Mese Lengyelországból
Most már nyugodtan kijelenthetjük, hogy a mobilos puzzle és rejtett tárgykeresős játékokat gyakorlatilag futószalagon szállító, lengyel Artifex Mundi csapatának bejöttek az Xbox One-os próbálkozások. A közelmúltban negyedik játékuk jelent meg a Microsoft konzoljára, és biztosak lehetünk benne, hogy mostantól ezt néhány havi rendszerességgel továbbiak követik majd. Nem mintha ez baj lenne: a cég konzolos címei igényes, nagy műgonddal kidolgozott alkotások, műfajukat tekintve pedig egyenesen hiánypótlónak számítanak a konzolos palettán. A fejlesztők legutóbbi produkciója a Grim Legends: The Forsaken Bride, ami egy klasszikus, mágiával átszőtt mesebeli történet.
Főszereplőnk, aki épp ikernővérének esküvőjére érkezik egy rejtélyes kis faluba, szörnyű események szemtanúja lesz. A menyegző előestéjén testvérét elrabolja egy hatalmas, vad medve, és a falu mögötti sötét erdőbe hurcolja. Az már az elején világos, hogy nem véletlenszerű támadás történt: a falu lakói mindig is óvakodtak az erdőtől, és mágikus rúnákkal védik magukat, a dombok mögött pedig egy még sötétebb és varázslatosabb hely rejtőzik. Mi persze már a játék bevezetőjében is látjuk az ide vezető eseménysort, de azt nem, hogy milyen összefüggések mozgatják a szálakat. Nincs más választásunk, üldözőbe vesszük a medvét, és elindulunk, hogy kiszabadítsuk testvérünket a gonosz fogságából.
A Grim Legends: The Forsaken Bride egy sorozat első része, de szerencsére különálló történetekről van szó, vagyis nem azzal a tudattal kell kiadnunk rá a pénzt, hogy csak egy gyors első epizódot kapunk érte. Mi több, a játék egy meglepően hosszú és tartalmas, korrekt kihívást jelentő történet, aminek végigjátszásával még egy bónusz epizód is megnyílik, sőt most először rejtett tárgyakat is összegyűjthetünk, amik tovább kerekítik a történetet. A játék minden helyszíne és eleme mívesen, aprólékosan kidolgozott, kézzel rajzolt varázslat, kiváló példája annak, amikor egy fejlesztő pont azt csinálja, amihez igazán ért, és amiben a legjobb. Kevés szebb, kézzel rajzolt játékot találunk ennél, ami gyönyörűen mutat a nagy képernyőkön is, sőt, itt tündököl igazán.
Az Artifex Mundinak sikerült kidolgoznia egy olyan játékmenetet és irányítást, ami tökéletesen működik Xbox One-on, így könnyűszerrel „ráhúzhatják” bármelyik játékukat. Kontrollerrel a kézben egy nagyméretű kurzort irányítunk, ezzel mutathatunk rá a képernyők megfelelő részére, ha tárgyakat akarunk felvenni, használni vagy megtalálni. A nehezebb fejtörőket jelentő mini játékok kezelését is remekül oldották meg, sosem érezzük azt, hogy ezt a játékot inkább érintőképernyőn kellene böködni.
Egy lépés előre, egy hátra
Vannak új mechanikák is. A legtöbb képernyőn elrejtve találhatók úgynevezett „rejtőzködő tárgyak”, amiket ha megtalálunk, a játék extra menüjében további történeteket nyitnak meg, ezeket szövegben és narrációval is élvezhetjük. A gyűjtő szenvedélyt szolgálják ki a számtalan helyen megbújó tündérek is, amik így további szavatosságot adnak a játéknak (és távolról sem olyan egyszerű mindet megtalálni, mint gondolnánk). Ha pedig valamelyik mini játék túl nehéznek bizonyulna, lecserélhetjük azt egy dominó játékra is, ami szintén újdonságnak számít. Természetesen visszatérnek a megszokott könnyítések is: segítséget kérhetünk a rejtett tárgyas képernyőkön, átugorhatók a mini játékok, ha semmiképp nem boldogulnánk velük, de választhatjuk az Expert szintet is a játék elején, ahol viszont semmi ilyen mankót nem vehetünk igénybe. Így mindenki megtalálja a neki való kihívást, a játék pedig a jó teljesítményt extra achievementekkel jutalmazza.
A Grim Legends cselekménye érdekes, szereplői kellőképpen rejtélyesek, a feladványok pedig még úgy is rendben vannak, hogy érezhetően azért visszatérnek a cégtől már jól ismert mechanikák. A mini játékok nem mutatnak igazán újat, ismét van kirakós játék, színpárosítós kihívás és a hagyományos, fogaskerekes megoldások, a szükséges tárgyakat pedig most is egymásra épülő kisebb feladatokban szedhetjük össze. Az inventory rendszer és a játék egyértelmű térképe szerencsére megkönnyíti a tájékozódást a helyszínek között, így reménytelenül eltévedni vagy megakadni valószínűleg senki nem fog.
A lengyelek Xbox One játékai eddig tükörsima mozgásukról és gyors, makulátlan teljesítményükről voltak híresek, sajnos azonban a Grim Legends ebben a tekintetben egy kis visszalépést jelent. A fejlesztők sok szereplőt és mozgást a háttérbe ágyazott, 3D-s CG betétekkel oldottak meg. Izgő-mozgó figurák, átvezetők, sétáló karakterek. A legtöbb helyen ez nagyon látványos (sőt több helyen a legendás Myst sorozatot juttatja eszünkbe), de talán épp ennek a negatív hozadéka, hogy a játék rendszeresen akad. Mindig csak egy-egy tizedmásodpercre, de ez épp elég ahhoz, hogy épp ne érzékeljen egy kattintást, épp megálljon a kurzor egy pillanatra, és ez szó szerint kiragadja az illúzióból a játékost. Nem tudni, hogy érkezik-e ehhez később patch, de jó lenne, mert ezen kívül technikailag nincs gond vele.
A Grim Legends: The Forsaken Bride pontosan azt folytatja, amit az Artifex Mundi korábbi játékaitól megszoktunk. A lengyelek érezhetően próbálnak változatos stílusú játékokat átemelni Xbox One-ra, ennek köszönhetően mindig egy friss élménnyel gazdagodunk. Aki szereti a tisztán logikai játékokat, a varázslatos, kissé mesés történeteket, az egy nagyon korrekt produkcióval találkozhat, ami szavatosságban is erősebb, mint elődei. Háromezer forintos árát megéri, újabb kellemes színfolt, és még grafikában is előrelépésnek tekinthető, látóidegeink és agytekervényeink legnagyobb örömére.
Pro:
- Gyönyörű, kézzel rajzolt helyszínek CG animációkkal;
- Érdekes történet;
- Változatos kihívás, jó mini játékok;
- Többféle segítség és nehézségi szintek;
- Összegyűjthető extrák.
Kontra:
- Nem mutat valódi újdonságot a műfajban;
- Rendszeresen megakad egy-egy pillanatra.
70
dreampage