Super Mario Maker teszt

Tervezz, alkoss, Mariózz!

Megérkezett a Nintendo legújabb mariós gyöngyszeme, ami arra hivatott, hogy a kicsit hányattatott sorsú konzoljukat jobb színben tüntesse fel. A Super Mario Maker nem fogja a konkurens masinák eladási számaihoz repíteni a Nintendo Wii U-t, de már a bejelentésekor sejteni lehetett, hogy nem véletlenül szerepel a „Super” szó a címében. Ez egy zseniális koncepció, amit a Wii U tablet kontrollerére találtak ki, olyan érzéseim támadtak, hogy ezt a konzolt a Super Mario Makerhöz álmodták meg. Érintőképernyő, egy stylus (amivel precízen és gyorsan szerkeszthetünk), 4 különböző mariós univerzum, és persze rengeteg játékelem, ami csak arra vár, hogy tehetségünkkel, kreativitásunkkal elbűvöljük a világot.

Super Mario Maker teszt
[+]

A Super Mario Maker tehát nem egy újabb oldalnézetes szokványos Mario játék, hanem ezúttal hozzáférést kapunk a fejlesztői elemek használatához és mi magunk készíthetünk durvábbnál durvább vagy ötletesebbnél ötletesebb kihívásokat. Ehhez az első percekben kapunk egy rövid, de érthető oktatómódot és a géppel együtt fejezünk be egy pályát. Ha kipróbáltuk a művünket, majd megismerkedtünk az alapelemekkel, akkor máris munkához láthat a fantázia és elkezdhetünk szerkeszteni. Az elkényelmesedett, lustácska játékosoknak sem kell aggódniuk, számukra már több százezernyi rajongói alkotás biztosíthat szórakozást.

Super Mario Maker teszt
[+]

A szerkesztőben kezdetben csak korlátozott számban érhetőek el a Mario világok jellegzetes objektumai, azonban a játékkal eltöltött néhány óra alatt tucatnyi elem fog a legördülő listában rendezve megjelenni. Ezeket a négyzetrácsos felületen kedvünk szerint pakolászhatjuk, módosíthatjuk méreteiket, vagy ami a legszebb az egészben, hogy még kombinálhatunk is bizonyos dolgokat. Ez pedig a Super Mario Maker egyik legkellemesebb tulajdonsága, ugyanis az eredeti Mario törvényeket bátran felrúghatjuk, így a kockákból, csövekből bármi előugorhat. Eszméletlen mennyiségű opciót programoztak le a fejlesztők, bátran lehet próbálkozni, meglepő dolgok születhetnek egy-egy merész elképzelésből. A számomra másik igen kedvelt lehetősége a szerkesztőnek a világok közötti váltás lehetősége. A klasszikus Super Mario Bros. világában megalkotott veszedelmes pályánkat egy szempillantás alatt átalakíthatjuk Super Mario Bros. 3-as, Super Mario Worldös vagy New Super Mario Bros. U-s verzióra, kipróbálva, melyik áll neki a legjobban. A szerkesztő egyébként rendesen meg lett tervezve, mindent könnyedén tudunk kezelni (még üzeneteket is hagyhatunk) és még zeneszerkesztésre is van lehetőség.

Önálló játékként is helytáll?

A már említett lustább, vagy kreativitás hiányban szenvedő játékosokra is igyekezetek gondolni a Nintendónál, igaz, a Super Mario Makerben található lehetőségeknél sokkal komolyabb tartalmakhoz voltunk eddig szokva. A 10 Mario Challange lehetőség felfogható egyfajta fejlesztői demonstrációnak is, mivel egy mindösszesen 10 pályás mini történetben láthatunk pár egészen sziporkázó szakaszt, melyekből ötleteket is meríthetünk. Szinte ugyanezt kapjuk meg a 100 Mario Challange esetében is, csak itt a közönség elméjéből kipattant legjobb alkotásokból válogat a rendszer. Sajnos ennél többet várhat el egy egyszeri játékos, akinek nem lényeges a szerkesztési lehetőség.

Super Mario Maker teszt
[+]

A rengeteg, már elkészült pálya közül egyébként könnyedén tudunk mazsolázni, a listát többféleképpen is szűrhetjük (értékelés, dátum vagy népszerűség), a kiválasztott terep pedig szempillantások alatt ott terem előttünk. Már a megjelenést követő néhány napban hihetetlen mennyiségű kihívás várta készen az érdeklődőket (már millió felett jár az elkészített pályák száma), vannak olyanok, melyeken semmi feladatunk sincs, csak egy örökmozgóra emlékeztető gépezetben csücsülünk a legextrémebb körülmények mellett. A feldolgozások sem várattak sokáig magukra, Mario Kartozhatunk, Sonic-kal gurgulázhatunk, de akár Samus Arannal is nekivághatunk egy Metroid pályának.

Super Mario Maker teszt
[+]

Mivel kiemelten fontos az őszinteség, így most sem rejtem véka alá a véleményemet, még ha a Nintendo mostanában nagyon sok savat is kap. Egyrészről nem érdemlik meg, mert mindenhol emberek dolgoznak, akik tévedhetnek és hozhatnak rossz döntéseket, a múltba tekintve pedig nem akármilyen életút húzódik meg: gondoljunk csak az eladási számokra, vagy a saját brandek, frencsájzok számára és minőségére. Lehet, hogy vékony jég évtizedeken keresztül Marióból élni, ráadásul olyan, mintha nem lennének képesek haladni a korral, hiszen 2015-ben még mindig oldalnézetes ugrálással próbálnak szórakoztatni, ami mellesleg nem baj, hiszen imádjuk. Ráadásul már azt is megmutatták, hogy több dimenzióban is simán megállják a helyüket, amire a Mario Galaxy játékok az élő példák. Most azonban a Super Mario Maker a zsenialitása mellett, valahol elégedetlenséget is kiváltott belőlem. Ha lecsupaszítjuk róla a mázat, akkor teljes árú játékként kapunk egy négyféle stílusban pompázó pályaszerkesztőt. Igen, egy pályaszerkesztőt. Más alkotásoknál ezt extraként kapják a játékosok, sajnos nekem a mini-kampányként összefűzött rajongói őrületek nem töltik be a megfelelő szerepet.

Super Mario Maker teszt
[+]

Az editor minőségéhez, lehetőségeihez nem fér kétség, de nem tudok napirendre térni afölött, hogy miért nem voltak képesek létrehozni legalább két tucatnyi pályát a szokásos bugyuta történettel. Már ennyi elég lett volna, főleg, hogy ezt négy különféle világban is élvezhettük volna. Hatalmas kihagyott ziccer, így a játékosok, rajongók kreativitására bízták az egészet, ami nem biztos, hogy mindenki számára elegendő. Tényleg akad pár egészen ügyes elképzelés, de hamar rájuk lehet unni.

Ebben a fejlesztésben még egy ütős puzzle Mario cím lehetősége is megbújt: mindössze pár vázlatos pályát kellett volna házilag megálmodni és korlátozott számú elemet biztosítani, amivel meg kell oldanunk, hogy teljesíthető legyen az adott szakasz. Ezzel a ziccerrel nem éltek a fejlesztők Mario harmincadik szülinapjának apropójából, de az Amiibokra azért odafigyeltek és megvásárolhatjuk a játékot egy 30th Anniversary Amiibo Mario figurával felszerelt Limited Edition Packben is. Minden egyes Amiibo figurával újabb játékelemet, tulajdonságot vagy magát a karaktert aktiválhatjuk a játékhoz, ezzel még tovább tágítva a lehetőségek amúgy sem szűkös tárházát. A Super Mario Maker szerkesztőként zseniális, játékként azonban kicsit már szegényesnek bizonyul.

Pro:

  • Hihetetlenül kreatív;
  • Amiibook általi plusz tartalmak;
  • négy választható világ...

Kontra:

  • ...ami több is lehetett volna;
  • nincs igazán értékelhető egyjátékos lehetőség;
  • kisebb korlátozások az alkotásban.

Értékelés: 80

A Super Mario Maker kizárólag Nintendo Wii U-ra érhető el szeptember 11 óta.

Rage23

Azóta történt

Előzmények