig már most is, pedig az egész történet még kb. a HTTP korszak szintjén tart, és az igazán ütős fejlesztések még csak most jönnek.

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz ddekany #52 üzenetére

    Persze, a képgenerátor mögött jelenleg nincs megértés, ellenben a művészet, festészet legtöbbször nem arról szól, hogy az alkotásban feltétlenül legyen bármi értelem. Bár a művészettörténészek belemagyaráznak bármit ha akarnak, akár egy szimpla ferde vonalba is képesek megfejteni az alkotó mondanivalóját, de alapvetően a hatás a befogadóban jön létre bármilyen mű láttán/hallatán. Mivel nem mérnöki műszaki rajzokról van szó, nem kell ide az sem, hogy a generált képnek értelme legyen vagy működjön az ábrázolt akármi. Dall-E-val pl. olyan Concept Art-okat csináltam, amiről szerintem senki meg nem mondaná, hogy nem ember alkotta.

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz ddekany #54 üzenetére

    Ez csak akkor igaz, ha realitást vársz el. A művészet meg sokkal inkább szól a fantáziáról. Ma már egy valóságot ábrázoló tájkép gyakorlatilag a kutyát se érdekel, mert mindenki tud olyat festeni (maximum a technikája nem lesz egyformán mesteri). Ellenben meghökkentően ötletes, abstarct, a valóságtól elrugaszkodott művet -pl. a kar mindkét végén kézfej-, már nem tud bárki kitalálni. Pont azért nem fogja megmondani senki, hogy az AI műve egy ilyen kép, mert az a hibának vélt részlet miért lenne feltétlenül egy tényleges hiba? Miért ne találhatta volna ki egy ember, szándékosan, művészi megfontolásból?

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz Csabroncka #58 üzenetére

    Pedig ez tény, minden művészre hatással volt egy korábbi művész, vagy művészeti ágak. Ezt saját maguk is elismerik, sőt, általában büszkén vállalják. Nekem sem tisztem személyeskedni, de éppen az vall beszűkült látásmódra, ha valaki ezzel nincsen tisztáéban annak ellenére, hogy a művészek maguk ismerik ezt el! Akár festőkről, akár írókról, akár zeneszerzőkről van szó, mindenkire hatással volt egy korábbi akármi. Ez nem másolást jelent természetesen, de a semmiből, üres aggyal -tehát üres adatbázissal- senki nem alkot semmit. Mindenkit inspirál valami korábbi...Innentől pedig az AI is képes rá, csupán adatbázis és algoritmus kérdése. Ráadásul ez már nem is teória amiről vaktában filozofálgatunk, hiszen láttjuk az eredményeket már most is. Az, hogy még nem minden területen képes meglepően jó eredményt hozni az AI, csak a kiforratlanságát jelzi, ami idővel szépen ki lesz pofozva. A festményeket már ma is emberi szinten hozza, de pl. a zenében még vannak kihívások, bár az elmúlt 3-4 évben itt is döbbenetes a fejlődés -követem ugyanis szorosan amióta csak elérhető-, ahogy a fordítógépeknél is látványos a fejlődés. Pár éve még csak röhögtünk a fordítókon, ma viszont már néhány speciális esetet leszámítva, teljesen vállalható módon működnek.

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz S_x96x_S #60 üzenetére

    Az evolúció nem rossz példa, habár szerintem nem igazán vethető össze a kreativitás működési mechanizmusával, illetve tkp. az evolúciónál is egymásra épülő megoldások vannak. Evolúciónál is maximum a keletkezéskor beszélhetünk "semmiből" létrehozott valamiről, de jellemzően ott sem (pl. pánspermia teória). Valami eredete a kiindulópontnak is volt, aztán vissza is táncolhatunk az ősrobbanásig (mint ős adatbázisig). :D

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz S_x96x_S #62 üzenetére

    Lehet összefüggéseket találni természetesen, de rengeteg ellenpélda is van. A Páva jó példa a szépre mint evolúciós előny, de számos kifejezetten ronda -legalábbis, emberi értékrend szerint- állat létezik, akiknél a szépség nem jelent evolúciós előnyt.

    De miben más ez az emberi kreativitástól?
    mert ott is van sok ötlet és ami tetszik a többi embernek
    az kiválasztódik.

