Unicorn Overlord teszt

A feladat egyszerű: fel kell szabadítani a teljes világot egy őrült mágus rémuralma alól – ehhez pedig a körökre osztott és valós idejű stratégiák fura elegyét fogjuk használni.

Valós idejű körök

A Unicorn Overlord legkülönlegesebb részét azonban nem a korábban említett pontok, hanem az ütközetek jelentik. Eleinte két-három, a játék második felében már akár tíz kommandónk fog valós időben, a maga eltérő sebességével grasszálni a csatának helyt adó régióban. Az idő folyását bármikor megállíthatjuk, és tetszés szerinti mennyiségű új parancsokat adhatunk ki a legfeljebb öt főből álló szakaszainknak: ti induljatok egyenesen az őrtorony felé, ti egyetek meg egy sebzést csökkentő gyümölcsöt, majd kössetek bele a böhöm lovasba, ti nagyot kerülve foglaljátok el a hidat, ti messziről biztosítsatok íjásztámogatást a többieknek, ti pedig nézzétek meg, hogy milyen kincs is csillog a frontvonaltól messze délre levő bokrok közt. Eközben persze az ellenséges egységek is folyamatosan manővereznek – nem különösebben okosan, de a nyilvánvaló esélyeket kegyetlenül kihasználva. Ha például teljesen őrizetlenül hagyjuk legelső bázisunkat, ne lepődjünk meg, ha a gép egy fürge egységével villámgyorsan elindul annak bevételére, potenciálisan keresztülhúzva minden számításunkat.


[+]

Amikor két sereg találkozik, és végre előkerülnek a pengék és varázsbotok, a két sereg pontosan úgy áll fel egymással szemben, ahogy azt várnánk egy japán RPG-ben – ám amikor először megkezdődik a haddelhadd, megrökönyödve fogjuk tapasztalni, hogy annak kimenetelébe semmilyen beleszólásunk nincs. Nem lehet parancsokkal megszervezni a támadást, nem lehet gyógyital hörpölésére szólítani legényeinket, netán kiválasztani, hogy leányaink pontosan melyik mágiát használják. A csata eseményei és végkimenetele már a tényleges ütközet előtt eldőltek: az egységek saját fürgeségük alapján meghatározott sorrendben cselekszenek, mindig az adott helyzetben optimális aktív képességüket elsütve – és amikor passzív képességeiket aktiválja egy helyzet, azokat is elsütik. Az aktív és passzív cselekvési pontok mennyisége határozza meg, hogy egy csatában hányszor tud egységünk valamit tenni, és mivel minden csata mindössze e pontok elfogytáig, tulajdonképpen egyetlen körig tart, rendkívül fontos, hogy kis csapatunkat a lehető legtöbb kombinációs lehetőséggel ruházzuk fel.


[+]

A harci taktikázás tehát teljes egészében a csaták előtt zajlik le, és ez a csapatok összeállításával kezdődik. Azt talán nem kell magyarázni, hogy miért érdemes a ménkű pajzzsal szerelt hoplitát, vagy a csatabárdot is homlokával megállító gladiátort az első sorba pakolni, a törékeny mágust vagy a fürge íjászt pedig hátulra pozícionálni, de ennél jóval több finesz van a rendszerben. Egyes kasztok eltérő passzív képességeket kapnak helyüktől függően, és persze azt is mindig mérlegelni kell, hogy melyik ellenfél ellen kit vetünk be – teljesen más bánásmódot igényel egy grifflovagokból álló osztag, mint egy szimpla kardos közkatonákat, avagy varázstudókat tartalmazó szakasz. Az ütközetek előtt az esélyeket millió eltérő gyümölcs, varázsital és áldott zselé elmajszolásával lehet alakítani, ráadásul az egységek a megfelelő esetben támogatni is tudják egymást. Az egyetlen szupertápos kommandó létrehozását ellensúlyozza, hogy az egységek néhány csata után, összes staminapontjukat elveszítve kimerülnek, és innen csak egy idegtépően hosszúnak tűnő pihenés lendíti ki őket – miközben persze lényegében védtelenül vannak kitéve az ellenséges hadaknak. Természetesen az egyes karakterek fejlesztése, a speciális kasztok megnyitása, illetve a felszerelés állandó cserélése is kulcsfontosságú folyamat a sikeres felszabadító háború megvívásakor.


