Kingdoms of Amalur: Reckoning bemutató

Szintlépés és képességek

Karakterünk szinte minden elért eredménye után tapasztalati pontokat kap, legyen az a főküldetések megoldásától kezdve új helyszínek felfedezésén át egészen a legkisebb dolgokig bármi, amit saját magunk erejéből érünk el. Amint kellő mennyiségű XP-vel gazdagodtunk, szintet lépünk. Most lássuk, milyen lehetőségeink vannak.

A három alapvető fantasy kaszt közül választhatunk, azaz lehetünk harcosok (Might képességek), tolvajok (Finesse képességek) és varázslók (Sorcery képességek). Minél több pontot költünk egy adott osztály képességeire, annál nagyobb értékű kártyát választhatunk mellé (Ezekről később), ami több bónusz tulajdonsággal gazdagít bennünket. Az elsajátítható képességek a szokásos sebzés- védelem- és támadóérték növelő skillek, melyeknek több fokozata is van. A magasabb szintűekhez csak az előtte lévők elsajátítása után férünk hozzá, ezek kapcsolatait dupla vonallal jelzik. Ami előtt nincs ilyen, az a megfelelő számú itt elköltött pont után válik elérhetővé.

A látszat ellenére azonban a Reckoningot nem csak három karakterrel lehet végigjátszani úgy, hogy a játékélmény eltérő lehessen. Lehetőségünk van ugyanis a kasztokat kombinálni, azaz amennyiben pontjainkat nem csak egyik képességfán költjük el, akkor létrehozhatunk egy mindenes karaktert. Ha akarjuk, tehetünk pár pontot kardforgatásra, majd néhány mágikus skillre is, hogy távolról szedhessük le az ellenfelet, esetleg mellé a zárnyitás és titkos helyek felkutatását is kifejleszthetjük. Sok lehetőségünk van.

Ráadásul vannak kimondottan ilyen speciális kasztok számára elérhető kártyák is, melyeknek segítségével ezek a hibrid karakterek sem maradnak el hatékonyságban a többiek mögött. Akkor sem kell kétségbe esni, ha pár órányi játékot követően nem tetszik az adott stílus, ugyanis itt bármikor lehetőségünk van újraosztani megszerzett pontjainkat. Ehhez fel kell keresnünk egy Fateweaver-t, aki némi pénzért cserében elvégzi a műveletet.

Elköltött képességpontjaink különféle támadási kombinációkat és lehetőségeket nyitnak meg, minek segítségével az adott fegyverstílus forgatásának mestereivé válhatunk. Például én színtiszta tolvaj karakter lévén a tőrök, íjak és a "Faeblade" nevű, duál pengék használatára gyúrtam. Legfontosabb volt természetesen a hátba szúrás képesség (Backstab) fejlesztése, de például a több ellenfelet sebző pörgő támadás vagy az íjjal egyszerre több nyíl kilövése is nagyon hatékonynak bizonyult csoportos támadás esetén.

A különféle kasztok speciális képességeit természetesen csak specializálódás útján lehet elérni, tehát aki mesterévé akar válni a nyilazásnak, annak komoly pontokat kell elköltenie a Tolvaj kaszt tábláján. Viszont ha valaki csak szeretne néha pár ellenfelet nyíllal lelőni, annak elég pár pontot pakolnia ide, nem kötelező mesterré válni annak használatához. Nyilazáskor arra figyeljünk, hogy - bár a lőszer nem fogy el - egyszerre csak limitált mennyiségű nyílvesszőt tarthatunk tegezünkben, ami ha kiürül, újra kell azt töltenünk.

Habár ez automatikusan megtörténik, viszont kell pár másodperc a művelet elvégzéséhez. Így addig vagy átváltunk közelharci fegyverre, vagy megpróbáljuk elkerülni ellenfeleink támadásait. Sajnos a lopakodásból nyilazás itt nem lehetséges, így aki settenkedést szereti, kénytelen a tőrökre és faeblade-ekre hagyatkozni. Természetesen a megfelelő képességek fejlesztésével növelhető az egyszerre tegezünkben tartható nyílvesszők száma, így aki nyilazásra fejleszt, az szinte mindenkit legyőzhet vele egy kis taktikázással.

A játék normál fokozaton megfelelő kihívást tartogat, hiszen jó szerepjátékhoz méltóan akadnak szörnyek, melyek ellenállóak vagy éppen érzékenyek bizonyos fajta fegyverrel vagy támadással szemben. Amikor összefutunk olyan ellenféllel, akivel nem boldogulunk, próbáljunk meg fegyvert és/vagy taktikát változtatni. Persze olyan eset is lehetséges, amikor átmegyünk magasabb területre megfelelő fejlettség hiányában (Főleg azokra igaz ez, akik gyorsan átrohannak a játékon), és az ott lévő monszták lazán kicsontoznak.

A harci képességeken kívül kilenc egyéb jártasságban lehetünk képzettek. Miután az elérhető maximális szint 40 (Egy pont jár szintenként), így nem lehet mindent teljesen kifejleszteni, ezért mindenki kiválaszthatja magának azokat, melyeknek hasznát veszi játék során. Személy szerint én mindenkinek ajánlom a "Detect Hidden" képesség fejlesztését, melynek segítségével megtaláljuk a rejtett kincseket, helyeket, sőt, a minitérképünkön mindezek bejelölésre is kerülnek, tehát már messziről észrevehetjük őket.

Lássuk most a képességeket és hogy milyen esetben érdemes azokat fejleszteni. Mindegyiknek 10 fokozata van, de persze az erősebbek megkövetelik a karakter egy bizonyos szintjét, addig nem fejleszthetőek tovább. Fejlesztés során akadnak úgynevezett mérföldkövek (Milestone), melyek nem csak az adott skillt fejlesztik, hanem extra lehetőségeket is biztosítanak (Például a képen látható esetben azt, hogy minden esetben sikerrel járunk, ha erővel akarunk kinyitni nehéz fokozatú zárat). Lássuk most a képességeket:

  • Alchemy (Alkímia): A mindenfelé található növényekből és ellenfelektől, valamint ládákban és egyéb helyeken fellelhető összetevők segítségével különféle italokat keverhetünk magunknak.
  • Blacksmithing (Kovácsolás): Alapszinten csak a fehér, de ha fejlesztjük a képességet, akkor a mágikus tárgyainkat is alkotóelemeire bonthatjuk (Salvage), majd az így nyert alapanyagok felhasználásával új fegyvert, páncélt és egyéb felszerelést készíthetünk magunknak. Magasabb szinten egész komoly tárgyakat tudunk kreálni.
  • Detect Hidden (Rejtett dolgok észlelése): Szerintem erre a képességre mindenkinek érdemes pár pontot áldoznia, hiszen egyrészt növekszik a talált arany mennyisége, megtaláljuk a rejtett kincseket, másrészt pedig a minitérképen is kijelzésre kerülnek mindezek, ami nagyban megkönnyíti a fellelésüket. Magasabb szinten pedig már a csapdák, titkos ajtók és Lorestone-ok is láthatóvá válnak.
  • Dispelling (Mágikus zárak kinyitása): A ládák némelyikét nem tolvajkulccsal, hanem az azt védő varázslat szétoszlatásával tudjuk kinyitni. Ha fejlesztjük ezt a képességet, akkor a magasabb szintű védőmechanizmussal ellátott ládákat is könnyebben tudjuk kinyitni.
  • Lockpicking (Normál zárak kinyitása): A legtöbb zárt láda és ajtó kinyitható tolvajkulcs (Lockpick) segítségével, ha fejlesztjük ezt a képességet, lényegesen nagyobb eséllyel járunk sikerrel, valamint így lehetőségünk van erővel is lecsapni a lakatot róla.
  • Mercantile (Kereskedelem): A boltokban drágábban adhatunk el és olcsóbban vásárolhatunk, ha fejlesztjük a kereskedelem képességünket.
  • Persuasion (Meggyőzés): Párbeszédek során néha lehetőségünk van elkerülni a direkt konfrontációt azzal, hogy meggyőzzük partnerünket igazunkról. Némely esetben egy megszerzett ereklye (fegyver, páncél, stb.) megtartását is elérhetjük vele, amit amúgy oda kellene adnunk a küldetésadónak.
  • Sagecraft (Drágakő készítés és beillesztés): Ezzel a képességgel felszerelésünket tudjuk különféle mágikus tulajdonsággal felruházni oly módon, hogy a szanaszét található varázserejű kristályokból drágaköveket készítünk, melyeket azután a megfelelő hellyel bíró felszerelésünkbe tudunk beilleszteni.
  • Stealth (Lopakodás): Észrevétlenül elkerülhetjük ellenfeleinket vagy megközelíthetjük kiszemelt áldozatunkat hátulról, majd onnan egy döféssel végezhetünk vele (Backstab) vagy lophatunk tőle felszerelést (Pickpocket). Magasabb szinten nehezebben vesznek észre az ellenfelek, akiknek a látómezeje is ezen képességünk alapján egyre szűkül. Főleg tolvaj karakterek számára nélkülözhetetlen képesség.

Azért nem írtam részletesen minden képességről, mert csak azokat ismerem, melyeket én is használok vagy kipróbáltam. Általánosságban elmondhatjuk, hogy mindegyiknek van értelme, bár aki kizárólag a harcra koncentrál, annak nem kell meggyőzés ahhoz, hogy elvehesse azt, amit szeretne. Ugyanez elmondható a tolvajokról is. Amit nem adnak oda, azt ellopom. :-) A zárnyitás az Oblivionban látotthoz hasonló, azaz a tolvajkulcsot 180 fokban tudjuk mozgatni, ezen belül kell megtalálnunk azt a pontot, ahol a zárat elforgatva ki tudjuk nyitni azt.

Minél magasabb a zár szintje, annál kisebb ez a rész, ergo könnyebben beletörjük a kulcsot. Óvatosan toljuk el jobbra a zárat, majd ha látjuk hogy akadozni kezd a tolvajkulcs, akkor gyorsan engedjük el, forgassuk el a kulcsot kicsit valamelyik irányba, majd próbáljuk újra. Ha később kezd el remegni a kulcs, jó irányba haladunk. Ha jó helyen vagyunk, akkor végig tudjuk tolni balról jobbra a zárat és a láda kinyílik.

Néha találunk különleges tolvajkulcsokat, melyekkel minden zárat egyből kinyithatunk, akármilyen nehéz zár is van rajta. Ezeket érdemes a nehezebbekre tartogatni. Ám ha fejlesztjük a Lockpicking képességünket, akkor erővel is kinyithatjuk azt, kezdetben 10%, majd egyre nagyobb eséllyel. Érdemes kihasználni, hiszen még a legkönnyebb zárba is ügyesen eltörik a kulcs, ha rossz helyen próbáljuk meg kinyitni.

Természetesen a lopás bűncselekménynek számít, amennyiben a tárgy, amit eltulajdonítunk, más tulajdonát képezi. Ekkor egy piros kéz alakú ikon jelenik meg a ládán vagy szekrényen. Ha elkapnak az őrök, akkor börtönbe zárnak, hacsak nem fizetjük ki a fejünkre tűzött vérdíjat. Ebben az esetben minden priuszunk törlődik és megússzuk egy "Ejnye-bejnye, fiacskámmal" az őröktől. Azonban egy programhiba folytán arra is lehetőségünk van, hogy ellopunk valamit, gyorsan elfutunk az őrök elől, majd átmegyünk egy másik városba. Mikor visszamegyünk oda, ahol loptunk, érdekes módon már senki sem ismer fel tolvajként bennünket.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények