Mass Effect 2 Teszt

Isten hozta az Új Normandián, parancsnok!

Ahogy megérkezünk a hajóra, egyből tapasztalhatjuk, hogy ezúttal jóval komplexebb lett a játék ezen része is. Elsőnek a Csillagtérképet néztem meg, mert nagyon kíváncsi voltam az új kezelőfelületre. Hát, mit ne mondjak, bámulatos - bár elsőre kissé szokatlan - módon ezúttal valós időben irányítjuk a hajónk modelljét a Csillagtérképen. A hajónkat jelző ikon a képernyő közepén helyezkedik el, haladni pedig úgy tudunk, hogy az egér bal gombját nyomva tartjuk. Ilyenkor a kurzor irányába haladunk, mindaddig, amíg el nem engedjük a gombot. Ha valami érdemleges mellé érünk, akkor a feljövő menüben tudunk a bolygón leszállni, vagy megvizsgálni azt. A naprendszerek között a Mass Relay-kkel közlekedhetünk, és van egy másik, piros színű Mass Relay is, az Omega 4-es, amiről a játék kezdetén csak annyit tudunk, hogy amelyik hajó azon átment, az soha nem tért vissza. (Gyanítom, hogy majd a végjátékban lesz szerepe, egyelőre tanácsos elkerülni). A bolygók felderítése a különféle ásványok után sokkal jobban ki lett dolgozva, és egyben nagyobb szerepet is kapott, hiszen ezekből a nyersanyagokból tudjuk az új páncélokat, fegyvereket, valamint az új technológiákat kifejleszteni. Erről majd később beszélek részletesen, egyelőre maradjuk a felderítésnél.

A fontosabb bolygók kivételével - amelyekhez küldetés kötődik - az összes bolygó felfedezetlennek van jelölve, kivétel az első részben már megismert helyszínek, mint a Citadella, vagy a saját naprendszerünk, ahol a Föld is van. Ha egy ismeretlen bolygóhoz érünk, átvizsgálhatjuk azt különféle ásványok után kutatva. Ekkor megjelenik a bolygó 3D-s modellje, amelyen egy célkereszt szimbolizálja a kereső műszert. A jobb oldalon egy oszcilloszkóp szerű kijelző található, alatta pedig a fellelhető ásványok listája, és hogy jelenleg mennyivel rendelkezünk belőlük. A bolygó neve alatt látjuk, hogy mennyire gazdag lelőhelyekben. Minél gazdagabb egy bolygó ásványokban, annál több helyet találunk, ahonnan bányászni tudunk. Ez úgy működik, hogy először a jobb gombot nyomva tartva átvizsgáljuk a bolygó felszínét, közben figyelve a kijelző műszert. Ha egy lelőhelyre bukkanunk, akkor az oszcilloszkópon magas hullámok jelennek meg, annak az ásványnak a neve felett, amit onnan kibányászhatunk. Minél magasabb a hullám, annál több van ott az adott ércből. Néha többféle ásvány is található egy helyen, ilyenkor választhatunk, hogy közepes mennyiséget szerzünk mindegyikből, vagy a teljes mennyiséget abból, amelyiket akarjuk. Általában lehetőségünk van mindenhol egy pontot betájolni, ahol egy bizonyos fajta ásványból a legtöbbet találhatjuk.

Ha sikerül megtalálni a számunkra ideális helyet, akkor nyomjuk le a bal gombot, ekkor egy szondát bocsátunk le a felszínre, ami felhozza az érceket, és hozzáadja a készleteinkhez. Egyszerre maximum 30 szonda lehet nálunk (Ez 60-ra növelhető egy fejlesztéssel), de ha elfogytak, vehetünk újabbakat a töltőállomásokon (Erről majd később). Érdemes a bolygók felszínét többször is átvizsgálni, amíg meg nem jelenik a "Kimerült" jelzés, addig ugyanis találhatunk rajtuk újabb lelőhelyeket. Természetesen nem szükséges minden bolygót teljesen kibányászni, amikor már csak nagyon kevés lelőhely van egy bolygón, akkor nyugodtan otthagyhatjuk, van elég bolygó ahhoz, hogy találjunk újabb forrásokat. Kivétel az az eset, amikor Element Zero is található rajtuk, abból az utolsó homokszemnyi mennyiséget is ki kell facsarnunk, mivel nagyon ritka ásvány, és sok mindenhez szükséges.

A Csillagtérképen történő utazás azonban nem csak az adott galaxisra, és a benne lévő rendszerekre korlátozódik. A naprendszerek közötti utazás egyik lehetséges eszközei a Mass Relay-k, amiket már ismerhetünk az első részből. Ezekbe belépve megjelenik a Tejútrendszer, benne a sok naprendszerrel, ahová jelenleg menni tudunk ezeknek a segítségével. Sok rendszer van a Csillagtérképünkön, és ezek mindegyikét meglátogathatjuk, és fel is kell őket keresni, ha minden küldetést végig akarunk vinni. Eddig ugyanis még nem említettem, de néhány küldetésnél, ahogyan az ásványok esetében is, végig kell szkennelnünk a bolygónak a felszínét a küldetés pontos helyének a felkutatásához. Az ilyen helyeken a szkenner "anomáliákat" fog jelezni, és ha bemértük a pontos helyet, először egy szondát kell oda leküldenünk, és csak utána landolhatunk. Ráadásul az is megeshet, hogy a küldetés teljesítéséhez át kell menni egy szomszédos naprendszerbe, és mivel nem mindenhol található Mass Relay, ilyenkor kénytelenek vagyunk a saját hajónkkal ellátogatni oda, amihez elegendő üzemanyagra is szükségünk lesz.

Üzemanyagot a töltőállomásokon szerezhetünk, melyek általában a Mass Relay-k környékén találhatóak és szintén itt tudjuk feltölteni a hajónk szonda-készletét is. (Ha elfogy az üzemanyag a hajónkból, mielőtt elérnénk a célunkig, akkor a nyersanyagtartalékunk egy hányadát felhasználva automatikusan visszatérünk a legközelebbi töltőállomás közelébe). Azonban minden pénzbe kerül, így ahol lehetőségünk van rá, használjuk a Mass Relay-k valamelyikét, az ugyanis ingyenes. Minden naprendszer neve alatt láthatunk egy százalékos értékben megadott számot, ami azt jelenti, hogy az adott rendszer hány százalékát fedeztük már fel. Ennek azért van jelentősége, mert több egymáshoz közel álló naprendszer is található egy adott helyen, de nincs mindegyikben Mass Relay. Ha már felderítettünk az adott naprendszerben lévő összes bolygót, és még mindig nem áll 100%-on a mutató, akkor az azt jelenti, hogy több naprendszer is található a környéken.

Ahogyan arról korábban már említést tettem, az első résszel ellentétben itt már nem tudunk minden felszerelést a bolygókon található kereskedőktől megvásárolni, a legtöbbet ki kell fejlesztenünk magunknak. Ehhez először is egy tudósra lesz szükségünk a hajón, aki vezetni tudja a labort, ugyanis addig az zárva van. A kereskedőktől is sokszor nem magát a tárgyat vesszük meg, hanem csak a terveit, amit utána a rendelkezésre álló nyersanyagokból tudunk előállítani. Szintén találhatunk terveket a pályákon szanaszét heverő idegen holttestek átvizsgálása során is. Érdemes mindent kifejlesztenünk, mert bizonyos tárgyainkat és tulajdonságainkat több fokozatban is erősíthetjük, és ezek némelyike csak akkor válik elérhetővé, ha már kellő mennyiségű fejlesztést hajtottunk végre előtte az adott témában. Például ha felfejlesztjük a gépkarabélyok sebzését, lőszerkapacitását, valamint pontosságát, akkor megkapjuk a következő fokozatot, de annak hiányában hiába van meg hozzá a nyersanyagunk és a terveink, nem tudjuk azt kifejleszteni.

Ezeken a terveken kívül szintén kaphatunk különféle fejlesztéseket a hajóhoz, ami nagyon fontos, mert a végjátékban mindenképpen szükségünk lesz az erősebb pajzsokra és fegyverekre, amit ha nem fejlesztünk ki, akkor nagy eséllyel nem fogjuk túlélni az Omega 4-es Mass Relay-n való átmenetelt. A csapattársaink némelyike is elláthat bennünket extra felszerelések terveivel, amikor csatlakozik hozzánk, és szintén érdemes kifejleszteni az egyedi felszereléseiket is, amivel jócskán megnövelhetjük az adott karakter hatékonyságát. Szintén találhatunk finomított ásványokat is, kis konténerekben, ezek néha jól tudnak jönni, hiszen például az Element Zero igen ritka ásvány, kevés bolygón találunk belőle kibányászható forrásokat. A többi anyag elég nagy mennyiségben fellelhető a különféle bolygókon, főleg a Palládium és az Irídium fordul elő nagyobb mennyiségben egyes helyeken. A Platina már nem annyira gyakori, de nem is olyan ritka, mint az Element Zero. Viszont a fegyverek és a hajó fejlesztéséhez tetemes mennyiségben lesz rá szükségünk (Általában 15.000 - 50.000 Platinába kerülnek ezek a fejlesztések). Az Element Zero-ból szerencsére nem kellenek ilyen horribilis mennyiségek, de mivel az összes fontosabb páncélfejlesztéshez, és a biotikus képességeket erősítő implantátumokhoz is erre lesz szükségünk, ezért a kevés rendelkezésre álló mennyiséget gondosan be kell osztani.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt