Ilyen lesz a Deus Ex: Human Revolution PC-n

Az AMD és a HardOCP a hétvégén lebonyolította a GamExperience rendezvényt, melyen rengeteg hálózatos játék volt jelen, ahol a játékosok kiélhették magukat. Kétségtelen azonban, hogy a legnagyobb esemény a még meg sem jelent Deus Ex: Human Revolution kiállítása volt, melyet bárki kipróbálhatott. A beszámolók szerint a kiállított játék nem volt végleges, de az AMD munkatársai elmondták, hogy már csak pár funkció és a render optimalizálása zajlik, vagyis a játékmenet tulajdonképpen nem fog változik.

Sajnos mi nem tudtunk kilátogatni a rendezvényre, de kerestünk egy texasi Deus Ex rajongó, aki szívesen alkotott kritikát a kipróbált PC-s verzióról. Az úriember ugyan nem szakújságíró, de a Deus Ex első részét imádja még most is, míg a második rész egyáltalán nem tetszett neki. Ez számunkra elég is volt, hogy hitelesnek mondható előzetes születhessen, hiszen a legtöbb Deus Ex rajongó hasonló véleménnyel van az előbbi két játékról.

Állítása szerint a PC-s verziót hárommonitoros Eyefinity konfiguráció mellett sikerült kipróbálnia. A tesztgépről csak annyit tudott meg, hogy egy AMD Radeon HD 6870 volt benne négymagos AMD A8-as processzor mellett. A hardverrel kapcsolatos kérdéseinkre nem szívesen válaszolt, mivel elmondta, hogy nem ért annyira a témához, és konkrét sebességadattal sem tudott szolgálni, ám állítása szerint teljesen folyamatosan futott a játék.

A PC-s port rejtelmei

Az irányítás tökéletesen konfigurálható a felhasználó igényei szerint. Mint ismeretes az Eidos Montreal a Nixxes Software-t bízta meg azzal a feladattal, hogy a PC-s port megfeleljen a rajongóknak, és a tesztverzió alapján a kivitelezés szinte tökéletes lett. Az első Deus Exhez hasonlóan a kódokat a numerikus billentyűzeten is bevihetők, továbbá az egérnek is nagyon fontos szerep jut, ugyanis ezzel lehet feltörni a számítógépeket vagy a biztonsági konzolokat. Ez a játék elején nagyon nem lesz egyszerű folyamat, mivel a karakterünk még nem gyűjtőt elég tapasztalatot, de aki virtuóz módon bánik az egérrel, az előnyös helyzetben lehet. Az egyetlen negatívum, amit a rendezvényre kilátogatott úriember fel tudott fedezni, csupán annyi, hogy az egér érzékenységénél az x és y tengely mentén nem állítható függetlenül. Ez pár felhasználónak zavaró lehet, de lehetséges, hogy a végleges verzióban már ez az opció is ott lesz.

A HUD nagyon sok szempontból épít az első Deus Exre, így a tapasztaltabb játékosok elsőre otthon érezhetik magukat. Gyakorlatilag ez a része a játéknak egy az egyben a 2000-ben megjelent elődöt másolja. A leltár ugyanúgy kockákból áll, és nagyon szűkös, így jól meg kell gondolni, hogy mit viszünk magunkkal. Természetesen a tárgyak kombinálása is lehetséges, ahogy azt anno megszokhattuk. Itt jön be a játékba a taktika szerepe, ugyanis maga a rambozó játékmenet lehetséges, de nagyon nem kifizetődő, mert kevés fegyvert cipelhetünk magunkkal, és a folyamatos lőszerhiányra is gondolni kell. A térképen látható egyébként az egyetlen komoly változás, ugyanis az teljesen háromdimenziós lett, de továbbra is nagyon jól áttekinthető.

A játék is jó lesz?

A játékmenet esetében az egész gondolatmenet konkrétan összefoglalható egy mondatban: akinek az első Deus Ex tetszett, az a Human Revolutiont is imádni fogja. Az új Deus Ex gyakorlatilag ugyanazokból az elemekből és azok kombinációjából áll (harc, lopakodás és hackelés), mint a nagy múltú előd, sőt kiegészül az egész rendszer a szociális kapcsolatokkal. Ezeknek hála az egyes küldetések megoldására még több lehetőség adódik. Érdemes a városok apartmanjaiba betörni, és átkutatni azokat, mivel értékes információkat lehet megtudni bárkiről, sőt a kompromittáló adatok birtokában zsarolni is lehet a célszemélyt, ha úgy tartja kedvünk. Aki kemény legénynek érzi magát, gyakorlatilag bárkit megverhet, ezzel viszont érdemes vigyázni, mert előfordulhat, hogy az úgymond móresre tanított delikvens a játék későbbi részében segíthetne nekünk, de emlékszik tettünkre, így sok jóra már nem számíthatunk tőle. Szerencsére a küldetések számos módon oldhatók majd meg, így a rossz emlékek nem jelentenek végzetes problémát. Az igazán macsó játékosok persze újra bemutatkozhatnak ököllel, hátha sikerül némi információval távozni.

A jétákot senkinek sem sikerült végigvinni, de többet próbálkoztak
A játékot senkinek sem sikerült végigvinni, de többen próbálkoztak

A játékban sok NPC, azaz nem játékos karakter található, ám őket sem ajánlott ok nélkül bántani, mert később bárki fontos része lehet a történetnek. Minden attól függ, hogy a játék során milyen morális döntéseket hozunk, és azok hogyan befolyásolják majd a sztori menetét. Ebből a szempontból a Human Revolution világa hihetetlenül attraktív és komplex lesz.

Mi a helyzet a technikai oldallal?

A PC-s extrákról az AMD-t kérdeztük meg, és számos fontos adatot tudtunk meg a játékról. A Deus Ex: Human Revolution motorja teljesen DirectX 11-es alapokon nyugszik, de a fejlesztők készítettek egy alap DirectX 9-es rendert, ami lehetővé teszi program futtatását a Windows XP operációs rendszeren is. Természetesen a legjobb látványt a Windows 7 fogja nyújtani. A játék támogatni fogja a hárommonitoros Eyefinity konfigurációkat, és mindezt Gold minősítés mellett, vagyis a felbontás állításával a képarány is dinamikusan igazodik, továbbá a program az igazán szélesvásznú módok mellett kezeli a 4:3, az 5:4, a 16:10 és a 16:9 képarányokat, amelyek a kiválasztott felbontás beállításakor automatikusan aktiválódnak. Extra szolgáltatás a natív sztereó 3D-s funkció, ami a HD3D-t támogató Radeonokon fog működni, mindenféle keretprogram nélkül. A játék persze nem zárja ki a többi VGA-t sem a 3D-s mókából, hiszen az iZ3D és a TriDef programon keresztül szintén elérhető mindez.

A DirectX 11-es mód a DirectX 9-hez képest gyorsabb feldolgozás kínál a gather4 utasításokkal. Természetesen az így nyert sebesség elkölthető extra effektekre is, amelyek között DirectCompute 5.0 felületen írt HDAO és fejlett post process szűrők találhatóak, emellett számos tereptárgy, karakter és felület tesszellálva lesz a jobb részletesség érdekében. A játék Crystal Engine-re alapozó motorja deferred rendert használ, így nem támogatja megfelelően a driverből engedélyezhető MSAA-t és anizotropikus szűrést, de a fejlesztők erre is gondoltak, így készítettek egy speciális élsimító algoritmust, amit teljesen a renderelő igényeire szabtak, és az anizotropikus szűrést is megoldották a LOD utasítások használatával, ennek megfelelően a számításokat nem a GPU-k fix funkciós rendszere, hanem maguk a shader egységek végzik majd. A játékon belül természetesen kezelhető a vertikális szinkron, és engedélyezhető a tripla pufferelés is, aminek nagyon sokan fognak örülni.

Ennél többet a megjelenésig valószínűleg már nem tudunk meg. Biztató, hogy a kiállításon résztvevő Deus Ex rajongók nagyon elégedettek voltak a Human Revolutionnel, de meg kell jegyezni, hogy volt aki már-már ijesztőnek érezte a túl komplex világot és játékmenetet. Az Eidos Montreal viszont mindent megtesz a konzolos réteg segítésére, így a játék legkönnyebb fokozatán konkrétan kijelölésre kerülnek azok az elemek, amelyek a továbbjutás szempontjából fontosak. Ez azonban nem segíti a játékost a döntések meghozatalában, így nagyon fontos lesz a komolyabb küldetések előtt megtervezni a behatolást és a menekülést, mert könnyen lehetetlen helyzetben találhatjuk magunkat. Legkönnyebb fokozaton még nem nehéz elbánni a riadóztatott ellenségekkel, de nehezebb szinteken már nem igazán érdemes közvetlen tűzharcba bonyolódni, mivel a túlerő és a lőszerhiány könnyen az előző mentett állás újratöltésére kényszeríti a játékost, hacsak nincs valami taktikai vészfogatókönyvünk a zűrös szituációkra (például pár előre meghackelt biztonsági robot, amelyek felhasználhatók az ellen megritkítására). A PC-sek már tapasztalhattak hasonlót pár régebbi játék során, de a konzolos réteg inkább az egyszerű játékmenethez szokott, ennek megfelelően a Deus Ex: Human Revolution üzleti sikere – a konzolokon legalábbis – minimum kérdéses.

Azóta történt

Előzmények