Hirdetés
Padlógáz 5
Értem én a stratégiai irányváltásokat, meg a gazdasági szükségszerűségeket, meg az átalakult felhasználói elvárásokat, de még így is összerezzentem, amikor PlayStation 5-ön először felvillant az Xbox Game Studios logó, és dübörögve elindult a Forza Horizon ötödik autós fesztiválja. Igen, tudom, hogy nem ez az első Microsoft-átirat a Sony gépén, de a Forza más ligában játszik – a Forza mindig is a legfontosabb, a nyilvánvalóan exkluzív Xbox-pillérek közé tartozott. Hát még az ötödik Horizon, ami engem úgy elkapott, hogy anno 2021-ben bő két hónapig nem is eresztett el, hogy aztán újabb hetekre visszarángasson a két nagy DLC megjelenésekor – és még így is csak kis szeletét éltem át annak, amit nyújtani tud. Ennek mindenesetre már három és fél éve, és mivel ez idő alatt a Playground stúdió folyamatosan bővítette a játékot, amúgy is érdekelt, hogy az milyen állapotban is lehet – és erre tökéletes lehetőséget adott ez az új kiadás.
Sommásan most írhatnék mindössze annyit, hogy a Forza Horizon 5 pontosan ugyanaz a játék PlayStation 5-ön, mint amilyen Xbox Series X-en volt, majd zárhatnám is a cikket, de tartok tőle, hogy az én főnökömnek nem tudnám beadni ezt a stratégiai irányváltást. Azt feltehetően még a legvérmesebb PS-rajongók is tudják, hogy a Forza Motorsport-játékok a Gran Turismo-széria xboxos megfelelői. Vannak persze kisebb különbségek a fizikában és a hangulatban, a multiplayer robusztusságában és a kampány kialakításában, a kiegészítő funkciók terén meg főleg, de mindkét játék elegánsan prezentálja az autóversenyzés múltját és jelenét, erősen koncentrálva a valósághű megjelenítésre és szimuláció-közeli modellezésre. Ha e játékokat elegánsan bourbont kortyolgató, a második Bentley oly drága karbantartási költségei felett méltatlankodó középkorú urakként képzeljük el, akkor a Horizon a tetovált punk unokaöcs, könyékig olajosan egy Toyota motorjában turkálva, aki ugyan megbukott fizikából, de a zenei fesztiválokkal teli nyár ígérete miatt ezzel mit sem törődik.
A Forza Motorsport tehát a komolyabb szimulátor (a hang, amit hallasz, az rFactor2-hívők sziszegése), a Horizon pedig a bulis, nyílt világot használó, arcade kezelésű mellékszál – amelynek népszerűsége mára alaposan a nagytestvéré fölé nőtt. A keretsztorit minden részben egy zenei fesztivál adja meg, amely ebben a felvonásban pont Mexikót foglalta el. A központi színpadok körüli hatalmas világot teljesen szabadon bejárhatjuk – a hegycsúcson forrongó lávató körüli murvás körúttól elindulva a homokos tengerpart elhagyatott szakaszaiig is legurulhatunk. Egy megfelelően vaskos járművel utat vághatunk magunknak az őserdőben, vagy gyorsulási versenyekben vehetünk rész a nagyvárosok főútjain. Ralizhatunk a yucca-erdők körül, japán drift-bestiákkal verhetjük fel a halászfalvak csendjét, és ízlés szerint akár hatkerekű terepjáróval vagy hosszított limuzinnal is verethetjük a szinte horizontig érő autópályákon. Elképesztően gyönyörű és változatos a Horizon 5 Mexikó-szelete, ráadásul dicséretes igényességgel van kidolgozva minden részlete. A mangrove-mocsarakban ezerszám menekülnek a flamingók bőszen szörcsögő terepjárónk hangja elől, az éjszakai vihar által elöntött mellékúton teljesen megváltozik a Ferrari viselkedése, az egyik magaslatról végignézett naplemente pedig egészen különleges élmény.
Bármiféle felsorolás csak példálózó lehet, mert a Horizon 5 már eredeti megjelenésekor is felmérhetetlen mennyiségű tartalommal rendelkezett, és azóta szünet nélkül zajlik annak bővítése – igen, a két nagy fizetős DLC-n túl is. A sima kör- és sprintversenyek mellett gyorsulási futamok, traffipax-rekorddöntések, ralibajnokságok, terepfutamok, endurance megmérettetések, expedíciók és sztoriküldetések százai várnak ránk. Persze csak a napi és heti kihívások, a saját magunk, illetve a közösség által szerkesztett versenyláncok, a fesztivál bővítéséhez kapcsolódó különleges futamok mellett. A Forzathon, a Super7, a Horizon Realms, az Icons of Speed, a Horizon Origins, a Made in Mexico, a Drift Club, a Horizon Wilds és még egy sor további versenyrendszer, vagy időlimites, de állandóan megújuló, vagy remek körítéssel ellátott, de scriptelt futamokat oszt ki ránk. Van még egy nagyszerű fotómód, meglepő mélységben lehet belemászni a motorberhelés részleteibe, és Forza-sajátosságként az autók átfestése és felmatricázása is igen mély lehetőségekkel vár. Vehetünk saját házat, szinte már értelmetlen mélységben öltöztethetjük át karakterünket, lehet nyerni autók és pénz mellett különleges táncokat és emote-okat, seftelhetünk az aukciós házban, és száguldhatunk jégen, homokban és folyóban egyaránt.
Szinte végtelen időt tudnak már ezek is felemészteni, hát még ha rámegyünk az XP-t adó vagy a teleportálás költségét csökkentő táblák összezúzására, a kinccsel felérő autóroncsokat tartalmazó pajták megkeresésére – vagy az eddig még nem is említett, ám még a korábbiaknál is tartalmasabb multiplayerre. A világban talált ismerősöket és idegeneket is bármikor kihívhatjuk egy gyors versenyre, vagy konvojjá egyesülve száguldhatunk másokkal együtt a nyílt téren, csapatos, egyéni vagy parti játékmódokban próbára téve autónkat és képességeinket. Van egy 72-fős Eliminator-mód, ahol az egyre szűkülő játéktérben kell utolsóként bennmaradni, a Hide & Seek egy mókás bújócska-fogócska mixet kínál, ráadásul előbb-utóbb saját riválisra is szert fogunk tenni, akinek online rekordjait külön élmény felülmúlni. A Horizon 5 hatalmas lett. Gigászi. A játékban ma a puszta versenyeken túl 2200-nál is több extra kihívás érhető el, és ezek közül az egyik az, hogy mind a 902 rendelkezésre álló autót fotózzuk le – szóval a 100%-os teljesítés játékórák százait igényli majd.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!