    Igen, de a művészet nem arról szól, hogy hány embernek tetszik valami (most az ipari jellegű tartalomgyártást nem idekeverve). Sőt, sok esetben az igazán kreatív művészek nem találkoznak a tömegigénnyel, a sok embernek tatsző alkotások zöme nem igazán kreatív ha szakmai szemmel nézzük. Ezzel együtt értem amit mondasz és van is alapja, de magam részéről nem húznám ra 1:1-ben az evolúció működési mechanizmusára, mert a kreativitásnak nem tisztán az a szerepe, hogy az egyed túlélését a lehető leghatékonyabban szolgálja egy adott környezetben. Bár ezen lehetne filozofálni elég sokat, mert tulajdonképpen el tudok képzelni olyan levezetést is, ahol mégis ez jönne ki a végén.

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz S_x96x_S #65 üzenetére

    "A háziasításnál és a házi kedvenceknél is a szépség + hasznosság keveréke számít."

    Ennek mondjuk pont ellent mondanak a mai divat kutyák, pl. Mopsz. :) Ronda is, haszna sincs mert nem jó semmire, csak az éppen aktuális hype miatt valamiért rettentően megy. Ez a kérdés ennél azért sokkal bonyolultabb, ráadásul a "szépség" nem egy egzakt leírható paraméter, mert mindenki számára mást jelent. Az állatoknál pedig adott esetben szerepe sincs, mert vannak fontosabb paraméterek, amire pl. egy hím vagy nőstény gerjed. Ez lehet valamilyen képesség, viselkedés, erő, akármi. A szépségnek sok esetben semmilyen funkciója nincs evolúciós értelemben, illetve mivel eleve szubjektív a megítélése, nem is igazán definiálható. Nyilván vannak végletek, de ezeket leszámítva nagyon nagy a szórás (ugye, pl. van akinek a habos-babos rózsaszínű, nagy mellű cicababa jelenti a szépet, míg mások ettől direkt hányingert kapnak és inkább egy full feketében nyomuló, kis mellű, EMO-s csajt favorizálnak)

    "Vagy milyen állatokkal kisérleteznek? Az állatvédők a csimpánzokért harcolnak, de a patkányokért ki tesz erőfeszítést?"

    Az állatvédők az állatokért küzdenek, amibe az egér is beletartozik! Nem tesznek különbséget aszerint, hogy melyik állat "szép", vagy nem szép. Az persze tény, hogy egy átlagember, egy laikus, sokkal érzékenyebb a cuki állatokra, mint egy -emberi mérce szerint- undorítóra.

    Minden az evolúció része, de a kreativitás nem feltétlen az általad korábban leírt módon érvényesül evolúciós előnyként. Mivel ez nagyrészt szubjektum, és alapvetően ezer dogogtól függ, hogy kreatívnak nevezhető-e egy adott alkotás vagy sem. Ugyanaz a festmény például adott kultúrában zseniális kreativitásnak számít, a másikban viszont üldözendő elmebajnak, vagy szűkebb értelemben, még azonos kultúrán belül is a befogadó egyén fogja eldönteni, hogy ő személyesen kreatívnak tartja vagy sem. A művészt viszont nem feltétlen a közönségsiker motiválja, sőt, az igazi művészeket soha nem az, hanem az önkifejezés. Nem véletlenül van annyi nyomorgó, ámbár kreatív művész. De a kérdés szemponjából ez az egész lényegtelen, mert egyértelműen leírható algoritmusokkal az alkotási folyamat, tehát az AI idővel a legnagyobb emberi művészek szintjén fog dolgozni és evolúciós értelemben ez lesz meghatározó. Mivel az ember alkotta művészet iránt a tömegigény le fog csökkenni, maximum ilyen népművelési szinten marad meg, ahogy pl. ma egy faszekasnál vagy más, az ipar által sokkal hatékonyabb módon kiváltott mesterségeknél látjuk.

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz ddekany #68 üzenetére

    "Emberi értelemmel ki kell válogatni a jól sikerül képeket, aztán azon belül is még újra legeneráltatni a félresikerült részeket"

    Ezt az emberi alkotók is megteszik...Sok festmény végzi kukában, mire az az egy, amit mi már megismerünk, olyan lesz aminek az alkotó szánta. Mi a különbség? De fogalmazhatnék úgy is, hogy amikor egy festményt kiválasztunk megvételre -vagy csak eldöntjük, melyik tetszik-, akkor nem szelektálunk, tehát, nem pont ezt tesszük? Ott van a rengeteg emberi alkotás, de nem leszünk mindegyikkel elégedettek, válogatni fogunk belőlük. Én ezt nem látom problémának.

    "Szerintem, emberi szintet lényegében semmi összetett tevékenyégben nem lehet hozni, amíg nincs valami kb. AGI-nak nevezhető mögötte."

    Ezzel egyetértek!

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz ddekany #74 üzenetére

    Én sem állítottam, hogy jelenleg 100%-ban kiváltja az embert. De a tendencia jól látszik, gyakorlatilag 3 év alatt akkorát fejlődött akár a fordítási képesség, akár az alkotásra specializált AI-k, hogy abból látható a jövő. Illetőleg, már ma is számos ponton hozza az emberek szintjét, ha nem is 100%-ban és jelenleg még egyértelműen kotrollra szorul.

    Egyébként, kapcsolódva még az előző témához, a szelekciót végeredményben most is az alkotó végzi, már amennyiben az utasításokat adót tekintjük itt alkotónak, ami ugyebár nem egyértelmű. Ha a paraméterező embert tekintem alkotónak -elvégre inputok nélkül nem igazán képes az AI semmit se csinálni-, akkor nincs jelentős különbség a korrekcióban, mivel az AI ebben az esetben tulajdonképpen csak egy tool. Ha a festő témánál maradunk, akkor csak annyi a különbség, hogy az alkotó nem ecsetet használ, hanem egy AI-t, de végeredményben az emberi alkotó fogja eldönteni, hogy mikor tekinti véglegesnek a művet, vagy meddig finomítgatja, paraméterezgeti át a számára tökéletesig. Ilyen értelemben az AI már ma is megdöbbentően jól használható, és gyakorlatilag közelebb áll egy Photoshophoz -tehát csak egy tool-, mint önálló alkodtóhoz. Ha azonban az AI-t tekintjük alkotónak, ahhoz az én olvasatomban az kéne, hogy eleve az alkotás igényéről is Ő döntsön, szóval mondjuk kedd este gondoljon egyet és fessen egy képet, mert csak. Amíg viszont ezt én döntöm el, én ülök le elé, és én kezdem paraméterezgetni, hogy mit csináljon, akkor annak ellenére, hogy a képet Ő fogja generálni, nem tekinteném alkotónak.

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz ddekany #76 üzenetére

    "Az ember itt nem az alkotó (érdemben), hanem csak a megrendelő. Ez onnan is érezhető, hogy nem kell tudnod jól rajzolni, csak specifikálni, hogy mit ábrázoljon az eredmény."

    A művészet elsősorban az ötletekről szól, és csak másodsorban szól a technikáról. Például, bizonyára kevés olyan ember van, aki képes legendás festők szintjén festeni, mégis, nem feltétlen az lesz sikeres, akinek a kézügyessége ilyen szintű. Rengeteg sikeres művész egyáltalán nem tud a szó klasszikus értelmében festeni, mondjuk képtelen lenne egy tájképet élethűen lefesteni, viszont baromi jó, adott esetben meghökkentő ötletei vannak mondjuk abstract művekhez. Vagyis maga az ecset vagy akár a kézügyesség csak egy eszköz a megvalósításhoz, de eredeti ötlet nélkül nem válik művészetté. Ugyanez van a zenészeknél. Rengeteg kiváló, konzervatóriumot végzett zenész van, aki a legbonyolultabb darabot is képes eljátszani kottából, de képtelen a zeneszerzésre, képtelen alkotni valami egyedit, valami újat! Vagyis elsősorban az ötlet teszi művésszé a művészt (nem minden esetben, de jelentős részben).

    Ha fentiekből indulok ki, akkor az AI esetén (jelenleg még), valójában a paraméterező alkot, mert az Ő fejében születik meg a mű, amit látni/hallani szeretne. Az AI csak egy tool, ami az inputok alapján ebben segítségére van, de nem az AI dönt a kép tartalmáról, sem a stílusáról, se semmiről.

    Egy grafikai szofverben pl. számos automatizált funkció van már évtizedek óta. Pl. egy Photoshopban is rengeteg olyan feature van, ami a gép előtt ülő "helyett" rajzolja meg, vagy oldja meg az adott feladatot. Már az a faék egyszerű feladat, hogy árnyékot tegyen egy szöveg mögé, voltaképpen arról szól, hogy nem kell azt kézzel megrajzolnia annak akinek a fejében ötletként felmerült, vagyis olyan ember is képes lesz ilyet csinálni, aki kézzel nem tudna árnyékot festeni/rajzolni mert nincs hozzá fizikai tehetsége. Ötletei viszont sokkal jobbak is lehetnek, mint egy csodás kézügyességű festőnek. A Photoshop vagy az AI abban segítenek, hogy az ilyen emberek is képesek legyenek az ötleteik fizikai megvalósítására. De ettől még nem lesz a Photoshop vonatkozó algoritmusa alkotó, csak egy tool marad ami segít az embernek. Jelenleg én az AI-t is csak egy toolnak tartom, ahhoz valódi AI kéne, hogy önálló alkotóként tudjam értelmezni.

    A tudomány a valóság költészete!

Új hozzászólás Aktív témák