Új hozzászólás Aktív témák
-
BiP
nagyúr
Ez óriási mérnöki eredmény, gratulálok nekik.
Bevallom, nekem is kicsit furcsa a tálalás, tipikusan amerikai, viszont mégiscsak izgalmasabb, és laikusok számára emészthetőbb, mintha Dávid Sándor motyogná végig azt az egy órát, miközben a képen futó számsorokat nézed.
-
Alchemist
addikt
Wazz ez egy mérnök csaj, nem pedig Rubint Réka... még szép, hogy valamennyi zsír is van rajta és nem élő hús a szilikonvázon. Régiesen nőies nőnek szokták nevezni... elbeszélgetnék vele az interakciós vezérléstechnikáról.
Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.
-
Ren Hoek
veterán
válasz Alchemist #53 üzenetére
+1... ráadásul jóarcnak tűnik, szeret túrázni, értelmes stb. Bár manapság ha Palvin Barbarát kövérnek tartják mit várhatunk? Beteg egy világ... lakótársam csaj ...is full jól néz ki, van vagy 55 kg és erre fogyózik, meg állandóan szorong a kaja miatt.
Egyébként meg egy ilyen launch előtt gondolom mocskosul sokat melózhattak, ismerem ezeket 18 órás munkanapokat amikor az intézetbe rendeled a pizzát, meg kb a kávé 10 cukorral + süti tart életben nem csodálom ha hízik kicsit alulra.
-
Antigabo
tag
válasz BlackoutHUN #55 üzenetére
a szőke csaj aki miatt a rakéták mindig állnak...
[ Szerkesztve ]
Szégyen a tudás - de hasznos !
-
hemaka
nagyúr
Nice job.
-
Pulsar
veterán
Hát ez nagyon állat, gratulálok a csapatnak
A hajó neve is tetszik...[ Szerkesztve ]
-
TaaT
veterán
Az a rakéta leszállás olyan jól néz ki hogy először azt hittem CGI és majd valamelyik filmben viszont fogom látni
Give them hell Ukraine!
-
TaaT
veterán
Am itt a landolás külön, feliratok és minden sallang nélkül. [link]
Cifu: Arról a landolásról lemaradtam
Give them hell Ukraine!
-
lexter00
őstag
válasz VaniliásRönk #74 üzenetére
De a hordozórakéta meglepően stabilan áll rajta
-
VaniliásRönk
nagyúr
válasz zotyesz66 #78 üzenetére
Nem magát hegeszti oda, hanem egy csapat technikus hegeszt lefogatókat a lábak fölé, más egyebek mellett. Szerintem most hogy végre sikeres volt a landolás ideje egy nagyobb, stabilabb platformot építeni/venni, mert kukázni egy még mindig 30 misis fokozatot (plusz a járulékos) egy kis szellő miatt nem kis pofára esés.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
csongi
veterán
Valamenyit elmozdul a platform lapja a testhez kepest? Talan annyit amennyi eppen elegendo a talpon maradashoz. Alapbol ferdenek tunik benne.Az is latszik, hogy nem pont a kozepere landolt, hanem elcsuszott.
Azt viszont en sem ertem. Hogy csucsszuper teknikak vannak, de egy normalis monosegu videot nem tudtak kesziteni. Persze lehet szandekos, hogy a technologia ne latszodjon.[ Szerkesztve ]
-
-=MrLF=-
senior tag
Ezen a korábban (#33 #68) már linkelt videón [link] egész jól látszik a leszállás. Mintha középre landolna és a hajtóművek leállítása közben a szél fújná oldalra az egész szerkezetet, vissza is pattan egy kicsit, nem ártana egy nagyobb felületű platform, nem is értem miért ilyen kicsi.
protonmail.com Secure Email Based in Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . startpage.com The world's most private search engine from Netherland
-
dabadab
titán
Viszont a drónhajókon van GoPro, majdnemsikerült landolásokról kinn is vannak az azzal készült felvételek youtube-on, illetve most is bevágták a képét a webcaston, de azon maga a landolás nem látszott, csak az, hogy ott áll a rakéta a hajón.
(#84) D1Rect: ha megnézed az elrontott landolások videóit, ott mindig a hajón maradt a rakéta (vagy legalábbis ott robbant fel ): [link], [link], [link]
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
nagyúr
@VaniliásRönk: zerintem most hogy végre sikeres volt a landolás ideje egy nagyobb, stabilabb platformot építeni/venni, mert kukázni egy még mindig 30 misis fokozatot (plusz a járulékos) egy kis szellő miatt nem kis pofára esés.
Eleddig mindig sikerült "eltalálni" a bárkát a leszálláskor, tehát felesleges ennél nagyobb bárka szvsz...
Egyébként a 30 millió dollár becslés, ennél feltehetően jóval olcsóbb lehet a fokozat.
@Csongi: Valamenyit elmozdul a platform lapja a testhez kepest? Talan annyit amennyi eppen elegendo a talpon maradashoz. Alapbol ferdenek tunik benne.Az is latszik, hogy nem pont a kozepere landolt, hanem elcsuszott.
Nem, a bárka fedélzete fix, a stabilitását valamennyire próbálják megoldani a bárkához rögzített kis hajtóművekkel, ezek tartják a megadott GPS koordinátán is a bárkát egyébként, amely saját meghajtással nem rendelkezik, egy vontatóhajó hozza-visszi.
Hogy csucsszuper teknikak vannak, de egy normalis monosegu videot nem tudtak kesziteni. Persze lehet szandekos, hogy a technologia ne latszodjon.
A SpaceX nagyon költséghatékonyan működik, az ASDS (a bárka, amire leszáll) egy használt tengerészeti bárka, amire minden felszerelést és ilyesmit másodkézből vagy pedig olcsó megoldásokkal oldanak meg. A javításokhoz és felszereléshez a daruk, erőgépek béreltek, nincsen saját tulajdonú eszközük. A bárkán készült felvételek egyszerű GoPro kamerák által rögzítettek. Nem lennék meglepve, ha a helikopterről készült kép is olcsó kamerával és nem pedig valami vérprofi cuccal készülne.
Az ilyen felvételek egyébként is első sorban a 'rajongóknak' készülnek, a SpaceX a telemetriából tud mindent úgy is.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
VaniliásRönk
nagyúr
Nem azért kéne stabilabb platform mert a jelenlegi túl kicsit hogy eltalálják (a landolási zóna akár maradhat ugyanakkora is), hanem mert egy rosszkor jött hullám miatt borulhat a fokozat. A 30 millió pedig valószínűleg túl van árazva, ezért is lenne különösen fájdalmas ha elbuknák.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
nagyúr
válasz VaniliásRönk #91 üzenetére
Az, hogy mennyire "fekszi jól" a hullámzó vizet a bárka, nem a méretétől függ. Ha pedig felborul, akkor teljesen mindegy, hogy a tengerbe borul, vagy a fedélzetre. Alant belinkelték, mi történt, mikor az egyik láb rögzítője nem működött, és a láb összecsuklott - eldőlt a fedélzetre, és felrobbant a fokozat a benne maradt üzemanyagnak hála.
A 30 millió dolláros árnál úgy vélem félreértettük egymást.
A SpaceX jelenlegi árazásában benne van, hogy az első fokozat megsemmisül, sőt, feltehetően a leszállási kísérlet költségei is benne vannak. Ahogy most kinéz a SpaceX üzleti modellje majd az lesz, hogy a kedves vásárló választhat, hogy megveszi egy zsír új Falcon 9 FT indítást (most) 61,2 millió dollárért, avagy egy újrafelhasznált első fokozatú Falcon 9 FT indítást, cirka 30 millió dollárért (és némileg magasabb kockázatért).
Az első fokozat valós ára már csak azért sem lehet 30 millió dollár, mert a Falcon Heavy vételára per pillanat 90 millió dollár. Holott ugye annak az alapja három Falcon 9 FT első fokozat. Ez alapján az első fokozat nagyságrendileg maximum 15 millió dollár lehet.
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Antigabo
tag
...Slusszpoén: a SES, az egyik legfőbb kliense a SpaceX-nek mostanában, 20 millió dolláros árat várt, és csalódott, mikor a 30 milliós árat bemondták...
Hát pont ez az amin akadok...
El lettem mondva minden trollnak - csakhogy a matek SE stimmel
Hádepersze rá kell terhelni a fogyasztóra a felrobbant rakéták árát - ugye ?
És aki ezt nem fogadja el az piti kis troll mert nem fizet tízmillió dollárral többet a megbeszélt ár másfélszeresét.
Pedighát lehet látni ez a végső világszenzációs kamuvideó bizonyítja a nagy tudást !
Én meg itt mondanám hogy : Köszönöm - ilyen embereke bízni az amúgy is több millás technikámat akik hülyének néznek ?.. még 18 millióért SE !
Érdekel e hogy visszatér e a rakétájuk ?
A VEVŐNEK AZ ÁR (LENNE) A LÉNYEG - de azt is elszabták...Mostpedig hajrá gyerünk elő aki szereti ha átvágják akárhol - boltban vagy üzletileg akár 1000 forinttal is !
Ez a nagy propaganda azért kell mert túl sok pénz megy az ellenségeik zsebébe.
Parasztvakítás.Szégyen a tudás - de hasznos !
-
VaniliásRönk
nagyúr
Már hogy a viharba ne számítana a bárka mérete amikor a stabilitásáról van szó? Minél nagyobb a mérete és a tömege annál kevésbé tudják megmozgatni a hullámok. Egy nagyobb bárkára pedig akár valami hálós mechanizmust is fel lehetne később építeni, hogy akkor se legyen július 4. ha valamiért eldől, pl. az egyik láb mechanikus hibája miatt.
Ha rendszeresek lesznek az újrahasznált fokozatok, akkor bizony be lesz rá táblázva valaki, ha elveszik a fokozat ilyen-olyan oknál fogva, akkor az kiesett bevétel lesz. Nyilván nem profit mind a 30 millió, de bevétel.
Amíg magukkal versenyeznek és mindent házon belül terveznek/gyártanak addig nem fogsz valós képet kapni a költségeikről, az a 15 millió ugyanúgy lehet 10 vagy akár 20 is.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
QwErTy42
addikt
válasz VaniliásRönk #94 üzenetére
+1.
Én is valami masszívabb cuccra tenném le. Könnyebb eltalálni és a hullámok is kevesebbet löknek rajta.
...oktalan embert észérvekkel meggyőzni nem lehet...
-
VaniliásRönk
nagyúr
Nem véletlenül hegesztik le a raksit, azt be is kell hajózni a kikötőbe, meg el is kell szállítani a platformról. Elég sok időt fog a platformon tölteni egy-egy fokozat, az idő pedig bármikor rosszabbra fordulhat, és nem kell vihar jelentősebb hullámzáshoz a nyílt óceánon. Plusz amíg csak fél-egy tucat közötti indítást csinálnak évente addig lehet tologatni azt ide-oda, de ha az alacsonyabb költségek miatt megnövekszik az indítások száma akkor a mozgásterük is jelentősen le fog szűkülni. Kénytelenek lesznek nem feltétlenül ideális körülmények között is indítani.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
vzozo
senior tag
Ugyan troll vagy, de azért egy gondolatébresztő felvetés: akinek nem tetszik a reuse stage eleve alacsonyabb ára, az majd megy a konkurenciához 5-10x annyi pénzért. Problem solved.
