Új hozzászólás Aktív témák
-
tbs
addikt
Reszben egyetertek - de sztem kicsit tulbecsled a tulajdonlos dolgot.
Raadasul a torvenyi szabalyozas kezeben vannak a jovobeli tulajdonosok - pl. egy bizonyos szint folott kitilthatjak adott korzetekbol a human soforoket. Ez implikalja a car-sharing terjedeset arrafele. Viszont ha egy autot nem csak egy csalad hasznalhat, hanem tobb is, akkor a csalad/10MFt bekerulesi koltseg helyett mondjuk 70-80MFt (jelenertek) lesz egy uj PICI auto. Mert a kevesebb eladas miatt azert hozni kell a profitot. Ha meg ilyen draga lesz egy auto, akkor a nem kotelezoen onvezeto korzetekben hasznalhato autok ara is megugrik -> luxus lesz a sajat tulajdon.
Es ez nem baj.
Ugyanis ha cegek tulajdonoljak az autokat, azokon sokkal-sokkal konnyebb behajtani az adokat (egyszerre tobb ezer autora pl, nem egyesevel az embereken), egyszerubbe valik a mindenkori kormanyzat dolga. Ez pedig elorevetiti, hogy a torvenyi szabalyozas bizonyos korzetekbol kitiltsa a human vezette autokat...
Hopp, korbeertunk.
Es ez csak egy hevenyeszett, nem atgondolt scenario.
-
Somatom
veterán
Akkor ideje továbbképezned magad a kibertámadásokra a közúti közlekedésben. Szted ki fog nálunk összerakni egy ilyen rendszert? Mondjuk, egy gázszerelő? Vagy az, aki még egy BKK elektronikus jegyvásárláson is elhasal? Mitől lenne épp a közúti közlekedés vezérlőrendszere feltörhetetlen? Minden rendszer feltörhető. A kérdés csak az, hogy megéri-e. Ennél bizony megérné és ez már önmagában is nagyobb veszélyforrás, mint most a humán sofőrök.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
"a robotsofőrök már most lényegesen jobbak a humanoidoknál"
Ez csak abban az esetben igaz, ha rendelkezésükre állnak a döntéseikhez szükséges infók. Kíváncsi lennék havas körülmények között végzett tesztekre. A szenzorok megvakulnak, a táblák jelzései nehezen azonosíthatóak, a sávok eltűnnek, áthelyeződnek. Minap jártam az osztrák - lichtensteini határ környékén. Egy érdekes figyelmeztetéssel találkoztam. A kamionosokat figyelmeztették a tető jegesedésére. Sajnos, ez egy útálatos része a munkánknak. Végig kell kúszni a pótkocsi csúszós tetején, és leverni róla a jeget, mert egy menet közben lerepülő jégdarab símán beverhet egy szélvédőt. Ezt hogy oldja meg a robot?
Vagy, ott van a műszaki hibák problémája. Elég sokat járom az utakat és azt látom, hogy az úton veszteglő járművek túlnyomó része defekt miatt kényszerült megállni. Ezt hogyan oldja meg a robot?Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
"Ez tipikusan az a kérdés, amikor olyan elvárásokat támasztunk a robottal szemben, amiket az ember sem tud megoldani."
Pontosan. Hiszen épp ez a cél. Ha csak annyira képes, mint egy ember, akkor fölösleges az egész robotosdi. Én csak azt tudom, hogy mit tenne egy kamionos. Kisbuszig bezárólag csont nélkül letarolná a szabálytalanul elé kerülő akadályt. Attól ugyanis neki nem lesz baja. Azt viszont nem kockáztatná, hogy egy esetleges borulásnál nyakába kapja a rakományt. Arról nem is szólva, hogy a kislány, vagy a néni elütése után a három bringás csendben elkerekezne, a kamionos meg menne a sittre, mert utólag nem tudná bizonyítani az igazát. Én is a saját bőrömön tanultam meg, hogy sosem szabad hagyni, hogy a vétkes jármű sérülés nélkül továbbmehessen. Persze, ezt nem tanítják a robotsuliban.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
ezt a helyzetet sok millió olyan kilométer fogja megelőzni, amikor egyszerre lesz robot és ember sok millió jármű volánjánál
Na, én pont ettől az állapottól tartanék a legjobban. Amikor már lesznek "90%-ban önvezető" autók, amikhez azért még kell sofőr, akinek elvileg figyelni kéne. De amikor az esetek 90%-ában az autó magát vezeti, akkor az emberi sofőr ellustul, és biztosan nem az utat fogja nézni, hanem telefonál/beszélget/olvas/alszik. Aztán amikor az automata egyszer csak megoldhatatlan feladattal találja magát szembe, és besír, hogy kedves sofőr, most azonnal vedd át a vezetést, akkor garantált lesz a csatt. Ilyet már akár most is láthatunk (Tesla autopilot által szalagkorlátba vagy pótkocsiba vezetett autó), de ha ezek a rendszerek elterjednek, akkor még több lesz belőle. Én személy szerint csak 100%-ban önvezető autót engednék forgalomba, ahol az emberi sofőrnek semmilyen felelőssége nem szabad hogy legyen, akár még kormány se legyen benne! Amíg nincs olyan szinten a technika, hogy mindent képes kezelni, addig mezei átlagos felhasználó kezébe nem adnám, mert onnantól a 90%-ban önvezetünk, 10%-ban meghalunk időszak fog jönni.
[ Szerkesztve ]
-
A fejlesztést nyilván nem lehet kihagyni, de a gyári tesztmérnökökkel teszteljék, ne az end user-ekkel... Az emberi természet olyan, hogy hiába van előírva, hogy figyelned kell, ha az autótól azt szokod meg, hogy magától megy, akkor nem fogsz figyelni, és ha egyszer mégis át kell venni az irányítást, akkor garantált a baleset. Amikor már a sima sávtartó asszisztensnél is inkább a kormányra kötik a kólásdobozt, hogy átverjék az autót, és ne kelljen tartani a kormányt, akkor azt hiszem borítékolható, hogy ez be fog következni a nem 100%-ban önvezető autóknál is.
-
Chaser
titán
a reflexek idővel lassulnak, ha rajtam múlna 65 év felett nem lenne autós, ennyi, ahogy 20 év alatt sem - tudnék elég sokat mesélni arról, papi/mami ilyen kor felett mit produkált le vezetés címszó alatt, persze vannak kivételek -
amikor már tömegesen elterjedt önvezető járművekről beszélünk, aki motorral járt dolgozni nyilván azzal fog, v tömegközlekedéssel, sztem ez egész egyszerű_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
Chaser
titán
sokak szerencséjére nem rajtam múlnak ezek, jól mondod
ittas vezetést egyszer engednék, utána majd 10 év múlva esetleg újra kaphatna az emberke jogsit, telefonálás fél év, cigarettázást betiltanám, ilyen apróságok csak, jelentős sebesség túllépésnél 5 év jogsi mentes korszak, imádnának az emberek ( : ami engem pont nem érdekelne, de az egészen biztos, h kevesebben halnának meg az utakon
ismerek épp elég idős embert, nem olyanok a reflexeik, ami egész addig oké, amíg nem kerülnek olyan helyzetbe ahol szükség van a gyors reagálásra, oké,65 lehet kevés, 70 lenne a maxszerk: az egyéni elbírálás szép és okos ötlet, talán más országban opció is lenne, ebben az országban nem, mert akinek pénze van, még 150 évesen is kapna jogsit "tökéletesen alkalmas" pecséttel
[ Szerkesztve ]
_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
Chaser
titán
mint mondtam, azért nem látom értelmét az egyén vizsgálatának, mert itt élünk, és tudjuk h működik ez az ország, ha van elég pénzed, ismeretséged,akkor mindenre alkalmas vagy
ez persze kitolás lenne azokkal a 70+ emberekkel akiknek még rendben vannak a képességeik, de 100%-ra csak így lehetne biztosítani, h biztosan ne oldja meg senki 70 felett okosan' az alkalmasságát
- hadd ne mondjam műszakiról is hány ismerős mesélte h ment át a tragacsával, csak a megfelelő kézbe a 10 v 20 ezres...pffffffffffff -
de sokak szerencséjére ez csak elmélet, ha rajtam múlna drasztikusan változna meg az egész rendszer
saját tapasztalatom idősekkel h lassabban reagálnak, de h pontosan hány évesek azt ugye nem tudhatom - azt azért hozzáteszem, sok esetben nők is lassan reagálnak, kortól függetlenül xy helyzetekre, ugyanakkor sok más helyzetben meg gyorsan, higgadtan...jah és én nem vezetek ( : úh bőven van időm sofőr mellett nézelődni, v gyalogosként figyelni a reakciókat -
mondjuk az idős emberek a legkevesebb baj, az biztos, de mivel úgyis csak elmélet, ezért vontam őket is a körbe_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
Somatom
veterán
Ez sem valószínű. Jelenleg egy jármű utasainak becsatolt biztonsági övvel kell utazniuk. Jó, tegyük fel, hogy kitalálják a "biztonsági ágyat", amiben menet közben is lehetne tartózkodni! De, minek? A menet közbeni pihenést a jogszabály "készenlétnek" nevezi és nem pihenőidőnek. Pihenőidő kizárólag álló járműben tölthető. Ennek emberi oka van, ami nem változik attól, hogy nem másik humán sofőr vezet, hanem robot.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Chaser
titán
-
jeriko2
tag
"Legyen reflexvizsgálat, érdemi alkalmassági ellenőrzés!
Több száz baleset anyagának a tanulmányozása alapján nem látom érdemi problémának az idős embereket a volánnál. Emlékeim szerint egyetlen olyan ügy sem került elém, amiben idős vezető nem megfelelő alkalmassága okozott volna balesetet -- érdekes módon viszont több olyan is volt, amiben fiatal volt de facto gyenge a vezetéshez."
Amikor a reflexen múlik, hogy lesz-e baleset, már régen rossz. A közlekedési szabályok pont azért vannak, hogy sose legyen szükség a reflexekre - azokat kellene betartani (pár kivétel van, pl. állatok kiugrása jármű elé, de nem ők okozzák a balesetek tetemes részét).
-
jeriko2
tag
"Azt viszont simán el tudom képzelni, hogy nem is olyan sokára, átmeneti megoldásként olyan szabályozás lépne hatályba, hogy mondjuk autópályás szakaszokon a sofőr nyugodtan húzhatja hátul a lóbőrt, mert a váratlan helyzeteket a sztrádán remekül kezeli a rendszer"
Az ilyen önvezető rendszer csupán kényelmi funkció, számottevő kereskedelmi haszna nincs. Tényleg akkor fog kezdődni az önvezető korszak, amikor nem kell embernek beülnie a járműbe. De majdnem itt is tartunk.
Új hozzászólás Aktív témák
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Vicces képek
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Rövid előzetesen a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- Milyen NAS-t vegyek?
- Milyen monitort vegyek?
- HP ProLiant MicroServer Gen8
- Helldivers 2 (PC, PS5)
- Milyen TV-t vegyek?
- További aktív témák...