Quake - Nosztalgia bemutató

ezQuake - Modern köntösbe bújt a játék

Manapság a régi játékokból nehéz olyat találni, ami gond nélkül fut modern operációs rendszereken. Ezért is tartanak otthon ezen korszak rajongói egy olyan PC-t, amin még DOS található (Esetleg Windows 95). A DOOM esetében a BFG Edition nem kényszerített ilyen megoldásra, és hála az ezQuake nevű modern kliensnek, az eredeti Quake játékot is immár akár FullHD felbontásban, OpenGL-en keresztül játszhatjuk Windows 8 alatt, ahogy én is tettem a teszt elkészítésekor. A Quake zenéjét a Nine Inch Nails frontembere, Trent Reznor szerezte, aki maga is fanatikus DOOM játékos és rajongó.

Sajnos valamilyen oknál fogva az eredeti CD-n lévő audiosávokat nem ismerte fel a játék, viszont a beépített MP3 lejátszónak köszönhetően a WinAMP segítségével játék közben hallgathatjuk kedvenc számainkat, így nem annyira fájó ez a hiányosság. Az ezQuake mellett lehet pár egyéb futtatókörnyezetet is találni, legelterjedtebb a GLQuake, valamint a WinQuake. Kipróbáltam azokat is, aki teljeshez közeli nosztalgiaélményt akar, annak a WinQuake ajánlott, ami még szoftveres képalkotást használ. A GLQuake már OpenGL alapú, elsősorban 3dfx kártyákra lett optimalizálva, de működik a maiak többségén is. Azonban akárhogy is próbáltam, nálam 640x480 képpont felbontás felett egyáltalán nem akart elindulni a játék (Amint beírtam a kapcsolókat a parancsikonhoz, indítás után egyből lefagyott).

Az ezQuake annak jó választás, aki hozzám hasonlóan a középutat keresi a nosztalgikus hangulat és a modern képalkotás lehetőségei között. Magyarán nem ragaszkodunk a legnagyobb felbontású textúrákhoz és az effektek tömegéhez, viszont a 640x480, 800x600, esetleg 1024x768 képpontnál többre vágyunk. Aki kényes a grafikára, az találhat nagy felbontású textúra modokat, nekem bőven elég volt az is, amit az ezQuake ki tudott hozni a játék grafikájából.

A Quake-et egy AMD Radeon HD 7870 GPU-val rendelkező videokártyán futtattam, ezQuake környezet segítségével. A beállításoknál a lehető legjobb minőséget választottam ki, így már szinte modern kinézetet kapott a program. Természetesen mivel maguk a textúrák nem lettek lecserélve (az eredeti fájlokat használja a program), így közelről már elég pixelesekké váltak a falakat és ellenfeleket borító textúrák. Persze ez nem ilyen feltűnő, ha nem 1920x1200-ban játsszunk, hiszen akkor a 640x480 is álomkategóriának számított szoftveres rendereléssel, még 3dfx-en is 800x600 volt a maximum.

A Quake legnagyobb újítása kétségtelenül az immár teljesen 3D-s környezet, vagyis ezúttal már nem elég a DOOM mintájára csak horizontálisan célozni, ki kell használnunk a teljes 360°-os perspektívát. A pályák több szintből épülnek fel, gyakran felfelé vagy lefelé kell céloznunk egy ellenfélre, ezért ajánlott az egér használata. Pont emiatt jó az ezQuake, hiszen egyrészt a széles képarányú monitorokhoz igazítja a FOV értékeit, másrészt alapból támogatja az egérrel való célzást, nem kell a Mouse Look-ot beállítanunk.

Jómagam a tesztelés során egyetlen nagyobb technológiai jellegű problémával találkoztam csak, mégpedig amikor meghaltam - ez elég sűrűn megesett -, és nem az automatikusan betöltött állástól folytattam, akkor nem működtek az egér gombjai megfelelően. Csak úgy tudtam helyrehozni, hogy kiléptem a játékból és újraindítottam. Ez picit zavaró volt, de más hibát nem sikerült felfedeznem.

Most pedig térjünk rá a Quake című játék ismertetésére. Azt gondolom, hogy egy 17 éves programnál már nem kell ügyelni annyira a spoilerekre, de azért mégis megemlítem, hogy aki esetleg eddig még nem próbálta ki (Vagy most, a képek látványa hozta meg a kedvét hozzá és nem akar előre megtudni semmit), az óvatosan olvasson tovább.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények