Rage - Élménybeszámoló

A kicsomagolástól a játékig

Mielőtt bármit is írnék, szeretném előre leszögezni, hogy minden, amit ebben a cikkben olvashattok, kizárólag az én személyes véleményem a Rage PC verziójával kapcsolatban. Ez nem egy szokványos játékteszt, hanem mindazon tények ismertetése, amiket átéltem a játék megvásárlásától kezdve egészen mostanáig, mikor is írom ezeket a sorokat.

Nagyon vártam már a Rage című játékot, két okból is: egyrészt számomra eddig sem az id Software játékai, sem pedig a John Carmack által írt játékmotorok nem okoztak csalódást. Másrészt pedig kíváncsian vártam, hogy végre testközelből is megcsodálhassam a játék bámulatos grafikáját, amit a bemutató videókon láthattunk.

A legelső mentális próbatétel akkor ért, amikor az amerikai premier napján már fent volt torrenten a PC verzió, ráadásul játszható formában. No, nem mintha egy pillanatig is megfordult volna a fejemben, hogy lewarezolom az általam egyik legjobban várt játékot, számomra 100% volt, hogy meg fogom venni. Ám ahogy olvastam azoknak a játékosoknak véleményeit, akik ekkor már játszottak vele, néha már azon voltam, hogy talán érdemes volna vásárlás előtt vetnem rá egy pillantást.

Végül arra a megállapításra jutottam, hogy valószínűleg a kalózverzióval vannak problémák, hiszen nem egyszer láthattunk már olyan védelmet, hogy a program máshogy működött törten, mint eredetiben. Így hát kitartottam, pláne ahogy olvastam a CD Galaxis oldalán, hogy ingyenesen szállítják házhoz a Rage Anarchy Editiont, ráadásul posztert is adnak mellé. Azon a pár napon úgysem múlik semmi, így hát izgatottan vártam a futár érkezését.

Október 7-én hozta meg a futár a játékot, kevéssel dél után, úgyhogy előttem volt az egész hétvége, hogy belevessem magam a programba. A kicsomagolás során külön tetszett a tokban helyet foglaló 3 lemez ötletes, hajtogathatós formában történő elhelyezése. Az utóbbi időben sajnos voltak problémáim abból adódóan, hogy a több korongon terpeszkedő játékok lemezeit egymásra szorították és megsérültek. Nem is értem, hogy miért nem lehet a hagyományos méretű DVD tok helyett egy picit nagyobban kiadni az olyan játékokat, melyek több lemezen vannak? De szerencsére itt minden rendben volt.

A telepítés minden gond nélkül lezajlott, bár először csodálkoztam rajta, hogy mi foglalhat el 21,2 GB méretet, de végül is annyira nem zavart, foglal amennyit foglal, én játszani akarok már vele. Miután feltelepítettem a játékot, valamint a hozzá azon frissiben kiadott AMD Rage Performance drivert, nálam így nézett ki a játék. Ekkor még a patch előtt jártunk, és a topikban már eléggé megszaporodtak az olyan kommentek, hogy miféle hibákat produkál a program, főleg AMD kártyákon.

Habár szerencsére nálam ezek nem jelentkeztek, viszont volt egy sokkal súlyosabb problémám, ami miatt gyakorlatilag nem tudtam játszani. Mégpedig hogy az egyébként akadás nélkül futó játék sűrűn megállt menet közben. Nem szaggatásról beszélünk, hanem úgy képzeljétek el, mint amikor néztek DVD-n filmet és véletlen időközönként valaki mindig megállítaná azt nektek a "Pause" funkcióval, majd olyan 5-10 másodperc múlva elindítaná ismét, utána újra megállítaná 5-10 másodpercre. Kíváncsi lennék, mit szólnátok hozzá, pláne ha egy olyan filmről lenne szó, amit már régóta meg szeretnétek nézni.

Ekkorra már John Carmack is nyilatkozott, hogy egy nagy rakás **** volt a Rage PC-s debütálása és hogy szerinte mindezekért a hibás meghajtóprogramok felelősek elsősorban. Az AMD ezt követően kiadta a Catalyst 10.10 PV2 drivert, ami sokaknál megoldott pár problémát, ám nálam így sem változott semmi, ugyanúgy meg-megállt a játék menet közben, mint eddig. Nem sokkal ezután adták ki a Rage első PC-s javítását, a 124 MB-os patch nálam azt eredményezte, hogy a Steam automatikus frissítését követően egyszer elindult a játék, majd utána egyáltalán nem akart működni.

Viszont többeknél a patch végre látható javulást okozott, az eddig csak konfigurációs fájlok buherálásával elérhető minőségjavulások bekerültek a játékba, így mindenképpen egy piros pont illeti az id Software csapatát, hogy hamar reagált a kialakult helyzetre és igyekszik megoldani a játék problémáit. Nem sokkal ezután jöttem rá mások segítségével, hogy a játék indulás utáni fagyásáért az AMD CCC beállításaiban lévő OpenGL alatti "Triple Buffer" opció felelős, azt kikapcsolva elindult a játék, habár nálam ugyanúgy akadozott, mint előtte. Közben többen próbáltak nekem segíteni, amiért hálás is vagyok, de akármit próbálgattam, nem javult a helyzet.

Ekkor jött el nálam az a pillanat, amikor úgy döntöttem, felhagyok a kísérletezgetéssel, megvárom a végleges, WHQL minősítésű 11.10-es AMD drivert és az id Software által addigra beígért javítást. Ekkor már eltelt egy hét, még jó, hogy a Steam kínálatában leárazták a Tomb Raider játékokat, így addig játszottam inkább az Anniversary és Legend epizódokkal. Állítom, néhol azoknak szebb textúrájuk van, pedig nem mai programok.

Egészen pontosan tegnap reggel jöttem rá, hogy mi okozza a fagyási problémát nálam. Mégpedig a CCC, ugyanis végső próbálkozásként letöltöttem a WHQL 11.9 AMD drivert, azaz CSAK MAGÁT A DRIVERT, ami nem tartalmazta a CCC-t. És ekkor végre megszűnt az akadozás. Habár már azelőtt is többen biztattatok, hogy írjam meg a tesztet úgy, ahogy nálam megy, de én őszintén örülök, hogy sikerült erre rájönnöm, mert akkor 2-3 pontnál nem kapott volna többet, az tuti.

Így, hogy tegnap reggel óta sikerült vele végre normálisan játszanom - bár nem vittem még végig, ott hagytam abba este, amikor az ellenállás egyik vezetőjét kellett kimentenem a börtönből -, szerintem már ennyiből is levonhatom a végső konklúziót, hogy megírjam róla saját véleményemet. Lássuk akkor, mit is gondolok a Rage című játékról, miután másfél hetet követően végre működésre tudtam azt bírni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények