Heti retro bemutató: Golden Axe

Golden Axe – az eredeti

Miután a japán Technos 1986-ban a Renegade-del létrehozta, majd egy évre rá a Double Dragonnal rögvest elképesztő szintre emelte a beat ’em up játékkategóriát, néhány évre ez lett a legnépszerűbb stílus a játéktermekben szerte a világon. A Technos játékai szolgáltak mintaként mindenkinek, és bár azokat játékmenet és látvány szintjén a Capcom, a Konami, a Sega és a többi fejlesztő igen hamar felülmúlta, a körítés szinte mindig ugyanaz maradt: nagyvárosok koszos utcái, neonfényes sikátorok, esetleg gyárak, kikötők, irodaépületek szolgáltak környezetként, itt kellett bőrdzsekis punkokat, rikító színekbe öltözött bandatagokat csépelni. Nem meglepő tehát, hogy a Golden Axe már fantasy témaválasztásával is szavatolta magának az átütő sikert. Az pedig, hogy az AM1 által készített játék még jó is volt, garantálta, hogy most, negyed évszázaddal később is szívesen játszik vele az ember.

Golden Axe retro
A játéktörténelem talán legismertebb fantasy triója

A sorozat első része alig egy évnyi fejlesztés után 1989-ben természetesen a játéktermekben debütált (a 10 MHz-es processzorral szerelt System 16B hardveren), és hamarosan a korszak legnépszerűbb gépei közé küzdötte fel magát – Magyarországra is viszonylag sok példány jutott el belőle, itthon is elnyelve a húszasok, majd később ötvenesek tömegét. A játék legfőbb vonzereje nyilvánvalóan a fantasy körítés volt; első pillanatban talán szimpla Conan-koppintásnak tűnhetne (amivel amúgy nem is lenne gond), de néhány végigjátszás során sok eredeti dolgot is találhatott benne az ember. Az egyik pálya például egy hatalmas sas hátán játszódott, a legendás Turtle Village pedig nevéhez méltóan egy óriásteknős hátára eszkábált faluba vezetett. Az egyediség egyik fő bizonyítékaként mindenképpen meg kell említeni még a gnóm tolvajokat, akik közül a kék köpenyesből manaitalokat, a zöld ruhásból pedig gyógyító sülthúsokat lehetett kirugdosni; kétségtelen, hogy ez minden idők egyik legszórakoztatóbb regenerációs rendszere. Mivel a gnómok hátizsákja limitált tartalommal rendelkezett, kétjátékos módban hatalmas hajsza ment a lények után – ami az éjszakai táborozásoknál vidám vetélkedéseket hozott, a csata hevében feltűnő tolvajoknál viszont inkább gyakori elhalálozásokat.

Golden Axe retro
Az esti goblinrugdosás a Golden Axe egyik legszórakoztatóbb része

A Golden Axe karakterei ugyan nem kidolgozott személyiségű figurák, de aki anno játszott a programmal, az biztosan fel tudja őket sorolni, még ha nem is név szerint: volt egy pallossal hadonászó barbár kék ágyékkötőben, egy vörös-fehér bikinit viselő amazon, illetve egy fajához képest viszonylag magas törpe harcos zöld ruhában. A játéktermi változat néhány szép állóképpel és egy röpke bevezető jelenettel vezette fel a háttérsztorit – ezeket a későbbi Mega Drive-port, és az azon alapuló változatok jobbára elhagyták, és a történetet ott mindössze az első pálya elején látott pár szövegbuborékból tudhattuk meg. Igaz, többet nem is biztos, hogy érdemelt volna: Yuria földjén járunk, amit egy Death Adder nevű rém gonosz harcos épp lerohant bőrszerkó-imádó katonáival, és a mellé szegődő csontvázakkal. Három hősünk különböző családtagjait is lemészárolta a gonosz, és ez bőven elég indok arra, hogy beverjük az arcát. A motivációt tovább növeli a menekülő falusiak, a megkínzott civilek, a felégetett falvak látványa – egyszerű, ám igen hatásos scriptelt jelenetek ezek, amelyek léte ráadásul 1989-ben még formabontónak is számított. A történet vége pedig még ma is meglepi az embert: a főellenség legyőzését követően a kép a gyomrába vágódó saját csatabárdjától épp kipurcanó Death Adderről hirtelen egy modern játékterembe vált, ahol a vidám család által körbevett „Great Axe” automatából hirtelen kirontanak a játék szörnyei, és miután szétszaladtak a városi éjszakában, őket kergetve megjelenik a három hős is.

Golden Axe retro
Azért kipróbálnánk egy Golden Axe-ot, ami Tokióban játszódik...

Bár természetesen két fővel volt az igazi, egyedül is viszonylag kevés érme birtokában végigküzdhető volt, ráadásul a három karakter mindegyike egy kicsit eltérő élményt nyújtott. Ax Battler földmágiát használ, támadóereje pedig közepes; az amazon Tyris Flare közelharcban a trió leggyengébb tagja, de tűzre épülő varázsereje neki a legnagyobb; Gilius Thunderhead pedig a statisztikákat tekintve épp az ő ellentétje: csapásai kiemelkedően erősek, hosszú fegyverével ő ér el legmesszebb, ám villámokra épülő mágiája korlátozott és gyengécske, inkább az ellenfél földre vitelére, mintsem kivégzésére használható.

Golden Axe retro
A karakterválasztó képernyő japán verziója úszott a vérben, mi ezt cenzúrázva kaptuk meg

Az ugrás, a futás és a különféle alap kombók mellett minden karakter rendelkezett egy saját mozdulattal is, ami a háta mögött levőkre hozott sanyarú sorsot, Gilius például elgurult a lábak között, amivel el lehet kerülni azt az AI által igencsak favorizált helyzetet, amikor egy jó hosszú és leállíthatatlan kombó erejére beakadunk két ellenfél közé. Noha igazán mélynek nem nevezhető a harcrendszer (védekezésre például egyáltalán nincs mód), kis gyakorlattal igen látványos mozdulatokat adhatunk elő, kombinálva az ugrás közben megeresztett, igen hatékony ütéseket, a speciális támadásokat. Érdemes mindig átlósan közlekedni, hisz ilyenkor ellenfeleinket általában meg tudjuk lepni egy védhetetlen kombóval. Egy kis taktika sem árt: a rendkívül ostoba AI-t elég könnyű átverni és a szakadékokba csalni – egy bizonyos messzeségből ugyanis garantáltan nekifutással közelednek, és ezt egy kitéréssel könnyen rajzfilmbe illő halálugrássá változtathatjuk.

Golden Axe retro
Az átlós közlekedéssel még az óriásokat is könnyen ki lehet cselezni

Míg a beat ’em up stílusban a karakterek általában új fegyvereket kaptak a monotóniát megtörendő, addig itt a mágia, illetve a meglovagolható lények adták az extra változatosságot. A varázslatokhoz a már említett gnóm tolvajok megrugdosásával szerezhető manaitalok szükségesek – minden kék kulacs egy ponttal növeli mércénket, ami karakterenként eltérő mértékben ad új, egyre erősebb effekteket. Gilius például összesen négy fiolát tud tárolni, amivel a hármas szintű villámvarázslatát tudja aktiválni, Tyris viszont kilenc italt tud felhalmozni, amivel hatos szintű, félelmetesen látványos és pusztító mágiáját eresztheti rá a képernyőn levőkre (ekkor egy hatalmas sárkány égeti fel minden ellenfelünket). A varázslás mindenképp a legmagasabb szintű bevethető variációt lövi el, csak a Golden Axe II-ben lehet majd gyengébb mágiát is elsütni és ezzel taktikázni.

Golden Axe retro
A Golden Axe leglátványosabb varázslata

A Mega Drive változat kézikönyvében a meghökkentő Bizarrian néven futnak a meglovagolható állatok, bár a játéktermi verzió credits-listájában az egyik lény mellett szereplő Chicken Leg megnevezés sem biztos, hogy jobban hangzik. Három ilyen állatra szállhatunk fel – ha előtte levertük róla eredeti lovasukat, ugye. Van egy tűzgolyót köpő sárkány, egy maga elé tüzet fújó bestia, illetve a farkával csapkodó „csirkeláb”. Ezek a lények baromi erősek, ám ahogy mi egy támadással lekaptuk róla tulajdonosukat, úgy mi is egyetlen rúgásnyira vagyunk attól, hogy lerepüljünk a nyeregből. A bestiák néhány lovas-váltást még eltűrnek, aztán sértődötten kiiszkolnak a képernyőről.

Golden Axe retro
A hüllőnek köszönhetően ez a küzdelem fix 1-es

Annak ellenére, hogy a játék a Sega más játékaitól eltérően viszonylag kevéssé volt színes, igen látványosan nézett ki. A karakterek jól mozogtak, és eltérő ellenfelekből is egész sokat felvonultatott a program – a különféle barbárok, Bizarrianok és gnómok mellett voltak baromi erős csontvázak és néhány egyedi főellenség is. A helyszínek talán lehettek volna kidolgozottabbak, mindenesetre a fantáziára és a stílusra nem lehetett panasz. A zenén is tökéletesen látszik, hogy a fejlesztést vezető Makoto Uchida hatalmas Conan-fan volt, hisz az állandó tettestársa, Tohru Nakabayashi által szerzett dallamok akár ott is felcsendülhettek volna. A hangeffektekre ez még inkább igaz: olyannyira, hogy ezek egy része, főleg a különféle halálhörgések szó szerint a két Conan-moziból lettek digitalizálva (amelyik meg nem, az az első Rambo filmből származik), nyilvánvalóan engedély nélkül.

Golden Axe – a leszármazottak

A játéktermi verzió hatalmas sikerét követően a Sega azonnal megkezdte a portolási munkálatokat (illetve a jogok továbbadását az ízlésüktől távol álló platformokkal kapcsolatban). A legismertebb változat mindenképpen a Mega Drive-ra elkészült Golden Axe; méltán, hiszen a kor átlagához képest fantasztikus átiratról van szó. Grafika tekintetében természetesen láthatóan elmarad az eredetitől, de a korai Mega Drive-játékok között így is a legszebbek közé tartozik. (Igaz, hogy a gép bírja a terhelést, a hullák immár azonnal eltűnnek, nem maradnak mementóul körülöttünk, mint a játékteremben.) A hangokkal kapcsolatban ugyanez mondható el: abszolút nem ugyanúgy szól, mint az e téren zseniális játéktermi gép, de azt leszámítva, hogy a zenék leállnak, amíg valaki elereszt egy halálsikolyt, meg lehetünk vele elégedve. A tartalmat tekintve is vannak eltérések: a nyugat balhéjától rettegő cenzúra nem csak a véres részeket tüntette el, de a Turtle Village-ben található Sega Beer Garden feliratot és valamiért a végső, kajla animációt sem kaptuk meg. Két pálya kicsit rövidebb lett, ezek helyett kaptunk egy teljesen új, igaz, elég rövid fejezetet (az elég fantáziátlan Dungeon-t) és egy utolsó utáni arénát, ahol az erőltetett bónusz sztorivonal szerint Death Adder apját, a pont ugyanúgy kinéző, csak épp átszínezett Doom Bringert kellett leverni. Tekintve, hogy ez az ellenfél – és főleg a nála is kétszer több életerővel rendelkező csontváz-kísérői – elképesztően durvák, ezzel a cserével nem feltétlenül jártunk jól.

Golden Axe retro
Ügyet se vess a főnökre, a legnagyobb veszélyt itt a csontvázak jelentik

Az otthoni verzióban szerepel még egy könnyített mód (csak az első három pályával, de mókás módon extra főellenségként Death Adder gyermekével, DA Juniorral), illetve a Duel nevű játékmód, ahol egyetlen képernyőnyi arénában kell 12 hullámnyi ellenséggel végezni. Itt nincs varázslás és nincs gyógyulás a körök között, van viszont összesített életerő-csíkja az ellenfeleknek. Érdekes húzás, hogy ha két kontrollerrel a gépben indítjuk el e játékmódot, gépi ellenfelek nélkül kettesben lehet összecsapni, mintha valami nagyon primitív bunyós játékban lennénk. Mindenképpen meg kell említeni, hogy természetesen a kampányt ketten is lehet játszani – sok más verziónál (pl. Master System, Mega CD, PC Engine Super CD ROM) ez ugyanis sajnos nem így alakult.

Golden Axe retro
A Duel-mód később önálló - igen gyenge - verekedős játékká nőtte ki magát

A számítógépes verziók jogát – a konkrét DOS-os változaton kívül – a Virgin vette meg, akik az angol Probe fejlesztőcsapatot bízták meg a munkálatokkal. A Probe nagy lendülettel vetette bele magát a munkálatokba, és tekintettel arra, hogy eszelős határidőket kellett tartani öt platformon, rendkívül pozitívan értékelhetjük a munkájukat. Ma már persze ezen verziók közül nem sok mellé érdemes leülni, ha hozzáférünk valamelyik jobb felújításhoz, vagy akár a Mega Drive-os elődhöz – de akkoriban e platformokon is jó játéknak számított a Golden Axe. (Ez különösen a többi korabeli játéktermi siker portjainak ismeretében nagy szó.) Így Amigán is minden rendben volt; igaz, teljesen eltűntek a remek sikolyok, néha töltögetett a program, pár dolgot át kellett színezni és a Mega Drive-os plusz tartalom is hiányzott, de amúgy minden rendben volt. Mivel a fejlesztők úgy ítélték meg, hogy e platformon többen fognak egyedül játszani, mint konzolon vagy játékteremben, a program észrevehetően könnyebb lett: úgy általában a varázslatok nagyobbat sebeznek (így még Gilius is tud pár frag-et szerezni mágiával), a nagyobb ellenfelek életerejét pedig érezhetően lefaragták.

Golden Axe retro
Az Amiga-verziónak nem kellett szégyenkeznie

Hasonlókat lehet elmondani az Atari ST verzióról is – hozzátéve azt, hogy itt a játéktérből azért elég sokat kitakar a benga menü, és a játék sebessége is visszaesett néhány fokozatnyit. A jóval gyengébb gépek táján sem ütközünk kirívó problémákba: még az eredeti hardware-hez elenyésző tudású Amstrad CPC-n is élvezhető átiratot kaptak a játékosok. Igaz, jóval kisebb felbontásban, itt-ott kicsit bugos játékmenettel – de ha a platform többi játékához hasonlítjuk, akkor egyértelmű, hogy ez a gép egyik leglátványosabb alkotása! Spectrumon első pillantásra minden rendben van, az egyetlen furcsa dolog az, hogy a játék sebessége az egekbe szökött: harcosunk eszelős sebességgel cikázik a pályákon, ami néha lehet persze hasznos is, de inkább gondokat okoz a helyezkedésnél, no meg a szakadékokkal teli pályarészeken. A Commodore 64-változat parádésan jó lett, Európa minden rangos lapjában besöpörve a 90% feletti értékeléseket. A platform egyik legszebb játékáról, mindenképpen legjobb beat ’em up-járól van szó, gyönyörűen kidolgozott karakterekkel és effektekkel. Az egyetlen gond, hogy a kooperatív-mód kissé érthetetlenül hiányzik – pedig ez még Amstrad CPC-n is elérhető volt.

Golden Axe retro
Még Commodore 64-en is pofásan néz ki a játék

Wii Virtual Console-on elérhető mind a játéktermi, mind a Mega Drive változat is, míg Steamen, Xbox Live Arcade-en és PSN-en csak az előbbi található meg, természetesen HD-tévéken is szép képpel achievementekkel és online kooperatív játéklehetőséggel egyetemben. Xbox Live-ról később ez az önálló változat eltűnt, de cserébe elérhető lett a Sega Vintage Collection: Golden Axe gyűjtemény, amely a három számozott részt tartalmazza, természetesen új achievementekkel és továbbra is online lehetőségekkel. Ez a verzió parádésan jó lett, nem csak savestate-ek vannak benne, de választhatunk a japán, európai és amerikai verziók között, van pár extra grafikai opció, a speciális támadást rátehetjük egy külön gombra és elérhető egy igényes zenehallgató menüpont is. A gyűjteményes Sega Mega Drive Ultimate Collection-ben e platformokon az otthoni konzolos verzió is kipróbálható, e kiadáson még egy rövidke interjú is megnyitható Makoto Uchidával.

Golden Axe retro
Az online koop-mód miatt a SVC-verziót imádjuk!

A Golden Axe története az eredeti játéktermi debüt és a remek Mega Drive port után sem lett katasztrofális – és ezt a korszak nem sok rengeteget portolt játéka mondhatja el magáról. Ha muszáj lenne választani, a valamivel szebb és jelentősen jobban muzsikáló játéktermi verziót hoznám ki győztesnek (ott is a véresebb japán változatot), de a Mega Drive-változattal sem jár rosszul senki. Ha nem zavar, ha némi modernizmus is kerül a rendszerbe, az első Golden Axe messze legjobb verziója azonban jelenleg egyértelműen és vitathatatlanul az Xbox Live Arcade-en elérhető Sega Vintage Collectionben szereplő változat.

Golden Axe retro
Golden Axe, egy képernyőre sűrítve

A Golden Axe három hasonló stílusú folytatást, egy kevéssé ismert RPG-mellékszálat, egy még egzotikusabb, abszolút pofátlan Zelda-klónt, egy verekedős játékot, illetve egy 2009-ben megjelent borzalmas újragondolást kapott az évek során. Sajnos ez utóbbi annyira szörnyen rossz volt és akkorát bukott, hogy nem valószínű, hogy a Sega egyhamar feltámasztaná ezt a nagyszerű sorozatot. Béke poraira; de búslakodás helyett inkább játsszatok ti is egyet ezzel.

Grath

  • Kapcsolódó cégek:
  • SEGA

Azóta történt

Előzmények