Far Cry

[kép]

Biztos mindenki hallott már erről a játékról. 2004-ben jött ki. Már egy ideje meg akartam venni, egyszer csak megláttam az egyik bolt kínálatában - rohantam is megvenni. Épp az imént játszottam végig, gondoltam, írok hozzá egy kis ajánlót.

A játékban Jack Carvert alakítjuk, valami hajóskapitány, aki egy Valerie nevű újságírót fuvaroz valamilyen szigeteknél. Hajótörést szenvednek, és Jack valahol magához tér a szigeten, egy kis földalatti helyiségben. Ezzel szerintem máris lejött, hogy a sztori nem erőssége a játéknak. Rövidesen egy Doyle nevű figura egy mobilon kapcsolatot létesít velünk, végig ő adja majd az utasításokat. Első feladatunk egy tréning keretében kijutni a felszínre, ahol nem kis meglepetésünkre fegyveres zsoldosok várnak minket. Hűha!
Tömény izgalom. Végig ez megy... hiába próbálnak szegény készítők néhány klisét beletenni, a karaktereknek semmi kidolgozottsága nincs, semmi bővebb információ, így elvileg a motiváció nulla. Hiába a ''csavar'', meg a ''meglepetések''.
Ezzel a játék beleesett az ''átlagos'' FPS kategóriába, de még nem a rosszabbak közé.

Bizony, a játékmenet nem a legbonyolultabb: menni kell előre. Szerencsére változatos keretek közt.
Először is, a játék nagy. A kinti helyszín, amint mondtam, egy trópusi szigetvilág, ami nagyon részletesen lett megalkotva. A víz gyönyörű, mindent benő a buja növényzet, madarak szállnak az égen... és természetesen a környék hemzseg a zsoldosoktól. Gyakran bent is kell kalandozni, barlangokban, épületekben, ezek szépek, hangulatosak, de semmi extra. A grafika akkoriban a legjobb volt; mai szemmel nézve ''csak'' nagyon szép, és a gépigénye sem magas.
A másik, hogy a Far Cry lineáris, de nem egyirányú. Nincsenek a történetben választások, de mindig két-három úton lehet haladni, és emiatt lazán végig lehet vinni többször is.

Ó, és hogy mit kell csinálni? Hát igen. Ha már a történet nulla, itt legalább a játék remekel. Komolyan. Húsz pályán át nonstop izgalom, akció. Kint, bent, szigeteken, üvegházban, azték romok közt, vulkán belsejében. Földön, vízen levegőben. Járművekkel: kétféle hajó, dzsip, sárkányrepülő. Utóbbi nagyon mókás. Átrepülni 10 ellenség feje fölött, nevetve, majd végül mellettük földet érni, mert ugye folyamatosan süllyed. Persze, ha kedvünk tartja, bepattanhatunk egy minigun vagy egy mortar mögé, onnan osztani az áldást.

Fegyverek. Négy fegyverhelyre választhatunk darálókat, gondolom egyértelmű, hogy ebből nem érdemes két helyet a késnek és a pisztolynak fenntartani. Minden jót kapunk: Jackhammer, karabélyok, géppisztolyok, géppuska, és persze rakétavető. A mesterlövészpuska külön móka, kilométeres messzeségből lövöldözni vele... Mindezek mellett egy mikrofonos, ellenség-kijelölős távcső, egy radar segíti munkánkat, ami mutatja, honnan lőnek, és a távcsővel észrevett ellenségeket is mutatja. Később kapunk egy kombinált hőérzékelős-éjjellátós szemüveget, és mindvégig egy riadtsági mutató segíti ''munkánkat''.

[kép]

Ellenségek. Zsoldosok... sok zsoldos. Állig felfegyverkezve. Csak kezdetben egyszeri Smith, a legvégén rakétavetős-kevláros-gázmaszkos-éjjellátós-plexipajzsos elitkatonák. Most ez spoiler, de úgyis tudjátok: mutánsok is lesznek. Na, az még durvább. Annyira nem félelmetesek, de azért volt pár pillanat, amikor majdnem tele lett a gatya. Általában vagy erősek, vagy gyorsak.

[kép]

Nem tudom, felismertétek-e: a mesterséges intelligencia nem kegyelmez. A butábbak csak futnak feléd, de olyankor ne is kívánj többet. Az okosabbak?... Bekerítenek, becserkésznek. Fedezik egymást, ha kell, elrohannak segítségért. Ezért, főleg nehezebb fokozaton, lopakodni kell, vagy meghalsz.
A Project IGI ismerős? Ez valami olyasmi, legalábbis a ''bázisos'' részeknél. Az pont ilyen. Először felderítés távcsővel, majd a veszélyesebb ellenségek kiiktatása mesterlövészpuskával. Bár, ez riadóval jár. Ehelyett belopakodás a bázisra, MP5-tel csendben gyilkolni, és ha minden bukik, akkor elő a karabéllyal.

Ez izgalmas. Kihívást jelent. Én ''challenging'', azaz nehéz fokozaton játszottam, szigorúan csak fejlövéseket csináltam, és így is megizzadtam. Néhol csak tizedszerre sikerült egy-egy rész. Elfelejtettem említeni? Nincs quicksave, bizonyos helyeken magától ment a játék. Sokakat elriaszthat, de szerintem átgondolt rendszer, emiatt csak emeli a játékélményt. Be lehet kapcsolni egy ''AI auto balance'' funkciót, akkor sokadik újrakezdésnél könnyít a játék. Tényleg működik.

Lassan be is fejezném. Kellemes volt. Hol lopakodós-csúszómászós, máskor csak úgy ropogtak a fegyverek. A járműves részek különösen izgalmasak voltak. Ráadásul tényleg több útvonal van, a játék gyakran jutalmazza a ''hivatalos'' útról való letérést.
Életre szóló élmény, mint a Half-life, a Thief vagy a Deus Ex? Kicsit. Jobban, mint a CoD. Mert, ha nem is a történet miatt, inkább a játékmenetnek köszönhetően a Far Crynak hangulata van. A trópusi helyszín körülölel, magába szippant, és ne lepődjünk meg, ha éjszaka mutánsokkal álmodunk, és valahol, egy távoli szigeten ébredünk...

[kép]

Befejezőül következzék pár link:
[link], [link] - itt lehet megvenni. Én az olcsóbbikat ajánlom Szerintem ennyiért mindenképp jár neki egy kis hely a polcon.
[link] - útmutató a játék optimalizálásához. Kísérletileg HDR is bekapcsolható az 1.4-es patchcsel!
[link] - hivatalos oldal. Demó, patch letöltés. (Megjegyzés: az általam még nem próbált multiplayer csak a legújabb, 1.4-essel megy, ám ekkor bejön egy olyan hiba, hogy az ellenségek bizonyos sátrakon keresztül meglátnak és átlőnek rajta! Én így is végigvittem, nem volt sokkal nehezebb. Ha zavar, akkor eggyel kisebbet telepíts.)
[link] - végigjátszások, tippek.
[link] - hivatalos fórum.

És tippek:
-Lopakodj. És lopakodj. Figyeld az éberség-csíkot. Ha nő, akkor valaki lát. Hasalj le, ne mozogj. Ha piros lesz, akkor, aki meglátott, elkezd keresni. Figyeld a radart. Ha tele van, akkor minden bukott, ideje elővenni egy erősebb fegyvert.
-Fejre célozz. Semmi másra nem érdemes, vagy ne válassz nehezebb fokozatot. Az elit kommandósok szinte bármennyit elbírnak a mellkasukon, de néhány fejlövéstől elesnek. Hasalj le, és jobb gombbal célozz. A CryVision sokat segít.
-Az X billentyűvel tüzelési módot válthatsz. Bizonyos járművekben rakétavető is van, ezzel érhető el!
-Körültekintően válassz fegyvert. Nálam az ideális a Jackhammer-mesterlövészpuska-géppisztoly-karabély kombináció volt. Akik kevesebbet szeretnek kérdezni, mielőtt lőnének, ajánlom a rakétavetőt. Az MP5 halk, szuper lopakodásra, de a P90 erősebb. Az OICW minden karabélyt üt, közel félautomata a gránátvetője... ja, és a játék vége felé egy machinegun is ajánlott.
-A helikopterektől óvakodj. Nem kell rakétával kilőni, elég, ha a lövészt eltalálod párszor, akkor visszavonul.
-A H gombbal válthatsz a különféle gránátok és a kő közt. A kővel előcsalogathatod az ellenfeled vagy épp elterelheted a figyelmét.
-Ha dzsipben vagy, nagyon mókás átmenni a zsoldosokon. Nagy mutánsokkal ezt ne próbáld ki.
-A mutánsoktól tartsd a távolságot. Sose engedd közel őket. A kisebbek egy-két csapással leterítenek. A nagy ''Fat Boy''-okat gránátokkal, rakétákkal lődd, majd közvetlen közelről eressz a fejükbe egy tárnyi sörétet a Jackhammerből. Vagy fuss el és távolról operálj, a rakétája lassú, ők maguk még lassabbak.
-Víz alatt az ellenfeleid nem vesznek észre, és hamar elvesztik a nyomodat.
-Ha a mutánsok és a zsoldosok harcolnak, szépen menj vissza és várd meg, hogy kinyírják egymást. Lásd Half-life.
-Vigyázz, a rakétás zsoldosok és a mesterlövészek egy kilométerről is észrevesznek... légy óvatos.
-Kihajolás!

Ha valami problémád lenne, bátran írj ebbe a topikba, vagy küldj egy e-mailt nekem.