Milyen vasat rakjak a Rise of the Tomb Raider alá?

Futás eltérő videokártyákon, processzorokon

Bizonyára ez az oldal lesz a legtöbbek számára leginkább érdeklődésre szert tevő, hiszen a feszültség hosszas növelése után végre megmutatjuk, hogy a gyengébb grafikus kártyákat használók mire számíthatnak. Nem kevesebb, mint hat GeForce és hat Radeon került a tesztbe, melyek összeválogatásakor a boltokban jelenleg is beszerezhető termékpaletta lehetőség szerinti minél alaposabb lefedése volt a célunk.

Két nagyobb, de fővesztésre okot nem adó hiányosságot kell hangsúlyoznunk, jó hír, hogy az egyiket sikerült áthidalnunk. Legnagyobb sajnálatunkra nem sikerült ehhez a teszthez HBM memóriával felvértezett AMD videokártyát beszereznünk, és a helyettesítését sem tudtuk megoldani. Az osztálynévsorból hiányzik még a rendkívül népszerű GTX 970 is, azonban a hozzá teljesítményben igen közel álló GTX 780 Ti rendelkezésünkre állt, így ennek az értékei előtt nyugodtan lehet az őt leváltó GTX 970-t képzeletben szerepeltetni.

Full HD felbontásban, kimaxolt minőséggel való játékra egy GTX 960 még elég lehet, de mi már itt is kicsit visszább vennénk. A WQHD és ami felette van, már egyértelműen az R9 290X és az erősebb csúcs Radeonok felségterülete. A tesztelt GTX 780 Ti-vel, és a GTX 970, valamint nála erősebb GeForce kártyákkal sem lesz itt problémánk. Ha nincsenek ilyen felbontásokra törő ambiciózus terveink, esetleg egy fejlesztés előtt álló régebbi monitor áll rendelkezésre, akkor még a GTX 950 is megállja a helyét.

Alább látható, hogy két egységnyivel alacsonyabbra, High-ra vettük vissza a beállításokat, hogy a középkategória videokártyái is szavazathoz juthassanak. WQHD-re sajnos még a Radeon R9 380 sem elég magabiztosan, ide X-es nagytesóját javasolnánk, de Full HD-ben még a GeForce GTX 750 Ti is majdnem elketyeg. Utóbbi szereplőnknél a normálra visszavett beállítások sokat segíthetnek a folyamatos megjelenítésen.

A régebbi videokártyák ezúttal nem igazán kaptak helyet, de eddigi VGA-tesztjeink alapján teljesítményük jó közelítéssel a jelenlegi szereplők alapján behatárolható. Például a tesztben szerepel a GTX 750 Ti, amivel képet kaphatunk a GTX 650 Ti Boost vagy a sima GTX 650 Ti teljesítményéről, valamint az R7 370-es eredmények segíthetnek behatárolni a HD 7850/7870 és R9 270(X) tulajdonosok számára rendelkezésre álló kraftot. Az R9 380 értékei az R9 280(X), R9 285 és a HD 7950/7970 kártyát birtoklóknak adhatnak támpontot. Az R7 260X és az R7 250X segít megsaccolni a HD 7770, HD 7790, HD 6870 és HD 5850/5870 viselkedését a játékban, míg az R9 290X az R9 390, R9 390X és a GTX 980 triumvirátus sebességének feleltethető meg kb. 10%-os szórással. Annak köszönhetően, hogy a GPU-piac fejlődése az utóbbi időben jelentős lassulást szenvedett el, sok átnevezés és minimális frissítés történt csak, majd' száz videokártya teljesítménye kellő biztonsággal behatárolható. Legutóbbi VGA megatesztünk is sokat segíthet mindebben.

A belépőszinten – Low presetre állítva a minőséget – egy Radeon R7 370-nel még talán elszórakozhatunk WQHD-ben, azaz 2560x1440-es felbontással. A Radeon R7 250X (aka. HD 7770) menlevelét jelentheti a még egy fokozattal visszavett, legkisebb szintű beállítás, az 1920x1080-as Full HD tekintetében, a két abszolút alsó kategóriás nevezőnk viszont még így is kevés, nem kínáltak folyamatos játékmenetet (külön szerepelnek a grafikonon az ezt szemléltető értékek).

Különböző processzorokat is bepattintottunk – természetesen a hozzájuk való alaplapokat használva – a GTX 980 Ti alá, és négy eltérő felbontásban is ellenőriztük, milyen hatással bír a központi egység a teljesítményre. Itt fontos kiemelni, hogy a kisebb felbontások és a nem kimaxolt (hiszen ez a VGA lazán vinné az összes értéket maximálisra vett beállítást is, ráadásul a legerősebb élsimítással) grafika miatt a nagyobb felbontásokban vegyeslimites, a kisebbekben pedig egyértelműen processzorlimites volt a mesterségesen kialakított helyzet.

Az i7-es Intel CPU-k egymásra sorakoznak, nüansznyi eltérésekkel, és a Pentium G3258 gyengébb szereplése sem ért váratlanul minket az előző oldal szimulált két maggal mért eredményeit tekintve. A hivatalos minimális rendszerkövetelmény is i3-2100-at határoz meg, ami már négy szálon tud a játékmotor alatt munkálkodni. Ott még nem jelentkezik az előző oldalon is tapasztalt jelenség, hogy a kikapcsolt HT gyorsítana, mert még nincs elég rendelkezésre álló programszál. Ez magyarázza azt is, hogy az egyszálú teljesítményben ugyan gyengébb, de több magot felvonultató AMD processzorok miért értek el nála jobb eredményeket. Az AMD-s mezőny egyébként ezekkel a beállításokkal a Full HD-nál kisebb felbontásokban már alig tudott gyorsulni, elértük ott is a CPU-limitet.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt