Asphalt 9: Legends (Android, iOS)

Az aszfaltszaggatás mestere

Másfél évtizede debütált az utcai árkád autóversenyzést kínáló Asphalt Urban GT Nintendo DS-en és N-Gage-en, és azóta az Asphalt fogalommá vált a hordozható elektronikus eszközökön, az okostelefonokon pedig exponenciálisan népszerűvé. Az Asphalt 8: Airborne csak Androidon százmillió letöltés felett jár, és bár az utcai pályát terepre cserélő Asphalt Xtreme: Rally Racing ennyire nem vált népszerűvé, a Play Áruház így is tízmilliókban számolja a kipróbálóit.

A széria sosem a valós fizika és a kifinomult, realisztikus vezetésélmény reprodukálásáról szólt, hanem a könnyen, gyorsan fogyasztható, éppen ezért addiktív játékélményről a buszon, az órán, az ágyban vagy éppen az illemhelyen. A mobilokkal a Gameloft kiadó alatt futó széria pedig aztán tényleg igazán népszerű lett, az évek folyamán pedig az okostelefonok számítási kapacitása megsokszorozódott, a kifejezetten gamingre kihegyezett darabokról nem is beszélve, úgyhogy eljött az idő a szintugrásra - mind a grafika, mind pedig az irányítás terén.


[+]

Az Asphalt 9: Legends visszatér az utcai versenyzéshez, igaz, ezt nem árt kapásból idézőjelbe tenni, mert akad havas-jeges pálya a Himalájában és esővel áztatott aszfaltcsík, de a saras ösvényt és a macskakőt sem a hiperjárműveknek találták ki. Ám nem kell attól tartani, hogy egy kis egyenetlen terep, és máris szétesik a több száz millió forintos, kifinomult járgány – az árkád versenyzés szabályai szerint komoly kár nem eshet a négykerekűekben, sőt: kifejezetten érdemes azokat a különféle rámpákon, ugratókon, bukkanókon és egyéb terepelemeken vagy ellenfeleken akrobatikusan megmozgatni.


[+]

Ebből is látszik, hogy a koncepció mit sem változott, sem pedig az utóbbi néhány sorozatepizódban elterjed freemium rendszer, azaz az Asphalt 9 ingyenesen letölthető és akár több ezer órán át ingyenesen játszható is (az állandó internetkapcsolat vonatkozó díját most félretéve) – persze aki előbb akarja a legmenőbb járgányokat és a legcombosabb fejlesztéseket beszerezni, vagy csak türelmetlen, amikor mindegyikből kifogyott az üzemanyag, saját pénzét játékzsetonokra váltva gyorsíthat a dolgon.


[+]

Az életkor és nem megadása után szerencsére ez egy jó ideig még nincs terítéken, és a másfél gigabájtnyi adat telepítése után sem kell bonyolult beállításmenükön átmenni: egy bevezető pályával máris indulhat az első verseny, és a következő szűk órában a játék végigvezeti a felhasználót az irányításon, a kocsik és a tuning beszerzésének mikéntjén, no meg persze a bónuszokon és a vásárlási lehetőségeken. De lapozzunk, és térjünk is rá a lényegre: a várhatóan megosztó, TouchDrive fantázianevű irányításra!

Legenda születik

Olyannyira önálló tudatra ébredt a vezetés az Asphalt 9-ben, hogy nem is lehet klasszikus irányításról beszélni: még ha a szinte önvezetővé vedlett TouchDrive-ot ki is kapcsoljuk, akkor is legfeljebb a kormányzás és a trükkök maradnak, a gázt és a féket mindig a játék nyomja. TouchDrive módban pedig még kanyarodik is helyettünk, így lényegében a driftelés, a 360-as forgás és a különféle nitro fokozatok maradnak meg felhasználói beavatkozásképpen. Cserébe minden más a maximumra van turbózva, a különféle, több úton és irányben bejárható, roppant látványos és változatos helyszíneken.


[+]

Alternatív utak, szanaszét szórt pályaelemek és akadályok, ugratók, csúszdák, vízmosások, jégtáblák, drasztikus időjárási események és földcsuszamlás: a játékos környezete mindig felkínál valami meghökkentőt és a haladást befolyásolót, TouchDrive módban pedig az ezernyi elágazás között szimpla jobbra vagy balra tartó ujjmozdulattal lehet dönteni – a többit újfent a játék végzi. Ez a fajta kontrollvesztés sokaknak nem lesz a kedvence, és az említett, kézi lehetőségek sem adják vissza a teljes irányítást, de az Asphalt 9 már nem is erről szól. Kifejezetten érdemes ehelyett mutatványozni, bukfencezni, pörögni és a másikat, a rendőröket vagy mozdítható pályaelemeket kiütni, áttörni, megforgatni, felkoncolni, mert az nitróval, az pedig extra sebességlökettel jár. Végső soron pedig továbbra is az első hely fizet a legjobban, bónusz feladatokkal megspékelve – játékpénzben és az autó/alkatrész vásárláshoz fontos tervrajzokban számolva a jutalmat.


[+]

Az egyéni karriermód mellett a multiplayer és a napi feladatok sora is a vagyon és a tervrajzok gyarapításáról szól, emellett zsetonokat is lehet szerezni, amelyek a fentiekre válthatók. Mivel a legvadabb verdákig jó pár vezetői szintet lépni kell, nem beszélve egy rakás tervrajz beszerzéséről (mert a verdák nem szimplán pénzbe kerülnek), egy Koenigsegg Regera vagy Bugatti Chrion megkaparintása az első játékindítástól még odébb van – akár sok-sok tucat órányira. Ezt persze meggyorsíthatja a valós pénzből történő vásárlás, mert ugye a fejlesztők itt hozzák vissza az ingyen közzétett játék fejlesztési, fenntartási és licencköltségeit.


[+]

Ezek pedig nyilván magasak lehetnek, mivel millió számra játsszák már most az Asphalt 9-et, ami jó ideig meghatározó lehet a mobilos arcade játékok grafikája terén, annyira látványosra sikeredett. Csupa részlet minden pálya, tükröződések, éjjeli fények, fényvisszaverődések, sebességeffektek, össze-vissza szálló darabkák, plusz a vad időjárás hatásai: egy OnePlus 6-féle csúcstelefonon (Snapdragon 845-tel) a legkisebb dadogás nélkül is csodálatos (bár nem túl realisztikus) a száguldás, adrenalin pumpáló zenével. Egy OnePlus 5T-n (Snapdragon 835) azért már akad némi bizonytalanság magasra állítva a vizuális minőséget, de egyébként a játék ügyesen ismeri fel a telefon képességeit, és aszerint csökkent az erőforrás-igényen. A Xiaomi Redmi 5-ön például (Snapdragon 450), automata módban abszolút élvezhető volt a képfrissítés, csak kevésbé látványos és gördülékeny, mint egy csúcsmobilon. Magasra állítva a grafikát viszont már látványosan dadogott a száguldás, az élmény kárára. Az uleFone 5-re nem lehetett a játékot feltelepíteni (MediaTek Helio P20), el sem érhető volt a Play Áruházban, és APK-ból sem sikerült a dolog. A Galaxy Tab S4 esetében (Snapdragon 835) szintén nem volt a Play Áruházban elérhető a játék, viszont APK-ból telepítve rendben lehetett vele játszani. Úgy tűnik, a támogatottságon még dolgoznia kell a fejlesztőknek, persze friss az androidos kiadás.

Az Asphalt 9: Legends végeredményben egy roppant szórakoztató és baromi látványos árkád versenyjáték, elég járgánnyal és pályával, változatos játékmódokkal és hónapokra, évekre kitartó célokkal, lehetőségekkel és fejlesztésekkel, amelyeket nyilván könnyebb elérni, ha az ember a zsebébe nyúl. Mind mindig, az Asphalt 9 most sem egy végleges játék, folyamatosan pofozgatják, és hosszú ideig bővülni fog a küldetések, kihívások, verdák tárháza. Szerencsére sem az apró ablakban feltűnő reklámok, sem a vásárlás nem mászik az ember képébe, még ha a Gameloft igyekszik is emlékeztetni bennünket a költés előnyeire. Ám egy fillér nélkül is hosszú-hosszú időre el lehet veszni az Asphalt 9 aszfaltcsíkjain, és ez az a játék, amivel a mobilok jelenkori látványvilágát bárkinek demonstrálni lehet.

Az Asphalt 9: Legends itt tölthető le iOS-re, itt Androidra, itt pedig Windows 10-re.

Pro:

  • Elképesztő audiovizális körítés, az árkád fajtából;
  • sok száz játékóra garantált;
  • felhőtlen kikapcsolódás, kevés frusztráció.

Kontra:

  • Nincs teljes kontroll az irányítás felett;
  • ingyenes a játék, de előszeretettel emlékeztet az előremenetelt meggyorsító vásárlásra.

80

Bone123

Előzmények