A Szárnyas Fejvadász nyomában
Az indie játékfejlesztés egyik hátulütője, hogy a kreatív elmék ambiciózus terveit gyakran nem sikerül megfelelő minőségben és igényességgel megvalósítani, a legjobb független fejlesztések pedig valójában egészen egyszerű koncepciókra épülnek. A nagyszabású kaland ígérete többnyire nem ezekben a címekben keresendő, a kis költségvetés és a nagy álmok közötti szakadékot pedig csak ritkán tudja bárki is áthidalni. Nos, nem a Dex az a játék, amelyik erre képes, de azt ragyogóan prezentálja, hogy lehetséges összetett, jól működő, akár emlékezetes játékot létrehozni, nem feltétlenül kellenek hozzá dollármilliók és mozifilmeket idéző grafika.
A címszereplő, kék hajú Dex magányosan él a távoli jövőben, Harbor Prime városában. Nem csoda, hogy nehezen illeszkedik be a társadalomba. A világ sötét és elfajzott, a piacot megavállalatok uralják, a társadalom a neonfényes felhőkarcolók között próbál boldogulni. A játék által elénk tárt jövőkép egyáltalán nem idegen a Szárnyas Fejvadásztól vagy a Deus Ex sorozattól sem – a hagyományos cyberpunk klisék sora pedig ezzel nem is ér véget. Főhősnőnket ugyanis egy óvatlan pillanatban páncélos katonák likvidálnák, ha az utolsó pillanatban nem lépne vele kapcsolatba egy rejtélyes hacker, aki segítené őt a menekülésben. Innen kezdetét veszi egy meglepően szerteágazó akció-RPG kaland, Dex pedig olyan ügybe keveredik, ami az egész világ sorsát megváltoztathatja.
Ahogy magára a főszereplőre, úgy az egész játékra is igaz, hogy kezdetben sokkal egyszerűbbnek tűnik, mint valójában. Képzeljünk el egy retro grafikájú, leginkább a 16 bites korszakra (Mega Drive, SNES) hasonlító 2D-s játékot, rendkívül egyszerű animációkkal, suta harcrendszerrel, ami kicsit olyan, mintha egy korabeli Metroidvania és a Shadowrun zabigyereke volna. Aztán kiderül, hogy ehhez a régies alaphoz modern játékmechanikák társulnak: karakterfejlesztés, speciális képességek, statisztikák, irányítható beszélgetések, többféleképp végrehajtható fő- és mellékküldetések, sőt, a 12-14 órás kaland végére kiderül, hogy befejezésből is több lehet. A Dex valójában ezzel találja meg az arany középutat az alacsony költségvetés és a nagyratörő vízió között: egyszerű külső alá jól átgondolt, modern belsőt sikerült ültetniük a cseh fejlesztőknek.
A játék során bejárhatjuk Harbor Prime főbb kerületeit, melyek között gyorsutazásra is lehetőségünk van. Az egyszerű felépítésű helyszínekből számtalan ajtó nyílik épületekbe, lakásokba, csatornákba, telephelyekre, vagyis lesz mit felfedezni. A városban szabadon mászkálhatunk, a tiltott helyeken viszont ellenfelekbe ütközünk bandák, katonák és elektronikus biztonsági rendszerek „személyében”. A játék erőssége, hogy a feladatokat többféleképpen is végrehajthatjuk képességeinktől függően. Egy alkalommal például be kell jutnunk egy kikötői raktárba. Ha rendelkezünk a megfelelő zárfeltörő képességgel, akkor könnyűszerrel beléphetünk. Ha nem, akkor csak kerülő úton, jóval nehezebben juthatunk el a célhoz. Később implantátumok beültetésére is lehetőségünk lesz. Magasabb ugrás, erősebb ütések, vagy épp időleges láthatatlanság – ezek mind meghatározóak a kaland szempontjából, és hogy mennyire lesz nehéz dolgunk a későbbiekben.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!