Wolfenstein: The New Order - Bemutató

Vélemény és értékelés

Mindent összevetve nekem tetszett a Wolfenstein: The New Order című játék. A Machinegames csapata bebizonyította, hogy igenis van igény az ilyen "old-school" stílusú lövöldékre. Habár van benne egy-két dolog, amit szerintem hanyagolniuk kellett volna (például a checkpointos mentési rendszer), még így is az egyik legjobb FPS játék, ami az utóbbi időben megjelent. Nem csak lövöldözésből áll, a háttértörténet komolyan ki van dolgozva, a karakterek is szerethetőek, valamint háttéranyaggal is bőségesen ellátták a programot.

Ami a grafikát illeti, korábban már leírtam, hogy nálam Ultra részletesség mellett komolyan beszaggattak az átvezető jelenetek (maga a játék nem), így visszavettem High beállításra, mert elég sok ilyen van benne és zavart. A képek is így készültek, ezért azokon nem a maximális beállítás látható. A Bethesdától kapott sajtóanyag tartalmazott pár képet, melyeket maximális részletesség mellett készítettek, egyiket ide berakom, hogy lássátok, milyen látvány elérésére képes az id Tech 5 motor. Véleményem szerint nincs semmi baj a játék grafikájával, szimplán csak a szoftveres megatextúrázás még mindig nem működik elég hatékonyan, annak ellenére sem, hogy a Rage megjelenése óta kétségtelenül finomítottak rajta. Persze ez a fejlesztők hibája is, hiszen azóta már rendelkezésre állnak olyan videokártyák, melyek hardveresen képesek kezelni ezt a technológiát. Ennek ellenére mégis a szoftveres megoldást erőltették rá a PC kiadásra.

Bezzeg a PlayStation 4 és XBOX One kiadásokban kihasználják a hardveres gyorsítást, ezért ott lehet is látni, hogy maga a technológia tökéletesen működik. Viszont a PC változat továbbra is szoftveres megoldást használ, így itt újra előjöttek a Rage esetén is tapasztalható problémák. Ezek 2011-ben még elfogadhatóak voltak, hiszen az akkori hardverek még nem voltak képesek ezt kezelni, de 2014-ben már igenis vannak olyan VGA-k (Többek között a GCN-es Radeonok), melyek képesek hardveres megatextúrázásra. Manapság elég mostohán állnak a játékfejlesztők a PC platformhoz. Értjük mi, hogy a konzolok jelentik a fő bevételi forrást, de attól még, ha már kiadták PC-re is a programot, nyugodtan kihasználhatnák a rendelkezésre álló lehetőségeket.

Ami magát a látványt illeti, arra azt kell mondjam, hogy amíg közel nem megyünk valamihez, addig nagyon szép, de azért nem véletlen az sem, hogy nem lehet kikapcsolni a mélységélességet (Depth of Field). A karakterek szépen ki vannak dolgozva, főleg az arcok kialakítása sikerült jól, de ez szerintem főleg annak köszönhető, hogy sok átvezető van a játékban, ott pedig kihangsúlyozzák a szereplőket. Viszont a terepen már elég sűrűn látni alacsonyabb részletességű textúrákat, szerencsére viszont már egyáltalán nem olyan vészes a helyzet, mint a Rage esetében volt. Lövöldözés közben pedig amúgy sem a falat fogjuk bámulni, bár amikor bejárjuk a már kipucolt helyszíneket kincsek után kutatva, bizony észrevesszük őket.

A hangokat illetően korábban már elmondtam, hogy szerintem a szinkronszínészek minden elismerést megérdemelnek - bár Blazkowicz monoton narrációja egy idő után picit zavaró, ennek ellenére az ő hangját is jól eltalálták -, a fegyverhangok is jól sikerültek, ahogy a háttérben hallható zörejek és az ellenfelek kiabálásai, kutyák morgása és nyüszítése, minden a helyén van. A zenék is jók lettek általánosságban, ráadásul dinamikusan változnak a játékmenet függvényében. A pályákon fellelhető bakelitlemezeket érdemes meghallgatni, különféle slágerek német átdolgozásait tartalmazzák. Sok hangfelvételt is lehet hallani különféle emberektől, melyek kiegészítik az amúgy kiváló háttérsztorit.

Véleményem szerint a Wolfenstein: The New Order az utóbbi idők egyik legjobb FPS játéka lett, amiben tökéletesen keveredik az old-school lövöldék darálós játékmenete és a komplex háttérsztori. Ami ellene szól, az a hatalmas mérete, hiszen majdnem 45 GB helyet igényel, ami még a mai több terabájtos merevlemezek korában sem áll mindenkinek rendelkezésére. A textúrák lehetnének picit élesebbek, de akkor valószínűleg ennél is több helyet foglalna a program. Sokkal nagyobb baj a készítők azon döntése, hogy PC-n nem használták ki a hardveres megatextúrázást, ha ezt megtették volna, a felhasználók nem tapasztalnak későn töltődő textúrákat, lassulást és egyéb technikai problémákat.