[+]

Mivel az Ogre Battle-széria tagjai hivatalosan Európában kizárólag a már rég bezárt Wii eShopban voltak elérhetők, ez, a játékost pont a csaták során tétlenségre szorító design teljesen frissnek hathat. Eleinte talán furcsa lesz, hogy nem szólhatunk bele a küzdelmekbe (ezeket egyébként nem csak gyorsítani lehet, de akár át is ugorhatjuk), de később, ahogy a taktikai lehetőségek tárháza szinte beláthatatlan mértékűvé nyílik, inkább az lesz a szórakoztató, ahogy összedolgozni egyre jobban képes kommandókat állítunk össze. Szinte minden párosításban akad valami kihasználható szinergia, amit a rengeteg felszerelés csak még tovább tarkít. A csapattagok mind hozzák saját Valor képességüket is, amelyeket a csatatéren, de a harcokon kívül lehet elsütni – ezek tematikája a gyógyítástól a különleges hatásokon át a színtiszta sebzésig terjed, és jól időzítve képesek lehetnek megfordítani egy teljes háború sorsát.


[+]

Az összképet tovább javítja a fantasztikus tálalás: a Vanillaware-re oly jellemző stílusban megrajzolt karakterek ezúttal csaknem teljes angol vagy japán szinkronnal kelnek életre, és a játék megdöbbentően sok sprite-animációt használ az átvezető jelenetek és harcok során. Bár a Unicorn Overlord másféle taktikázást kínál, mint a Tactics-játékok, netán a Fire Emblem, aki azokat kedveli, azokat szerintem el fogja varázsolni ez is. Igaz, aki a műfajt jól ismeri, annak a közepes nehézségi fok vészesen könnyűnek fog bizonyulni, de szerencsére ezt akár kampány közben is lehet állítani. Az Ogre Battle nekem régóta nagy kedvencem, és bár a tavalyelőtti Tactics Ogre Reborn kellemes időtöltés volt, az érezhetően más stílusú Unicorn Overlord még nagyobb élményt jelent.

Összefoglalás

A Unicorn Overlord legközelebbi rokona az Ogre Battle-széria: a világ meghódításáról szóló haditerv kidolgozása terén óriási szabadságot kapunk, viszont a csaták még (szó szerint) az első kardrántás előtt eldőlnek. Eleinte ezt a passzivitást szokni kell, de ahogy sorban nyílnak meg az új kasztok, fegyverek, képességek és karakterek, úgy válik egyre szórakoztatóbbá a remekül összedolgozó, eltérő feladatokra specializált miniseregek létrehozása.

A Unicorn Overlord PlayStation 4-re és 5-re, Switch-re, valamint Xbox Series konzolokra jelent meg. A tesztjátékot a magyar forgalmazó Cenega biztosította. A játék dobozos formában is kapható.

A Unicorn Overlord legfőbb pozitívumai:

  • Stratégiai és taktikai döntések tömege a kezünkben;
  • a mind hatékonyabb szakaszok összelegózása;
  • azonnal felismerhető Vanillaware-stílus;
  • szinte végtelen mélységű fejlődési rendszer;

A Unicorn Overlord legnagyobb hiányosságai:

  • normál fokozaton nagyon könnyű;
  • a történet nem túl eredeti;
  • a háborús bűnösök felbérlése furcsa húzás.

Bényi László

Előzmények

  • Unicorn Overlord - Befutott a premier előzetes

    A teljes kiadás nemrég befutott PlayStationre, Xbox-ra és Nintendo Switch platformokra.

  • Dicefolk teszt

    Egy hatoldalú dobókocka is hozhat végtelen változatosságot, főleg akkor, ha az oldalait nem számok, hanem vad kimérák harci képességeit aktiváló ikonok borítják.

  • Mozgásban az Unicorn Overlord

    A taktikai JRPG a tervek szerint PlayStationre, Xbox-ra és Nintendo Switch-re érkezik március elején.

  • Persona 5 Tactica teszt

    A Persona 5 legénységét és leányságát már szinte minden műfajban kipróbálhattuk – most például egy körökre osztott taktikai játék keretei között irányíthatjuk Morganáékat.