OnLive - a jövő rendszere vagy egy újabb fellángolás?

Mi az az OnLive?

A vállalati szférában jó ideje használják már az úgynevezett felhős rendszereket (cloud technology). Hogy mit is jelent ez a kedvesen hangzó kifejezés? Természetesen nem azt, hogy a vállalatok toronyházai szó szerint a felhőket súrolják, hanem azt, hogy az erőforrásigényes szoftverek kódját a cégek központi szervereken futtatják, melyek aztán az adatokat elküldik a felhasználóknak (dolgozóknak), akik így nem kell, hogy erős PC-t használjanak. A technológia legnagyobb előnye értelemszerűen a költséghatékonyság, sokkal jobban megéri pár bivalyerős szervert üzemeltetni, mint több ezer dolgozónak új, csúcskategóriás számítógépet venni évről évre. Az egész koncepció gyenge pontja értelemszerűen maga a hálózat, egy hiba esetén ugyanis ez a több ezer ember munkaképtelenné válik egészen addig, amíg a problémát nem orvosolják a hálózatot karbantartó szakemberek.

OnLive

Hogy mi az az OnLive? Egy olyan felhős rendszer, ahol a hálózat nem egy irodaház helyi hálózata, hanem maga az internet, a központi szerverek pedig nem adatbázisokkal számolgatnak, hanem játékokat futtatnak. Érdekesen hangzik, ugye?

Az OnLive-ról már régóta lehet hallani ezt-azt, az idei Game Developers Conference alkalmával viszont be is mutatták az élesben azóta sem működő rendszert. Sajnos még a mai napig is sok a homályos folt, az viszont biztos, hogy a fejlesztők olyan nagy játékkiadókat nyertek meg az ötletükkel, mint az Electronic Arts, a THQ, az Ubisoft, a Take-two, az Eidos, az Epic vagy a Codemasters. Előre leszögezném, hogy a szolgáltatás a jelek szerint csak az Egyesült Államokban lesz elérhető, feltehetően az év végétől. Azt még sűrű homály fedi, hogy mennyibe fog kerülni és kik férhetnek majd hozzá, pár dolog viszont már most biztos: a rendszer szíve a felhasználói oldalon az aprócska MicroConsole lesz, mely gyakorlatilag egy jelátalakító egység, melybe a perifériás eszközöket, a hangfalakat, a HDMI-kábelt és az internetet dugja az ember. A játékokat ugyanis nem ez, hanem a központi szerverek fogják futtatni, mi csak streamingelt videó formájában fogjuk megkapni a grafikát és a hangot — azaz a nálunk lévő egység csak azt fogja továbbítani a központ felé, hogy épp milyen gombokat nyomogatunk.

OnLive

A kontroller képe már megcsodálható, egy első ránézésre kényelmesnek mondható vezérlőről van szó, de hogy valóban az-e, azt csak a rendszer megjelenése után tudhatjuk meg. Fontos kérdés viszont, hogy vajon lehet-e majd másféle, az adott felhasználó számára kényelmesebb perifériákat csatlakoztatni az OnLive MicroConsole-jához; az USB csatlakozók alapján reméljük, hogy igen.

OnLive

Fontos megjegyezni, hogy jelen állás szerint az OnLive-ot TV készüléken, valamint PC-n és Macintoshon lehet majd elérni. Utóbbi kettőnél közel sem biztos, hogy szükség lesz az egyedi irányítóra vagy bármire, valószínűleg egy szoftver telepítése elég lesz ahhoz, hogy operációs rendszerünkből hozzáférjünk a rendszerhez.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt