Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes – PS4 Teszt

27 év lopakodás

A lopakodós játékok stílusteremtő doajenje az 1987-ben megjelent Metal Gear, amit a filmrendezőnek tanuló Hideo Kojima egyetemi tanulmányai mellett fejlesztett a 8 bites MSX személyi számítógépre. A kiadóval szakító Kojima a folytatást is erre a Japán és Oroszország (akkor még Szovjetunió) mellett csupán néhány európai országban ismert gépre készítette el a rákövetkező évben, s bár a játékmechanika jelentős fejlődésen esett át, valódi ikonná a harmadik folytatás vált.
1998-ban, vagyis tíz évvel az első rész után jelent meg, immár Metal Gear Solid címen, a platform pedig a PSX vagyis az első Sony PlayStation volt. A játék lényegét továbbra is lopakodás, az ellenfelek csendes becserkészése, vagy megkerülés jelentett a direkt, frontális támadás helyett. Az elsöprő sikerben (6 millió eladott példány) a játékmechanikában bevezetett finomítások – hullák elrejtése, eltérő személyiségű karakterek – mellett a maga korában döbbenetes minőséget mutató 3D grafikának is jelentős szerep jutott.

A siker ellenére az MGS franchise csak PS2 debütálása után, 2001-ben (EU 2002) kapott valódi folytatást, PSX-re csupán egy küldetéslemez jelent meg. A Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty annak ellenére, hogy elhozta az FPS nézetű és a fedezékből célzás lehetőségét mégis inkább a fordulatos történetéről híresült el, az unalmas story miatt korábban sem kritizálható sorozatban. A 7 millió példányban megvásárolt játékból egy történetében bővített változat is megjelent alig egy évvel később, Substance alcímen, és a Sony konzolja mellett Xbox-ra is.
A korábbinál jóval rövidebb idő alatt érkező folytatás (2004 USA, 2005 EU) a Metal Gear Solid 3: Snake Eater „kiengedte” a természetbe a lopakodó kommandósokat. A szabad ég alatt zajló küldetések sikerre vitelében jelentős szerep jutott a különféle álcaruháknak és jelentős fejlesztést kapott a közelharc-rendszer. A „csak” 3,6 millió példányban megvásárolt (ezzel a leggyengébb eladási adatokat produkáló) epizódból is készült bővített kiadás, Subsistence néven.

A második és harmadik epizód elvarratlan történeti szálait lezáró Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots 2008 júniusában jelent meg, PlayStation3 exkluzív címként. A korábbi izometrikus nézetet szabad külső nézeti 3D megjelenítésre váltó játékban az álcázás új szintre lépett a 2014-re prognosztizált adaptív álcaruhának és az arcot is megváltoztató FaceCamo technológiának köszönhetően. A dupla rétegű Blu-Ray lemez 50GB kapacitását elsőként kihasználó játék 5,5 millió példányban kelt el, és igen komolyan megdobta a Sony konzol kissé visszafogottan induló eladási adatait is.
A komoly kereskedelmi siker, a pozitív kritikák, iparági díjak és rajongó játékosok tömege ellenére az MGS 4 részben meg is bukott. Az epizódban debütáló multiplayer lehetőség, a maga DLC-kre épülő módján ugyanis nem nagyon jött be a játékosoknak. Oly annyira nem, hogy az európai és amerikai szervereket négy évvel a játék megjelenése után le is állították az érdeklődés hiányában.

Természetesen, mint minden sikeres franchise esetében, az MGS nagykonzolos és számítógépes fő epizódjai mellett is bőséggel akadnak mellékszálak, meg egészen más stílusba tartozó játékok is. Utóbbira jó példa a 2013-ban PS3, Xbox 360 és PC platformra is megjelent hack’and’slash típusú Metal Gear Rising: Revengeance. Az viszont már kevésbé szokványos, hogy a kézi-konzolos játékok között akad olyan fő szállal is felérő epizód, mint a 2010-es PSP-s Metal Gear Solid: Peace Walker, amelynek később nagykonzolos portja is helyett kapott az előző generáció címeinek HD kollekciós újrakiadásában.

Az viszont megjelenési dátumoktól, platformoktól és eladási adatoktól független tény, hogy a sorozattal többször szakított, és hozzá annyiszor vissza is tért Hideo Kojima és fő epizódok történetének kidolgozásában közreműködő írók lezártak egy trilógiát az MGS 4-gyel. Ráadásul a főbb szereplők sem fiatalodtak az évek során. Solid Snake nem csak folyamatosan öregedett az – kisebb-nagyobb ugrásokkal – egymást időrendben követő folytatások során, de egy vírusfertőzés is rápakolt jó néhány plusz évet a vállára. Továbblépni igazából csak új főszereplővel, új történetet kezdve lehetett volna. Ezt azonban nem mindig fogadják kitörő lelkesedéssel az elkötelezett rajongók. Mostanában azonban kimondott divat lett a filmes franchise-ok esetében elkészíteni egy sikeres sorozat előzményét, erre pedig bőséggel kínálkozik alkalom az MGS esetében is. Ráadásul a szabadúszó hadsereg korai, még Solid Snake előtti időszakára visszatekintő epizód, az első részben igen nagy meglepetést okozó Big Boss-t főszerepbe állító Peace Walker kimondottan tetszett a játékosoknak.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények