Rekviem egy álomért

Nagyjából tíz éve játszom számítógépes játékokkal napi rendszerességgel. Főleg ”karrierem” első öt-hat évében töltöttem el igazán sok időt – akár napi 4-8 órát is – gémeléssel. Egy kis utánaszámolással tisztán látható, hogy ez a korszak felöleli a modern PC-s játék (valószínűleg utolsó) aranykorát.

Fallout 2, Jagged Alliance 2, Heroes 3, Age of Empires 2, Quake 3, Unreal Tournament, Deus Ex, Medal of Honor, Red Alert 2, Return to Castle Wolfenstein, Warcraft 3, Diablo 2, Imperium Galactica 2, Need for Speed Porsche, Settlers 3, Soldier of Fortune, Black and White, Day of Defeat, Thief 2… - hogy tényleg csak a legjobbakat említsem. Ezeken nőttem fel, és közülük sokat még ma is előveszek az unalmasabb délutánjaimon. Előveszem őket, pedig egy atomerőművön ülök, amely az Unreal Tournament 3-at, a Need for Speed: Undercover-t, vagy a Red Alert 3-at is könnyedén elfuttatja.

Miért választom mégis inkább ezen játékok beporosodott elődjeit százszori újra-nyüstölésre? Leáldozóban van a PC-s játékok csillaga? Mi öltük meg a túlzott warezeléssel? Netán a technikai fejlődés ölte ki a programokból a lelket? Nem lehet tudni… Ami viszont biztos, hogy eltűntek az ötletek, az innovatív megoldások, helyükbe pedig directx 10, shader model 4, és tizenhatszoros anti-aliasing kerültek.

Szűkül a kínálat, egyre több fejlesztő csapat pártol át konzolokra, az elsődlegesen PC-re dolgozó minőségi developerek olykor oly népes táborából mára csak a Blizzard, a Valve, és a Valve-közeli Strategy First bástyája áll. Érthető a fejlesztők átpártolása, hiszen PC-n igazán kereslet mára már csak az MMO játékokra van – csak a legfanatikusabb játékosok képesek a drága pécés upgradeket megfizetni, amikor választhatnák az olcsóbb, és fejlesztéseket évekig nem igénylő, játékokban bővelkedő konzolos utat is. Mindenki elhagyja a pécés piac süllyedő hajóját.

Mihez vezet ez? A valódi PC-s műfajok (RTS, FPS) nagy frencsájzai kapják a legújabb részeket, melyek totálisan megegyeznek elődjeikkel, némi grafikai fejlesztéstől eltekintve. Ezen kívül van még lehetőségünk Xbox-ról, és PS3-ról (fél-egy év késéssel) átportolt, nevetségesen buta játékokkal játszani. Csillognak – villognak, egyszerűsödnek, ellazítanak, szórakoztatnak.

Hol maradnak a valódi szellemi kihívást jelentő (többjátékos) RTS-ek, a játékmenetet a grafikával szemben előtérbe helyező multis FPS-ek?

Mondj öt érdekes PC-s játékmegjelenést a következő három évből! Starcraft 2, Diablo 3, Half-Life 2: Episode Three….. egyéb?

Az MMO-kölykök, és a multiplayer vonalon mozgó hardcore-gamerek szűk körének a szórakoztató eszközévé fog degradálódni a PC? Sajnos nagyon úgy tűnik… Ennek ellenére nem kell elkeserednünk: az elmúlt tíz év során felhalmozhattunk annyi minőségi játékot, amennyi hosszú évekig elég – és így még upgradere sem kell költeni.

Vissza is megyek és megküzdetem az arkangyalaimat a fekete sárkányok hadával…

Az írás eredetileg a szerző blogján, a www.chromeshelter.com-on, illetve a lokalhoszt.hu-n jelent meg.