Kapitalizmus. Nem kötelező ott vásárolnod, ahol mondvacsinált (?) vagy elvi okokból nem akarsz.
-
nagyúr
válasz VaniliásRönk #94 üzenetére
Már hogy a viharba ne számítana a bárka mérete amikor a stabilitásáról van szó? Minél nagyobb a mérete és a tömege annál kevésbé tudják megmozgatni a hullámok.
Tévedésben vagy, első körben javaslom olvasd el az ide vonatkozó Wikipédia bejegyzést. Nem a méret és a vízkiszorítás (tömeg) számít, hanem a hajó metacentrikus magassága, a mozgást befolyásoló passzív stabilizátorok, avagy a mozgást aktívan kioltó stabilizátor szárnyak és/vagy motorok, illetve giroszkópok.
Egy nagyobb bárkára pedig akár valami hálós mechanizmust is fel lehetne később építeni, hogy akkor se legyen július 4. ha valamiért eldől, pl. az egyik láb mechanikus hibája miatt.
A háló, amely "csak" megfogja a rakétát, de nincs útba, amikor leszáll, nem olvad el a hajtómű égéstermékeitől, miközben elég erős ahhoz, hogy a cirka 10-15 tonnás, hosszúkás és amúgy papírvékony alumíniumból készült rakétatestet megfogja...
Szerinted miért nem szórakoznak vele?
Amíg magukkal versenyeznek és mindent házon belül terveznek/gyártanak addig nem fogsz valós képet kapni a költségeikről, az a 15 millió ugyanúgy lehet 10 vagy akár 20 is.
Természetesen becslés, de éppen ezért mondtam, hogy maximum 15 millió lehet. A SpaceX eddig is ügyesen játszott a szerződésekkel és az indítási árakkal (lásd még a CASSIOPE esetét, amely eredetileg 2008-ban indult volna, 10 millió dollárért egy Falcon 1-es tetején, erre 5 évvel később az első Falcon 9 v1.1 vitte fel).
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
VaniliásRönk
nagyúr
Hát persze, egy ladikot ugyanúgy stabilizálni lehet mint egy óceánjárót.... várj, mégsem.
Amire én gondoltam annak csak azt kéne megakadályoznia hogy felrobbanjon. Amihez mindössze annyit kéne elérni, hogy a hajtóanyag vezetékek ne törjenek el. A rakétatest egyébként sem a legdrágább komponens.
A jogi bla-bla a kötbér és egyebek elkerülésére megint más tészta, semmi köze a gyártási költségeikhez.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
nagyúr
válasz VaniliásRönk #103 üzenetére
Hát persze, egy ladikot ugyanúgy stabilizálni lehet mint egy óceánjárót.... várj, mégsem.
Miért is nem?
Miért is lenne stabilabb, ha nagyobb lenne?Amire én gondoltam annak csak azt kéne megakadályoznia hogy felrobbanjon. Amihez mindössze annyit kéne elérni, hogy a hajtóanyag vezetékek ne törjenek el.
Meg a tartályok sem, amelyek mint említettem, igencsak vékony aluötvözetből készültek. Ez a probléma a hálóval, hogy elég rugalmas legyen, hogy ne okozzon komoly kárt a rakétatestben, és ugyanakkor elég erős, hogy mégis megfogja, de közben ne égjen el a leszálláskor fellépő hőhatások miatt, és persze az sem baj, ha a sós vizet jól bírja...
De még egyszer: szerinted annyira nyeretlen kétévesek ülnek a SpaceX-nél, hogy ha egy ilyen megoldásnak lenne értelme, akkor nem próbálnák meg alkalmazni?
A rakétatest egyébként sem a legdrágább komponens.
A SpaceX célja az, hogy a fokozatot ne kelljen felújítani. Magyarul csak max. letakarítják, ellenőrizik, hogy minden működőképes-e rajta, majd megy az összeszerelő csarnokba, hogy rászereljék a második fokozatot és a hasznos terhet, hogy aztán már mehessen is az indítóállásra.
Nem számolnak azzal, hogy majd a visszatéréskor így-úgy megsérült fokozatot szétszerelik, hogy majd másik fokozatban felhasználják az alkatrészeit.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
bambano
titán
"szerinted annyira nyeretlen kétévesek ülnek a SpaceX-nél": egyrészt láttunk pár szép tűzijátékot, tehát igen
másrészt a spacex egy olyan tudományterületen akar pénzt keresni, ahol eddig senki sem járt, következésképpen definíció szerűen nyeretlen kétévesek. még senki nem hozott vissza rakétát az űrből, tehát akinek először sikerül, az is nyeretlen kétéves addig.Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
nagyúr
egyrészt láttunk pár szép tűzijátékot, tehát igen
Ezek alapján mindenki nyeretlen kétéves az űriparban.
Itt viszont arról van szó, hogy miért nem használnának hálókat az eldőlő rakéta megfogására, ha annak lenne reális megoldási lehetősége.
még senki nem hozott vissza rakétát az űrből, tehát akinek először sikerül, az is nyeretlen kétéves addig.
Eee.... Bocsánat, de ez így nem teljesen igaz, és nem csak megfogalmazás miatt.
1.: Az űrsiklók SRB-jeit (majdnem) mindig sikerült visszahozni. Itt jöhet az, hogy csak a megfogalmazásba kötök bele, hiszen hát az SRB-k szilárd hajtóanyagú rakéták voltak, míg a Falcon 9 folyékony hajtóanyagú, és hát folyékony hajtóanyagú rakétát még nem nagyon hoztak vissza. De a mihez tartás végett, a SpaceX is először ejtőernyővel tengerbe vissza megoldást képzelte el a Falcon 1 rakéták esetében. Nem vált be, ekkor tértek át a működő hajtóműves leszállás koncepciójára.
2.: Sikerült már kétszer a SpaceX-nek. Az első a tavaly decemberben, a Falcon 9 Flight 20 repülésnél. A második most.
3.: A Blue Origin tavaly novemberben megcsinálta dettó, azóta még kétszer. Ez megint olyasmi, amikor belém lehet kötni, mert hát a Blue Origin csak egy űrugrásra használt fokozatot hozott vissza. De megcsinálta...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Jester01
veterán
Reggel 7:21-től újabb kilövési ablak, megint geostacionárius műhold de azért megpróbálják letenni.
Amúgy most olvasom, hogy terv szerint a falcon heavy 3 "első fokozata" közül 2 majd a szárazföldre tér vissza 1 pedig a hajóra. Na azok lesznek csak a látványos fellövések
Jester
-
Jester01
veterán
Ma éjjel újabb fellövés, indítási ablak: 2140-2340 GMT
Jester
-
nagyúr
válasz Jester01 #111 üzenetére
Ma se valószínű, mivel az időjárás meglehetősen rossz (erős szél és vastag felhőzet), még szombatra se az igazi, ott még a villámveszély is bejön...
// Szerk.: Miért nem csinálunk egy űrkutatás topicot? Vagy van ilyen?
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Jester01
veterán
Megint megy, T-15 perc
Jester
-
Jester01
veterán
-
Jester01
veterán
Új hozzászólás Aktív témák
- AKCIÓ Új Dobozos Macbook Pro dokkoló új ára 70.000 forint
- ThinkPad Hybrid USB -C USB -A Dock 40AF Új ára 80.000 Forint Ingyen szállítás
- Xiaomi Redmi Note 9s 128/6 GB 34.9E !!!
- Új Hp Pavilion 15-eh Fémházas Szuper Laptop 15,6" -30% AMD Ryzen 7 5700U 8Mag 16/1TB FHD MATT
- ATI RADEON RX 480 -8 gb DDR5 256 bit videokártya