Dead Space 2 - Teszt

Első oldal

Alábbi cikk partneroldalunkról a 360fanatix.hu-ról származik.

Folytatódik Isaac Clarke hátborzongató története, melyben megőrizte az előző rész minden kedvelt elemét és ki is bővítette pár újdonsággal. Nagyon sajnáltam, hogy már nem választhatjuk meg, milyen nyelven szeretnénk játszani a játékot, így hát nincs lehetőségünk magyar nyelven játszani azt, mint az előző részt, és még valami: a játék 2 lemezből áll, és a többjátékos módhoz szükségünk van egy Online Pass aktiválására.

Kezdjük ott, hogy aki játszott az előző résszel  és/vagy az Ignition nevezetű kis Arcade játékkal, az meglehetősen sok előnyhöz juthat a játék során. Ugyanis ha megvan az előző részből a mentésünk, akkor hozzáférünk segítségével a Refurbished Plasma Cutter-hoz, mely ugyan nem nagyban különbözik a simától, de kicsit sufnisabb megjelenést biztosít mint a sima Plasma Cutter. Sok helyen jelezték, hogy ez a bónusz fegyver kicsit bugos is, így örömmel várjuk a javítást hozzá. Az Ignition végigjátszása azonban már sokkal több előnyhöz juttatja a játékost: nemcsak egy új és csak ezúton megszerezhető vértezethez férünk hozzá (Hacker), de bejuthatunk olyan kisebb ellátmányos szobákba is, melyhez mások nem, kicsit megkönnyítve dolgunkat és nem mellékesen plusz történetdarabkákhoz férhetünk hozzá Audio Log-ok formályában, mely összekapcsolja azIgnition-ben történtekkel a fő szálat.

A játék indulásánál feltűnik a nehézségek körüli változás: rendelkezésünkre áll 5 külöböző nehézségi fokozat. A CasualNormalSurvivalistZealot és Hardcore nehézségi szintek közötti különbség mostmár szöveges formában is jelezve van, valamint a Hardcore nehézségi szint csak a játék egyszeri végigjátszása után nyílik meg, akárcsak a Lehetetlen az előző részben. Azon kívül még, hogy végig kell játszani egyszer, és erősebbek az ellenfelek, más különlegessége is van ennek a módnak: a történet során csak 3 alkalommal van lehetőségünk menteni és nincsenek checkpoint-ok. Ezekkel együtt hihetetlen kihívássá válik a játék, és egész napokat vehet el életünkből, míg végigjátszuk ebben a módban.

Nini! Egy Cyst!

Második oldal

Történetünk a Sprawl nevezetű űrváros kórházában kezdődik, mely békésen kering a Szaturnuszkörül. Hősünket nem más ébreszti fagyos rémálmából, mint az Ignition főszereplője, Franco. Nincsenek emlékeink, nem tudjuk hol vagyunk, csak egy gondolat uralkodik el bennünk: hogy túléljük azt, amibe csöppenünk. Nincs lájtos bevezetés, vagy nyugis ismerkedési lehetőség, ugyanis már régen elszabadult a nekromorf pokol az űrvároson, életünk kevéske, és fogva tart minket egy "szeretem-magam-pulcsi". Így kénytelenek vagyunk fegyver nélkül, élet nélkül, útvonal ismerete nélkül kimenekülni a kórház zárt osztályáról anélkül, hogy kezeinket használni tudnánk. Később sikerül megszabadulni a ruhánk rabságából, de elménkben kavargó zűrzavartól nem: minnél több mindenre próbálunk meg visszaemlékezni, annál szörnyebb rémlátomások törnek rá Isaac-ra. Felvesszük a kapcsolatot Daina-val, aki elmagyarázza nekünk dióhéjban a helyzetet: nem sikerült végleg elpusztítani a Markert, ugyanis építettek egy újat az űrváros fedélzetén, és a látomásaink meg fognak minket ölni, hacsak nem szerezzük meg azt az ellenszert, aminek ő a birtokában van. Hamar kiderül az is, hogy nem csak a nekromorfok miatt kell aggódnunk, ugyanis a helyi biztonságiak is a halálunkat akarják, és elhangzik Tiedemann neve is, akit mindenért felelősnek tartanak. Ígyhát elindulunk háborodott elménk kíséretében harcolva a képzeletünk kreálta és a valós ellenfeleink seregeivel.

A játékban feltűnik egy mini-game, hackelés formájában. A kis játék célja nem más, minthogy az idő lejárta előtt aktiváljuk a szerkezetet. A bal stick-et kell forgatni a megfelelő irányba és kiválasztani a megfelelő helyet. Ha lejár az idő vagy rossz helyet aktiválunk, megráz az áram. Milyen kedves...

A játék grafikailag megőrizte az előző részben kialakított képet, csupán csinibb ruhába öltöztették. Megmaradtak a szűkös, sötét űrszobák hangulata, melyek nyomatékosítják az űrállomás depresszív hangulatát, miközben találkozhatunk olyan látványelemekkel, mint például egy templom belseje, melyek el tudják feledtetni velünk, hogy valójában hol is vagyunk. Újként említhetőek azIngition során megismert szervízjáratok, melyekben kúszva tudunk közlekedni, várva a következő veszélyre, mely nem is akar többet mint lecsapni ránk ebben a kiszolgáltatott helyzetben. A karakterünk mozgása sokkal dimanikusabbá, életszerűbbé és könnyedebbé vált, míg a szörnyek mozgása is kevésbé robotos, mint az előző részben.

HUD még mindig nincs. Az életünket, stázist még mindig a ruhán láthatjuk, míg a lőszert a fegyveren, és a RIG-et is hologrammos kivetítőn keresztül böngészhetjük. Fontos tudni, hogy ilyenkor nem áll meg a játék és simán lekaszabolhatnak minket, amíg az Inventory-t bújjuk.

A környezetünkben megtalálható tárgyak fény és árnyjátéka már jóval kidolgozottabbak, és szinte alig ütnek el a tereptárgyak környezetüktől, sőt, mondhatni azt is, hogy ha a számunkra hasznos elemek nem lennének jelzőfénnyel megvilágítva, lehet simán elsétálnánk mellette. Fényjáték terén fontos megjegyezni azt a látványt is, melyet teljes sötétségben élhetünk át: a sisakunk bordázata is árnyékot vet a falra, mely nagyszerű hangulatot ad a játékhoz.

A hanghatások tekintetében óriási lépésnek lehetünk fültanúi. A különböző zajok és kiáltások képesek megtartani rettegésünket olyan helyen is, ahol nincs is ellenfél. Idegeinket mindig pattanásig feszítik a szörnyek hangjaival miközben mászkálunk az űrváros területén, de sajnos még mindig fel lehet ismerni a hangok és zene megváltozásából, hogy megtámadtak-e minket vagy sem, hiába rémisztenek meg minket néha egy-egy váratlan meglepetéssel. Ami még újdonság a hangok terén az nem más, mint Isaac hangja, ugyanis mostmár ellátták nemcsak arccal, de hanggal is főhősünket, akinek nem csak halálkiáltásait hallhatjuk már.

Csak egy csókot szeretne...

Harmadik olda

Szörnyecskéink nemcsak hogy "szebbek" és részletesebbek lettek, de jóval változatosabb lett állományuk is. Már nem csupán az első részből megszokott egyedek hadai ostromolnak minket, hanem található jópár új, illetve meglévők variánsai is. Vannak már akik köpnek és lassítanak, vannak kik kicsik és rajban jönnek, és vannak alattomos, gyors sunnyogók is, kik csak arra várnak hogy előugorjanak az árnyakból miközben te a fegyveredet próbálod meg újratölteni. Az ellenfelek változatossága és változatos tálalásuk, különböző párosításaik remekül szórakoztatnak, és mindig fenntartják azt az érzést a játékosban, hogy "Na vajon mi vár a következő szobában?".

Ez a változatos felhozatal kényszerít minket arra, hogy a különböző ellenfelek ellen megpróbáljuk használni a helyzetnek, képességeinknek és ellenük legmegfelelőbb fegyvert. Még mindig a végtagokat érdemes célozni, de értelemszerűen nincs olyan fegyver, mely minden ellenfél ellen jó lenne minden környezetben, de hogy tovább fokozzák a hangulatot, jópár új fegyver is bekerült a már ismertek közé, és mindegyik tartogat egy kis extrát is:

Ugyan nem fegyver a szó szoros értelmében, a játék elején felszedhető elemlámpa segítségével már le tudjuk csapkodni a kezdeti nekromorfok végtagjait, és taposni is tudunk. Ezt leszámítva csak a sötétben való járkálásban van segítségünkre.

211-V Plasma Cutter: A már jól ismert alap fegyverzetünk, amivel a nekromorfokat szeletelni kezdhetjük. Megbízható és pontos, szinte minden helyzetben képes megállni a helyét. Érdemes magunknál tartani. Az alap pontos lövésének és állítható célzásának (horizontális és vertikális) köszönhetően kiváló a végtagok leszedegetéséhez. A speciális fejlesztése lángba borítja azt az ellenfelet, akit eltalálunk vele. A sima és a Refurbished változat fejlesztési ága ugyanaz, és osztozik a két fegyver rajta, vagyis ha az egyiket fejlesztjük, akkor a másik is fejlődik vele.

C99 Supercollider Contact Beam: A játék tán legköltségesebb és legbrutálisabban sebző fegyvere. Nagyon lassú a tüzelési sebessége, mivel fel kell tölteni a lövést tüzelés előtt, és mivel nem megy át az ellenfeleken, így nagy tömegben nem kifejezetten érdemes az elsődleges lövést használni. Amit viszont eltalálunk vele, annak befellegzett. A másodlagos lövése sokkal erősebb mint az előző részben, és speciális fejlesztésének köszönhetően stázis-hatást rakhatunk vele ellenfeleinkre. Tömegoszlatásnál kifejezetten jól alkalmazható módszer ez.

Detonator: Egy új fegyver az arzenálban, a Detonator többnyire védelmi fegyverként hasznosítható. Segítségével aknákat helyezhetünk el, mely mozgás következtében aktivizálódik, és megöli/megsebzi azt, ami közelében van. Rakhatunk vele aknákat a falra és plafonra is egyaránt, és össze is szedegethetjük őket ha nem kívánjuk otthagyni azokat. Lehetőség van rá, hogy gránátvetőként is alkalmazzuk, mivel a töltetek akkor is robbannak ha ellenfelet érnek, de érdemes megfelelő távolságban állni.

Handheld Graviton Accelerator vagy más nevén a Force Gun megmaradt a játék "sörétespuskájának". Elsődleges tüzelési módja során egy rövid távú kinetikus lökést ad le, mely szétroncsol mindent ami a közelben található. Képes a legtöbb ellenfél összes végtagját leszaggatni egy jól leadott lövéssel. Míg az első részben gránátvetőként alkalmazhattuk a másodlagos lövésének köszönhetően, addig a második részben lecserélték ezt egy energiasugárra, mely egy kis töltést is igényel. Ez a sugár több nekromorfon is képes átvágni egy hosszú egyenes vonalban, így hát ideális szűk folyosókban, ahol sokan egy vonalban támadnak felénk. Fontos megjegyezni, hogy az első részhez képest sebzése drasztikusan csökkent, amit nagyon sajnálok, mivel az egyik kedvenc fegyverem volt az első részben.

Negyedik oldal

Természetesen nem maradhat ki az IM-822 Handheld Ore Cutter Line Gun nevű fegyverünk sem, mely szinte megőrizte összes tulajdonságát az első részből. Az elsődleges lövéssel egy széles, de csak horizontális lövést adhatunk le vele, mely több ellenfelen is átszakítja magát. Kiváló a végtagok levágására és tömegoszlatásra. Figyelni kell azonban, mert viszonylag lassú a tüzelési sebesség és a lövedék is lassan éri el célpontját, így vannak olyanok, kik kitérhetnek előle. A másodlagos lövéssel egy pusztító aknát helyezhetünk el, mely könnyedén megölhet minket is, ha nem vagyunk megfelelő távolságban.

Új fegyverként jelenik meg a Javelin Gun az arzenálunkban, mely lényegében egy pontos lándzsavető fegyver. A viszonylag lassú elsődleges tüzelése képes a legtöbb ellenfelet a falhoz szögezni egy lövéssel, míg a másodlagos lövés a legutoljára kilőtt lándzsa körül mindenkibe áramot vezet, illetve fejlesztés után fel is robban. Képes így több ellenfelet is eltüntetni, azonban a másodlagos lövés is elhasznál egy lövést a tárunkból, míg valójában nem is lövünk ki másikat.

PFM-100 Hydrazine Torch Flamethrower visszatér a második részben, és sokkal hatásosabb mint valaha volt: mostmár alkalmazható vákuumban is, és a leghatékonyabb fegyverré vált sebzés/lőszerhasználat szempontjából. Képes a legtöbb nekromorfot rövid időre megállítani, és pillanatok alatt elégetni ha több végtagot gyújtunk meg vele. A másodlagos lövése is megváltozott: egy palackot lő ki, mely kis időzítés múlva robban, lángba borítva mindent ami körülötte van. Fontos tudni, hogy a viszonylag rövid hatótávolsága miatt, és amiért nem képes megállítani a rohamozó ellenfeleket, viszonylag egy nehezebben kezelhető fegyver.

935 Bonder Rivet Gun előnyeit csak azok élvezhetik, akik a Collector Edition-t szerzik be, vagy olyan helyekről rendelik meg a játékot mint GameStop és EBgames. Sokat nem veszítünk vele, mivel viszonylag egy szöglövő fegyverről van szó, mely gyorsan apró szögekkel kiszögeli ellenfelünket a falra. Nagyon gyengének bizonyult a játék során, és nem nagyon nyerte el a tetszésünket.

RC-DS Remote Control Disc Ripper: A játék körfűrészének kezelését viszonylag nehéz elsajátítani. Az elsődleges lövés során egy pengét lő ki a gép, mely pár méterrel előttünk lebeg egy ideig, és ezalatt szétvághatunk vele bármit, ami bele fut. A másodlagos lövése során  egy pengét lövünk ki messzire, mely képes több ellenfelen átvágni magát. Nagyon hatásos fegyver a végtagok eltávolítására, de az elsődleges lövéshez viszonylag közel kell tartózkodnunk az ellenfelekhez.

Seeker Rifle egy olyan típusú katonai fegyver, melyre nem is nagyon gondoltunk, hogy találkozhatunk vele egy ilyen játékban: egy mesterlövész puska. Képes megállítani egy testre mért lövéssel a kezdetlegesebb ellenfeleket, és bármely végtagot leszedhetjük vele, ha pontosak vagyunk. A másodlagos lövés nem más, mint egy Zoom, mellyel még precízebben célozhatunk. Pontosan leadott fejlövésekkel megvakíthatjuk ellenfeleinket, de közelharcban nem érdemes használni.

Egy Stalker és egy... Big Daddy?

A másik és már jól ismert katonai fegyverünk nem más, mint az SWS Motorized Pulse Rifle, a játék géppuskája. Nagy tára, gyors tüzelési sebessége, pontossága és hatótávolsága miatt meglehetősen közkedvelt fegyver. Érdemes rövid sorozatokban tüzelni, mert hamar elfogyasztja a lőszerállományt és pontatlanná válik. A második részben a másodlagos lövést gránátvető váltotta le, mely kifejezetten jó tömegoszlatásra, azonban fontos megjegyezni, hogy egy gránát 25 töltényt használ el.

Ugyan nem közvetlen fegyverek, sokkal inkább képességek, a Stasis és a Kinesis is meglehetősen sok feljesztésen esett keresztül. A kinézissel tárgyakat tudunk mozgatni és akár elhajítani a levegőben, akár a jedik. Fontos tudni, hogy a ellenfél darabjait is tudjuk hajigálni, de a már csak levágott végtagokat, illetve az elhunyt ellenfeleket. Fontos eszköz továbbá kalandozásaink során is, mert számtalan eldugott tárgyat csak segítségével tudjuk összeszedni, illetve mozgatni. Hatékony gyilkolóeszközzé válik, ha az ellenfélre kezdjük hajigálni a berendezési tárgyakat. Nem használ külön energiát és az effektív hatótávolságát tudjuk növelni a javítópadon. A stázis arra jó, hogy lelassíthatunk vele tárgyakat és ellenfeleket. A stázis külön energiát használ, azonban az első résszel ellentétben, itt már idővel visszatöltődik, de még mindig használhatunk egységeket a visszatöltésére.

Ötödik oldal

Az új ruházatok gyönyörűre sikerültek, és a sisakfelrakó animáció is meglehetősen stílusos. Amellett, hogy a ruhák különböző védelemmel és tárgykapacitással rendelkeznek, még van egy új képessége mindnek, mely igazodhat játékstílusunkhoz: van olyan ruha, ami bizonyos fegyverekkel növeli meg a sebzésünket, vagy van, amivel olcsóbban vásárolhatunk. Sajnos nem áll túl sok ruha rendelkezésünkre, de lehet, hogy ezt DLC-k során kibővítik.

Nagy újítás a lootolás oldalon történt, ugyanis már nem csak széttaposható ládákból és szekrényekből szedegethetünk fel dolgokat, hanem a megölt ellenfelekből is szó szerint ki lehet taposni még egy kis plusz lőszert. Fontos megjegyezni, hogy a holttestek viszonylag hamar eltűnnek, így ha sokan támadnak ránk, akkor előfordulhat, hogy sok cuccnak mondhatunk búcsút. Ez pedig felettébb kellemetlen magasabb szinteken.

Új, többjátékos mód bukkant fel a második részben, melyben két 4 fős csapat, emberek és nekromorfok harcolnak egymás ellen. Az embereknek különböző feladatokat kell végrehajtani, míg a szörnyeknek meg kell akadályozni ebben az embereket. A játék során tapasztalati pontokat kapunk és új szinteken új fegyvereket és képességeket nyithatunk meg.

Az emberek terén nincsen nagy meglepetés. Hasonló irányítás mint egyjátékos módban, nincsenek szerepek vagy osztályok. Különbség inkább csak a különböző szintű játékosok között van fegyverzet vagy képességek terén. Lehet a vért szinezetét is változtatni, de ez nem változtat máson. Lassabban élednek újra mint a szörnyek, és általában érdemes együtt dolgozniuk és képességeiket minnél többször használni.

A nekromorfok teljesen más játékstílust kívánnak mint az emberek. Minden osztálynak megvannak az erősségei és gyengeségei. Nekik is érdemes együtt dolgozni, de ez nem jelenti azt, hogy feltétlenül együtt kell maradni. Minden apró sebzés számít, amit az embereknek okoznak, így szép lassan vagy kivéreznek, vagy elfogy a lőszerük és akkor is meghalnak. Gyorsabban teremnek vissza, mint az emberek.

A többjátékos mód hátránya talán az, hogy elveszti a játék a félelmetességét és hangulatát. Sokkal inkább egy akciójátékká válik.

Az Achievementek többsége könnyű szerrel megszerezhető. A legtöbb a történethez, illetve valamilyen fegyverhez kapcsolódik. Fontos tudni, hogy sokuk nem szerezhető meg többjátékos módban. A legnehezebben megszerezhető achi talán a Hardcore módért jár, mely talán érthető is. De a játék végigjátszása ebben a módban brutális.

Összességében elmondhatjuk, hogy ha nem is év játéka (egyelőre), a hónap játéka díját már biztos elnyerte a szememben. A hihetetlen élmény és szórakoztató történet találkozásával egy nagyszerű játék részesei lehettünk. Több végigjátszás után is még előttünk áll a többjátékos mód, ahol megmérkőzhetünk másokkal együtt dolgozva a győzelemért. Mindenképpen érdemes beszerezni.

Értékelés
9.6 Hangulat:
A hang, a vizuális élmények megadják azt a körítést, amire a szinte hibátlan folytatásnak szüksége lehet. 
9.4 Grafika:
Hatalmas fejlődés a játék minden eddig ismert és ismeretlen elemén az előző részhez képest, miközben remekül megőrizte a hangulatot.
9.2 Hangok:
A hangok eddig is elengedhetetlen elemei voltak a borzongásnak, és ezt a részt szigorúan tilos nem bömböltetni.
9.2 Összességében:
Összességében elmondhatjuk, hogy ha nem is év játéka (egyelőre), a hónap játéka díját már biztos elnyerte a szememben. A hihetetlen élmény és szórakoztató történet találkozásával egy nagyszerű játék részesei lehettünk. Több végigjátszás után is még előttünk áll a többjátékos mód, ahol megmérkőzhetünk másokkal együtt dolgozva a győzelemért. Mindenképpen érdemes beszerezni.

Sorathul

Azóta történt