Ami a játék belső tartalmát illeti, arra nem lehet panasz. Habár eddig nem vettem észre, hogy nagy eltérés lenne a választható két idővonal között, de a pályákon elhelyezett rengeteg gyűjthető tárgy miatt mindenképp érdemes legalább kétszer végigjátszani a programot. Igaz, hogy nincs benne multi, de az egyjátékos történet alaposan ki van dolgozva. Nem egy szimpla lövöldözős játék, ugyanakkor nincs túlbonyolítva sem, pár zavaró apróságon kívül (ellenőrzőpontos mentési rendszer) semmi gond nincs vele. A Wolfenstein: The New Order című játék megvásárolható Steamen 50 euróért, vagy dobozos formában, 9.000 forint körüli áron.

Értékelés
9 Játékmenet:
A Wolfenstein: The New Order játékmenete lenyűgöző, a Machinegames csapatának sikerült tökéletesen visszahozni a régi stílusú lövöldözős játékok hangulatát. A pörgő akciót egyedül az átvezető animációk törik meg, a pályákon rengeteg titkos helyre és rejtett kincsre bukkanhatunk. Az ellenfeleket többféle módszerrel is elintézhetjük, de közben vigyáznunk is kell, mert életerőnk nem töltődik magától újra. Sok fegyvert viselhetünk, akár egyszerre mindkét kezünkben is foghatunk egyet-egyet, ez igazi "rossz fiú" érzést kelt bennünk. A legjobb, hogy nincs QTE, csak nagyon minimális formában, viszont az ellenőrzőpontos mentési rendszer néha komolyan meg fogja keseríteni az életünket, főleg nehezebb szituációkban. Csak emiatt nem kap 10 pontot, minden más tekintetben tökéletes élményt nyújt.
9 Hangulat:
A játék hangulatára egy rossz szavunk sem lehet. Sok helyszínen meg fogunk fordulni, ráadásul nem csak lövöldöznünk kell, valóban változatos feladataink lesznek. A háttérsztori részletesen ki van dolgozva, végigjátszás közben sok érdekes párbeszédet hallunk, a szereplők ráadásul több nyelven szólalnak meg, ami nagyot dob a hangulaton. A mindenhol látható német nyelvű üzenetek, plakátok, valamint a magnetofonokból szóló propagandaszöveg, mind tökéleses hátteret biztosít a játéknak. Két apró dolog van, ami beárnyékolja ezt: egyrészt az ellenőrzőpontos mentési rendszer itt is érezteti hatását, másrészt a grafikai hiányosságok, alacsony felbontású textúrák, lassulások és egyéb technikai eredetű problémák. Ha ezek nem lennének, 10 pontot kapna, így be kell érnie kevesebbel.
8

Grafika:

Nehéz véleményt írnom a játék grafikájáról, hiszen nálam csak annyi probléma volt vele, hogy Ultra részletesség mellett szaggattak az átvezető videók. Hogy most ez minek volt köszönhető, nem tudom. Lehet, hogy az újabb VGA meghajtók már jobban optimalizálva lesznek, vagy kiadnak egy javítást a programhoz, ami felgyorsítja, mindegy. A lényeg, hogy vissza kellett vennem High beállításra, így arról tudok csak nyilatkozni. Nos, így már tökéletesen játszható volt a játék, nem lassult be, nem akadozott, a textúrák betöltésével sem volt probléma. Egyedül az zavart, hogy sok helyen láttam homályos, pixeles textúrákkal borított objektumokat, melyek messziről ugyan nem voltak feltűnőek, ám ha közelebb mentünk hozzájuk, egyből szemet szúrtak. Sajnos ez az id Tech 5 motor egyik sajátossága, véleményem szerint készíthettek volna nagyobb felbontású textúrákat is, ám ekkor a közel 50 giga helyett még többet elfoglalt volna a program. Összességében nem csúnya játék az új Wolfenstein, de ennek köszönhetően nem kaphat 8-nál nagyobb pontszámot.

10 Hangok és zenék:
A hangok tekintetében nincs szégyenkeznivalója a játéknak. A szinkronszínészek kiváló munkát végeztek, egyedül Blazkowicz monoton hangon előadott mondókái unalmasak kissé, de a fegyverhangok, háttérzörejek, ellenfelek kiáltásai, ezek mind rendben vannak. A zenék szintén jól sikerültek, különösen a pályákon található albumok, melyeken az ismert slágerek német átiratai hallhatóak. A háttérzene dinamikusan változik a játékmenet függvényében, ezt szintén jól megcsinálták.
9

Összességében:
Véleményem szerint a Wolfenstein: The New Order egy valódi, ízig-vérig old-school stílusú FPS játék lett, melyet mindenkinek ajánlok, akinek hiányoznak a régi jó lövöldözős programok. Ennek ellenére a játék több szimpla pufogtatásnál, mélyenszántó története van, ami valóban magával ragadja a játékost. Több stílus keveredik benne, de egyik sincs túlbonyolítva, a lényeg a látványos, pörgő akción van. A játék elég véresre sikeredett, sok megrázó jelenettel, ráadásul némi erotikával is megfűszerezték, ezért nem véletlenül kapott 18+ besorolást. Összességében véve egy brutális, valódi "darálós" FPS játék lett az új Wolfenstein, melyben keverednek a régi és új stílusjegyek. A Machinegames bebizonyította, hogy igenis van igény az ehhez hasonló alkotásokra, a sok modern háborús játék között egy üdítő színfoltot jelképez a Wolfenstein: The New Order.

Azóta történt

Előzmények