Inside teszt (Xbox One)

Újra a félhomályban

A dán Playdead csapatának hat évre volt szüksége, hogy a rendkívül sikeres Limbo után megalkossa második játékát. Az Inside sok tekintetben azt folytatja, amit elődje elkezdett, de van néhány fontos változás, amitől ez a produkció talán még jobb is. Inkább művészeti alkotás, mint hagyományos értelemben vett játék, ez egy olyan utazás, amin mindenkinek érdemes részt vennie.

Inside Xbox One

A történet tényleg csak nagyjából annyi, amennyi a bevezetőben is olvasható. Egy kisfiú egy sötét projekt középpontja felé halad. Maga a játék is pontosan így, mindenféle magyarázat vagy bevezető nélkül kezdődik. Egyszerűen csak elindulunk – hogy ki a főhős, miért üldözik, és miféle világban járunk, arról szinte semmit nem tudunk meg. Ebben a játékban nincsenek párbeszédek, magyarázó szövegek vagy átvezető jelenetek. Csak maga az „utazás”.

Az élmény a csapattól már megszokott elemekből áll. Arctalan és névtelen főhősünkkel kisebb logikai feladványok megoldása árán juthatunk tovább, többnyire balról jobbra haladva, kikerülve a ránk leselkedő veszélyeket. A hibás döntéseket a játék azonnali, és meglepően élethű, erőszakos halállal torolja meg, hogy aztán egy pillanatnyi töltés nélkül újrakezdjük az adott próbatételt. Magyarázatra nincs is szükség – mindig egyértelmű, mit kell csinálni, ha másért nem, akkor azért, mert tudjuk, mit rontottunk el korábban. A logikai feladványok néhány kivételtől eltekintve nagyon egyszerűek, mégis élvezetes őket megoldani, tökéletesen simulnak a pályadizájnba, sehol nem lóg ki a lóláb, semmi nincs, ami kiragadna bennünket ebből a nyomasztó, mégis utánozhatatlan illúzióból.

Inside Xbox One

Az Inside látványvilága nagyon komor és sötét – nem annyira, mint a Limbo szinte fekete-fehér grafikája, a monoton szürkeséget a főszereplő piros pólója, néhol a napfény barátságos sárgája, illetve a fontosabb pályaelemek vöröses izzása teszi változatosabbá. A disztopikus világ leginkább George Orwell híres regényére, az 1984-re emlékeztet, szürke folyosókkal, élőhalottként mozgó, szolgasorba taszított munkásokkal és katonás rendben működő hideg gépezetekkel. De akadnak természeti helyszínek, víz alatti szakaszok is, a maguk csodáival, titkaival és egyedi veszélyeivel. A végigjátszás mindössze 3-4 órát vesz igénybe, de minden pillanata megéri.

Majdnem tökéletes

Maga a kezelés 2D-s síkban történik, de a főszereplő körüli világ 3D-ben tárul elénk. Az a hat év fejlesztés valószínűleg a pályatervezéssel és a kameraállások csiszolásával telt, a végeredmény minden képkockája ugyanis lenyűgöző. Nincs egyetlen felesleges részlet sem, a kamera, a finom fényjáték mindig oda irányítja a szemünket, ahová kell, és minden helyiségben, minden pozícióban maximális élményt kapunk. Ritkán találkozni ennyire tökéletesre csiszolt kalanddal. Ugyanez pedig magára az irányításra is áll: főhősünk kezelése gyakorlatilag tökéletes, nincsenek elrontott ugrások, suta mozdulatok, mindig az történik, amit mi akarunk.

Inside Xbox One

Audiovizuális téren a játék a minimalista utat követi. Nyilván nem használja ki az Xbox One hardverében rejlő lehetőségeket, a technikai egyszerűséget a fejlesztők művészi odaadással ellensúlyozták. Röviden: az Inside egy gyönyörű játék, a maga nyomasztó komorságával együtt. A látvány mellett pedig a hangokat és a zenéket is dicséret illeti, amelyekből pedig szintén alig akad. A kaland legnagyobb része teljes csendben, apró neszekkel zajlik, a hangosabb csörömpöléseknek, dübörgésnek, a fel-felbukkanó, hangulatos zenéknek éppen ezért kiemelt szerep jut. A kevesebb néha több, és ha valami, hát az Inside ezt tökéletesen példázza.

Az viszont szinte biztos, hogy a fenti pozitívumok ellenére nem lesz mindenki kedvence a játék. Bizonyos szempontból nem is tekinthető hagyományos videojátéknak – hiányzik belőle valami, amitől kerek egésszé válik. Extrém rövid élményről beszélünk, amiben mindössze néhány titkos szoba jelenti az újrajátszási faktort, a „történet”, vagy nevezzük inkább cselekménynek, túl sok mindent bíz a játékos saját értelmezésére. Lesznek, akiket ez a fajta játékkészítés nem hoz lázba, és az ár-érték aránya is megkérdőjelezhető, hiszen mégiscsak négyezer forintot kell kiadni valamiért, ami nagyon durván számolva is négy óra alatt teljesen kivégezhető.

Inside Xbox One

Végső soron persze nem (vagy nem kizárólag) az ár-érték arányt értékeljük, hanem az élmény egészét, ilyen tekintetben pedig a Playdead ismét nagyot alkotott. Az Inside olyan játék, ami nem tart sokáig, de az általa nyújtott élmény annál hosszabb ideig emlékezetes marad. Tankönyvbe illő példa arra, hogyan kell tökéletes 2D-s platformert alkotni, hogyan kell szavak helyett képekkel és animációkkal átadni a mondanivalót. Kétségtelenül az év egyik legkülönlegesebb játéka, és lehet, hogy újabb hat évet kell várni a következő ilyen hatású kalandra.

Pro:

  • Tökéletes irányítás és pályatervezés;
  • szemet gyönyörködtető látvány;
  • erős, nyomasztó hangulat;
  • elgondolkodtató cselekmény.

Kontra:

  • Nagyon rövid;
  • túl sok mindent bíz a játékos képzeletére;
  • a befejezés megosztó lesz.

90

dreampage

Azóta történt

  • Dex teszt (Xbox One)

    Szeretjük az olyan játékokat, amikről kiderül, hogy többek, mint aminek elsőre mutatják magukat. A Dex éppen ilyen produkció, egyenesen Csehországból, mégis a távoli jövőből.

  • Happy Dungeons bemutató (Xbox One)

    A Toylogic hősei visszatérnek, hogy új kalandban tegyék próbára magukat. A cél ezúttal nem egymás legyőzése, hanem egy királyság megmentése.

  • Inside: Mától PlayStation 4-re is elérhető

    A minimalista kinézetet használó játék a Sony asztali konzolján is elérhető a mai naptól.

Előzmények

  • Grim Legends teszt (Xbox One)

    A lengyel Artifex Mundi ismét Xbox One-on kalandozik. Ezúttal egy varázslatos, de veszélyekkel teli fantasy világba hívnak, hogy ott tegyük próbára logikánkat és ravaszságunkat.

  • TurnOn teszt (Xbox One)

    Áramszünet idején egy kis szikra is fényt vihet az emberek életébe. Erről szól az orosz illetőségű Brainy Studio legújabb 2D platformere, ami Xbox One-ra költözött, de túl sok újdonságot nem mutat.

  • Ismét mozgásban az Inside

    A Limbo készítőinek új játéka a tervek szerint valamikor idén jelenik meg, elsőként Xbox One-on.

  • Inside My Radio teszt (Xbox One)

    Különböző zenei stílusok és a platformer műfaj kereszteződéséből jött létre a Seaven Studio legújabb játéka, ami azonban távolról sem lett tökéletes.