Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • kymco

    veterán

    válasz SystemRoot #3577 üzenetére

    Ószövetségből mint ahogy Te írod akkor a zsidók miért nem fogadják el megváltóként?

    Ez egy nagyon izgalmas és érdekes kérdés.
    Először le kell szögezni, hogy a kérdés által megfogalmazott állítás, mármint hogy a zsidók nem fogadták el Jézust Megváltóként önmagában nem igaz.
    A zsidók egy nem is olyan kis része elfogadta.... voltak közöttük harcos zelóták, konszolidált farizeusok, hellénizált előkelők is, sőt esetenként vallási elöljárók is... De pld az Apostolok cselekedetében leírt első pünkösd pont az egyház megszületése több ezer fővel zsidók között zsidó ünnepen zsidókkal született meg. Olyannyira igaz volt ez, hogy a Római birodalom nem is tudta megkülönböztetni a kereszténységet a zsidó vallástól jó ideig, mert ugyanazokból kerültek ki... Sőt tovább bonyolítja a dolgot, hogy a zsidó-keresztények hosszú ideig még jártak a zsinagógákba is rendszeresen, annyira nem különült el a dolog, és a prozelita vagy diaszpóra közösségek is befogadták sok esetben a Jézusról szóló tanítást. De persze elkezdődött a keresztényüldözés, és elsősorban a zsidó vallási vezetők részéről, majd később egészen más indíttatásból ez a Római birodalom erőszakszervezeténél ért véget....
    Az érdekessége a szétválásnak ott kezdődik, hogy a fogságból visszatért zsidóság egy idő után nem a tórát tanulmányozta, hanem kialakított egy szabálygyűjteményt, ami a Tóra gyakorlati értelmezését hivatott betölteni, valójában aprópénzre váltották a parancsolatokat.... itt alakul ki a szombat napi járóföld (mennyit lehet gyalogolni szombaton, hogy ne minősüljön még munkának), itt határozzák meg, hogy pld az orvosi beavatkozás tilos szombaton, mert munka, részletezik a tizedet, részletezik, hogy mikor válhat el a zsidó ember stb.... ennek már nincs sok köze Isten kijelentéséhez....
    Jézus sokat bírálja a vallási vezetőket ezért az elhajlásért.
    Ez biztos nem tetszett a vallási vezetőknek.
    Nem tetszett továbbá Jézus radikalizmusa sem, és az, hogy félő, hogy felbomlik a törékeny status quo a Római birodalommal.
    De a legnagyobb ellenérzést az váltott ki, hogy hogyan jelenhet meg Isten dicsősége egy emberben, hogy képzelheti valaki magát nagyobbnak Mózesnél, és ezt még fokozta
    Jézus kereszthalála... ugyanis a Biblia szerint átkozott az, aki fán függ.... Jézus, a Megváltó hogyan lehet átkozottá?
    Még sok apró részlet van, amit érdemes lenne megemlíteni, a bőség zavarával küszködöm, de nem is biztos, hogy most ennél több kell....

    A másik pofonegyszerű érvem hogy szerintem az Újszövetséget pusztán az Ószövetségből merítve ihletet írták.
    Érvelhetnék ez ellen, de felesleges, mert a vita fősodra nem ez, viszont ez a felütés megingatja az állításod, miszerint az Ószövetség Istene és az Újszövetség Istene nem ugyanaz.... Ha az egyik a másik ihletője, akkor ez engem erősít.... de mint mondom vitatnám szívem szerint az állításod.... Én tartom magam ahhoz, hogy egy Istent látunk legalább 66 szögből.... (ennyi bibliai könyv van). Magában az Ószövetségben is igen eltérő hangulatú könyvek vannak... De még a zsoltárok sem egységesek bizonyos szempontból...

    Az etióp gyerekek sorsa, meglepően jól van dokumentálva, hatalmas alapítványegyüttesek foglalkoznak kisegítésükön és nagy mennyiségű misszió van kint ami beszámol nekünk a történésekről. Én éppenséggel utánaolvastam kellőképpen ezen sorsoknak, és van kellő ismeretem a borzalmakról, arról hogyan kutatnak az etióp gyerekek a kopár földben rovarok után, hogy enyhíteni próbálják gyötrő éhségüket. De Bangladesről is eleget olvastam, miként halnak meg vérhasban a gyerekek túlnyomó többsége.

    Az isten adott nekem három gyereket. Sokat olvastam előtte az apaságról, azt hiszem "szakértője" is lettem a témának, de az elmélet és a gyakorlat ég és föld. Nem tudod mit jelent apának lenni, ha nincs gyereked, nem tudod mit jelent a halál igazán, ha még nem vesztettél el valakit....
    sajnos igaz, hogy minél távolabb történik valami, annál kevésbé érint meg a dolog....
    Isten a probléma megoldását politikusokra is, de nem csak politikusokra bízza. Könnyű kibújni a felelősség alól, ha másra lehet tolni azt. De felelősséget igazán azért vállalhatsz, ami a környezetedben van. Isten a másik emberen keresztül akar és tud segíteni... vagy nem tud, ha kiutasítják... Tudok történetekről, ahol inkább hagyta z ország vezetése pusztulni az embereket, de nem engedte be a keresztény segélyszervezeteket....
    folyt köv később, lehet, hogy napok múlva... bocs a befejezetlenségért...

    www.refujvaros.hu

  • ollie

    MODERÁTOR

    válasz SystemRoot #3577 üzenetére

    Jézus nem próféta volt, hanem A Megváltó.
    A zsidók egy olyan megváltót vártak (és várnak még ma is), aki fizikailag szabadítja fel őket (pl megjelenik egy nagy sereggel és legyakja a zsidóság ellenségeit, stb). Ennek ellenére az Ószövetség minden - a megváltóról szóló - próféciája pontosan ráillik Jézus Krisztusra.

    Ja és igen, mint ahogy már Kymco is írta, sok zsidó elfogadta, ők kereszténnyé váltak (az első sokezer keresztény pl. csak a zsidók közül került ki). A keresztény szó egyébként "Krisztust követő"-t jelent.

    [ Szerkesztve ]

    ***

  • kymco

    veterán

    válasz SystemRoot #3577 üzenetére

    És most egy kicsit az etiópokról, bangladeshiekről stb....
    Isten miért engedi ezeknek a szerencsétleneknek a szenvedést? és egyáltalán... miért engedi a szenvedést?
    Ehhez vsz én kevés vagyok, csak egy két gondolattal tudom ezt a vitát kiegészíteni....
    - Egyrészt én vallom, hogy minden ember bűnös... a gyermek is.... mondom ezt, mint családapa. Bűnös, mert a bűn az, hogy Isten nélküli az élete.... már születésekor.... Vitáztunk már eleget a bűn fogalmán, én megmaradnék a bibliai fogalomnál, ha már a Biblia Istenén kéretik számon pld az eredendő bűn. A Biblia szerint a bűn ez, az Isten nélküliségünk, nem pedig a hazugságok, szeretetlenségek, gyilkosságok... ezek a bűn következményei csupán.....
    -Az Isten nélküli ember egyik jellemzője, hogy számon kéri Istentől a szenvedést, igazságtalanságot, nyomorúságot, gonoszságot, de amikor arról van szó, hogy Isten mindezeket a számonkérő életén kezdené, rögtön ott az elutasítás, hogy nekem még az Isten se mondja meg, hogy mi a jó és mi a rossz, ne avatkozzon bele az életemben....
    Isten számos okból engedi a szenvedést. Nem részletezem mindet, de egyet kiemelek: engedi, mert az embernek szabad kezet adott. :És ez pld a bangladeshi és etióp példán is jól látható.... katonai diktatúrák, azoknak megdöntése, permanens háborúk, politikai paktumok sora.... cinikusan mondhatnám, hogy pont az ember tette embertelenné az ottani emberi sorsokat....
    -Rajta kérjük számon... ezért jó a bangladeshi példa, mert messze van. Nem érzed a bomló hús szagát, nem látod a felakadt szemeket, nem hallod a jajkiáltást... és nem is érzed felelősnek magad mindezért....Messze van, lehet róla filozofikusan vitázni, érvelni, cáfolni, fényezni az egót... és a végén rákenni Istenre,, vagy méginkább a politikusokra... Tényleg... tegyük rájuk a felelősséget, ez mindenkinek kényelmesebb.... meg hát mit tehetnék én innen több ezer kilométerről?
    Ezért jó példa a vitához...
    És ezért zavaró a vitát kerülő, gyakorlati válaszokat közelünkben kereső vitatkozó... Nem jó arról az éhezőről beszélni, akivel az utcán találkozhatunk, szemébe nézhetünk, és nem bújhatunk el a felelősség elől olyan egyszerűen....
    Te Isten létét várod igazolni tőlem... nem teszem, Nem feladatom ez, és Istennek sem feladata, hogy veled vitatkozzon... inkább indítana arra, hogy segíts a szegénynek...indítana, és ezt te is érezheted, mikor nem tudsz a szemébe nézni a hajléktalannak.... Talán ezért is helyezed át a vita helyszínét Etiópiába, Bangladeshbe....
    És ahelyett, hogy tennéd azt, amit kéne, vitázol ezen, építed az énképedet, leszólod a másikat, leszólod Istent, eszközként használva a szenvedést....
    - Isten engedi a szenvedést, mert az Isten nélküli világ ide jut.... erre képes.
    Erre képes a féktelen hatalomvágy, erre képes a bosszúvágy, erre képes a harag, a pénzsóvárság...
    Európában a mai napig a megsütött kenyér kb 30%-a szemétben végzi... az élelmiszerek kb harmadát kidobjuk átlagban és kb 20-30%-kal többet eszünk, mint amennyire ténylegesen szükségünk van. (elég, ha a mostani reklámokra gondolok, ahol emésztést segítő, teltség érzetet csökkentő, savlekötő, puffadságot megszüntető szerek garmadáját reklámozzák... talán nem véletlenül).... és az európai Magyarországon a gyermekek közül minimum 100000 éhezik napi szinten... Nem Bangladesh...hanem Magyarország...... itt nem a politikára kellene várni, hanem pld a az olyan lelkületre, mint az említett hitoktatónak.... Ha csak minden 10. ember adna naponta egy-két kiflit az éhező gyerekeknek, már nem is lenne miről beszélnünk....

    És végül még egy gondolat mindentől függetlenül....
    Én a helyedben nem becsülném le a tapasztalat erejét és bölcsességét... Nem azért írom, mert én idősebb vagyok és szeretném, ha ezt tisztelnéd... egy francokat....
    Sokkal inkább azért, mert anno én is így gondolkoztam... de sokszor estem emiatt pofára... az elméleti tudás, a gyors, logikus gondolkozás, a dinamizmus klassz dolgok, de egyik sem helyettesítheti a gyakorlati tapasztalást...
    Két hasonló képességű, alaptudással rendelkező ember közül sokkal értékesebb az, akinek gyakorlati tapasztalata is van.... és ez tény, nem feltételezés..... ezt illik nem elfelejteni a fiatalos hév tüzében.....

    www.refujvaros.hu

Új hozzászólás Aktív témák